Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Ik ga er vanuit dat de schroefconnector (zoals gewoonlijk) vernikkelde/verchroomde contacten heeft.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik weet niet of er regels zijn hoe oud je project mag zijn om hier te showen maar ik vond bij het opruimen van een kast een project van mij uit 1994.
Ik heb er toen veel tijd ingestoken en met de middelen die ik toen beschikbaar had best een high tech project geworden.
Het is een ontwikkelboard met een Siemens 80C535 controller Dit is een variant op de bekende intel 8052 familie. Het is gebaseerd op een Elektuur ontwerp met een 8031 en ik heb het aangepast naar de 80C535. Ik kan het elektuur artikel niet meer vinden, ook kan ik de schema's niet meer vinden. Je ziet op een foto nog een deel van het schema. De print heb ik zelf ontworpen, hij is enkelzijdig en dus een aardig aantal draadbruggen waren nodig. Ook zelf belicht en ge-etst. Programma's schreef ik in assembler en met een bootloader die in eprom staat kun je de HEX file in RAM laden met een terminal progje op de PC (Telix was dat).
Ik heb toen LCD display's, I2C bit banging en RC5 infrarood aan de praat gekregen.
En dan te bedenken dat dit alles nu in een chip te krijgen is voor een paar euro. Ik vind het nog steeds een mooie print, kan het nog niet over mijn hart krijgen hem weg te gooien.

> Edit -> Net even 5V erop gezet en hij werkt nog !

Op 24 januari 2015 17:32:50 schreef Rolo:
...Ik vind het nog steeds een mooie print, kan het nog niet over mijn hart krijgen hem weg te gooien.

Inderdaad. Niet weggooien. Voor 1994 en de toen beschikbare middelen waaronder geen Internet en alleen maar inbelmodems en BBS'en, is dit echt mooi gedaan. De onderdelen zeker besteld bij Display uit het dikke A5 boek? :-)

I love it when a plan comes together !

ah ja, de goede oude zelfbouw tijd met losse onderdelen trough hole. toen je zelf nog een filmnet decoder kon bouwen met schema's die amper leesbaar waren na 10x kopieren.. op zolder thuis lag het indertijd vol met dingen die pa zelf had gebouwd, oa een pc (voorloper van de 8088) compleet uit losse ic's opgebouwd op zelfbouw printen. om de 1 of andere reden had je meer geduld en tijd voor dit soort complexe dingen toen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

@ROLO: zeker dat het gebaseerd is op een 8031 bord?

In januari 1994 Elektuur 363 blz. 70 verscheen het artikel 80C535 compuboard. Op blz. 44 deel 1 van een programmeercursus. In de volgende maanden verschijnen er meer delen van de cursus en nog een aantal uitbreidingsborden.

Het schema vertoont verdacht veel gelijkenissen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@Sine , zou je de werking van het dimmer schema uit willen leggen ?

Op 24 januari 2015 22:27:12 schreef buckfast_beekeeper:
Het schema vertoont verdacht veel gelijkenissen.

Het stuk wat je hier ziet kan je maar op 1 manier aansluiten. Je hebt vier chips. D0 aan D0 aan D0 aan D0. A14 aan A14 aan A14....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 januari 2015 22:10:13 schreef Tidak Ada:
Ziet er gaaf uit, alleen (en dat treft jou niet) hebben de Chinezen wel erg gemakkelijk over de aansluiting van het thermokoppel gedacht: Tel eens hoeveel thermische overgangen je hebt!
dat geeft gegarandeerd foutaanwijzingen. Ik zou proberen een echte set thermokoppelconnectors te kopen.

Bwa, als ik het nameet dan zie ik een afwijking van 1°C onder 100°C and 2°C daarboven. Daar maak ik me niet echt zorgen over om te solderen.

Sine

Moderator

Op 24 januari 2015 23:08:07 schreef 19roland70:
@Sine , zou je de werking van het dimmer schema uit willen leggen ?

