Motorregeling 12v

Ik heb de motor regelaar uit de schakelingen sectie gebouwd : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.… . Het is mijn eerste zelfbouw projectje dus ben er nog niet zo handig in. Het zou goed kunnen dat ik soms iets zeg dat niet klopt.

Nu wou ik hem voor 12 volt gebruiken dus dan heb ik aleen het bovenste schema nodig en zou ik A en B aan elkaar kunnen maken dacht ik. Nadat ik alles gesoldeerd had deed hij het nog niet egt goed ik kon de snelheid een klein beetje regelen met de potmeter. Toen heb ik de schakeling opnieuw opgebouwd op een breadboard en dan op de meest simpele manier dacht ik. dus een plus lijn aan de rechter kan en een min lijn links en dan alle componenten precies als op het schema plaatsen. Nu gebeurde er niets waneer ik aan de potmeter draaide de motor bleef op dezelfde snelheid. Het aller gekste vond ik toen ik de weerstand(R2) tussen de buzz11 transistor en pootje 3 van ne555 weghaalde de motor nog steeds bleef draaien. Oftewel er stond nog een spanning over de source en drain zonder dat er een signaal op gate kwam. Het enige component wat bij mij ontbreekt is de D3 over de motor maar dat zou toch geen verschil moet maken ? En mischien een hele domme vraag maar wat is nou precies die dikke zwarte streep onder C3 bijvoorbeeld ?

Zou iemand mij mischien kunnen helpen deze dingen heb ik gecontroleerd:

Aansluitingen ne555 met het hapje boven:
1 8
2 7
3 6
4 5

Potmeter na gemeten

twee diodes na de potmeter

Sonytech

Overleden

Kan je een (paar) foto('s) plaatsen van de opbouw?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

D3 staat niet voor niets in dat schema; zonder die diode krijgt de MOSFET enorm op zijn donder.

Ik zie 3 voor de hand liggende mogelijkheden:

1) de MOSFET is stuk (mogelijk door testen zonder D3)

2) de MOSFET zit verkeerd om, waardoor de body diode in geleiding gaat

3) de gate van de MOSFET hangt los, en wordt "toevallig" geladen, waardoor de MOSFET (een beetje?) in geleiding gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal vanmiddag als ik thuis ben foto's plaatsen. Het zou kunnen dat ik de mosfet gesloopt hebt dan, Zou u mij mischien kunnen uitleggen waarom die dan stuk gaat (puur omdat ik graag iets bij leer). Ik heb de schakeling expres met een hele kleine motor getest. Mijn idee was namelijk dat d3 er zat voor waneer je de schakeling uitzet en de motor als dynamo gaat werken. Dus kleine motor klein dynamo effect zegmaar. Of is dit onzin ?

LetterHenk

Golden Member

De zwarte streep onder C3 is samen met de witte erboven C3 :)
C3 is een elektrolytische condensator.
Deze hebben en + (wit) en een - (zwart) kant in het symbool.

Action expresses priorities LH

Ja die begreep ik maar ik bedoelde de ground streep zegmaar wat dat nou precies is want die gaat toch gewoon naar de min lijn ?

Lambiek

Special Member

Aansluitingen ne555 met het hapje boven:
1 5
2 6
3 7
4 8

Dit klopt niet, zoals je het beschrijft tenminste.

Het moet zijn:

code:


  _____
1|  *  |8
2|     |7
3|     |6
4|_____|5

Het sterretje is de inkeping.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja klopt ik had het wel verkeerd getypt maar met aansluiten denk ik wel goed ik zal vanmiddag alles dubbel checken en wat fotos maken dat maakt het denk veel makkelijker allemaal

Maarten, voor die diode is niet voor het uitzetten en als dynamo werken. Maar toch ook weer een beetje wel.

De schakeling zet honderden keren per seconde de spanning over de motor UIT, met de bedoeling om zo bijvoorbeeld "50% van de tijd aan" te krijgen.

