Beste

Ik heb nu de labovoeding van deze site maar deze is aan vernieuwing toe :p Ik ben ook van plan om een zwaarder exemplaar te maken omdat ik wil beginnen met het besturen van motors wil ik een krachtigere voeding maken. Ik dacht al aan 0-30V 15A maar dan moet er ook al wat vermogen worden verstookt. Ik dacht al om misschien een geschakelde voeding te maken wat denken jullie hiervan. Normaal gezien doe ik niets in het HF gebied.

Ik ben nog wel een leek op het gebied van geschakelde voedingen maar ik vind het wel een hele uitdaging. Het is niet dat het perse vlug klaar moet zijn dus ik heb de tijd om dingen uit te zoeken :p

Wat denken jullie?

Bram

Een geschakelde voeding is lang niet altijd HF. HF betekent tussen de 3 en 30MHz, terwijl schakelende voedingen al bij 10KHz beginnen.

Je kunt een complete geschakelde voeding bouwen, maar dat is erg moeilijk. 15A, 0-30V, weinig rimpel, dat bouw je niet zomaar.

Wat je echter ook kunt doen, is een combinatie van een schakelende en een lineaire voeding. Volgens mij heet dat 'klasse H'. Stel, je stelt de voeding in op 4V. Je schakelende voeding heeft dan een uitgangsspanning van (bijvoorbeeld) 7V. De laatste 3V gebeurt dan door een lineaire voeding. Die lineaire voeding is redelijk gemakkelijk stabiel en met weinig ruis te maken, en hoeft nu toch niet heel warm te worden.

Met een lineaire voeding moet je maximaal 30*15=450W verstoken. Bij de klasse H oplossing maximaal 3*15=45W + het verlies van de schakelende voeding (weinig).

EDIT: bij TI hebben ze best leuke chips: klik. Je kunt in eerste instantie eens testen of een complete schakelende voeding aan je eisen voldoet. Zo niet, dan kan je hem later nog naar klasse H ombouwen.
Wat ik me ook nog bedenk: als je 30V 15A kunt maken, kan je op 10V (theoretisch) 45A maken. Leuk!

[Bericht gewijzigd door muddy op (19%)]

Van 0 tot 30 volt is ook zelden nodig. (meeste gebruik gaat nooit lager als 3.3 volt... ;) )