Tuurlijk,

Het ding is niet echt spannend.

Alle stroom die je achter de brugcel verbruikt (DC) heb je uiteraard ook voor de brug (AC)
Dit ding werkt met gepulste dc (zoals ik hem gebruik, enkel op de toppen van de sinus) of met volle DC, de werking blijft gelijk.

De hoofdstroom loopt door de fet en de 47R weerstand, de fet wordt opengestuurd door de 330k weerstand en de 9V zener is er om te voorkomen dat Vgs te groot wordt.

de 47R weerstand zit er als shunt, en wel zo bepaald dat er 0,5V overheen valt bij de minimale stroom die je door het geheel wilt hebben.
De loper van de pot geheel naar boven (waar min bij staat) s die minimale stand, bij 0,5-0,6V zal de transistor in geleiding gestuurd worden en de gate spanning omlaag halen tot de stroom door de fet gezakt is onder die 0,5V. Ofwel een stroombron.

Door de toevoeging van de pot kun je die stroom regelbaar maken, als je de loper naar de massa beweegt moet er meer spanning over de 47R komen te staan om de tor nog open te kunnen sturen, dus mag er meer stroom lopen voordat het geheel gaat begrenzen.

De potmeter weerstand is eigenlijk iets te hoog, dat komt omdat die nou eenmaal in die dimmer zat, op mijn breadboard zat daar een 1k pot met een 100R weerstand in serie ipv de 82k. Met die weerstand stel je overigens je maximale stroom in. In mijn geval had ik een min/max verhouding van 1/10, vandaar dat de weerstand ongeveer 1/10e van de potmeter weerstand is.

Dit is natuurlijk niet een heel efficiente manier van dimmen, maar in mij geval kom ik daar goed mee weg omdat de drempelspanning over mijn led lampen zo'n 270V is. Dat wil zeggen dat ik tov de amplitude van 230V (325V) maar zo'n 55V in de dimmer hoef op te vreten, en dat enkel op de top van de sinus.
Daarbij is de inwendige weerstand van die lampen ook niet bepaald nul, dus te meer stroom ik er doorheen duw des te lager die spanning wordt.

De AC stroom is effectief 6 / 60mA, de DC piekstroom ligt eerder in de orde van 11 - 120mA.

Vraag ik me alleen nog af: volstond de oorspronkelijke dimmer niet? Het was immers een fase-afsnijdimmer. En met jouw opmerking dat er in die lampen zelf kennelijk een flinke afvlak-elco zit, zou ik denken dat het met het flikkeren ook wel mee zou vallen?

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 26 januari 2015 13:18:42 (0%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Nope, het probleem is dat zo'n dimmer zelf ook nog wat prik nodig heeft om te kunnen werken, en met een Vd van 270V blijft daar op de manier waarop die dimmers hun eigen voeding regelen niet veel meer voor over.

Een standaard triac dimmer legt het al helemaal af, daar moet de spanning boven 30V komen om de diac in geleiding te sturen. Als de lampen vol aan zijn heb ik geen 30V meer.

Dus klassiek kun je deze absoluut niet dimmen. ( of je moet disco in je woonkamer leuk vinden )

Ja, dat is ook zo. Normaal regelen die dimmers om reden van hun eigen voeding niet tot 100%, dan heb je nog een stukje tijd over voor de interne energie. Maar met die hoge spanningsval over de LEDs zet dat inderdaad geen zoden aan de dijk.

edit: potverdrie, zijn die lampen werkelijk 10 euro per stuk?

edit2: ik kan de 'dimma' niet als inbouwversie op de ikea-site vinden (alleen als snoerdimmer). Maar ze liggen dus wel standaard in de winkel?
Inderdaad niet online, maar plaatjes gevonden en het blijkt een Everflourish EF700DC te zijn (maar wie weet wijzigt IKEA zo nu en dan van fabrikant).

