Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Hier nog een klein project van deze kant.

Het is een dimmer, en er is gebruik gemaakt van een fet.
De dimmer wordt met een pwm signaal aangestuurd van uit een microcontroller. Het is ook mogelijk om de dimmer aan te sturen met profilab exper 4.0.

Profilab communiceert dan via de compoort met de controller.

Hier een paar foto's.
Dit is het bedien paneel onder profilab.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0014.jpg

Dit is de schakeling gemaakt in profilab.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0015.jpg

Communicatie met de controller.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0016.jpg

Het controllerboard met een pic 16F887.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0017.jpg

Dit is de dimmer module.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0018.jpg

En de onderkant.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0019.jpg

De lamp gedimd.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0020.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0021.jpg

En de lamp iets feller.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0022.jpg

Kan het helaas niet feller laten zien, dat pikt de camera niet.
De dimmer kan ook bedient worden via een potmeter aan de controller.

De lamp is een 150W type.
De dimmer kan gebruikt worden tot 750W, dat kan een serie lampen zijn maar bijv. ook een verwarmingselement of bijv. een serie motor / universeel motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Geinig. Ik neem aan dat je de wisselspanning uit het net gebruikt voor je lamp. Hoe heb je dat gedaan met die FET?

edit: Ah, even de onderkant bekeken. Je gebruikt de gelijkgerichte netspanning...

[Bericht gewijzigd door Timmestein op vrijdag 10 oktober 2014 20:52:22 (27%)

Website -- Slopen is ook een kunst...
Sine

Moderator

Dat is toch wel ERG weinig clearance voor baantjes die 230V voeren ...

Met de constructie die je hebt kun je ook fase aan- en afsnijdend dimmen, al je je PWM synced met de nuldoorgang van het lichtnet.

Mocht je ooit wat met LED lampen willen doen is dat misschien een handige optie.

Thevel

Golden Member

Dat is toch wel ERG weinig clearance

Inderdaad griezelig weinig.
Een mm of 3 clearance is toch wel het minimum?

Ik zou 6-7 mm clearance aanhouden. Een hele isolatie baan van die breedte tussen laag en hoogspanning.

Netjes ge-etst trouwens, ik heb het nooit zo mooi strak gekregen zonder putjes.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 11 oktober 2014 00:35:08 (29%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

Ik zou 6-7 mm clearance aanhouden.

Als dat kan wel, maar dat is weer lastig op zo'n klein printje.
Bij de 5,12mm printkroonsteen red je het helemaal niet.

klein is fijn

Moderator

De NEN geeft minimaal 3mm tussen de fase en nul en minimaal 6mm tussen hoogspanning en laagspanning / aanraakbare delen als je een klasse II dubbel geisoleerd apparaat bouwt.

Over het algemeen is het not done om isolatie routing te gebruiken rond hoogspanning of een ground plane om de hoogspanning te leggen.

Zie ook de pagina van de Elektor over zelfbouw & veiligheid, die jammergenoeg niet meer op hun site staat maar nog wel in een internet archief.

maartenbakker

Golden Member

Ik houd als vuistregels aan 2kV of 2mm voor geaard, 4kV of 4mm voor dubbelgeïsoleerd. 3mm mag inderdaad, maar dat is voor mijn gevoel bij de Chinezen af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

@ Sine, Thevel, henri62, Kif, Maarten,

De print is isolatie gefreesd, (zoals ze dat noemen) dus als het over zou slaan moet het eerst naar het naast liggende vlak, en dan weer naar het spoor wat daar naast ligt. Er is maar één spoor waar 2mm tussen zit (die bij de mosfet), maar dat is het zelfde potentiaal. Als daar iets zou gebeuren maak je geen sluiting.

Plus dat de print nog eens drie maal ingespoten is met plastic.
Ik heb er alle vertrouwen in. :)

En ja ik weet dat het meer gekund had, maar daar is de ruimte niet voor, als je het tenminste een beetje compact wil houden.

En je zit toch ook met de aansluiting van de mosfet, daar zit ook niet meer ruimte tussen.

En ja ik had ook printkroonstenen met een raster van 7.5mm kunnen nemen, maar dat heb ik nu eenmaal niet gedaan.

Ik heb er ook een trafo van 1VA opgezet voor het stuurgedeelte, dat had ook met een weerstand en een zener gekund. Maar dat vindt ik nu weer gevaarlijk, en geknoei. Ook is het gedeelte tussen de aansturing en de 230VAC galvanisch gescheiden.

EDIT:
Als ik hem ge_etst had, dan had het er zo uitgezien.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/print%20dimmer.gif

Dat is nu eenmaal een handicap met frezen, als je dat allemaal weg moet frezen ziet het er niet meer uit. Plus dat het bijna niet te doen is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

De print is isolatie gefreesd

De print is dus gefreesd.
Je had het niet gebruikte koper toch kunnen wegfrezen?

