volledig automatische multimeter

Sine

Moderator

Het is de 179 zelfs, maar zo lang een meter default naar AC 'voor welke meting dan ook' is het een vonkentrekker meter !

Idiots

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik ergens in een loop aan het meten ben en me maar afvraag waarom er geen stroom loopt. De volgende wordt dan ook alleen daarom al geen 179

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 25 juli 2014 09:02:41 (41%)

fred101

Golden Member

Dat is net zo irritant als de auto functie op een LCR meter. Soms zijn de paracitaire eigenschappen zo prominent dat de meter het als een ander component ziet.

Ik vind autorange prima. Ik wil dat wel uit kunnen zetten maar doe dat maar zelden. (voor gewoon reparatie werk in ieder geval nooit)
Maar dat zo'n ding zelf de mode bedenkt, vind ik waanzin. Als je als elektricien niet weet of je ergens spanning, stroom of weerstand moet weten en het bedienen van de knop te moeilijk vindt wordt het tijd voor ander werk ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Auto schakelen tussen stroom en spanning snap ik niet. Stel ik wil een spanning meten, prima spanningsbron, met een kleine zekering in serie. Stel ik wil de stroom meten door de lamp die op die zelfde spanningsbron is aangesloten (zonder zekering). Ik kan me voorstellen dat voordat de zekering knapt, de boel elektrisch precies hetzelfde "aanvoelt" voor de meter. Kortom, volgens mij KAN het niet werken.

Op zich is het toch wel handig dat je meter gokt wat je wilt meten en het "meestal" goed heeft. Je zit toch wel regelmatig met je probe in je opstelling, kijk je naar de meter, staat ie in het verkeerde bereik. Weer met je handen naar de schakelaar, omzetten en weer de probe positioneren.

Gisteren gebeurde me dat voor het laatst. Enerzijds, op het 200mv bereik zitten meten maar anderzijds moesten zo nu en dan 5V signalen gemeten. Autorange had dan misschien handig geweest. En toch vind ik het niet fijn. Het is te makkelijk om 4.5mV en 4.5V te verwarren.

Van een LCR meter vind ik het JUIST interessant als ie bijvoorbeeld m'n weerstand ineens voor spoel aanziet. Dan vertelt ie me precies wat ik moet weten: dat de parasitaire inductie significante vormen aanneemt bij deze component en dat ik een beetje voor de parasitaire eigenschappen moet uitkijken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Van een LCR meter vind ik het JUIST interessant als ie bijvoorbeeld m'n weerstand ineens voor spoel aanziet. Dan vertelt ie me precies wat ik moet weten: dat de parasitaire inductie significante vormen aanneemt bij deze component en dat ik een beetje voor de parasitaire eigenschappen moet uitkijken....

Daar heb je gelijk in. Dat kan voor veel onervaren (mbt component gedrag)gebruikers handig zijn. Persoonlijk vind ik het vreselijk irritant.

Maar aan de andere kant praat je bij dit soort problemen wel over redelijk "extreme" componentwaarden. Een 100nF, 100 Ohm of 20 uH spoel zal geen probleem opleveren. Ik praat dan over spoelen in het nH bereik, weerstanden onder 1 Ohm en condensators onder 10pF.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat zijn toch ook geen componenten! Behalve de milliohm weerstanden dan, zie zijn handig om flinke stromen te meten. Wat moet je nou in vredesnaam met spoelen van een paar nH en condensators van een paar pF? Dat zijn de chihuahua's onder de onderdelen, en daar wil je als kerel toch niet mee gezien worden?!? Het leven begint pas bij een mH en een mF...

Overigens vind ik het wel heel handig dat mijn multimeters ook capaciteit kunnen meten, hoe zou zo'n automagische meter moeten weten of je doorgang of capaciteit wilt meten?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 25 juli 2014 11:21:41 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Op 25 juli 2014 11:20:09 schreef SparkyGSX:

hoe zou zo'n automagische meter moeten weten of je doorgang of capaciteit wilt meten?

Niet , maar dat is ook niet belangrijk.Je heb deze meter omdat je zelf niet weet wat je wil meten, dus de meter geeft braaf iets aan, en kan je weer verder ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Wat moet je nou in vredesnaam met spoelen van een paar nH en condensators van een paar pF?

Er bestaat nog zoiets als RF. Ik heb een meetzender gebouwd welke tot 2 GHz gaat. De filters daarin hebben spoelen en condensators in het pF/nH bereik. Bij een DC tot 500 kHz powermeter gebruik ik bv 900 fF trimmers om de bandbreedte zo hoog en doorlaat zo vlak mogelijk te maken.

Maar nH en pF is niet zo spannend. Het wordt pas leuk bij aF en pH (en beide kan ik meten ;-) )

De meeste multimeters meten capaciteit met DC. Leuk voor nieuwe componenten maar niet bij reparaties. De ESR van de elco zorgt voor een langere laadtijd en geeft dan een hogere capaciteit. Veel elco's met een hogere ESR hebben ook een lagere capaciteit. Lekke elco's geven ook een te hoge capaciteit. Kortom alleen bruikbaar voor nieuwe componenten. (meetresultaten mbt dit onderwerp en samen met een van de tv reparateurs hier, staan op mijn site)

Bij artikelen op deze site staat een stuk (van mij) over oa valkuilen bij LCR meters.

Maar zo wordt het wel erg off topic.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs