Omdat ik dit een van de leukere topics vind, plaatjes kijken, inspiratie en ideeen opdoen. Post ik bij deze mijn eerste bijdrage. Een verslagje van de afbouwfase van mijn metaaldetetector.
Dadat ik na 20 jaar weer op weg was geholpen http://www.circuitsonline.net/forum/view/115261 door een paar immer klaar staande CO'ers
kon ik dit project eindelijk afronden. Het is soms best moeilijk een bouwsel ook echt af te maken (daar waar de elektronica ophoudt zegmaar)
Proof of concept. Na het pletten van de bugs een werkend geheel.
De behuizing. Een, ik denk, standaard 1/2 eurokaart kastje met een 1mm alu frontplaat.
Ik zocht naar een eenvoudige manier om het geheel aan een bezemsteel te monteren en vond een soort luxe versie van een bezemsteel ophang klem.
2 frisbees met daarin de zoekspoel. Van 1 frisbee is de rand afgesneden daardoor past het precies inelkaar. De blauwe prut is (met een soldeerbout schaam)gesmolten plastic, van voor dat ik een lijmpistool had.
Varicaps van 200nF of meer haalde ik uit oude radio's. Alleen is de aansluiting op een front lastig omdat de as altijd erg kort is. Ik vond hiervoor een oplossing met een 6mm asextender en een stuk afgezaagde potmeter as. Drupje 2comp.lijm, muurvast.
Frontje met gaatjes geboord en gezaagd.
De twee varicaps hebben montage gaatjes met 2mm draad. Maar dan moeten er in het front
nog 4 exra gaatjes komen. Dat vond ik niet zo mooi. Daarom een 'frame' wat weer aan het frontje gezet wordt.
Voor het bevestigen van het frame toch ook 2 extra gaatjes, maar die vind ik optisch niet zo storend. Verder een eerste poging tot een frontje. Een soort van 'Pros methode' met papier en plasticfolie.
Een laatste blik en dan het deksel dicht.
Final product! Hij werkt prima, alhoewel de gevoeligheid voor kleine objecten als muntjes toch niet zo heel groot is. Maar het magische gevoel van een zelfgebouwde metaaldetector is er dan toch na al die jaren.