Hallo allemaal,
Een vriend van me heeft een digitale piano die een zeer storend probleem vertoond. Bij het intoetsen van een willekeurige noot is er een vervelende ruis te horen. Deze ruis houd enkele seconden aan. Het klinkt meer alsof je op een elektrische gitaar speelt dan op een piano.
Nu is aan mij gevraagd of ik dit kan herstellen. Zelf heb ik enkele ervaring met elektronica, maar dit is toch wat hoog gegrepen. Vandaar dat ik om jullie hulp vraag.
Mijn primaire vraag is dus aan welk onderdeel kan dit liggen? Hoe vind ik het defecte onderdeel?
Ik heb gekeken of de speakers nog correct werkten en dit was het geval. Verder heb ik de versterker bekeken maar hier werd ik niet veel wijzer van. Tevens heb ik het geheel geaard om te kijken
of er een foutstroom plaatsvond. Ook dit was niet de oorzaak.
Onderaan vinden jullie enkele foto´s die eventueel nuttig zouden kunnen zijn. P.S. De kortgesloten zekering op de versterker is niet de oorzaak! Het probleem deed zich al voor voordat deze zekering sprong. (wat volledig mijn fout was)
Mvg, Anton
http://www.elektronicaforum.nl/files/20141116_120016_3_.jpg
http://www.elektronicaforum.nl/files/20141116_115946_2_.jpg
http://www.elektronicaforum.nl/files/20141115_193356_3_.jpg
EDIT:
Opname 1 (Tune control unit aangesloten)
http://vocaroo.com/i/s0O4hjBIlfkF
Opname 2 (Tune control unit losgekoppelt)
http://vocaroo.com/i/s0dFk4bL3ETC
hurricane
Mvg Oswald
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou geneigd zijn om de geluidsbron te verdenken. een toon aanslaan en nog een x seconden ruis lijkt uit de bron te komen. een blijvende ruis zou eerder op de versterker of voorversterker slaan lijkt me. de tonen komen uit een ic wat de de toon oprakelt als de juiste knop wordt bediend. is het probleem bij alle toetsen? dit kan zo simpel zijn als een vuile voedingsspanning maar ook kan er een probleem met het geheugen zijn op het ic. een mogelijk aangezette functie in het toestel die het veroorzaakt kan ook nog..
Een andere versterker heb ik helaas niet tot mijn beschikking. Enkel die van mijn auto. Maar geen idee of ik die hier op kan aansluiten.
Op 16 november 2014 13:12:19 schreef testman:
ik zou geneigd zijn om de geluidsbron te verdenken. een toon aanslaan en nog een x seconden ruis lijkt uit de bron te komen. een blijvende ruis zou eerder op de versterker of voorversterker slaan lijkt me. de tonen komen uit een ic wat de de toon oprakelt als de juiste knop wordt bediend. is het probleem bij alle toetsen? dit kan zo simpel zijn als een vuile voedingsspanning maar ook kan er een probleem met het geheugen zijn op het ic. een mogelijk aangezette functie in het toestel die het veroorzaakt kan ook nog..
Het probleem verschilt per toets, bij lage en hoge tonen hoor je enkel ruis. En er tussen in hoor je de zuivere noot met een ruis op de achtergrond die een x aantal seconden aanhoud.
Bij de middelmaat toetsen lijkt alsof enkel de 'echo' van de noot ruist. En wanneer je het voetpedaal indrukt voor deze echo langer te laten aanhouden houd de ruis dus langer aan.
Bij hoge en lage toetsen ruist alles.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (79%)]
testman
een reset helpt niet? gezien het verschil in ruis per toonsoort zou een voedingsspanning met veel storing erop best kunnen. dat zou al weg kunnen zijn met een elco of wat vervangen. het ic zal een 5v voeding krijgen,maar omdat het een geluid sturing betreft zal er ook een symetrische voeding zijn. als daar een deel van mist of stoort ben je er ook al.
een evt onlangs aangesloten bron op het apparaat kan dit ook hebben veroorzaakt. bij versterkers knalt er ook weleens een bronkeuze ic uit met het aansluiten van een apparaat terwijl deze aanstaan en er stekkers worden ingestoken.
Voor zover ik weet is dit toestel nooit op een extern toestel aangesloten geweest.
En hoe zou ik 1 van deze problemen kunnen achterhalen? De ic waar je over spreekt ziet er nogal complex uit. Ik kan moeilijk onderscheid maken in de verschillende delen er van.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
Beschrijf de ruis eens? Is het echt statische ruis, is het digitale ruis, zitten er nog klanken van de bedoelde toon in?
Het kan namelijk zijn dat er ram chips of andere logica overleden is.
Na het intoetsen van een toon houd de ruis enkele seconden aan. Helaas kan ik niet zeggen of dit statisch of digitaal is aangezien ik het verschil niet weet. Verder zit de klank van de bedoelde toon er nog wel in ja.
