Bij mijn lavamat w 1230 gaat de motor in storing bij het hoogste toerental van de centrifuge.
Hij geeft dan ook een soort knetterend geluidje en de aardlek vliegt er uit.
Ik heb de tacho gemeten en die geeft 136 ohm aan en de koolborstels zijn nog zeker 1.5 cm lang.
Kan dit in de timer zitten?
Bijv. een defecte tryac of een kapot relais oid?
Daar twijfel ik aan omdat hij wel de eerste twee snelheden vasthoud en pas in storing valt bij de hoogste toeren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit klinkt als overslag door opgehoopt koolstof of het anker is stuk en slaat op hogere spanning door naar de aarde. geval 1 is te maken met een compressor, stof eruit blazen. geval 2 wordt een andere motor..
Bedankt Testman,ik ga morgen eerst maar eens met de compresor aan de slag.
als het opgelost is laat ik het mezelf weer horen.
Schoongeblazen en vervolgens teruggemonteerd, centrifugeprogramma in en direkt bij het maken van toeren ligt hij er weer uit dit keer met een klein blauw vonkje en een luchtje dus overleden.
Nu moet ik op zoek naar een tweedehands motor, iemand suggesties?
Dit staat op het typeplaatje
FHP Motors
U 112 G 63 084157
6R 084292 704 F3 1298
230/40V 50/60Hz Ins. cl.B/F
AC-Electronic
Code 124 391 003
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
op ebay komt er al het eea voorbij. ook op marktplaats zul wel iets vinden van deze motoren, aeg gebruikt ze al lang in veel modellen. http://www.ebay.nl/sch/sis.html?_nkw=AEG%20Lavamat%201240%20Motor%20FH…
Heb je de besturingsprint al bekeken ? Zitten daar geen rotte/slechte contacten of solderingen op?
Het is natuurlijk heel eenvoudig om te zeggen dat de motor defect is maar er is nog niets gemeten en ik heb nog geen foto's gezien van de commutator. Rondvuur vertaald zich over het algemeen in een vonkenregen bij een bepaald toerental, niet één of twee vonkjes.
[Bericht gewijzigd door Dominic op (58%)]
Zou eerst de borstels eens vervangen (1,5 CM is echt te kort) en de motor goed reinigen, ook lamellen schotjes uitkrabben. kan een "parel" tussen zitten welke sluiting maakt. Als borstels te kort zijn, is er te weinig druk meer op de collector. Soms is motor defect, zitten er geen verbrande of verkleurde lamellen in?? Dan kan je direct stoppen.
jerome
Golden Member
Zag in het verleden iets gelijkaardigs. De fout was niet te meten omdat die zich voordoet bij hoog toerental. Een kunststof strip die de wikkelingen binnen het anker moet houden was broos en er ontbrak een gedeelte. Op die plaats kwam de wikkeling naar buiten en raakte bij hoog toerental de stator. Aardlek spreekt aan. Bij een niet geklonken motor is dit vlug vast te stellen.
Ik ben er uit.
Er zit sluiting in de onderste wikkeling van de stator dus het wordt een andere motor.
Gelukkig heeft een onderdelenhuis in de buurt een adres voor me waar er nog een paas tweedehands te krijgen zijn dus als alles goed is kan ik morgen ook weer wassen.
Iedereen bedankt voor de feedback.