Peterr: dat werkt inderdaad ook prima, maar je ben wel direct een usb poort kwijt. Als je al een wifi dongle en een harde schijf hebt hangen kun je wel via een usb hub gaan werken maar waarom dan niet gewoon de poorten gebruiken die nog wel beschikbaar zijn.
En de kabels zijn nogal duur. Twee weerstanden en een transistor zijn nog geen 1 euro in aanschaf. Enige lastige is inderdaad dat je het zelf moet solderen op een print.
[Bericht gewijzigd door Vulpecula op (25%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 oktober 2013 09:25:57 schreef Vulpecula:
Gaat inderdaad niet zo, maar als je de url eerst kopieert en dan plakt in een nieuw venster dan krijg je de pagina wel te zien.
Dat valt tegen:
Firefox can't find the server at phoenixinteractive.mine.nu.
Op 30 mei 2014 09:46:09 schreef Vulpecula:
Peterr: dat werkt inderdaad ook prima, maar je ben wel direct een usb poort kwijt. Als je al een wifi dongle en een harde schijf hebt hangen kun je wel via een usb hub gaan werken maar waarom dan niet gewoon de poorten gebruiken die nog wel beschikbaar zijn.En de kabels zijn nogal duur. Twee weerstanden en een transistor zijn nog geen 1 euro in aanschaf. Enige lastige is inderdaad dat je het zelf moet solderen op een print.
Dat is waar, ik had eventjes geen zin in solderen...
Ik kwam er trouwens achter dat de firmware in de kamstrupp meter onvoldoende resolutie had.
Hij telde in kwh in plaats van Wh. Heb contact opgenomen met enexis en die vertelde dat er 15 mei een firmware
update werd uitgerold waarbij dit gecorrigeerd zou worden.
Ik ga volgende week nog eens meten, zien of het inderdaad verbeterd is.
Dat klopt inderdaad. Ik heb eind vorig jaar al contact gehad met Enexis. Ze hebben mijn meter toen direct bij gewerkt. Ik lees dus de kWh al uit in decimalen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]
@flipflop
Heb ik gezien, wil alleen graag de USB poorten anders kunnen gebruiken.
@Peterr,
Die heb ik inderdaad ook gezien. Met een RJ11 erop is deze kabel van DX hetzelfde, voor aanzienlijk minder 
@Vulpecula,
Ok, dat maakt het een stuk makkelijker. Nog even een vraag, als ik zoek naar de weerstanden dan zijn 1 kOhm weerstanden te verkrijgen in 0.06W / 0.25W / 0.6W / 1W etc, welke waarde moet ik gebruiken voor dit schema?
Ik ga het schema op een printje van 2x8cm maken. Ben alleen nog even op zoek naar een behuizing voor zo'n PCB en naar een RJ11 socket die ik erop kan solderen.
Ik ben bezig om het op dezelfde manier als de volgende te oplossen: http://www.abelectronics.co.uk/products/3/Raspberry-Pi/27/1-Wire-Pi
Op deze manier heb je toch nog de volledige beschikking over alle pinnen en kun je de slimme meter met een telefoon kabel aan de raspberry pi koppelen. Ben nog bezig met de printlayout. Daarna moet ik de printplaten nog laten maken. Ik wil er best meerdere bestellen en dan kun je er wel eentje van me overnemen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
Das eigenlijk nog een mooiere oplossing om de pinnen alsnog beschikbaar te houden voor andere doeleinden.
Enig idee van de kosten? Ik wil er mogelijk wel 2 (na mijn eigen meter ook de meter van het appartementengebouw voorzien van een RPi).
Ik heb nog geen idee. Licht geheel aan de kosten van het maken van de printplaten. Maar denk dat deze niet boven de EUR 20 uitkomen. Het duurste lijkt me de RJ11 connector.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 30 mei 2014 15:50:55 schreef stgoos:
@flipflop
Heb ik gezien, wil alleen graag de USB poorten anders kunnen gebruiken.
Heb ik het over USB gehad?
Je wilt de UART pinnen op de GPIO bus gebruiken en zo een echt RS232 level maken. Daarvoor heb je een TTL/RS232 driver voor nodig. Dat doe je nu met een 5V versie waardoor je weer level shifting moet doen om op de RPi 3v3 uit te komen (correct me if i'm wrong, heb niet alles gelezen). Dat kan dus simpeler met een 3v3 versie van zo'n driver.
[edit] TS hieronder: ah, de meter is geen RS232 dus. Dat was dus wat ik gemist had. Een RS232 driver is dus niet nodig maar alleen een level shifter 5/3.3. ok.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (13%)]
Is nergens voor nodig. Op de raspberry pi heb je zowel 3v3 als 5v tot je beschikking waardoor je met een transistor de gewenste 3v3 naar je raspberry pi kunt krijgen terwijl de slimme meter met 5v werkt. Middels de schakeling die al eerder in dit topic staat kun je het dus voor elkaar krijgen. Ik heb het zelf namelijk al werkt. Je hebt dan geen level shifter nodig en dus ook geen externe voeding.
Op 30 mei 2014 19:13:26 schreef Vulpecula:
Ik heb nog geen idee. Licht geheel aan de kosten van het maken van de printplaten. Maar denk dat deze niet boven de EUR 20 uitkomen. Het duurste lijkt me de RJ11 connector.
Klinkt niet verkeerd. Laten we anders even contact houden via de mail, zie mijn profiel.
Hallo allemaal, ik heb jullie reacties gelezen, en ben even aan het tekenen gegaan.
Toen kwam ik deze site tegen, en heb ik wat ideeën van hem geleend.
Wat ik heb getekend is een splitter, voor de P1 poort.
Als ik de print heb getekend kan hij zo op de raspberry worden aangesloten.
De poort DEV3 is geïnverteerd zodat er zo een USB of een rs232 converter op aangesloten kan worden, die zelfs met een jumper gevoed kan worden.
Als er nog vragen en of opmerkingen zijn hoor ik het graag, en zal ik de getekende print online zetten.
Dit schema is dus nog niet getest.
Op 30 mei 2014 19:33:34 schreef Vulpecula:
Is nergens voor nodig. Op de raspberry pi heb je zowel 3v3 als 5v tot je beschikking waardoor je met een transistor de gewenste 3v3 naar je raspberry pi kunt krijgen terwijl de slimme meter met 5v werkt. Middels de schakeling die al eerder in dit topic staat kun je het dus voor elkaar krijgen. Ik heb het zelf namelijk al werkt. Je hebt dan geen level shifter nodig en dus ook geen externe voeding.
Die truck met de transistor is de level shifter 
Door dit artikel ben ik lid geworden van dit forum, en bij deze mijn eerste post. Dank voor alle informatie hoe mijn slimme meter uit te lezen. Binnen 2 uur had ik de data binnen. Kleine samenvatting voor degene die hiermee wil beginnen.
Stap 1
Zet 5 V op je kamstrup, en kijk met je multimeter of je ongeveer elke 10 seconden een piek krijgt. Gebruik de schakeling van driessens_nl (ik heb er geen diode aan toe gevoegd)
Stap 2
Ik heb het op de scope gezet om zeker te weten dat het signaal geïnverteerd wordt en dat het 3.3 V is. Bovenste signaal is het signaal direct vanuit de kamstrup meter, onderste signaal is na de schakeling.
Stap 3
Na login op RPI en installatie van minicom en het instellen van 7 bit data en 9600 bitrate kreeg ik meteen onderstaande resultaat te zien:
Helaas ben ik niet zo handig in programmeren. Heeft iemand ervaring om deze gegevens op een goede manier te loggen en te gebruiken in FHEM domotica systeem?
@james watt
http://forum.fhem.de/index.php/topic,18339.0/nowap.html?PHPSESSID=3v87…
ik doe dat liever met Domoticz
http://home.versatel.nl/rolandhendriks/rpilink1.html
als je toch een pi hebt, zet domoticz erop en je hoef verder niet te programmeren.
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (31%)]
Dank voor de snelle reply, ik heb zelf in het begin gekeken naar Domoticz. Ik heb recent een nieuw huis en hierin overall KNX geïnstalleerd.
Werkt echt supergoed, alleen helaas wordt KNX of EIB niet door Domoticz ondersteund. Wel jammer want de user interface van Domoticz vind ik echt super.