[Bericht gewijzigd door Jochem op maandag 26 januari 2015 15:07:22 (23%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

@Sine:
Ben ik even blij dat ik die LED-filamenten direct gekocht heb! Ze zijn sinds de Griekse verkiezingen van € 1,32 naar € 2,20 in prijs gestegen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@Jochem,
Jep, dat is die dimmer, mosfetje, 555-je stroombegrensd ... leuk ding voor 10 euro.

En jep, de wat 'luxere' uitvoeringen van die lampen zijn best prijzig, in standaard peer vorm zijn ze een euro of vijf. Niet schokkend imho.

@Eric,
Da's wel ERG veel verschil !

Op 26 januari 2015 21:03:22 schreef Tidak Ada:
@Sine:
Ben ik even blij dat ik die LED-filamenten direct gekocht heb! Ze zijn sinds de Griekse verkiezingen van € 1,32 naar € 2,20 in prijs gestegen!

Is dat per 2 of per 4 stuks van jou, want het is nu bij mij gezien 2pcs $1,25 en 4pcs $2,29.
Maar een gewone lamp neemt vele malen meer stoom op
en gaat korter mee dan de Led-uitvoering ( ca 1000 GloeiLamp / 50000 Led branduren ),
dus op de lange duur verdient het zich wel terug.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zie al waar het verschil zit: Ik had een pdf-copie van de ebay pagine gemaakt en daar de prijs van 1 stuks in laten staan.
Het is dus voor 4 stuks £1,65 = €2,20 en per stuk £0,99 = € 1,32
Ben ik dus ingetuind :o.

Desalniettemin nog steeds een gelukkig mens met mijn aankoop ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 17 januari 2015 17:51:30 schreef Sine:

[bijlage][bijlage]

Ha, die laaste foto leek voor ik de tekst las net op een-of-ander kunstproject met een stel TL buizen in een vaas, die oplichten door het veld van een teslacoil...

Het is een erg mooi project, alleen krijg ik met alle verhalen over laptopvoedingen en ontploffende telefoonladers uit grijze import een beetje kriebels over zelf geïmporteerd spul dat aan het lichtnet hangt...

Zijn die lampen echt van ABS zoals in de omschrijving staat of is het keurig onbrandbaar glas?

Zijn dergelijke lampen eigenlijk ook gewoon in NL te koop (gekeurd en wel, dus)?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Heb jij al eens kema gekeurde gloeilampen gezien ? :P

Zonder dollen, ze zijn van glas, sommige zelfs met gesealde ballon. De elektronica zit in de voet. Daar ben ik niet zo bang voor spectaculair falen. Zeker niet omdat zelfs een ordinaire gloeilamp aardig kan exploderen.
Ook over isolatie afstanden hoef je je niet druk te maken, er is geen enkel live deel waar je bij kunt.

Tidak Ada

Golden Member

Guido,
Die warmte waar jij het over had, is dat erg warm? Kun je de lamp nog goed vastpakken als hij lang heeft gebrand?
Ik wil die 'filamneten' namelijk in een stuk perspex of plycarbonaat buis inbouwwen, met name tegen vocht. Zo'n 8 stuks met een binnendiameter van c.a. 20 mm in een stuk buis van 30mm.

overigens verkoopt Snoer&zo die lampen ook.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 26 januari 2015 23:19:08 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Nee, de lampen worden iets meer dan handwarm, zeker niet heet. En al helemaal niet als je ze 'open' wilt bedrijven, met direct zicht er op wil je ze niet op volle sterkte hebben.

En hier te Etten-Leur hebben ze alles voor allerlei soorten Lampen/Leds,
tot zelfs de fitting-deel van de lamp is eventueel los leverbaar.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Tidak Ada

Golden Member

Maar op de site laten ze bijna niets zien :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Men moet wel naar downloads gaan en wat naar beneden scrollen,
en daar de keuze maken uit de onderste 2.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dit topic is gesloten