Ik zal later op de dag een geluidsopname maken, deze uploaden via internet en hier de link plaatsen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik denk ook dat er in het digitale domein iets fout gaat, dat kan door een slecht geworden voeding komen, maar andere oorzaken zijn uiteraard niet uit te sluiten. Op zoek naar slechte elco's die vervangen, kost een beetje. Verder: Connectoren nazien, apparaat goed uitstoffen, is er ooit vloeistof in gekomen? Zo ja, dan reinigen met gedestilleerd water.
Het is een wat ouder apparaat, de meeste kans van oorzaak van het probleem geef ik de elco's.
Ik heb zojuist 2 opnames toegevoegd aan de head post.
In de eerste opname heb ik enkele toetsen laten horen. Hier is duidelijk de zuivere noot steeds te horen met op de achtergrond een hoop ruis. Deze valt weg na een aantal seconden na het loslaten van de toets.
In de tweede opname heb ik de ´tune control unit´ los gekoppelt van de ic. Dit is het gedeelte waarmee je de tonen kan kiezen. Wat dan nog overblijft is enkel de ruis.
Ik moet er nog even bij vermelden dat wanneer ik de regelknop 'BRILLIANCE' van 'BRIGHT' naar 'MELLOW' zet, neemt de kracht van de ruis sterk af. Maar ze blijft wel nog aanwezig.
Misschien nog een handig feitje waar ik net achter gekomen ben: wanneer de piano een tijdje uit gestaan heeft, en dan weer aangezet word is de ruis veel sterker. Gedurende de volgende 2 minuten spelen neemt de ruis in sterkte af tot een bepaald punt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
testman
is er merkbaar verschil als je met een fohn over de print gaat? als er warmte gevoeligheid is ( als in geluid wordt beter zijn elco's een veroorzaker) wordt het bij warmte juist slechter dan zijn halfgeleiders een veroorzaker veelal..
Het lijkt mij geen digitale ruis. Ik zou het inderdaad ook zoeken in onderdelen die gevoelig zijn voor warmte / koud. Met als eerste verdachte, condensatoren. Probeer eens met een fohn of koudespray sommige onderdelen te manipuleren, en kijk of het probleem erger / minder wordt.
Ga maar op zoek naar slechte elco's. Begin bij de voeding.
Lijkt rond de toonregeling te zitten maar hoofdverdachte is de voeding. Je verhaal rond het aanzetten en ruis stuurt daarop aan.
Een scoop was erg handig geweest. De ruis op zich klinkt bij een hoge of lage toon hetzelfde? Bijna zeker de voeding of componenten in dat stuk.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Inderdaad, elcos. Bij aanzetten gaan de elcos ietsje beter worden.
Maar het zou ook een DC instelling kunnen zijn. Voedingsspanning? Instelpunt eindtrap?
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (14%)]
Even geluisterd. Dit lijkt gewoon harmonische vervorming...
Dus wellicht een versterkertrapje dat staat te clippen en dat kan inderdaad komen door een te lage voedingsspanning of door het compleet wegvallen van één van de spanningen bij een symmetrische voeding.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Gelijkaardige piano hersteld door alle SMD elco's te vervangen op de main PCB. Geen simpele taak, maar het wel geholpen. Bekend probleem bij meerdere piano, zoek maar eens op google. Hopelijk voor jouw is de PCB niet in de "lamineerfase" gekomen, anders kan je hem beter wegmikken.
De SMD elco van toen waren van dergelijk kwaliteit dat ze na 15-20 jaar niets meer waard zijn. Ga maar eens meten met een scoop je schrikt je rot van de rimpels.
Gerard*
Op 17 november 2014 06:21:32 schreef fcapri:
die ontbreekt niet, die is precies verbonden met draad
Dat is dan een te zware "zekering" geworden. Linke soep, maar ieder heeft het recht zijn spullen op geheel eigen wijze extra snel te laten verslijten.
testman
Op 17 november 2014 07:33:38 schreef Gerard*:
[...]
Dat is dan een te zware "zekering" geworden. Linke soep, maar ieder heeft het recht zijn spullen op geheel eigen wijze extra snel te laten verslijten.
Dit was en tijdelijke oplossing om een aantal testen uit te voeren, aangezien ik geen zekering bij had. Bij thuiskomst is dit direct vervangen.
Op 16 november 2014 20:41:33 schreef testman:
is er merkbaar verschil als je met een fohn over de print gaat? als er warmte gevoeligheid is ( als in geluid wordt beter zijn elco's een veroorzaker) wordt het bij warmte juist slechter dan zijn halfgeleiders een veroorzaker veelal..
Dit ga ik vanmiddag even proberen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
Ik heb de piano aangezet, 2 minuten gespeeld tot dat de sterkte van de ruis was afgenomen. Vervolgens 15 minuten met de föhn de onderdelen van de voeding/versterker en het IC opgewarmd. Dit had geen effect op het geruis.
testman
maak eens scherpe foto's van de print met de grote ic's erop. dit kan best eens een geval smd elco's zijn welke rot zijn. dit is vaker aan de print al te zien..