Primaluna Prologue buizenversterker vervormt

Hallo,

Ik heb sinds enige tijd een probleem met mijn Primaluna Prologue2 buizenversterker.

Het is begonnen met vervorming op het rechter kanaal bij spelen op hogere volumes. Nou speel ik niet zo veel op hoge volumes, dus de noodzaak was niet direct om hier iets aan te doen. Nu, een half jaat later, zie ik dat één van de 4 KT88-buizen donkerder blijft van kleur dan de 3 andere. Waar de andere 3 buizen vrij heet worden, blijft deze buis veel koeler. Mijn vermoeden is nu dat het auto Bias Board het probleem is.

Heeft iemand hier ervaring mee en nog tips voor reparatie?

Groet, Michel

Sonytech

Overleden

Meten van de ruststroom door elke buis lijkt me een goed begin.

Of de buizen eens van plek verwisselen en dan kijken of het probleem naar het andere kanaal verhuist of niet.

Is er een schema van die versterker?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Hoihoi....

Er is helaas geen schema van de versterker.... De buizen verwisselen maakt niet uit; Ik heb een half jaar geleden alle buizen gewisseld om het probleem op te lossen...

Hoe kan ik op een makkelijke manier de ruststroom meten ?
Moet ik daarvoor soldeerpunten loshalen ?

Bedankt alvast !

Sonytech

Overleden

Als ik deze foto bekijk dan zitten er vier "dikke" witte weerstanden op het printje; dat zullen de kathodeweerstanden zijn.

Je kan eens meten welke gelijkspanning er over elk van die weerstanden valt. De waarde van die spanning is evenredig met de ruststroom.

Misschien dat je ook een wat grotere, scherpe foto van de ingewanden van jouw versterker kan maken?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Hartstikke bedankt alvast.

Ik ga vanmiddag proberen tijd hiervoor te maken en zal gelijk een foto maken dan....

Groet, Michel

Sine

Moderator

Dat lijke dikke witte condensatoren, geen weerstanden

http://www.6moons.com/audioreviews/primaluna/amp_open.jpg

Meer detail foto's hier : http://www.6moons.com/audioreviews/primaluna/primaluna_2.html

Dus even meten over de weerstanden aan de buisvoeten ( bruin zwart zwart )

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 11 mei 2014 15:22:48 (15%)

Zie hier een foto van het auto bias board met de aansluitingen.
Wat me wel op valt is dat de weerstand linksonder af wijkt van de weerstanden op de andere buizen... of het moet zijn dat de rode ring er af is gegaan.... Maar goed, ik moet in ieder geval een nieuwe multimeter halen want mijn oude doet niets meer.

Weet iemand waar deze andere weerstanden dienen?
Ik laat weer wat weten als ik heb kunnen meten....

https://dl-web.dropbox.com/get/Camera%20Uploads/20140511_152221.jpg?_s…

Ziehier nog een afbeelding waarin te zien is dat de rechter buis anders kleurt dan de rest....

https://dl-web.dropbox.com/get/Camera%20Uploads/20140511_155742.jpg?_s…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 11 mei 2014 18:45:31 (1%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

Je kan de stroom door de buizen meten door parallel aan de UGT te meten.

Die trafo heeft normaliter 3 of 5 aansluitingen primair

3 bij een standaard schakeling in balans dus a1 + a2

5 bij een ultra lineair ontwerp a1 s1 + s2 a2

s1 en s2 zijn de schermroosters

+ is de middenaftakking waar de voedingspanning op staat

De mA meter kan je resp.tussen a1 en + en a2 en + aansluiten.

Dit is een van de weinige metingen waar ze op deze manier stroom mee kan meten!

Je kan de draden volgen vanaf de anodes naar de trafo toe als er geen schema van is.

Als het verwisselen van de buizen geen oplossing biedt kan je ze los (laten) testen.
Of zelf even een Ia/Vg karakeristiek opnemen?

edit hieronder

Niets te zien. Probeer tinypic.com en zet de link hier neer.

RAAF12

Golden Member

Nog wat info over het autobias circuit

C/P vanaf de audiocarma site

Croese's solution, called Adaptive AutoBias, is a circuit that continuously adjusts the bias voltage in response to changing temperatures and input signals. (Neither the J-FET op-amp at the heart of Croese's circuit, nor its supporting parts, is in the signal path. Adaptive AutoBias, which is the only major portion of the Prologue One that's laid out on a printed-circuit board, uses a reference signal derived from the amplifier's input.)

