Toen ik, nog niet zo lang geleden, met pic begon was er een vinnige discussie op internet over PicKit2 vs PicKit3. Versie drie had het voordeel nieuw te zijn maar kreeg veel negatieve kritiek. Uiteindelijk heb ik de PicKit2 gekocht. Die voldoet uitstekend. Ik sukkelde wat met de 12F1840. Bij de MPLABX hardware tools kan voor deze pic wel de PicKit3 maar niet de twee worden aangevinkt. Toch was dat geen groot probleem. MPLABX maakt een hex bestand wat door de PicKit2 kan worden ingelezen en in de pic geprogrammeerd.

Vriendelijke groeten,

Eduard

De standalone GUI van de Pickit2 ondersteunt de 12F1840 gewoon...

bedankt mensen voor jullie advies en hulp want idd het blijft maar aan modderen , heb tevens ook anndere software geprobeerd maar ook die wil niet doen wat ik er van verwacht ..

zonde geld een K150 , maar goed heb weer een les geleerd en ga kijken of ik deze programmer terug kan sturen

ik zag op ebay deze : http://www.ebay.com/itm/PIC-KIT-2-PICKIT2-Debugger-Simulation-Programm…

en lijkt mij een goede die ook mijn 16F628A ondersteunt .

http://www.ebay.nl/itm/PICKIT-3-Programmer-Debugger-MCU-Universal-ZIF-…

Waarom niet deze? Heb je erg veel aan als je iets zelf gaat bouwen. Icsp connector erop en je kan de pic programmeren terwijl die in de schakeling zelf blijft. Kan met die ook maar weet niet of die volledig comatible is. Heb zelf deze en die bevalt me zeer goed.

[Bericht gewijzigd door vincent1971 op (14%)]

Dat zijn allebei ching-chong klonen! Niet aan beginnen, voor enkele euro's meer heb je een echte.
Ik ben er destijds ook ingetrapt, niks dan ellende en Sure electronics laat je in de kou staan.

Je kunt jezelf ook afvragen in hoeverre je vast zit aan de PIC processors. AVR van Atmel heeft dit probleem helemaal niet, met een simpele USBASP van Ebay van (2,5 Euro incl. verzenden) programmeer ik al jaren alles, zowel in basic (Bascom) als in C.

eBay-objectnummer:170813851774

Dat is een hele andere discussie, waar TS volgens mij ook helemaal niet om vraagt. PIC, AVR, MSP430, ARM, het kan allemaal.
Maar het belangrijkste voor een beginner is iets te kiezen waar veel voorbeelden van zijn in de programmeertaal die je aanstaat, en het liefst iets waar iemand uit je omgeving (buurman, klasgenoot, collega, etc) ook mee werkt. In geval van TS volgt hij de cursus/tutorials op picbasic.nl, en die duidelijke website van Frits lijkt me een prima motivatie om (voorlopig) voor PIC te kiezen.

Als je een PIC programmer wilt kopen, haal je gewoon de PICKIT3 voor 3 tientjes bij een officiële leverancier (zoals Farnell, of bijvoorbeeld direct bij Microchip). Dat scheelt je het gepruts van half of niet werken. Zeker als je net begint wil je gewoon zeker weten dat ALS het niet werkt, het ALLEEN aan je eigen software of hardware ligt, en niet aan je tooling.

+ je kan de normale update's uitvoeren, ik zou ook voor de originele gaan, de ervaring van imitatie heb je inmiddels al ;)

Er zijn ook goede clones... De schema's en firmware zijn gewoon voor iedereen beschikbaar.

Ik heb hier een originele Pickit2 en later voor 14 euro een clone bijgekocht als "reserve".

En ik programmeer standaard nu met de clone omdat hij nagenoeg identiek is. Alles werkt tot en met de logic analyser etc. aan toe.

Natuurlijk zijn er brakke clones, zeker als er een compleet nieuw ontwerp is gemaakt en er functionaliteit is verwijderd. Maar ik zou het aanbod zeker niet over één kam scheren.