Hallo,
Ik kwam in een oude post dit plaatje tegen:
Nu heb ik bij mijn nieuwe kookplaat hetzelfde plaatje in de handleiding staan.
Op het typeplaatje staat:
Vermogen 7200 W 220-240V
Kan ik nu afhankelijk van de aansluiting in de WCD bij de Perilex-stekker 1 van de drie schema's kiezen of moet het het eerste of laatste schema zijn en niet die van 380V?
Anoniem
dat ligt er aan hoe de perilex contactdoos is aangesloten. In de groepenkast kun je zien of er een kookgroep (2 x fase en 2 x nul) of krachtgroep is geplaatst. In het geval van een kookgroep het middelste schema gebruiken. In het geval (zoals het zou horen in Nederland) met een krachtgroep moet je het rechter schema gebruiken (waar NL bij staat).
Is het middelste schema niet voor een krachtgroep (de dubbele nul is dan wel vreemd)? Het rechter schema lijkt meer de kookgroep situatie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Voor de "twee keer nul" situatie zou ik ook gewoon de rechter gebruiken: Niet weer bij het apparaat de bij de stoppen gescheiden nullen weer aan mekaar knopen. Hou je de nullen bij de fases, dan kan je bijvoorbeeld eventueel de boel nog op aparte aardlek schakelaars zetten. Kan me niet bedenken waarom je dat zou doen of willen, maar het kan.
Heb je ECHT een 3-fase aansluiting naar de keuken, dan HEB je maar 1 nul die op zowel N1 als N2 aangesloten moet worden.
Maar goed. Meet met een multimeter de spanningen, en zorg dat de aangegeven spanningen op het apparaat komen te staan. Het apparaat kan het niet schelen wat de spanning tussen L1 en L2 is. In plaatje 1 is ie nul (duh!) en in plaatje twee is ie 400V. In plaatje drie is hij vaak nul (als je geen driefase aansluiting hebt) of 400V net als in plaatje 2.
Op 22 juli 2014 00:49:35 schreef HenkR:
dat ligt er aan hoe de perilex contactdoos is aangesloten. In de groepenkast kun je zien of er een kookgroep (2 x fase en 2 x nul) of krachtgroep is geplaatst. In het geval van een kookgroep het middelste schema gebruiken. In het geval (zoals het zou horen in Nederland) met een krachtgroep moet je het rechter schema gebruiken (waar NL bij staat).
Let Op! Het wordt er na al genoemd, maar voor de zekerheid.
Het antwoord van HenkR klopt niet.
Het middelste plaatje is voor een kracht aansluiting.(3 fasen en 1 nul. Er worden dan 2 fasen en een nul gebruikt)
Het rechtste plaatje is voor een kookgroep aansluiting.(2 "fasen" en 2 nullen. De fasen hebben ieder een eigen nul.)
Een perilex kan zowel voorzien zijn van een kookgroep als van een kracht groep, dus nakijken in de meterkast/nameten op de perilex.
edit:
Voor de duidelijkheid, de kabel die getekend is, is de kabel die uit de kookplaat komt!
In geval van 1 nul(Bij een kracht aansluiting) moeten de 2 nullen van de kookplaat aan elkaar zitten.
Je moet de kookplaat zien als 2 gebruikers met ieder een fase en een nul.
[Bericht gewijzigd door zerox op dinsdag 22 juli 2014 11:58:08 (13%)]
mvdk
Golden Member
Hoe zit de oude kookplaat aangesloten ? Als je dat erbij vertelt, maakt dat dingen ook een stukje eenvoudiger.
Anoniem
Zerox, je hebt gelijk dat het voor 400 Volt is. Ik heb niet goed gekeken. Maar het blijft een vreemde manier van aansluiten. Op deze manier krijg je niet bepaald een geljk belast draaistroomnet.
Ik wil TS toch meegeven om eerst goed te kijken wat er in de groepenkast zit. Een fornuisgroep of een krachtgroep.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 22 juli 2014 11:53:16 schreef zerox:
Voor de duidelijkheid, de kabel die getekend is, is de kabel die uit de kookplaat komt!
Dat kwartje viel bij mij ook wat laat. Sorry. Als je dat er bij zou zeggen/tekenen/zetten, dan is het denk ik veel sneller duidelijk en eenduidig.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Het was even puzzelen, maar de plaat is aangesloten volgens schema 3.
