Ik zocht iets specifieks, waardoor ik in een oud topic terecht kwam. Een aantal berichten daarin leek leeg te zijn, maar na het gebruik van de quote-knop zijn ze in je eigen post-venstertje wel leesbaar, dus de inhoud bestaat nog. (En daarbij drukte ik per ongeluk op posten, waardoor het topic nu onbedoeld door me is gekickt.)

Het probleem lijkt te herleiden naar het gebruik van een vreemd karakter. De oorspronkelijke poster van het probleembericht lijkt een enkele of dubbele quote te hebben bedoeld. Misschien is er in de loop der jaren iets in de karakterencoding op circuitsonline veranderd, waardoor het nu fout gaat.

Dit karakter in een bericht geeft problemen: (Tussen code-tags gaat het goed.)

´

Los van de schijnbare encoding-incompatibiliteit lijkt het me niet wenselijk dat een geheel bericht verdwijnt bij gebruik van een bepaald karakter in de tekst. Dit karakter (en zo te merken zijn er meer karakters met hetzelfde probleem) komt namelijk voor in een aantal buitenlandse alfabetten. Als je hier op CO een keer een referentie wil maken naar een Sloveens bedrijf of een goed boek van een schrijver met een Tsjechische naam, dan kun je al tegen het probleem aanlopen.

Alle tekst voor en na het karakter verdwijnt, met als grenzen een eventueel gebruikte (willekeurige) UBB-tag. Voor en na zo'n tag is dat deel van het bericht weer leesbaar.

Voorbeeld:
------------ tussen de lijnen staat iets
Een handige website is die van de Sloveense spoorwegen (Slovenske ¸eleznice) op http://www.slo-zeleznice.si/en/passengers/slovenia
------------ maar dat zien we niet
(quote dit bericht om de door mij ingeklopte tekst te zien)

Je moet ook afsluiten met [/b] ;)

Dat hoeft niet (<- voorbeeld :)), maar speciaal voor jou heb ik in bovenstaand bericht de [/] netjes vervangen door [/b]. Zelfde effect.

Een [/] sluit de laatste tag die je hebt geopend, of dat nou [quote] is of [b] maakt dan niet uit.

Schop

(niet dat het terstond opgelost moet worden, maar toch allicht een bevestiging dat Jeroen het heeft gezien?)

Ik had het nog niet gezien, was een weekje op vakantie :).

In ieder geval, het probleem zat in de smilie parser, vandaar dat het in code blokken wel werkt. Het is nu opgelost. Dank voor het melden.

jeroen, over "rare karakters": sommige mensen posten texten met &#8220 en &#8221 . Volgens mij zijn dat quotes van MS-windows. In ieder geval doen ze het hier niet. Is het een idee om die karakter-sequence door iets anders te vervangen? (voorbeeldje)

@Jochem hieronder: Dat dacht ik al hoor, maar ik wist ZEKER dat het bij mij niet werkt. :-) .. 't blijven extended-karakters die in bepaalde word-processors vast handig zijn, maar op het forum eigenlijk gewoon beter als " gerenderd kunnen worden.

[Bericht gewijzigd door rew op (28%)]

Windows gebruikers zien hetzelfde als jij hoor. Ik vermoed dat het meestal een copy-paste van een website ofzo is.

Dat is een feature van browsers, als je karakters invoert die niet in de karakterset van de website zitten, gaan ze het omzetten naar HTML entities. Het kan dat het komt door het copy-pasten van een andere website maar het gebeurt ook regelmatig bij het copy-pasten van teksten uit Word.

De echte oplossing is Circuits Online volledig omzetten van ISO-8859-15 naar UTF-8. Ik ben wel bezig met wat voorbereidingen daarvoor maar het is nogal wat werk.

Voor nu zou ik kan die karakters kunnen vervangen maar dan zal het alleen bij bepaalde velden werken (in principe kan het bij alle invoer fout gaan, niet alleen op het forum) en mogelijk niet voor alle karakters. Maar dat zou wel de meeste problemen op moeten lossen.

Voordat je de boel naar de browser stuurt wordt toch nog op bepaalde sequences gescanned? Bijvoorbeeld om Smileys te renderen? Je kan &#8220 als een smiley zien....

Ja, in het forum werkt dat, maar het kan fout gaan bij elk invoerveld, dus ook die waar in geen speciale verwerking mee doe. Ik zou dus ieder veld door een functie moeten halen die de karakters gaat vervangen en dat is wel wat werk.

Ik heb het nu voor de berichten in het forum opgelost. HTML entities met namen (bijvoorbeeld &micro;) werden al toegestaan, nu ook HTML entities met nummers.