De motor is een raar ding: een stroom die loopt kan niet zomaar stoppen. Dat duurt even voordat ie stopt. Denk aan een lange waterleiding waar water doorheen stoomt. Draai je nu aan het eind INEENS de kraan dicht, dan heeft het water in de leiding nog vaart en zet "even" een enorm hoge druk op de kraan. Met een waterleiding hoor je dan vaak zo'n "tok!".

Zo ook bij een motor: probeer je plotseling de stroom te stoppen, dan zet de motor een enorme spanning op de mosfet, in een poging toch wat stroom te laten doorlopen.

Bij een waterleiding in de praktijk, zal de samendrukbaarheid van het water (weinig!) en de rek in de leiding (weinig!) toch er voor zorgen dat de kraan kan winnen: ineens geen stromend water meer.

Bij een mosefet/motor in de praktijk, zal de mosfet echter iets moeten toegeven: Bij een hoge spanning zal de mosfet TOCH gaan geleiden hoewel ie eigenlijk uit moest zijn. Bij sommige moderne mosfets staat er duidelijk bij hoeveel energie hij dan kan opnemen zonder kapot te gaan. Bij oudere staat het er niet bij en moet je officieel er van uitgaan dat de mosfet in 1x kapot is.

In de praktijk is het niet zo erg: De mosfet kan best wel wat hebben. Zeker als je motor klein is.

Om je mosfet te testen, trek je z'n gate los van de schakeling. pak de gate vast met 1 hand, en raak de MIN van je voeding aan met je andere hand. Motor stopt of blijft uit. Raak nu de PLUS van je voeding aan: motor gaat draaien. Nu de min weer en de motor stopt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

aha bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb de ontbrekende onderdelen in ieder geval besteld.

vandaag zijn de overige onderdelen binnen gekomen, meteen ook een nieuwe buz11 gemonteerd voor de zekerheid. Heb het boordje even op nieuw opgebouwd maar nog niet durfen testen. Heb wat fotos van het breadboard gemaakt hoop dat het een beetje zichtbaar is. http://uploadenfoto.nl/show-image.php?id=a438602b73147dfe0142b9f096570…

Heb ook nog een paar close ups voor als het niet duidelijk is.
Ik heb het schema letterlijk nagebouwd aleen links en rechts omgedraaid. Dus bij mij zit de potmeter rechts. Boven heb ik de plus lijn genomen en onder de min. Heb ook geprobeerd om alle draden die naar de plus lopen rood te doen en naar de min zwart. De gele en blauwe draad links gaan naar de 12volt bron.

Ne555
http://uploadenfoto.nl/show-image.php?id=a611b40edbd305b2c275377542240…

Diode over de motor
http://uploadenfoto.nl/show-image.php?id=45c3291d33b1885106eb1bd8d3976…

Aansluiting motor
http://uploadenfoto.nl/show-image.php?id=75ad79be96de3006c26dc81af2d55…

Zou iemand kunnen zien of alles goed is aangesloten ? Ik ben bang dat ik het anders weer sloop

Volgens mij heb je nu hele bende kortgesloten; hoe kan die diode nou verticaal op het breadboard zitten? Dan zitten de beide aansluitingen, en de draden die daar heen gaan, toch allemaal aan elkaar?!?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ah ja dat is inderdaad super dom. dat ga ik meteen omzetten. Heb ook de draad van poort7 naar de diodes bij de potmeter er bij gezet.

Zit de de mbr zo goed ?
http://uploadenfoto.nl/show-image.php?id=dbc1849c1d12a314ecd23aa12b476…

De volgende dingen heb ik gecontroleerd:

-MBR1645 met driehoek richting plus draad.
-Mosfet(buz11) aansluitingen (links draine op min, midden gate op poort 3, rechts source op motor)

Welke dingen zijn nog meer belangrijk om te checken ?

[Bericht gewijzigd door Maarten321 op dinsdag 29 april 2014 23:40:11 (78%)

Lambiek

Special Member

Mosfet(buz11) aansluitingen (links draine op min, midden gate op poort 3, rechts source op motor)

De aansluiting van de buz11 zit volgens mij niet goed.
Als je hem van de voorkant bekijkt (dus met de tekst leesbaar), dan zit de gate links pin_1, drain in het midden pin_2, en de source zit rechts pin_3.

Het is handig om voor zoiets de datasheet erbij te pakken, daar staat zoiets allemaal in.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

En dat geld ook voor de diode, zoek de datasheet maar eens op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik had de datasheet van conrad erbij maar blijkbaar verkeerd begrepen.
Ik dacht dat de gate de aansluiting is waarop je hoog/laag zet om de schakeling openen en te sluiten maar het is dus de source die dat doet ofniet?

Lambiek

Special Member

De gate is ook de aansluiting waar je het pwm signaal op zet, maar jij zegt dat de gate in het midden zit, en de drain links, en de source rechts.

Dit schrijf je:

aansluitingen (links draine op min, midden gate op poort 3, rechts source op motor)

Of begrijp ik je nu verkeert.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ow sorry ik heb het inderdaad verkeer getypt. Ik heb hem als volgt aangesloten(van voren gezien)

Links- naar weerstand en dan naar poort 3
Midden- naar min lijn
rechts- min kant van de motor

De diode datasheet maakte niet egt duidelijkt hoe de aansluitingen zaten. maar op de diode zelf stond zo een driehoekje met een streepje van het linker naar het rechter pootje. Is betrouwbaar ?

[Bericht gewijzigd door Maarten321 op woensdag 30 april 2014 12:12:36 (34%)

Lambiek

Special Member

Dat is niet goed. De motor hangt direct aan de plus (voeding) de ander aansluiting van de motor hangt aan de drain, en de source zit aan de gnd (de min van de schakeling dus).

Het streepje van de diode moet aan de plus (waar ook de motor op zit), en de andere kant moet aan de drain. Zo staat de diode over de motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het begint me nu de duizelen maar als ik het goed begrijp is dit dus fout :

http://uploadenfoto.nl/show-image.php?id=14486efba8685a8838caa6be912d8…

Rood is wel de Gate maar groen is de drain en blauw dan de source

Lambiek

Special Member

De source zit wel rechts en de drain zit in het midden op de fet.
Maar in het schema dat je toont zit het verkeert.
De source moet aan de gnd, en de motor moet aan de drain.

De diode staat goed.

Hier heb je een voorbeeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld%20-%20maarten321.jpg

[Bericht gewijzigd door Lambiek op woensdag 30 april 2014 15:19:45 (23%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

oke dat maakt hoop duidelijk. Wel vervelend dat het schema niet klopt, ik heb deze uit de schakelingen sectie(modelbouw) van het forum mischien handig als een mod het aanpast.

Lambiek

Special Member

Wat klopt er niet aan dat schema dan, er staat alleen geen tekst bij de aansluitingen. Verder klopt het toch, of zie jij iets wat ik niet zie?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het is een schematische weergave van de transistor, dat heeft totaal niets met de positie van de pootjes bij de behuizing te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Juist, dat schema is waarschijnlijk al door vele tientallen zo niet honderden mensen gebruikt om de schakeling te bouwen, en als je alle kleine variaties meetelt die op internet rondzwerven zullen dat er tienduizenden zijn, en al die schema's waren altijd verkeerd getekend, en de TS is de eerst die daar achter komt...

@TS: wellicht is het handig als je met iets eenvoudigers begint, want dit is blijkbaar nog wat hoog gegrepen, en als je het al werkend krijgt, zal dat meer geluk dan wijsheid zijn.

Daarbij zou ik je aanraden om een goed boek (zoals elektronica echt niet moeilijk 1/2/3) en/of online tutorials o.i.d. te gaan lezen, daar worden alle basis componenten en hun werking en symbolen duidelijk uitgelegd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken