Wat zijn voor audio geschikte condensatoren?

Beste medemforummers,

Gisteren ontmoette ik een wijsneus die vond dat zijn high end versterker maar weer eens nieuwe condensatoren moest, want ja, alles slijt immers, en hij liet zich verwennen met extra goede condensatoren.

Die vent wordt opgelicht volgens mij, maar misschien is het wel zinvol om eens na te gaan wat, goede condensatoren zijn.

Ik deed het altijd met condensatoren van Nedis, dat waren vroeger vaak van het merk Punsumi, en ik ben niet teleur gesteld geweest over hun 105 graden reeks.

Nou is het aureool van Punsumi niet dat van Panasonic. Ik vind echter dat werkpaard Punsumi nou ook niet mag afgedaan als bagger omdat een audiofiel dat vindt met nepargumenten als "geeft een matig stereobeeld, geeft geen helder hoog, vlak geluidsbeeld" of zoiets.

Ik heb in het verleden wel vele Philips en Elna condensatoren vervangen. Maar of zij nu nog slechte elco's maken....?

Mijn vraag valt uiteeen in drie vragen:
1. Wat zijn volgens jullie goede condensatoren (merk, serie)?
2. Wat zijn slechte condensatoren?
3. Welk merk of reeks condensatoren wordt nogal opgehemeld, en is dat terecht?

Let wel: deze discussie is natuurlijk ook op andere apparaten van toepassing, maar ik heb nooit iemand gezien die zijn tv nieuwe, betere elco's wilde geven.

Welke elco's hangt ook af van toepassing. In een TV bijvoorbeeld, kun je best betere elco's willen in je voeding (om uitval voor te zijn), maar dan zoek je naar exemplaren met goede eigenschappen voor hoge schakelfrequenties (lage ESR,etc).

Ik heb slechte ervaring met de "merkloze" rommel van Nedis, maar ze hebben in het verleden meen ik ook gewoon goede merken geleverd.

Ik ben wel te spreken over een aantal series van Panasonic, maar zit zelf niet echt actief in de HiFi toepassingen. Maar wat in audio 'goed' is, is volgens mij met name een condensator die lang meegaat en (dus ook) niet lijdt onder warmte. Verder heeft het weinig bijzondere eigenschappen nodig hoor.

Heb je het over audio, dan kunnen we hier de hele discussie opnieuw aanzwengelen, maar de 'audiofielen' die met onmeetbare wollige termen komen (meer gedefinieerd laag, geluidsbeeld minder vacumeus, etc) kun je toch niet overtuigen. Als die wijsneus zich graag op laat lichten, dan is dat toch zijn eigen pakkie an?

Dit is een zinloze discussie. Mensen die zich audiofiel noemen, horen vaak wat ze willen horen, en in dubbelblind tests vallen ze genadeloos door de mand. Hun tegenargument tegen wetenschappelijk onderzoek is het zelfde als gelovigen die geen bewijs nodig hebben voor hun geloof. Einde discussie.

ik heb bijvoorbeeld een slechte ervaring met keramische condensatoren in de signaalweg...folie condensatoren vond ik dan stukken beter klinken, maar dat is geen hocus pocus audio-fabeltje.

ik hoop niet dat dit een zinloze discussie gaat worden.

[Bericht gewijzigd door offie op (14%)]

Merk op dat de TS in tegenstelling tot wat de topictitle doet vermoeden geen vragen stelt over audiofiele condensatoren.
Die discussie is na vijftien jaar internet wat mij betreft overigens wel klaar :) Zie mijn eerdere uitlatingen hierover. Allicht kan het woord audiofiel verwijderd worden uit de titel ?

"Betere" elco's gaan bij mij mits er ruimte is voor zowel hobby (reparaties) als werk overal in, ik vind de kosten in verhouding niet interessant en werk alleen maar op de lange termijn. Voor experimentele knutsels hergebruik ik vaak geteste uitgesoldeerde c'tjes.
Voor gewone condensatoren wijzen datasheets en technische wensen gewoonlijk sterk in een bepaalde richting. Wat daadwerkelijk een gepaste goede condensator is hangt van de toepassing af, maar optimaliseren op basis van ervaring met bepaalde series doe ik zelf niet.
Je zit ook met verkrijgbaarheid in een passende vorm etc., je bent vaak al genoeg beperkt.

Op 27 juni 2014 10:09:34 schreef Nikolai Tesla:
Gisteren ontmoette ik een wijsneus die vond dat zijn high end versterker maar weer eens nieuwe condensatoren moest, want ja, alles slijt immers, en hij liet zich verwennen met extra goede condensatoren.

Die vent wordt opgelicht volgens mij, maar misschien is het wel zinvol om eens na te gaan wat, goede condensatoren zijn.

Tsja, audiofielen. Ideaal doelpubliek om op te lichten, maar aangezien ik sporen van eerlijkheid vertoon weiger ik voor deze mensen te werken.
Als ik zeg dat die condensatoren nog goed zijn en niet vervangen hoeven te worden weten zij het toch altijd beter. Dus weiger ik hen.

Zelfde geldt voor HDMI kabels. Goedkoopste is 2 euro, de duurste maar liefst 1200 euro...
(De goedkoopste van de Action kwam in een test uit op de 2e plaats)

En de 2e plaats was waarschijnlijk vanwege de bouwkwaliteit, niet vanwege de kwaliteit van het signaal, dat is bij alle HDMI kabels gelijk :p

In dit geval is het eigenlijk nog simpeler: elco's horen niet in de signaalweg als het ècht audiofiel moet. Of ze nu van Punsumi of van Panasonic zijn. En in de ontkoppeling horen condensatoren thuis die in het algemeen goed hun werk doen, lage ESL, lage ESR. Punsumi valt dan toch af wat mij betreft (ook omdat het al jaren niet meer geleverd wordt dus NOS is, en een budgetmerk NOS gebruiken heeft weinig zin lijkt me).

Dat er tussen foliecondensatoren in de signaalweg verschil kan zitten is voor mij vrij duidelijk, maar ik heb van iemand die al lang meedraait in het professionele audiogebeuren begrepen dat het vaak niet de dure audiofiele condensatoren zijn die het beste presteren.

Ik ben het wel met de TS eens (?) dat Punsumi qua duurzaamheid beter was dan NA. Jd was op zijn beurt weer beter dan Punsumi denk ik, hield het in low-ESR posities in elk geval nog aardig uit, maar ik ben in principe gestopt met die merken. Ik wil een elco uit het bakje kunnen pakken zonder dat ik hoef na te denken of hij het op die plek wel zal uithouden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]

Er wordt helaas veel bagger geleverd uit Azie (capxon, samwha, etc) daarom gebruik ik bij reveisie en reparatie alleen maar bepaalde types Panasonic, Nichicon, Kemet(oude BHC), Wima. Daar is weinig audiofiels aan, niet nadenken, maar vervangen.
De exotische folie-condensatoren waarbij de prijs- kwaliteit niet echt aantoonbaar is vind ik ook weegegooid geld.

In cross-overfilters zijn condensatoren met goed gedrag bij pulsbelasting wel belangrijk voor lange levensduur. Ik gebruik meestal Jantzen.

Geen elco's in de signaalweg is m.i. onzin (en erg onpraktisch) - er mag echter nooit relevant AC over vallen, ze vervormen namelijk nogal.
Ze moeten dus groot genoeg zijn om dat te voorkomen. Meer is er niet.

Als vervorming de voorkeur geniet dan is dat prima, maar het valt buiten een discussie over audiokwaliteit.

Ik overdreef mijn stelling ook wat natuurlijk (disclaimer stond er al: als het ècht audiofiel moet). Ik ben met je eens dat je ze mits correct gedimensioneerd best kunt gebruiken, maar liet mijn reparateurservaring ook meespreken: je blijft bezig, zeker in wat uitgebreidere apparatuur zoals CD spelers, DSP's, videorecorders. In principe kun je die gewoon afschrijven als er meer dan een paar elco's zijn heengegaan.

Dat zal zo zijn :) Ik moet van mijn kant disclaimen dat ik mij in het geheel niet met moderne consumentenrommel bezig houd, het heeft mijn belangstelling niet.
'Vintage' enkel voor zover ik het zelf bezit. Inhoudelijke audio (meet-) techniek aan de andere kant des te meer.