Ah, je hebt inmiddels ge-EDIT
Hoezo ziet het er niet meer uit?

Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik denk dat lambiek inmiddels echt wel weet waar hij mee bezig is :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
klein is fijn

Moderator

Op 11 oktober 2014 10:27:10 schreef Lambiek:
Plus dat de print nog eens drie maal ingespoten is met plastic.
Ik heb er alle vertrouwen in. :)

3 millimeter blijft 3 millimeter, hetgeen je hier in geen geval gaat halen. De genoemde afstand tussen de pinnen van de MOSFET is geen probleem omdat die op hetzelfde potentiaal zitten. Echter omdat de gate ook zo dichtbij zit kan je er het beste vanuit gaan dat het laagspannings gedeelte in geval van doorslag ook hoogspanning kan voeren, en dus voldoende isolatie te houden tussen dat gedeelte en aanraakbare delen.

Ik heb er ook een trafo van 1VA opgezet voor het stuurgedeelte, dat had ook met een weerstand en een zener gekund. Maar dat vindt ik nu weer gevaarlijk, en geknoei. Ook is het gedeelte tussen de aansturing en de 230VAC galvanisch gescheiden.

Een weerstand en zener had in dit geval zeer goed gekund, en indien de stuuringang goed galvanisch gescheiden was geweest dan was dit perfect veilig geweest. Echter, NOOIT banen onder een opto-coupler door laten lopen die galvanisch moet scheiden. Zeker hier geldt een minimale afstand van 6 millimeter.

Dat is nu eenmaal een handicap met frezen, als je dat allemaal weg moet frezen ziet het er niet meer uit. Plus dat het bijna niet te doen is.

Slechte zaak dat uiterlijk boven veiligheid zet.

maartenbakker

Golden Member

Ook bij powertorren zijn er wel maatregelen mogelijk. Zo kan je de middenpoot verbuigen zodat de poten in een driehoek staan, en zelfs een sleuf in de printplaat aanbrengen.

Er zijn zelfs UL-compliant schakeltorren waarbij de collector of drain extra isolatie heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2014 12:31:30 schreef Lucky Luke:
[...]
ik niet...

Heb al meer dan 100 ontwerpen gemaakt voor de industrie, zonder probleem. Dus dat zal wel loslopen.

Op 11 oktober 2014 13:22:39 schreef klein is fijn:
3 millimeter blijft 3 millimeter, hetgeen je hier in geen geval gaat halen.

Als de print ge_etst wordt is er niets aan de hand, de banen die dan het dichtst bij elkaar zitten zijn van het zelfde potentiaal.

Een weerstand en zener had in dit geval zeer goed gekund, en indien de stuuringang goed galvanisch gescheiden was geweest dan was dit perfect veilig geweest.

De stuuringang is galvanisch gescheiden.

Echter, NOOIT banen onder een opto-coupler door laten lopen die galvanisch moet scheiden.

Het spoor wat er onder doorloopt is de massa, niets aan de hand dus.

Slechte zaak dat uiterlijk boven veiligheid zet.

Het gaat niet om het uiterlijk, maar zoals ik al eerder zij het is bijna niet te doen om dat weg te frezen.

Maar in ieder geval bedankt voor alle complimenten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Het spoor wat er onder doorloopt is de massa, niets aan de hand dus.

Maar die massa ligt overal wel heeeel dicht bij de 230V.

Onlangs m'n Braun Stoomkoker omgebouwd.
Ipv van originele mechanische timer, nu geheel digitaal.

Tijd instelbaar vanaf 1 min. tot bijna 24uur temperatuur tot 99 graden.
Prettig is, koken op precies 85graden waarbij de vitaminen grotendeels behouden blijven.

Verder is het handig om te ontdooien, enz.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/inbouw31.png

@hefid:
dat vind ik een leuke mod.
Nu enkel nog draadloze communicatie toevoegen en je hebt verbinding met BUS of domotica systeem.

En het leuke is, kheb hetzelfde toestel.
Kben ook van plan om de Senseoooo zo te digitaliseren.

ASPA-tech.be

@Lambiek: De hele schakeling hangt aan het lichtnet behalve de: PC817/printkroonsteen/1k weerstand

En die clearance daar omheen is ECHT onvoldoende.
Alle sporen daaromheen moeten minimaal 6 mm vrij liggen, de PC817 moet op 0.4" inch uitgebogen zijn om dat te kunnen halen.

Dan nog: Hoe kom je erbij dat het spoor onder de PC817 aan GND ligt "dus geen probleem"? Dat is het live net!! Nou sorry hoor dat gaat er bij mij niet in.

