Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik denk ook dat er in het digitale domein iets fout gaat, dat kan door een slecht geworden voeding komen, maar andere oorzaken zijn uiteraard niet uit te sluiten. Op zoek naar slechte elco's die vervangen, kost een beetje. Verder: Connectoren nazien, apparaat goed uitstoffen, is er ooit vloeistof in gekomen? Zo ja, dan reinigen met gedestilleerd water.
Het is een wat ouder apparaat, de meeste kans van oorzaak van het probleem geef ik de elco's.
Ik heb zojuist 2 opnames toegevoegd aan de head post.
In de eerste opname heb ik enkele toetsen laten horen. Hier is duidelijk de zuivere noot steeds te horen met op de achtergrond een hoop ruis. Deze valt weg na een aantal seconden na het loslaten van de toets.
In de tweede opname heb ik de ´tune control unit´ los gekoppelt van de ic. Dit is het gedeelte waarmee je de tonen kan kiezen. Wat dan nog overblijft is enkel de ruis.
Ik moet er nog even bij vermelden dat wanneer ik de regelknop 'BRILLIANCE' van 'BRIGHT' naar 'MELLOW' zet, neemt de kracht van de ruis sterk af. Maar ze blijft wel nog aanwezig.
Misschien nog een handig feitje waar ik net achter gekomen ben: wanneer de piano een tijdje uit gestaan heeft, en dan weer aangezet word is de ruis veel sterker. Gedurende de volgende 2 minuten spelen neemt de ruis in sterkte af tot een bepaald punt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is er merkbaar verschil als je met een fohn over de print gaat? als er warmte gevoeligheid is ( als in geluid wordt beter zijn elco's een veroorzaker) wordt het bij warmte juist slechter dan zijn halfgeleiders een veroorzaker veelal..
Het lijkt mij geen digitale ruis. Ik zou het inderdaad ook zoeken in onderdelen die gevoelig zijn voor warmte / koud. Met als eerste verdachte, condensatoren. Probeer eens met een fohn of koudespray sommige onderdelen te manipuleren, en kijk of het probleem erger / minder wordt.
Ga maar op zoek naar slechte elco's. Begin bij de voeding.
Lijkt rond de toonregeling te zitten maar hoofdverdachte is de voeding. Je verhaal rond het aanzetten en ruis stuurt daarop aan.
Een scoop was erg handig geweest. De ruis op zich klinkt bij een hoge of lage toon hetzelfde? Bijna zeker de voeding of componenten in dat stuk.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Inderdaad, elcos. Bij aanzetten gaan de elcos ietsje beter worden.
Maar het zou ook een DC instelling kunnen zijn. Voedingsspanning? Instelpunt eindtrap?
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (14%)]
Even geluisterd. Dit lijkt gewoon harmonische vervorming...
Dus wellicht een versterkertrapje dat staat te clippen en dat kan inderdaad komen door een te lage voedingsspanning of door het compleet wegvallen van één van de spanningen bij een symmetrische voeding.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Gelijkaardige piano hersteld door alle SMD elco's te vervangen op de main PCB. Geen simpele taak, maar het wel geholpen. Bekend probleem bij meerdere piano, zoek maar eens op google. Hopelijk voor jouw is de PCB niet in de "lamineerfase" gekomen, anders kan je hem beter wegmikken.
De SMD elco van toen waren van dergelijk kwaliteit dat ze na 15-20 jaar niets meer waard zijn. Ga maar eens meten met een scoop je schrikt je rot van de rimpels.
Gerard*
Op 17 november 2014 06:21:32 schreef fcapri:
die ontbreekt niet, die is precies verbonden met draad
Dat is dan een te zware "zekering" geworden. Linke soep, maar ieder heeft het recht zijn spullen op geheel eigen wijze extra snel te laten verslijten.
testman
Op 17 november 2014 07:33:38 schreef Gerard*:
[...]
Dat is dan een te zware "zekering" geworden. Linke soep, maar ieder heeft het recht zijn spullen op geheel eigen wijze extra snel te laten verslijten.
Dit was en tijdelijke oplossing om een aantal testen uit te voeren, aangezien ik geen zekering bij had. Bij thuiskomst is dit direct vervangen.
Op 16 november 2014 20:41:33 schreef testman:
is er merkbaar verschil als je met een fohn over de print gaat? als er warmte gevoeligheid is ( als in geluid wordt beter zijn elco's een veroorzaker) wordt het bij warmte juist slechter dan zijn halfgeleiders een veroorzaker veelal..
Dit ga ik vanmiddag even proberen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
Ik heb de piano aangezet, 2 minuten gespeeld tot dat de sterkte van de ruis was afgenomen. Vervolgens 15 minuten met de föhn de onderdelen van de voeding/versterker en het IC opgewarmd. Dit had geen effect op het geruis.
testman
maak eens scherpe foto's van de print met de grote ic's erop. dit kan best eens een geval smd elco's zijn welke rot zijn. dit is vaker aan de print al te zien..
Arabel
Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Je kunt aan het solderen dus....
This particular model suffers from leaky electrolytic capacitors on the main board. By leaky, I don't mean electrically; I mean there is some nasty liquid leaking out of these things! The result is all kinds of distortion in the outputs, low volume, intermittent problems, etc..............
http://fixingelectronics.blogspot.nl/2013/10/roland-kr650-repair-bad-e…
Google search phraze:bad noise kr 650 roland
Wat een goede vonst. Ik ben even met een watten staafje langs de aangeduide componenten gegaan en er zit inderdaad een vettig laagje op. Maar ik word niet echt duidelijk uit dit artikel. Wat moet er nu precies gebeuren? Welke onderdelen moet ik vervangen?
-even off topic-
Artikel over een Roland piano geschreven door C. Rowland. Toepasselijk. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Op je versterkerbord, de bruine, staan 3 grote condensatoren. Aan de uiterst linkse op de foto lijkt er onderaan wat rommel of lijm te zitten.
Als het lijm is, geen probleem. Maar waarom lijm, de andere 2 lijken dat niet te hebben.
Als het wat anders is, elco even uitsolderen en controleren. Als je die moet vervangen, doe de andere 2 ook ineens mee en speur eens langs de kleinere of je daar ook wat vindt.
Niet vergeten voor je een nieuwe monteert de print grondig te reinigen!
testman
het is lijm bij die grote elco. de foto's zijn dermate onscherp en onderbelicht dat je de lijm bij de andere elco's niet kunt zien. iig zijn het de beruchte smd elco's van bouwjaar 1993 zo te zien. deze worden zeker als het apparaat lang niet gebruikt is in een rap tempo rot en vreten de print langzaam weg..
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Niet om het een of ander, maar ik heb niet het gevoel op basis van jouw reacties dat jij de ervaring en de spullen hebt om alle smd elco's te vervangen. Ik zou als ik jouw was dit door iemand laten doen die wel de spullen en de ervaring heeft. Heb zelf ooit 150 smd elco's in een scoop vervangen, da's geen werkje zonder de juiste spullen en ervaring.
Het is inderdaad lijm. Dus deze elcos moeten vervangen worden?
Dit project is juist om ervaring op te doen. En als je mij de juiste spullen even op zou willen noemen dan zorg ik dat ik het allemaal in huis heb.
Op 18 november 2014 07:32:45 schreef Appel:
Niet vergeten voor je een nieuwe monteert de print grondig te reinigen!
Hoe doe ik dit het beste?
[Bericht gewijzigd door anton0wns op (19%)]
Het gaat dan ook om de SMD elco's op het mainboard.
deftige soldeerbout
soldeerlitze
fiberglasspen voor print te reinigen
veel geduld en secuur te werk gaan bij het desolderen van de elco's (zodat je geen baantjes van de print trekt door ofwel niet lang genoeg of te lang te stoken met je bout)
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Als je 2 soldeerbouten hebt gaat het heel handig. Je verhit dan beide pads in 1 keer en lift je de elco er zo af. Als je gaat buigen loop je het risico dat je de pads van de pcb trekt.