En dan heb je nog de high end audiofielen die goede condensatoren van hun aluminium jasje ontdoen en het binnenwerk overzetten in een houten cilinder gevuld met bijenwas.
http://www.dhtrob.com/impressies/elna_inhout.php

Sorry, maar ik wil toch ook even meedoen: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=15557.0

Werkt echt wonderbaarlijk goed, koolstofvezels tussen stukjes kurk aan een draadje aan een weerstand (ofzo). Vergeet verder ook de slaolie niet.

Op 27 juni 2014 10:49:12 schreef Aart:
Allicht kan het woord audiofiel verwijderd worden uit de titel ?

Aangepast, het woord audiofiel wordt veel te vaak voor commerciele doeleinden misbruikt.

Op 27 juni 2014 18:27:13 schreef T-sec:
En dan heb je nog de high end audiofielen die goede condensatoren van hun aluminium jasje ontdoen en het binnenwerk overzetten in een houten cilinder gevuld met bijenwas.
http://www.dhtrob.com/impressies/elna_inhout.php

Een audiofool? ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Meer zoals dit:

https://www.youtube.com/watch?v=12GHUf8DOPs

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]

Haha die site van elco's in hout :D :D :D

Hier een quote van hun "quasi-wetenschappelijk-experimentele" bevindingen(vooral die uitdrukkingen...)

We hebben de navolgende dingen met succes geprobeerd;

Plastic om condensator verwijderd: Rustiger en schoner beeld/grofheid midhoog minder/meer klanktimbres op instrumenten/fijnzinniger. Vergeet niet de min te markeren!

Behuizing C37 behandeld (twee lagen); Afname metaalerige klank/homogener beeld/maar openheid in het midden gebied/meer klankkleur/fijnzinniger.

Om de behuizing rijstpapier (strakgewonden); Geeft heel kleine voorkeur aan het midhoog/ietsjes minder grofheid in het midhoog.

Behuizing aluminium eraf, in hout, luchtdicht gelakt, C37 op de behuizing; Een heel andere wereld! Groter beeld/dieper laag/meer openheid/meer diepte en breedte in het beeld/plastischer/ruimte neemt toe/solo instrumenten worden heel compact met veel fijndynamiek/het hoog wordt uiterst subtiel en kleurrijk/dynamisch vermogen heel goed/frequentiebereik neemt toe.

:D O..M..G..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (92%)]

LOOOOOOOL, ze zijn weer bezig zenne. snel ff de popcorn bovenhalen en een leuke avond beleven door al hun 'experimenten' te lezen.

intresante bijverdienste, elcos uit elkaar halen en verkopen met diepere klank.
als ik een condensator van 1€ sloop en kan er dan 100€ van krijgen, daar moet ik op men werk meerdere dagen voor werken hoor

Op 27 juni 2014 20:02:05 schreef mistermaniac:
[...]

Meer zoals dit:

https://www.youtube.com/watch?v=12GHUf8DOPs

mja, zoiets moet je doen hé. afhankelijk hoe de generator draait in de electriciteitscentrale, moet je de werveling van de electriciteit weer neutraliseren door de andere richting uit te laten draaien in de kabel... :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (37%)]

Zullen we het maar even bij de condensators houden ;).

Is er nog verschil tussen links draaiende en rechts draaiende condensatoren (bij yochurt schijnt dat wel te werken >:))?

Nee, maar wel tussen eiken of beukenhout :) :)

Even in het algemeen: ik was er niet op uit om bepaalde condensatoren zo op te hemelen dat ze als audiofiel konden worden bestempeld en daardoor beter waren. Ik ben namelijk erg cynisch over "betere" componenten.
Nog iets: NA condensatoren, waar staat NA voor? Is het een afkorting?

Ik vermaak me kostelijk met de getoonde modificaties! Dat gedoe met kurk werd op hififorum een "gehaktificatie" genoemd. Waarom weet ik ook niet precies.

Maar...dan mag in dit rijtje volledige gekte ook wel de gezondheidsarmband van....nee, niet Nico Haak die al snel overleed na het omdoen van zijn band....nee, de gezondheidsarmband van de heer van Den Hul! Door hem the healthring genoemd. Deze schijnt te werken tegen de klachten van whiplash patiënten. OOk bij `soundstaging` problemen staat deze ring zijn mannetje.
http://www.vandenhul.com/products/accessories/health-ring