Ik heb ook dezelfde tekening en de draden zitten verbonden zoals plaatje 1. Heb alleen in de meterkast een 380 aansluiting voor de kookplaat. Mag je hem op die manier ook aansluiten? Ook als er 220-240 volt staat op type plaat?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 28 september 2014 17:48:23 schreef cyberpiet:
Ik heb ook dezelfde tekening en de draden zitten verbonden zoals plaatje 1. Heb alleen in de meterkast een 380 aansluiting voor de kookplaat. Mag je hem op die manier ook aansluiten? Ook als er 220-240 volt staat op type plaat?
NEE!!!!
Heb je echt 3 fase 400 Volt dan moet het volgens het middelste plaatje.
Alleen heb je maar 1 Nul, dus de klemmen 3 en 4 moet je met elkaar doorverbinden.
En je houd 1 fase over, die sluit je niet aan. Die moet je wel goed isoleren aan het uiteinde, een lasdop of een kroonsteen bv.
Ik heb ook een Siemens inductie plaat aangesloten gisteren met plaatje 3 in de meterkast twee automaten die met 2 L en N op de perilex stekker zitten.
Ik wil graag bevestigiging dat ik de draad die uit de inductie plaat komt NIET hoef te verwijderen en er verder geen aanpassing in het apparaart nodig is maw het apparaat weet hoe hij aangesloten is ?
Dan moet de doorverbinding in de kookplaat tussen de beide Nullen eruit.
mvdk
Golden Member
Het plaatje bovenin de post kan betrekking hebben op een kooktoestel waar je niet bij de aansluitingen binnenin kan komen (of heel moeilijk).
Wat op de afbeeldingen staat, is hoe de kabel aan het apparaat bij verschillende soorten kookaansluitingen kan worden gemaakt.
Kookgek, je hebt dit topic uit de krochten van co naar boven gehaald, hoe ziet je aansluitkabel aan je kooktoestel eruit?
Hoeveel aders, welke kleuren heeft je kabel?
Mijn apparaat eh875sp17e heeft een draad zoals het plaatje laat zien bruin blauw grijs zwart geel/groen. ik heb de draden bevestigt aan een perilex stekker met draad met dezelfde kleuren. Het perilex stopcontact is aangesloten met 2x230 volt door twee gesceiden automaten; blauw is N, bruin is L1, zwart is L2 en grijs is L3 (N2). Mijn vraag is moet ik de 2L/2N aansluiting ook IN het siemens apparaat regelen door de draad te verwijderen of aan te sluiten in het siemens apparaat. Voor alsnog ga ik ervanuit dat indien de fabrikant een draad aangesloten heeft op het apparaat, dan is het aparaat flexibel, dwz 1x230 of 1x400 of 2x230 is allemaal ok er brandt niets door zolang de plaatjes maar opgevolgd worden zie begin van deze thread. Ik kan het niet duidelijker dan dit uitleggen. PS ik heb het apparaat al aangezet en dat werkt, maar ben nu nog bang om de 7000watt volle capaciteit aan te spreken.
Let op. Het middelste schema is erg verwarrend. Het wekt de indruk dat het hier om 3 fasen, nul en aarde gaat. In werkelijkheid is het echter maar 2 fasen met een gemeenschappelijke nul. De opmerking eerder geplaatst dus ter harte nemen, dat als er werkelijk 3 fasen in de groepenkast aanwezig zijn dat je er 1 goed gaat isoleren. Bijvoorkeur ook de passchroef verwijderen. Ik kwam dit schema 2 jaar geleden bij het aansluiten van een Siemens kookplaat ook tegen en het zet je wel op een dwaalspoor. In de jaren 70 was er een groot verschil in hoe een electrische kooplaat/ovencombinatie aan te sluiten. Dit was geheel afhankelijk van het lokale energiebedrijf. De ene wilde echt 3F+N+aarde, de ander wilde aleen maar 2F+2N+aarde.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 28 september 2014 20:31:45 schreef Toeternietoe:
[...]NEE!!!!
Heb je echt 3 fase 400 Volt dan moet het volgens het middelste plaatje.
