Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

Cadeautje van op het werk, deze lag al jaren stof te vergaren, maar is nog volledig functioneel:
http://oi61.tinypic.com/2up30ae.jpg
In tegenstelling tot de 610C heeft deze een robuuste tube-frontend, waardoor het ding quasi onvernietigbaar is via ESD. Quasi alles is gemonteerd op teflon-standoffs, en er worden geen elektrolytische condensators gebruikt, maar "atom"-lytische. :-D
http://oi58.tinypic.com/vmrnlj.jpg

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar wat zou je nog kunnen doen met een EG&G Lock-In Amplifier als hobbyist? Ik gebruik het ding nu enkel als een toongenerator maar dat voelt als heiligschennis.

Bedankt voor de manual, het schema is leuk om te bekijken. Het bouwjaar staat niet vermeld en niemand hier op het labo heeft nog enig idee van wanneer het toestel juist is, maar jaren '60 klinkt ongeveer correct.

Cadeautje van op het werk, deze lag al jaren stof te vergaren, maar is nog volledig functioneel:

Ook toevallig, net vorige week nog zo´n ding bij het electro afval gezet.

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar wat zou je nog kunnen doen met een EG&G Lock-In Amplifier als hobbyist? Ik gebruik het ding nu enkel als een toongenerator maar dat voelt als heiligschennis.

Enkel een alleen een lock-in versterker kun je niet gebruiken als toongenerator, waarschijnlijk heeft deze zoals de meeste exemplaren een ingebouwde oscilator.
Als radio hobyist zou je hem dan nog kunnen gebruiken als demodulator voor phase shifted of frequency shifted signalen.
Als deze een ingebouwde toongenerator heeft dan moet dat wel een zeer nauwkeurig en stabiel signaal geven, op zich al de moeite waard !

fred101

Golden Member

Er gaaf ding die Keithley electrometer. Ik heb er een van Philips. Kan pA, POhm en uV meten. Werkt met en neon chopper. Was redelijk wat werk om weer werkend te krijgen. De bediening/aflezing is typisch Philips. Het werkt altijd net anders dan je denkt. bv met een multiplier maar op zo'n manier dat je, zelfs met het manual erbij geen idee hebt wat je nu precies moet doen. Ik meet altijd eerst even een referentie voor de zekerheid.

Zonde Brainbox, had ik wel van je over willen nemen. Je ziet maar weinig analoge Keithleys.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zonde Brainbox, had ik wel van je over willen nemen. Je ziet maar weinig analoge Keithleys.

Hij was niet van mezelf maar iemand van onze afdeling was aan het opruimen.
Ik had zeker de verleiding om hem zelf mee te nemen, maar zou die op zolder verdwijnen en die is al overvol, helaas.

flash2b

Special Member

Gisteren een HF sinus generator gekocht. Het is een Leader LSG-16 welke tot 100MHz gaat (tot 300MHz met de gekalibreerde harmonischen). Hoewel het een oud apparaat is doet hij het nog prima en hij ziet er verder nog mooi uit.

De uitgang is voor 600Ω maar na contact met VK2TIL (Australië) door zijn reply in: http://www.eham.net/ehamforum/smf/index.php/topic,78024.msg545008.html… heb ik ook het schema ontvangen om hem te voorzien van een 50Ω uitgang.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08687_cleaned.jpg

De banaan bussen voor de uitgang zijn van een eigenaardige diameter. Ze zijn 3.5mm en dat zou een Motorola standaard zijn. Enig idee waar die te krijgen zijn ? Misschien dat ik ze op ga boren naar 4mm want ze zitten wel 19mm uit elkaar. Nog niet meegemaakt banaan bussen van 3.5mm, wel van 2mm en 4mm.

RAAF12

Golden Member

Leuk ding heb ik ook gehad. Het eerste wat ik deed er 50 Ohm BNC opzetten!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 5 juni 2014 18:32:27 (91%)

fred101

Golden Member

Ik heb een apparaat gehad waarbij de banaanbussen ook net te klein zijn. Ik weet alleen niet meer wat dat apparaat was.
Zo heb ik een leger luidspreker waar net niet zo'n gitaar plug in paste. Daar heb ik toen een gewone in gezet.

Die Leader ziet er nog erg netjes uit. Ik zou er een bnc bij zetten. Dus niet in plaats van.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Heb hier ook een Leader LSG-16 staan, maar daar zitten normale 4mm bussen op.

rbeckers

Overleden

Mijn Leader LSG-16 heeft normale 4mm bussen.
Ik heb een verloop van 2x 4mm stekker naar BNC in de 4mm bussen zitten.

flash2b

Special Member

Jammer dat mijn LSG-16 van die vreemde bussen van 3.5mm heeft. De modulatie input heeft wel 4mm bussen.

Op ebay heb ik wel 3.5mm banaan stekkers gevonden.

Denk dat ik een echte 50Ω uitgang erop ga maken met een MMIC, het uitgang nivo is tamelijk laag op dit moment.

Het is wel een mooi instrument om mee te werken, erg gemakkelijk en de knoppen voelen ouderweds goed aan.

Vandaag eigenlijk ongepland toch maar eens een pulsgenerator en echte frequentieteller gekocht, de teller bleek thuisgekomen de 9690 OCXO-optie te hebben :)

https://lh6.googleusercontent.com/-1MBHFuMWCWs/U5H6DiP2kLI/AAAAAAAAHas/DpxiCyC7rC8/s640/PM.jpg

Het display is een VFD. [edit] Nee dus. Zie onderstaande; mijn displayhistorische kennis schiet hier te kort, maar lijkt inderdaad niet op een VFD.

Ik ben nog niet verder gekomen dan wat snelle tests, maar echt stuk is het in elk geval niet.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 6 juni 2014 22:12:28 (15%)

rbeckers

Overleden

Mooie, oude, Philips spullen.
Die pulsgenerator, of zijn broertje, heb ik ook.

flash2b

Special Member

Een PM5715 heb ik ook. Echt een handig ding en makkelijk te bedienen. Het front kan je eventueel met Mr Muscle schoonmaken om de sticker troep te verwijderen.

Je PM6622 is ook heel mooi! Zit er ook een OCXO uitgang up de achterkant ?

Ja, er is achterop een BNC gemerkt "D" die je kunt omschakelen tussen interne referentie uit of externe ref. in.

Het is me wel een kacheltje, die 5715 :)

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 juni 2014 19:34:02 schreef Aart:
[....]
Het display is een VFD.
[....]

Ziet er meer uit als een Panaplex®
Maar het is Philips, dus zal het wel een ZM1500 zijn (= Flat Pandicon®)

Alle pulsgeneratoren zijn 'kacheltjes' Zit in de aard van het beestje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Vandaag voor de eerste keer eigenaar geworden van een Delta voeding, de E 0300-0.1.
Om leuke buizen- en nixie experimentjes te voeden :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/photo%206-06-14%2023%2029%2025.jpg

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Zo zo! mooi ding die ziet er nog als nieuw uit! je zult er gegarandeerd veel plezier aan beleven. Van MP?

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Die PM5715 heb ik ook...
Werkt heel fijn.
Maar bedenk je 3x voor je potmeters gaat vervangen.

@Tinus, hij komt van 2ehands.be, maar het is echt zelden dat er daar een Delta voorbijkomt, ik heb echt geluk gehad deze keer, ook met de prijs ;)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

een lage prijs voor een delta is idd zeldzamer als er 1 vinden. m'n 1 na laatste had ik alleen goedkoop omdat deze stuk bleek te zijn en andere kopers afgehaakt hadden.. ik vind het toch leuker om er eerst aan te sleutelen als het ding op de plank zetten en klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Op Koninginnedag verleden jaar scoorde ik een E030-3 voor €12,50. Ik had daar maximaal op marktplaats €40,00 voor betaald. Ik weet niet wat jullie een mooie prijs voor vinden voor zo'n E0300-0.1 ?

Ik heb voor mij 300-0.1 ongeveer het dubbele betaald, E 80. Prijs is maar één factor bij de afweging :)

Dit topic is gesloten