Vandaag de schrik van mijn leven beleefd toen ik iets vreemd rook in huis, Ik ben dan even gaan kijken en dit is wat ik zag:
Heb het maar meteen buiten gegooid.
Op het moment dat dit gebeurde was er enkel een Bosch wasmachine van 2300W aangesloten op de tijdschakelklok.
Ik vind het zeer vreemd dat dit plots gebeurd is, het werkte al meer dan 5 jaar probleemloos.
Ik heb in iedergeval een nieuwe tijdschakelklok en verdeelstekker nodig.
Hoe kan dit plots gebeuren?
Welke zijn betrouwbare merken? Brennenstuhl?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lijkt me een gevalletje van slechte kontaktveren in het verlengblok. Kan dat ze zijn uitgerekt en zijn gaan knetteren.
Zijn die wcd's wel geschikt voor ruim 10A? (er staat wel 3500W op, maar dat kan ook voor het blok zelf zijn)
Is de kabel, stekkerdoos en timer geschikt om de last te schakelen? Zo te zien was er een flinke overgangsweerstand in de verdeeldoos.
edit: slowhand typing: too late
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]
Doosje op de grond? Koude en condens kruipt tussen de pennen. Die hebben al een paar keer licht warm gehad, contact wordt minder, pennen en contacten warmer en warmer met dit tot gevolg...
Nog een geluk dat je thuis was,voor het zelfde geld brand heel de tent af.
edit\ goeie nickname gekozen !!
[Bericht gewijzigd door Hubie op (19%)]
Waarschijnlijk een verdeelblok met een enkele klemveer over de contacten ipv een dubbele (links en rechts van de bus).
Ik heb dit ooit ook eens bij mijn schoonvader gezien met een goedkope WCD in het washok. Die had ook enkele klemmen.
Daarnaast is zo'n verdeelblok eigenlijk niet geschikt voor wasmachines e.d. Hooguit licht huishoudelijke apparatuur.
Een zeer bekend verschijnsel en een van de meest voorkomende brandoorzaken.
Het inderdaad de overgangsweerstand.
Warmteontwikkeling Q=0,24 I2(stroom in 't kwadraat) Rt in calorieen.
In Joule..dan laat je de 0,24 weg.
I is uiteraard de stroom in Amperes, R de weerstand in Ohm en de t is de tijd in seconden.
In dit geval is het waarschijnlijk de geringe contactdruk gecombineerd met de stevige stroom.
Opvallend is vaak dat de warmte al veel langer ontstaat en door de warmte ,,verzwakt" de veerkracht en daar is het ,,hellende vlak".
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vergelijkbaar geval toevallig paar dagen terug ergens bij de hand gehad. Daar had de kat over de contactdoos gepiest zodat er acuut diverse kruipsporen ontstonden. Was dan ook niet alleen aangebrand maar ook groen uitgeslagen (de doos en stekers dan, de kat mankeerde vreemd genoeg niets en de bazin had alleen een hartverzakking).
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Niet te erg schrikken. Natuurlijk niet leuk, en het stinkt enorm, maar de kans dat je huis hierdoor af zou fikken is niet zo heel erg groot.
Je wasmachine verbruikt behoorlijk wat stroom gedurende langere tijd.
Dat in kombinatie met een klein beetje overgangsweerstand heeft gezorgd dat het daar te heet is geworden. Vaak staat er op je klokje wel 10 of 16 Ampere, maar un de praktijk gaat dat bij langdurig gebruik verkeerd.
Ook omdat de stekers vaak blijven zitten. Het zou beter zijnde steker er bv elke maand er even uit te halen. Door het schuten van de pennen langs de kontakten blijft het allemaal schoon.
Voor de tafelkontaktdoos geld hetzelfde, eigenlijk niet geschikt voor deze toepassing.
Belgisch stopkontakt. (Aardpin)
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
De reden dat ik alle vage verleng en verdeeldoosjes achter mijn TV 5 jaar terug heb verbannen en een blok van 15 enkele wcd's in de muur heb gemaakt...
Een keer brand gehad...
Een uiterst onbeschaafde kat.; een lichte elektrocutie was op z'n plaats geweest.
Dit verschijnsel komt niet alleen in de huiselijke sfeer voor, ook in de industrie heb ik meerde gevallen van brand door overgangsweerstand gezien.
Slecht aangetrokken bouten van afgaande groepen in railkasten, slechte las in een kabelmof ( bij meer dan 1 KA geeft dat leuk vuurwerk) maar ook in de zo veelvuldig toegepaste ,,insteeklasdoppen".
Ik heb ,hoe ouderwets dan ook, meer vertrouwen in een GOED aangebrachte draailasdop.
Zo heb ik ook nog een leuke: http://tweakers.net/ext/f/Culuz5Z6FkMxDIqn6szYSx59/full.jpg
Stopcontact in de badkamer, was naar de andere kant van de muur doorgelust. Daar hing een zonnebank van 4200W eraan. Bijbehorende topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1612252 (is nu opgelost met een 2F kookgroep).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou persoonlijk ook geen 2500w wasmachine op een 8 euro klok hangen die ook nog in een 5 euro stekkerblok is gestoken. vragen om ellende. de strips in die stekkerblokken zijn van ijzer, wat is verkoperd. er zit midden tussen 2 aansluitingen in een borging tussen 2 platte dunne strips welke de contacten vormen. contactdruk is er amper..
beter geen klok ertussen zetten, en zo wel in een bakkelieten wcd steken met die vermogens. wat er op de klok staat aan max vermogen is overigens ohmse last, een reden dat wiet kwekerijen vaker door de brandweer worden gevonden, kweeklampen schakelen inductief uit en die klokjes zijn ook daar vaker gezien 
ook dient het verlengsnoer minimaal 1,5mm2 te zijn voor die vermogens, vaak zit er maar 1mm2 aan die blokken direct gelast op de strips.
die zonnebank ken ik in de variant van jacuzzi met oude veel te dunne kabels aangesloten en dito weggebakken klemmen..
ook de versie waar dikker juist slechter was, ceeform stekker 63amp waar een 16mm2 rml op zat aangesloten, pennen mag max 10mm2 in. dus bij de 16 mm2 maar geen aderhulzen gebruikt, ceeform aaneen gesmolten.
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 7 december 2014 21:58:19 schreef pietplof:
maar ook in de zo veelvuldig toegepaste ,,insteeklasdoppen".
Ik heb ,hoe ouderwets dan ook, meer vertrouwen in een GOED aangebrachte draailasdop.
Weet dat een insteeklas gemiddeld een betere verbinding tot stand brengt dat een draailas.
Gezien dat omwille van snelheid en onkunde er zeer weinig goede draailassen gemaakt worden.
Ik kom iig regelmatig slechte draailassen tegen in storingen...
Jinny
Golden Member
Op 7 december 2014 22:08:23 schreef testman:
ook dient het verlengsnoer minimaal 1,5mm2 te zijn voor die vermogens, vaak zit er maar 1mm2 aan die blokken direct gelast op de strips.
Als het al 1 mm2 is, kom regelmatig 0.75 mm2 tegen... (max 4 Ampère)
Daarom vrouwe Jinny schreef ik ook ,, GOED''
Verder heb ik ervaring dat steekdoppen in een agressieve omgeving ( veestallen) na verloop van tijd droevige verbindingen vormen.
testman
kom je idd ook vaker tegen 0,75mm2. echter hebben die blokken vaak een schakelaar welke bij 10amp al ophoudt.. ook machines hebben dit vaak, je moet een oude wasmachine slopen als er een 1,5mm2 netsnoer af wil komen. 1mm2 was 15 jaar terug al standaard. alleen bij drogers zit er nog een 1,5mm2 aan.
in veestallen doet de ammoniak veel aan verbindingen af. heb je goede dozen gebruikt met kabel en geen vd draad kan het wel lijden met steekdoppen.
[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]
Jinny
Golden Member
Op 7 december 2014 22:14:52 schreef pietplof:
Daarom vrouwe Jinny schreef ik ook ,, GOED''Verder heb ik ervaring dat steekdoppen in een agressieve omgeving ( veestallen) na verloop van tijd droevige verbindingen vormen.
En ik 'gemiddeld'.
Agressieve omgevingen zijn per definitie een probleem....
Elektromonteurs die een goede draailas kunnen maken zijn er niet veel meer....... (of geweest)
Dat denk ik dan als ik weer eens een uitgerookte draaidop tegenkom....
Een tijd geleden een lowcost energiemeter bij de droogkast gebruikt om eens een idee te krijgen van het verbruik, maar het bleef bij 1 draaibeurt omdat de stekker vrij heet kwam in de energiemeter. Rechtstreeks in het stopcontact nauwelijks voelbaar warm, dus overgang bij de meter en daarmee enkel nog te gebruiken bij bewaakte moment controles.
Ach, nostalgie...
De draden 10 cM uit de doos, strippen , en niet met een striptang dan heb je heel vaak nog een halve doorsnede over.
De blanke draaddelen mogen niet zichtbaar onder uit de veer komen.
Dus de dop erop en dan weer los voor controle.
Vervolgens niet meer dan max. vier draden lassen want voor vijf moet je echt een kunstenaar zijn.
O ja en na het lassen de dop met dichte kop omhoog daar lekkend water niet in de dop kan komen.
Een kwartier per lasdoos.,
Bij mij thuis alles met de draaidop ( en natuurlijk geen flexibele pvc). En bij derden steekdoppen; dat dan weer wel.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik ga mee met Hugo. Een dergelijke zware verbruiker moet je eigenlijk niet via een verdeeldoos aansluiten. Bij ons in huis zitten alle "grote" machines (wasautomaat, vaatwasser, oven, koffiezetter, espressomachine, waterkoker, etc.) rechtstreeks in de wandcontactdoos. Ik heb bij de aanleg van de keuken voor voldoende wcd's gezorgd. Als er toch een gaatje te weinig is, dan gaat er gewoon een andere stekker uit. Ik verbiedt het mijn vriendin om een tafelcontactdoos te gebruiken in de keuken.
Jinny
Golden Member
Ik heb vrijwel alle slechte draaidoppen hier in huis vervangen door een goede kwaliteit steekdoppen...
Ook daar zit nl verschil in...
En inderdaad, met de dichte kant omhoog.
Hoewel het bij mij met mijn breedplaten plafond wel mee zal vallen met vocht...
Toen we deze hut kochten dimde het licht in de woonkamer als de koelkast aansloeg....
En dat zat toen al 25 jaar zo....
Alles draai....
Iedere 'zware' machine hier heeft een eigen groep met een enkele wcd.
De hobbyruimte wordt geschakeld met een relais en een aparte groep via de verlichting...
Ofwel licht aan is spanning op de WCD indien je het relais inschakelt.
Zonder licht is het relais niet in te schakelen....
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
testman
kwam pas een lasdoos in kruipruimte tegen, lag er al 35 jaar. omdat draaidoppen van bakkeliet met stalen veer zijn gemaakt was door het condens in de doos de stalen veer helemaal weggerot. de doppen zelf in stukjes op de bodem van de doos, dat het nog heeft gewerkt zo.. deze doos was voor 400v kracht voor een onderverdeling..
hier zit elk vast opgesteld apparaat ( stofzuiger, verfbrander niet dus )boven de 1500w op een aparte groep aangesloten. van 6 groepen origineel naar 12. zal het ook bij blijven want de kast is wel vol nu.
[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]