Alleen heb je maar 1 Nul, dus de klemmen 3 en 4 moet je met elkaar doorverbinden.
En je houd 1 fase over, die sluit je niet aan. Die moet je wel goed isoleren aan het uiteinde, een lasdop of een kroonsteen bv.
schema 2 en 3 kunnen, beide geven aan dat er tussen nul en L1 en L2 230V staat en daar gaat het om. dit fornuis doet niks met L3, die sluit je dan niet aan, zolang die maar niet op de N klem zit, afdoppen is genoeg..
evengoed, een 4 pits inductieplaat heeft nooit geen 3 fasen nodig, alleen een 5 pits of meer plaat gebruikt 3 fasen bij inductie..
Dat bedoel ik dus. Siemens zet je in het bijschrift op een dwaalspoor door te noemen 3~N. De plaat werkt dus op 2~N. overigens zijn er in de jaren 70-90 wel degelijk kookplaat/oven combinaties gemaakt welke op 3~+N+aarde konden worden aangesloten.(pakket met koperen bruggetjes werden bijgeleverd) Heb dit diverse malen gedaan afhankelijk van waar je woont en met welk GEB je te doen hebt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ja, maar dat waren geen inductieplaten, een combi met oven is overigens toch al anders, die oven kan alleen op L3 zitten. in de tijd van de keramische platen was een oven en fornuis op 3x 400V niks bijzonders..
Op 26 december 2018 13:13:20 schreef testman:
[...]schema 2 en 3 kunnen, beide geven aan dat er tussen nul en L1 en L2 230V staat en daar gaat het om. dit fornuis doet niks met L3, die sluit je dan niet aan, zolang die maar niet op de N klem zit, afdoppen is genoeg..
evengoed, een 4 pits inductieplaat heeft nooit geen 3 fasen nodig, alleen een 5 pits of meer plaat gebruikt 3 fasen bij inductie..
Is dus niet waar, mijn Ikea 4pits inductieplaat 7,2 kW is 3f+n aangesloten.
De verdeling in de plaat is 2 Pitten op L1, 1 pit op L2 en 1 pit op L3
Dit is 1 van de vele aansluit keuze's, die verschilt per merk en plaat.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit is dan zeker geen 60x60cm plaat, maar een groter model waar dan ook 2 kookzones groter zijn..
ik heb ook al eens een inductieplaat omgezet in onderdelen die tussen de fasen per pit draaide ( dus 400V ), maar dat was een horeca model. de wokzone was een dikke 4,5Kw.
[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 26 december 2018 14:41:50 (47%)]
In de jaren 70 waren er ook nog geen keramische platen. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe de fabrikant e.e.a. intern heeft bedraad en er de nodige bruggetjes bij levert. Blijf ik er bij dat Siemens niet erg duidelijk is met zijn aanduiding van 3~!!!!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
elektrische kookplaten die er al ruim voor de 70's waren werken per pit op 230V, en keramisch ook. inductieplaten en vooral de 60x60 met 4 pitten werken per 2 pitten op 1 omvormer, vandaar dat die zeer zelden over het vermogen van een kookgroep gaan, 7400W dus.
de latere ( bredere ) modellen gaan vlot tot 11kW, die hebben wel 3 fasen nodig, daar zitten 3 omvormers in, soms 1 pit apart op een omvormer.
Op 26 december 2018 20:29:31 schreef kentuckytukker:
In de jaren 70 waren er ook nog geen keramische platen. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe de fabrikant e.e.a. intern heeft bedraad en er de nodige bruggetjes bij levert. Blijf ik er bij dat Siemens niet erg duidelijk is met zijn aanduiding van 3~!!!!
Het is gebruikelijk om over 1 fase dan wel 3 fasen te spreken.
2 fasen is spraakverwarrend.
In dit geval is het eigenlijk 3 fasen -1, aangezien je er eentje niet gebruikt.
Maar dit zit zo wel aangesloten in de WCD,Maar je hoeft ze niet allemaal te gebruiken.
Een 3-fasen net heeft een faseverschuiving van 120 graden, daarom kan je vectorisch gezien met 1 nul toe.
Als mensen het over 2 fasen hebben, bedoelen ze meestal 2 groepen van 230 Volt, en daar heb je WEL 2 nullen nodig, aangezien er geen faseverschuiving is.