Hoi jongens,
Voordat ik de Pi aansluit op de P1, zou ik het eigenlijk willen testen met een ander Pi. Er moeten 20 werkende Pi's geleverd worden met een RJ 11 verbinding. Dus ik wil het schema gebruiken zodat het rechtstreeks op de GPIO poort aangesloten is en op een andere Pi via een seriele poort data verzenden en op de andere Pi met de RJ11 verbinding ontvangen. Ik gebruik Raspbian.
De pins zouden volgens mij zo moeten:
RS232 RJ11
RTS 7 2 RTS
GND 5 3 GND
NC
TxD 3 5 RxD
Voor verzenden:
import time
import serial
ser = serial.Serial(
port='/dev/ttyUSB0',
baudrate=9600,
parity=serial.PARITY_NONE,
stopbits=serial.STOPBITS_ONE,
bytesize=serial.EIGHTBITS,
timeout=1,
)
counter = 0
while 1:
ser.write('Write counter: %d \n' % counter)
time.sleep(1)
print('sending')
counter += 1
ontvangen:
import time
import serial
ser = serial.Serial(
port='/dev/ttyS3',
baudrate=9600,
timeout=1,
)
counter = 0
while 1:
x = ser.readline()
print x
Zou dit moeten werken? of is de output van de P1 anders dan de usb > serial dongle?
Op 20 augustus 2016 21:49:57 schreef ikillbombs:
Hoi jongens,Voordat ik de Pi aansluit op de P1, zou ik het eigenlijk willen testen met een ander Pi. Er moeten 20 werkende Pi's geleverd worden met een RJ 11 verbinding. ook is het fijn om mijn software te kunnen testen. Dus ik wil het schema gebruiken zodat het rechtstreeks op de GPIO poort aangesloten is en op een andere Pi via een seriele poort data verzenden en op de andere Pi met de RJ11 verbinding ontvangen. Ik gebruik Raspbian.
De pins zouden volgens mij zo moeten:
RS232 RJ11
RTS 7 2 RTS
GND 5 3 GND
NC
TxD 3 5 RxDVoor verzenden:
import time
import serialser = serial.Serial(
port='/dev/ttyUSB0',
baudrate=9600,
timeout=1,
)
counter = 0while 1:
ser.write('Write counter: %d \n' % counter)
time.sleep(1)
print('sending')
counter += 1ontvangen:
import time
import serialser = serial.Serial(
port='/dev/ttyS3',
baudrate=9600,
timeout=1,
)
counter = 0while 1:
x = ser.readline()
print xZou dit moeten werken? of is de output van de P1 anders dan de usb > serial dongle?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
zeker oud topic dit... lang geleden dat ik hiermee gespeeld heb.
Als ik het goed begrijp wil je een kamstrup meter simulator maken met een RPI? zie hier niet helemaal het nut van in. Kunt het beste direct aan een meter testen.
- Het signaal wat uit de kamstrup komt is geïneverteerd let hier dus even op.
- Er waren geloof ik niet 8 maar 7 data bits.. Kijk dit even na.
Succes.
Op 21 augustus 2016 13:14:07 schreef james watt:
zeker oud topic dit... lang geleden dat ik hiermee gespeeld heb.Als ik het goed begrijp wil je een kamstrup meter simulator maken met een RPI? zie hier niet helemaal het nut van in. Kunt het beste direct aan een meter testen.
- Het signaal wat uit de kamstrup komt is geïneverteerd let hier dus even op.
- Er waren geloof ik niet 8 maar 7 data bits.. Kijk dit even na.Succes.
Om te voorkomen dat ik de slimme meter poort zou kunnen beschadigen, leek het mij verstandig om dit in een test opstelling te doen. Ook omdat we een flink aantal moeten maken, kunnen we sneller testen. Op mijn kantoor heb ik slimme meter, maar in een paar huishoudens wel. Maar het simpelweg verbinden van de pins moet deze opstelling lukken dus?
Als je een slimme meter wilt nadoen zou ik een optocoupler gebruiken. Die zit ook in de meter. (Daarom moet je ook die 5 Volt aanbieden). Heb je gelijk een galvanische scheiding.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een netjes printje gemaakt met RJ11 stekker voor op de PI. Mail me maar als je die wilt testen.