[CO Labvoeding] Opbouwvragen en correcties

Op 30 augustus 2014 14:36:03 schreef markce:
Die 78l05 is echt foute keus bij 24VAC trafo. Neem dan een gewone 7805 of een LM309.
Met het voorgaande schema zijn ook nog wat zaken mis, vandaar mijn gewijzigde versie daarvoor.

Die 78L05 werkt perfect in mijn CO voeding. Kan beter, maar dat ga ik zo laten.

Met het voorgaande schema zijn ook nog wat zaken mis, vandaar mijn gewijzigde versie daarvoor.

Zoals dat je de V- van de stroom opamp haalt voor de stroom-meet-weerstand? Waarom is dat?

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Zoals dat je de V- van de stroom opamp haalt voor de stroom-meet-weerstand? Waarom is dat?

Dat is de manier waarop de stroom opamp stroom meet: de 'V-' wordt door stroom naar beneden getrokken, dus lijkt de '+ ingang' van de opamp een hogere spanning te krijgen. Dat zit dus in beide schema's hetzelfde.

Ah oeps, miskeken :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 31 augustus 2014 16:10:55 (89%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Die 78L05 werkt perfect in mijn CO voeding.

Hij is maar tot 30V 'gegarandeerd'. Voor een nieuw print ontwerp zou ik voor een betrouwbaarder oplossing gaan.

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Er is in mijn versie van het schema al een oplossing hiervoor getekend, een serie zener van 12V, probleem opgelost.

Ik begrijp eigenlijk niet, waarom de nabouwers nog steeds de orginele versie nabouwen...
Er is uitgebreide uitleg en metingen beschikbaar wat ik voor jullie gedaan heb.
Met mijn aanpassingen wordt het een nabouwzeker voedinkje dat niet genereerd al hij in de stroombegrensing komt.
Ook is de ruis minder met mijn versie.

Mijn testvoeding heb ik toen geschonken aan Henry, geen idee of hij er ooit eens iets mee gedaan heeft.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog,

Toen ik uiteindelijkde mijne afbouwde ben ik van jouw versie uitgegaan. Er zijn wat mod's die ik bewust niet gekozen heb, oa. het referentie IC waar ik iets mooiers voor had en de grote uitgangselco (de bekende bezwaren en niet van mij alleen).

Verder vind ik het geen handig ontwerp voor een vermogensvoeding, dus heb ik waarden aangepast voor een beperktere toepassing (0-20V/0.5A).

Ik dacht klaar te zijn maar was toch wat verrast door het uitschakelgedrag bij stroombegrenzing (loopt op tot meer dan dubbele waarde, sneu voor de testschakeling die je probeert te beschermen) en de aan/uit indicatie.

Aangezien Scheef_schaap een nieuwe print aan het tekenen is lijkt me dat patchwerk zoals de 12V zener weg kan. Een gewone 7805 voldoet en is maar 5ct duurder.

@ Blackdog: Ik (en denk voor iedereen te spreken die deze voeding namaakt) dat je modificaties zeker geapprecieerd worden!
Ik heb mijn schema al aangepast naar het jouwe (zie nieuwe foto vorige post), en zal jouw weerstandswaarden gebruiken. Ik had het eerst niet gedaan uit onzekerheid en omdat de vorige wel degelijk redelijk goed werkt (ik heb er wel niet echt stabiliteits metingen op uitgevoerd).
Maar met deze modificaties heb ik dan dit keer een mooie stabiele voeding :)
Schematic + board moet ik nog aanpassen in upload.
Die basisweerstand was uiteindelijk ook handig om wat ongelukkige baantjes te kunnen redoute.

EDIT: zal die zener er ook bijdoen. Dan kan iedereen het schema gebruiken zoals het zou moeten zijn :)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
blackdog

Golden Member

Hi markce,

De grotere elco aan de uitgang is noodzakelijk voor de stabiliteit, niet omdat ik graag met dikke elco's werk :-)
Ik heb met mijn aanpassingen geprobeerd zoveel mogelijk de orginele schakeling aan te houden.
De uitgangselco zomaar een flink deel kleiner te nemen is net zoies al de architect die heeft bepaald dat de brug van 12mm staal moet worden gebouwd
en men gebruikt dan 12mm alumnium, want dat komt ons beter uit...

