Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 31 juli 2014 19:35:33 schreef Tidak Ada:
Hoi Maarten, kun je er ook bij zeggen wat er word gecompanseerd?

Bij HF-versterkers denk ik dan aan ruststroomstabilisatie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://i57.tinypic.com/mtm7b7.jpg

[Bericht gewijzigd door R117 op donderdag 7 augustus 2014 13:24:50 (11%)

To the data sheets!

Lijkt een vochtfiltertje voor in een kast of zo? (Wat je in een wartel kunt schroeven)
Ik dacht dat ik die dingen eens heel lang geleden eerder gezien heb, maar weet het zo niet meer.

Wat zijn trouwens de afmetingen?

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 7 augustus 2014 13:56:45 (44%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Inderdaad een vochtabsorberend ding. Ze zitten in deze uitvoering wel eens in militaire communicatieapparatuur.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fatbeard

Honourable Member

Vocht absorberend, en uitgewerkt (want roze).
Vaak zijn ze wel weer te reactiveren door ze een paar uur te bakken (in een heteluchtoven, in een gasoven gaat het beduidend minder) op een temperatuur van 120°.
Als de kristallen blauw zijn geworden is-ie weer te gebruiken voor het oorspronkelijke doel.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Doe dit wel buiten want de silicagel korrels die blauw/roze kleuren zijn gedopeerd met cobalt2chloride en is niet zo heel erg gezond bij het inademen, korrels die niet verkleuren zijn niet (zo) giftig (bij normal gebruik)

duck-tape does miracles...so do I

http://www.uploadarchief.net/files/download/c1en2.jpg

Ik gok op twee condensatoren.

Links heeft codering 15 I GSG (de I kan ook een 1 zijn).
Ik krijg de waarde niet gemeten (15pF?).

Rechts heeft waarde 2,2 nF. Lijkt me een hoogspanningstype. Maar ik krijg de exacte specs niet gevonden.

Heeft er iemand meer info over de specs en toepassingsgebied?

maartenbakker

Golden Member

Die rechtse zal wel een Y2-condensator zijn, fabrikant Thomson, goedkeuringstekens VDE, UL en ik geloof iets Zwitsers. Staat er niks verder op de andere kant?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 12 augustus 2014 22:58:42 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

De linker is een polystyrene type, merknaam Styroflex.
Heeft een gering temperatuursverloop en wordt oa. toegepast in afgestemde kringen. De rode marking geeft aan dat de buitenfolie op die kant is aangesloten.

Tidak Ada

Golden Member

Ik meen te herinneren, dat de Tc zelfs tegengesteld is aan die van keramische en polystyreen condensatoren, zodat je met paralllel- en serieschakeling een Tc van -theoretisch- bijna nul kan creëren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die polystyrene zou overigens eerder 150pF moeten zijn met een "15 1" markering. Ik heb alleen geen goede C-meter hier om een indruk te krijgen of dat klopt.

De 'Y2' condensator heeft geen markeringen op de achterzijde...

maartenbakker

Golden Member

Nouja, vanwege de markeringen van VDE en UL zou ik wel durven gokken dat het een Y of Y2 is, of eventueel dat hij voor gebruik in EVSA's is die aan keurmerken moeten voldoen. Meestal staan die dingen aan 2 kanten volledig volgeklad met keurmerken en werkspanningen e.d. dus vandaar mijn vraag. GA klinkt als de serie, maar ik heb geen Thomsondocumentatie. YHPF begint al dan niet toevallig met een Y.

Reken ruwweg op 1kVDC of 250VAC werkspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Rechtse is een 2.2nF volgens volgende site: http://www.cnc.info.pl/topics14/czym-zastapic-taki-kondensatorjak-odcz…

en volgens google translate:

22 * 10 ^ 2 pF or 2.2nF.
At 400V enough better to 600V. As you can see - ceramic.

