Hi D&H,
Toch wil ik nog een opmerking maken over de -aansluiting.
Het gaat er vooral om, dat de maker, hier dus Rolo begrijpt waarom zijn manier van opbouw beter kan,
dit geld ook voor de gene die meelezen en dan deze opbouw enigzins gaan nabouwen.
Het probleem is deze, Rolo geeft dit zelf al aan, handig ik heb er meerdere gemaakt.
De volgende keer trekt hij wel meer stroom dan een paneelmetertje en/of hij geet een gevoelige schakeling hieruit voeden.
Dan is de kans groot, dat je de poppen aan het dansen hebt.
Zeg bij een half Ampere uitgansstroom, zijn de laadstromen een stuk hoger.
Deze stromen zijn hoger, omdat je het laden/ontladen van de buffer Elco moet zien als energie,
de energie die naar je belasting gaat wordt in een veel kortere periode vanuit het 230V net aangevult.
Dit kan alleen in een kortere tijd, als de stroom naar verhouding dus hoger is, energie uit = innergie in.
Dus, door die hoge stroompieken krijg je ook een hoge piekspanning over de verkeerd gekozen "-" aansluiting.
Deze pieken zitten snel boven het ruisniveau van de 7800 serie regelaar.
Ik heb even een testje gedaan aan de voeding van mijn Dummy Load, omdat deze op tafel lag.
De verbruikte stroom is rond de 12mA door de 7812 en over de 7812 direct gemeten is de ruis/stoorspanning -87dBV RMS gemeten.
Sluit ik de - van de Audio Presicion meetset nu aan op de "-" van de brugcel dan is de ruis/stoor afstand -83dBV RMS gemeten,
dit is al bijna de helft slechter bij 2,5cm dikker koper dan Rolo zijn printje.
Beide metingen zijn gedaan met een bandbreedte van 22Hz en 22Khz filters in de AP meetset.
De filtering uitschakelen had niet zoveel zin, de waarde veranderde bijna niet.
De ruis in het middengebied van de 7812 regelaar samen met de brom zijn dominant.
Mijn massabaan is een stuk dikker dan het minibaantje van het printje van Rolo, dus mijn metingen zullen beter zijn dan het printje van Rolo.
Moraal...
Zelfs bij deze simpele schakelingen is het wijs om goed na te denken hoe de stromen lopen.
Vooral als je de schakeling later ook gaat gebruiken voor b.v. gevoeliger electronica.
Zoals audio, AD/DA converters enz.
Rolo,
Zie het als opbouwende kritiek, ik wil je printjes steeds beter zien worden
Wat de "-" betreft, je gaat vanaf de brugcel naar de Elco, de Elco "-" die gaat appart naar de "-" van de 7812.
De uitgang van je voeding komt vanaf de Elco en direct vanaf uitgang van de 7812.
Ik zie ook nog wat film condensatoren op het printje.
Een film condensator over de buffer Elco kan soms helpen tegen storing uit het net, bij gebruik van een "Low ESR" elco is deze niet nodig.
Een condensator aan de uitgang van de 7812, hou deze klein, de meeste datasheets geven 0,1uF aan als condensator.
Het is beter zeg 10 of 22uF bij je te voeden schakeling te zetten.
Als je de waarde van deze condensator te groot maakt, heb je kans dat bij kleine belastingen de regelaar stuk kan gaan,
dit doordat b.v. de bufferelco aan de ingang eerder leeg is dan de elco aan de uitgang.
Komt niet veel voor, maar een simpele diode (1n4007) over de 7812 lost dit op.
Dit help dan ook bij de onkoppel condensatoren bij je te voeden electronica.
Maar, je hebt nu de printjes, laat het zo, heb je last van een ratel bij een latere toepassing,
leg dan een extra verbinding tussen de - van de brug en de min van de Elco.
Als je nu nogmaals een voeding maakt, los bedraad of op een printje gaat het vrijwel zeker goed
Je werkt netjes en dat waardeer ik.
Gegroet,
Blackdog