Bij mijn eigen ontwerp, kom ik ongeveer aan 50uF per ampere, maar die schakeling is geoptimaliseerd,
alles is zo'n beetje uitgezocht, zeer snelle powertor comby (geeft maar een kleine fase verschuiving),
RC netwerkjes aan de uitgang (optimaal gebruik van de loopgain), opamp met grote faseruimte enz.

Van mij mogen jullie alles veranderen wat je wilt, het is jullie voeding en jullie generatie verschijnselen ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi blackdog,

Wat betreft de elco heb ik de waarde uit het originele ontwerp aangehouden. In geen van de metingen heb ik gezien dat dit onvoldoende stabiliteit oplevert. In mijn toepassing levert dit een stabiel resultaat.
Toepassing van de zener patch heeft ook nadelen. De referentie spanning haakt al bij 19-20V input af.

PS
Aangezien het type elco niet beschreven wordt, heb ik mogelijk pisbakkenstaal voor vliegtuigaluminium gewisseld...

blackdog

Golden Member

Hi Markce,

Wat dacht je van dit => De blauwe elco op het uitgansprintje is een Low ESR type
Ook de manier van montage op de uitgangsklemmen komt aan bod.

Dus...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een probleem bij mij is dat m'n voeding ook moet werken op een 12VAC input.
Dit omdat ik bij lage uitgangsspanningen dmv een relais de ingangsspanning zal aanpassen om minder dissipatie te hebben in de TIP142.
Een 12V zener zal voor problemen zorgen. Een 5V zener (het uiterste minimum denk ik) zal dan weer niet genoeg zijn voor 24VAC.. :/
http://i62.tinypic.com/vcvref.png

Opmerkzaam dat niemand de zeer grove fout gezien heeft in mijn vorig schema, die hier nu weg is (maar nog te zien is op m'n vorige post, met de omkaderde inschakelvertraging ^^)

EDIT: stoem schema daarnet, zo krijgen de opamps ook een lagere voedingsspanning..

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
blackdog

Golden Member

Hi Scheef_schaap, :-)

Wat dacht je er van om met een extra relaiscontact de 12V zener kort te sluiten als je op 12V ac werkt?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat is een idee, maar dan moet ik het relais ook op de print tekenen.. Ik ging dit met een extern bordje doen. Maybe doe ik alles bij de volgende versie on-board. Mijn eigen revisie, zeg maar :)

Nu zou ik het leuk vinden moest mijn eigen getekend printje gebruikt worden indien er nog printen gemaakt worden. En een vermelding van blackdog zijn additieven en mijn tekenkunsten.
(ik vind ook dat blackdog dit verdient, met al zijn research naar deze voeding!)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 31 augustus 2014 16:09:56 (22%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
blackdog

Golden Member

Hi Scheef_schaap

Je kan in je schema D1 altijd aan de 24V AC houden, dan krijgt de 7805 altijd voldoende voeding, natuurlijk wel met de zener er tussen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Waarom geef je het regelcircuit dan niet zijn eigen 12 V voeding direct vanaf de transformator?

Ik ga het zo laten. Met die 5V zener zal de spanning onder (of net boven) de 30V liggen bij de 78L05, en zal hij nog werken op 12VAC (staat er nog 12VDC na de zener voor de 78L05).

Ik denk (en ben zeker) dat hij stabiel genoeg zal werken, daar hij het nu zonder die extra zener ook goed doet.
Desnoods een 7V zener er in.

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Ik snap niet helemaal hoe het relais dan de voedingsspanning omlaag moet helpen. Wanneer schakelt die in?

Dan kan je volgens mij net zo goed een jumper over de zener zetten:
http://www.ibiblio.org/kuphaldt/socratic/doc/photo_fault_jumper_closeu…

Simpel: Een 24VAC transfo met middenaftakking kan 12VAC en 24VAC leveren. Met een wisselrelais wordt tussen die 2 spanningen geschakeld. Een comparator (of uC) controleert de uitgangsspanning v/d voeding. Wordt die bv groter dan 14V schakelt de relais om naar 24V. En omgekeerd.
Om geen punt te hebben waar de relais nipt aan/uit is (en dus oscilleert), zou ik met een venster werken.

@ Blackdog: Ik heb de weerstandswaarden in vorig schema aangepast.

Ipv 30k & 4,99k heb ik 27k & 4,7k gebruikt. Kan je me zeggen wat het uitgangsspanningsbereik zal zijn?

Laatste versie dus:
http://i62.tinypic.com/vcvref.png

http://i59.tinypic.com/amup2a.png

Eagle files:
http://users.skynet.be/fa296995/voeding_CO.zip

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 31 augustus 2014 16:09:33 (32%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
RAAF12

Golden Member

Er staan 2 diodes over de ec van de tip142, de interne en een externe.Is dat een vooropgezet plan?

Op 31 augustus 2014 16:14:24 schreef RAAF12:
Er staan 2 diodes over de ec van de tip142, de interne en een externe.Is dat een vooropgezet plan?

Ja, dan is er keuze of die diode al-dan-niet geplaatst wordt. Indien er bv gekozen wordt voor een andere transistor..

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Ik las dat een zener-diode en een condensator gebruikt worden om de 78l05 heel te houden bij een ingangsspanning van 24V.

Zou het beter zijn om de 78l05 te vervangen door een 7805 ipv de zener en de condensator?

Is die condensator van 100nf nog ergens goed voor als je de 78l05 vervangt door een 7805?

rbeckers

Overleden

De zener is ook bij een 7805 nodig aangezien een 7805 maar 35V ingangsspanning mag hebben. Bij 24V AC zit je na gelijkrichting op ongeveer het maximum.
De 100nF is ook voor een 7805 nodig.

blackdog

Golden Member

Hi aanuit,

De condensatoren rond een stabalisatie IC zijn er voor om dit onderdeel stabiel te houden, ja altijd nodig (er zijn uitzonderingen maa die zijn hier niet van toepassing)

De zener diode is een simpele oplossing van mij om er voor te zorgen dat de 7805 of 78L05 defect raakt door een te hoge spanning over dit IC.

Mijn doel was toen, ruim een jaar geleden om dit ontwerp zo degelijk mogelijk te maken, zonder het helemaal om te gooien.
Dit is in mijn ogen gelukt en kan mensen nog steeds adviseren het na te bouwen.
Maar wel mijn opmerkingen lezen over de beperkingen.
Meer trafo spanning toevoegen om een hogere uitgansspanning te krijgen dan de onderdelen aankunnen is niet wijs.
Ik heb ook aangegeven wat de max trafo spanning mag zijn met de daarbij behorende DC spanning aan de uitgang.
Dat hangt beide een beetje af van hoe goed de trafo is, dit heeft betrekking op de Ri van de trafo.
Een kleine trafo heeft een hoge Ri, en geeft onbelast of licht belast een veel hogere spanning af, met grote kans dat de CA3140 of de 7805 de geest geeft.

Mijn advies aan de gene die de schakeling nabouwen, doe het volgens het mij voorgestelde schema.
Ga niet zelf onderdelen veranderen, ik heb uitgebreide meetsessies gedaan om er voor te zorgen
dat het heel en stabiel blijft.
Als je vraagt of een condensator nog nodig is, geeft dit aan dat je de kennis niet hebt.
Dan is het beter om het schema gewoon aan te houden :-)
De vraag stellen is goed, experimenteren is goed, maar wil je een print maken van dit schema
en je wil dat die print ook goed werkt, hou dan mijn schema aan.

Als dit printje in een labvoeding wordt gebouwd
Even het printje van Scheef_schaap, het eerste punt wat mij opvalt is dit, de 1N5400 en de twee condensatoren die hier overheen staan horen niet op de print maar op de aansluitklemmen van het voedings kastje.
De R3 aansluiting die komt appart bedraad naar de + aansluitklem.
Zelf zou ik de Ref "0" dat is de massa aansluiting van de 7805 apart naar buiten voeren.
Dit om de Ri van de voeding laag te houden mede het dynmamisch gedrag te verbeteren.

Gegroet,
blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Waarschijnlijk een maandje te laat maar de linkerkant van R3 heeft sluiting met het naastliggende spoor.
En het spoor wat vanaf C2 een reisje rond de print gaat maken is misschien geen heel goed idee. De stroommeting wordt vanaf dit net gemeten. Met name de GND van J2, welke zich aan het eind van het spoor bevindt terwijl R4+R5 zich aan het eind van het dikke spoort vanaf C2 zitten.