Dat je voor proef een print freest (outlining) om de functionaliteit te testen 'A La', dat kan nog (daarna meteen wegdonderen en een echte print maken).

Heb al meer dan 100 ontwerpen gemaakt voor de industrie, zonder probleem. Dus dat zal wel loslopen.

Ik hoop niet dat ik er ooit meer te maken krijg want dat wat je hierboven doet kan dus echt niet. Dit soort onveilige constructies zie je ook in al die Chineese brol die we hier met zijn alle aan het afkraken zijn omdat het troep is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ben blij dat iedereen hier voor zijn telefoon, tablet whatsoever een eigen voeding maakt !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lambiek

Special Member

@ henri62,
Bedankt voor het compliment. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

weekend nu en afzeiken kan ik pas maandag weer dus vast even oefenen online :) waarom zit die zekering net voor de leds en niet net achter de netentree voor de trafo en brugcel lambiek ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Op 11 oktober 2014 14:55:40 schreef Lambiek:
Heb al meer dan 100 ontwerpen gemaakt voor de industrie, zonder probleem. Dus dat zal wel loslopen.

Ik mag dan jonger zijn en minder werkervaring hebben, ik vind het niet veilig. Al is het je duizendste print (en de andere 999 waren volgens de normen), die print zal zich niks aantrekken van je track record en daardoor opeens veiliger worden. Je hebt te weinig clearance. Al ben je de koning zelf. Maar tegen hem durf ik het niet te zeggen (en ik denk niet dat 'ie printjes tekent), en tegen jou ook alleen maar vanachter mijn toetsenbord, dat geef ik toe. (Want ik trek met wél iets aan van dat trackrecord).

Punt is dat het nú dus wel goed lijkt te gaan, maar dat er eigenlijk te weinig clearance is. Dat gaat dus op een onvoorspelbaar moment fout. Misschien als de luchtvochtigheid* hoger is, als de coating beschadigd is, als er een luchtbelletje in zit, als er metaal op de werkbank ligt, of dat allemaal tegelijk icm een piek op de netspanning en/of het afschakelen van een inductieve last (ipv dat lampje). Er zitten ook nog sporen onder de zekering, dus als die onderbreekt en het gaat daar vonken... Weet eigenlijk niet wat er dan gebeurt, maar het kan nooit goed zijn.

Nu weet ik natuurlijk niet of er stiekem onder de opto's dik 6mm clearance is en je de rest gewoon als "gevaarlijk" beschouwd. (Alsnog, bij doorslag gaan er op z'n minst dingen stuk en misschien in de fik. Ook naar.)

*) ik denk dat die 1kV/mm in lucht ook afhankelijk is van de luchtvochtigheid en luchtdruk, en als er een kruipweg is slaat het al door bij lagere spanningen. Al had ik flink moeite om lucht te laten doorslaan met zo'n vliegenmepper, ik zou er niet op vertrouwen als isolatie want "gaat blijkbaar goed" en "gaat zeker weten nooit fout" zijn 2 verschillende dingen. En ik geef de voorkeur aan "gaat nooit fout". 340VDC? Theoretisch is 0,34mm lucht genoeg, in de praktijk houd ik liever meerdere cm tussen dat en laagspanning.

Anyway. Sorry voor de rant. Ik heb ´ m al wat ingekort en het is zeker niet mijn bedoeling je persoonlijk aan te vallen. Maar ik vind dit gewoon geen nette print. Qua clearance dan, op het oog ziet 'ie er wel mooi uit, en is duidelijk met zorg bestuckt en gesoldeerd, dus dan kan bovenstaande zuurder overkomen dan bedoeld, waarvoor excuses.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lambiek

Special Member

Op 11 oktober 2014 19:36:23 schreef hefid:
Onlangs m'n Braun Stoomkoker omgebouwd.
Ipv van originele mechanische timer, nu geheel digitaal.

Netjes gedaan, compliment.

Op 11 oktober 2014 23:16:09 schreef testman:
weekend nu en afzeiken kan ik pas maandag weer dus vast even oefenen online :) waarom zit die zekering net voor de leds en niet net achter de netentree voor de trafo en brugcel lambiek ?

Nou, dat is nu iets waar ik achteraf ook spijt van heb. En dat ga ik ook zeker nog aanpassen. :)

[Bericht gewijzigd door Lambiek op zondag 12 oktober 2014 13:18:24 (47%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@bordje @Lambiek, Bedankt voor jullie lovende reacties, en niet te vergeten de CO's die stilletjes meelezen.

Deze ombouw kan een 'groene label' krijgen, want deze stoomkoker slurpt nogal wat van fabriekswege, als ik nu de kooktijd uitzet op de temperatuur dan is die nu voordeliger in gebruik geworden!

Dit topic is gesloten