Op 13 oktober 2014 12:02:25 schreef Thevel:
Ik schat dat de clearence van je print 0,2 á 0,3mm is.
De kleinste afstand is 1.5mm, en dat komt omdat ik printkroonstenen met een raster van 5mm heb gebruikt. Dat worden later printkroonstenen met een raster van 7.5mm.
NEN zegt 3mm, dus dat is allemaal maar onzin?
Goed, 3mm zal niet altijd haalbaar zijn maar 0,2 á 0,3mm blijf ik griezelig weinig vinden.
De NEN is geen wet, dat zijn richtlijnen en ja sommige dingen worden zwaar overtroffen in de NEN.
En dan moet jij mij eens vertellen hoe het over kan slaan op een vlak wat helemaal zwevend is, en daarna weer naar een ander spoor / vlak.
Hier een voorbeeld:
Jij denkt dat het overslaan eventueel zo gaat?
Ik denk dat als het overslaat van punt A naar punt B gaat, en niet via het koper vlak.
En nu hou ik er over op, ik slaap er geen nacht minder om in ieder geval.
Heb je dit gelezen?
Neem bijv. eens de metaal industrie, daar krijg je van die lekkere vette aanslag met metaaldeeltjes op je printen. Dat is net zo erg zo niet erger, en zelfs daar gebeurt niets mee. Alleen het besturings gedeelte raakt van slag, even schoon blazen en ontvetten en het kan er weer maanden tegen.
Bij metingen tussen twee 230VAC aansluitingen, meet je soms 1K weerstand door metaal deeltjes en vettigheid, en nog sloeg het niet over. Maar de besturing (controller) lag helemaal op zijn gat.
Op 13 oktober 2014 12:03:33 schreef maartenbakker:
Let op, het ging hier over kopermigratie. Daar had ik nog nooit van gehoord.
Het kan bij ieder materiaal voorkomen, ieder materiaal heeft zijn eigen elektrische eigenschap.
En een spanning helpt het proces versnellen, maar dat hoeft geen grote spanning te zijn. Een kleine spanning en stroom is vaak al voldoende.
Ik vindt trouwens op een hoop printen die je tegenkomt ook de pads veel te klein als je het component er van afhaalt/desoldeert, hou je soms het padje in je handen. Ik kan me niet voorstellen dat je daar een goede verbinding mee krijgt, met alle gevolgen van dien.
Het zou trouwens zomaar kunnen dat kopermigratie ook een voorkeur heeft voor gelijkspanning.
Dat denk ik ook.