Hi aanuit,
De condensatoren rond een stabalisatie IC zijn er voor om dit onderdeel stabiel te houden, ja altijd nodig (er zijn uitzonderingen maa die zijn hier niet van toepassing)
De zener diode is een simpele oplossing van mij om er voor te zorgen dat de 7805 of 78L05 defect raakt door een te hoge spanning over dit IC.
Mijn doel was toen, ruim een jaar geleden om dit ontwerp zo degelijk mogelijk te maken, zonder het helemaal om te gooien.
Dit is in mijn ogen gelukt en kan mensen nog steeds adviseren het na te bouwen.
Maar wel mijn opmerkingen lezen over de beperkingen.
Meer trafo spanning toevoegen om een hogere uitgansspanning te krijgen dan de onderdelen aankunnen is niet wijs.
Ik heb ook aangegeven wat de max trafo spanning mag zijn met de daarbij behorende DC spanning aan de uitgang.
Dat hangt beide een beetje af van hoe goed de trafo is, dit heeft betrekking op de Ri van de trafo.
Een kleine trafo heeft een hoge Ri, en geeft onbelast of licht belast een veel hogere spanning af, met grote kans dat de CA3140 of de 7805 de geest geeft.
Mijn advies aan de gene die de schakeling nabouwen, doe het volgens het mij voorgestelde schema.
Ga niet zelf onderdelen veranderen, ik heb uitgebreide meetsessies gedaan om er voor te zorgen
dat het heel en stabiel blijft.
Als je vraagt of een condensator nog nodig is, geeft dit aan dat je de kennis niet hebt.
Dan is het beter om het schema gewoon aan te houden
De vraag stellen is goed, experimenteren is goed, maar wil je een print maken van dit schema
en je wil dat die print ook goed werkt, hou dan mijn schema aan.
Als dit printje in een labvoeding wordt gebouwd
Even het printje van Scheef_schaap, het eerste punt wat mij opvalt is dit, de 1N5400 en de twee condensatoren die hier overheen staan horen niet op de print maar op de aansluitklemmen van het voedings kastje.
De R3 aansluiting die komt appart bedraad naar de + aansluitklem.
Zelf zou ik de Ref "0" dat is de massa aansluiting van de 7805 apart naar buiten voeren.
Dit om de Ri van de voeding laag te houden mede het dynmamisch gedrag te verbeteren.
Gegroet,
blackdog