The result, according to Croese, is an increase in both performance and reliability—two things that don't always track one another in the minds of hard-core tube enthusiasts. And by taking the enthusiast out of the adjustment loop, the Adaptive AutoBias circuit ensures something else: moderation. "The adjustments made are very slight," Croese says, "within narrow margins, so that the tubes always operate in the parts of their range that are lowest in distortion.""

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 11 mei 2014 19:50:55 (100%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hugo Welther

Moderator

Op 11 mei 2014 18:46:55 schreef michel631970:
Geen foto's zichtbaar ?
Volgende poging.... Nu wel ?

[afbeelding]

[afbeelding]

Simpel het upload archief gebruiken. www.uploadarchief.net
Even gratis registreren.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Meet in bedrijf eens de spanning over de 1 ohm weerstanden. Dit heeft Sine al opgemerkt.

Meet überhaupt eens alle spanningen aan de pinnen van buisvoeten van de KT88's. Zo spannend zal het schema niet zijn, standaard UL PP met KT88's.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 11 mei 2014 19:25:06 (46%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ga ik morgen doen. Eerst even een nieuwe multimeter halen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De linker verkleurde weerstand is zo te zien een verbrandde schermrooster weerstand.
Dat zal de oorzaak van de vervorming wel zijn, maar er zal meer aan de hand zijn die weerstand verbrandt niet zomaar.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Op de laatste foto aan de linker buisvoet is een van de weerstanden erg heet geweest.
De rode ring is niet meer als rood te herkennen, is dit een onderdeel van het probleem?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat is vreemd... hij ziet er niet verbrand uit. Ik zal morgen de weerstand eens na meten. De versterker speelt overigens op normaal volume nog goed hoor....

Kan deze weerstand ook de oorzaak zijn dat de bijbehorende buis niet meer dan een graadje of 40 wordt ?
Zo op het oog gloeit deze wel even hard als de rest....

RAAF12

Golden Member

Dat kan heel goed. Als die buis geen ruststroom krijgt blijft ie kouder.
Staat de amp hard dan zal de anode niet kersrood aanlopen.
Maar beter is vandaagmorgen even het advies van Sine opvolgen!

NB

De gloeidraad verwarmt de kathode. Dat staat los van de anodedissipatie van de tetrode.

Heb gisteren een multimeter besteld via internet, en verwacht 'm vandaag binnen. Ik houd jullie op de hoogte !

Groet, Michel

Sonytech

Overleden

Als een schermroosterweerstand onderbroken is of door één of andere reden een te hoge waarde gekregen heeft dan zal de anodestroom minder worden en de buis dus ook minder vermogen dissiperen.

De vraag is alleen waardoor die weerstand niet goed meer is. Misschien mankeerde de weerstand zelf iets, had de buis sluiting tussen bv. scherm- en remrooster of zit er een gammele verbinding in het anodecircuit?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik heb inmiddels de doorgebrande schermrooster-weerstand vervangen en uitgebreid proefgedraaid (ook op heel hoog volume), en geconstateerd dat de versterker weer draait als vanouds.

Voor de zekerheid de ruststroom doorgemeten, welke nu varieert tussen de 38,9 en de 39,1 mA. (389-391 mV over de 10 Ohms weerstanden). Ook inmiddels mijn vingers verbrand aan de rechter buis dus daar is niks mis mee. Omdat ik de buizen heb vervangen nadat de versterker ging vervormen, en de vervangen weerstand aan één zijde enkel aan de eindbuis zit, ben ik er even van uit gegaan dat de oude weerstand is kapot gegaan door een probleem in de eindbuis....

Allemaal hartstikke bedankt voor de tips !

hallo,

Ik heb een soort gelijk probleem bij mijn primaluna dialogue two versterker.
De versterker heeft een zachte brom die altijd te horen is. Buizen vervangen heeft niet geholpen.
Sommige weerstanden hebben hun kleur verloren en zien er niet meer erg goed uit.
Nu wil ik de weerstanden vervangen: wat voor weerstanden zijn aan te raden?
Het gaat een 47k, 1k en 100 en 100 ohm (allemaal 5%).
Bijvoorbeeld welk vermogen moeten ze zijn? Metaal of kool film weerstanden? Kan ik gewone soldeer gebruiken?

Bedankt voor de hulp.

Boris