[Bericht gewijzigd door Damic op woensdag 13 augustus 2014 00:46:05 (33%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Die condensatoren waren overigens onderdeel van een partijtje onderdelen dat ik heb gekocht. Ik moet nog even kijken wat ik zelf ga gebruiken en wat weer door kan naar een volgende eigenaar...

Het vochtpatroon van @R117 werd vroeger onder anderen gebruikt in de kleinere verdelerkasten van het staatsbedrijf der PTT.
Door verhitten werden ze geregenereerd en konden ze opnieuw worden gebruikt.
De grotere kasten waren voorzien van verwarming.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op woensdag 13 augustus 2014 07:46:32 (14%)

Op 13 augustus 2014 00:44:09 schreef Damic:
en volgens google translate:[...]

Volgens mij is dat een "wat is dit onderdeel" topic van een concurrerend forum. Volgens mij wordt er daar net zo gegokt als hier. Dus ik denk dat de vertaling iets zal moeten zijn als: "2.2nF, ik gok 400V of zelfs nog beter, 600V. En ik denk keramisch".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De topic titel van dat Poolse topic wordt door translate.google vertaald als: "vervang dan de condensator (zoals lezen)". Die persoon zal wel vragen wat hij als beste vervangende condensator kan gebruiken.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Dan heeft hij flutadvies gehad. Als vervanger voor zoiets nooit lager gaan dan 2kV. Als schatting van wat het ding aankan de andere kant op veiligheid inbouwen dus 1kV, dan is 400 à 600V juist wat conservatief.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb voor die Pool wel een zakje originele vervangers liggen hoor...

Die styroflex was overigens toch gewoon 15pF. Nadat ik er een paar parallel had gezet kon ik ze alsnog determineren. Alleen kan ik de code '15 1' niet verklaren. Want het cijfer 1 of letter I kan ik nergens terugvinden in coderingen.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Da's toch 150pF?

En dat meet ik niet...

[EDIT]
Nu heb ik geen apparatuur om lage waardes te meten... maar met parallel zetten etc kom ik eerder op 15pF dan op 150pF uit.

Overigens heb ik hier nu ook condensatoren liggen met opschrift 759 die op circa 7.5pF uitkomen...

http://www.uploadarchief.net/files/download/759.jpg

[EDIT2]

http://www.uploadarchief.net/files/download/15fofp.jpg

Het lijkt nu haast een 'F' of de aanzet van een 'P'.

fatbeard

Honourable Member

De 9 wordt wel vaker gebruikt om 0.1 als vermenigvuldiging te koderen, 109pF is per slot van rekening 1mF en dat gaat echt niet in zo'n behuizingkje passen...
Zie ook http://www.tpub.com/neets/book2/3g.htm

Die F is de tolerantie-aanduiding: 1%. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Resistor#Industrial_type_designation

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Die 'F' lijkt me de meest waarschijnlijke optie... al is die met het blote oog nauwelijks zichtbaar...

fred101

Golden Member

De styroflexen die ik hier heb zien er anders uit, die zijn ondoorzichtig door de aluminium folie die er inzit.
Er bestaan glazen condensators met een in glas ingegoten smd condensator. Maar ik kan niet zien wat er bij jou nu inzit. Ik moest eerst aan een diode denken.

Ik heb in mijn bakje vreemde condensators ook een glasachtig ding. Maar die is minder doorzichtig, formaat van een 1n400x diode en ergens rond de 200pF dacht ik.

Je kan condensators idd parallel zetten. Ik doe wel eens het omgekeerde, ik zet er in serie omdat mijn beste C meter maar tot 1uF gaat (maar hij begint wel bij aF ;-)

Anders blijven er twee dingen over: Ik denk het meest aan een bipolaire negatieve fotonen-collector maar daar is hij net te groot voor. Voor een exponentiele Flux condensator is hij weer te klein.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/c_in_voetje.jpg
Ik weet wat het is en doet, het is een elco. Maar waarom zit 'ie in zo'n plastic voetje?

(Komt uit diezelfde EE2003 maar lijkt eerder ergens uitgesoldeerd.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 13 augustus 2014 19:06:33 (18%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten