Ik zoek voor een voeding (Vtr = 680V) 50µF elco's van 700 à 800 werkspanning.
Bestaan die en zijn die te koop?
Natuurlijk is serie schakelen van 2 × 100µF mogelijk, maar dat blijft een lapmiddel.

Heeft het gebruik van 105° elco's in een vuizen voeding zin?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]

Elco's houdt bij 630V op. Daarboven film, ook in grotere waarden, bv CORNELL DUBILIER PP 55u/700V bij Farnell.

Twee elco's lijkt me toch practischer. 1000v zijn er wel in papier/olie c's, maar die zijn wel lomp...:
http://www.ebay.com/itm/100uF-1000V-1KV-High-Voltage-PIO-Paper-Capacit…

Natuurlijk is serie schakelen van 2 × 100µF mogelijk, maar dat blijft een lapmiddel.

Hoezo een lapmiddel... Zet twee maal 100uF/450V in serie en parallel aan elke elco een weerstand van 220K.
C's van 100uF en hoger zijn tegenwoordig eenvoudig verkrijgbaar (zitten en alle schakelvoedingen). Baco heeft veel op voorraad.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (12%)]

Bij spanningen boven de 400V (in frequentie omvormers, servodrives, etc.) zie je meestal 2 elco's in serie staan. Wat me wel opvalt is dat een voorziening om te balanceren vaak ontbreekt.

Ik heb laatst een dergelijke pakket gebouwd voor 600V, en daarbij heb ik over elke helft van het pakket (2x3 elco's parallel) een zenerdiode met een weerstand in serie gezet, met de zener spanning ruimschoots onder de werkspanning van de elco, en ruimschoots boven de helft van de totale werkspanning. Op die manier gaat de zener in geleiding, waarbij de weerstand de stroom beperkt, zodra de twee helften te ver uit balans raken door een verschil in lekstromen. Als het goed is, zou die stroom toe moeten nemen wanneer de spanning over een elco toeneemt, en zou dat moeten voorkomen dat een helft op een te hoge spanning komt, maar daar durfde ik toch niet op te vertrouwen.

Deze constructie heeft als bijkomende voordeel dat hij voorkomt dat de spanning over een helft negatief wordt, als er na het afschakelen van de voeding stroom uit het pakket getrokken wordt. Er zal altijd een verschil in capaciteit zijn, en als de spanning over beide helften om te beginnen gelijk was, zal de helft met de laagste capaciteit eerder leeg zijn, en dus negatief opgeladen worden door de andere helft.

OK allemaal bedankt ik weet weer genoeg.

't Wordt dus serie schakelen ;)

Lapmiddel vanwege de de balanceerweerstanden...

Het origineel was uitgerust met 2 × 50+50µF parallel en in serie en dat leek me tegenwoordig nogal lomp.

Per slot van rekening zijn er ook nog grote electronenflitsers en die gebruiken ook grote elco's en de professionele ook hoge spaningen.
Ik had er ooit een van Zeiss met een batterij van 1200V en een elco van 300µF/1200V !! Dat was ongeveer een 2 liter groentenblik...

Nu nog de vraag: Is in dit geval 105° te adviseren of is 85° voldoende? Die ouwe waren voor 65°

Een batterij van 1200V??

Jazeker en wel van Varta!!

Overigens bestaan er zelfs batterijen, die vele kilovolts afgeven. Ze werden in oude nachtkijkers gebruikt.
Het zijn kurkdroge cellen. Er staat een demo exemplaar in de hal van de Oxford Univerity, die al sinds de 19e eeuw werkt (Oxford Electric Bell).
Het heet een Voltaic Dry Cell of Zamboni Electrostatic Cell.
Zoek maar op in Wiki en hier op CO

Nooit te oud om te leren dus. Bij de naam Zamboni dacht ik toch aan heel wat anders.

http://zamboni.com/wp-content/uploads/2011/09/700.png

Hugo, wat is dat in 's-hemelsnaam voor een ding... Een soort ijskar? ;)

Nou net wat anders, een ijs-schraap machine om ijshockey banen weer mooi glad te maken. In zeer populaire Amerikaanse wedstrijden is het een eer voor de bestuurder om erin te mogen rijden.

De Zamboni is voor iedere Amerikaan een begrip (is wel een merknaam). Net zoals "xerox one" staat voor een copietje maken.

Vereffeningsweerstanden over elco's zijn in zo verre een lapmiddel, dat ze door elcofabrikanten zoals Panasonic gewoon voorgeschreven worden. Verbaast me dan ook dat ze soms weggelaten worden; zelfs op goedkope Chinavoedingen (de primair omschakelbare die 2 elco's hebben) zitten ze in mijn ervaring vaak wel. Panasonic heeft ergens verborgen op zijn website ook een white-paper staan waarin dit wordt genoemd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

okee...

is er dan niemand die denkt aan gewon zelf maken?

hier is een handleiding : http://www.knowhownu.nl/2012/09/04/zo-maak-je-je-eigen-leidse-fles/

Op 9 december 2014 22:51:49 schreef SparkyGSX:
Bij spanningen boven de 400V (in frequentie omvormers, servodrives, etc.) zie je meestal 2 elco's in serie staan. Wat me wel opvalt is dat een voorziening om te balanceren vaak ontbreekt.

Dat hangt af van de karakteristieken van de condensator boven de maximale werkspanning. Als daar een "rustige" toename van de lekstroom optreed, maar verder geen schadelijke effecten van doorslag of zo, dan kan het prima zonder balanceer-circuit.

Natuurlijk is het lastig om de fabrikant zo ver te krijgen om daar uitspraken over te doen.

De truuk met de zeners vind ik leuk. :-)

Idd, pulscaps voor flitsers kunnen nogal eens hoge spanningen (en stromen) aan.

Mijn caps voor hoge spanningen zijn deze : (maar betwijfel het als het elco's zijn ;) ) Ooit eens uit een of ander sloopwerkje gerescued, kwamen uit de belichting van een opnamestudio.

4µF, DC, Un 2.8kV, Ui 84kV

Het nemen van de foto's deed me er aan denken dat ik er toch maar eens een ontladingsweerstandje moet opzetten voor tijdens de stockage :(

[Bericht gewijzigd door HermanDP op (18%)]

Zorgt al dat stof dan niet voor ontlading? >:)

Ik vermoed dat die aansluitpennetjes net iets te ver van mekaar staan om het stof te doen knetteren .... ;) Zal ik ze even met een kattevel of een fleeceje ontstoffen ? ;)

Toch even een klein vraagje hierover, ik ging er altijd vanuit dat het filtercaps waren tbv power factor correctie maar er staat op het typeplaatje bij fn DC.... Kan iemand hierover wat meer uitleg geven ? ttz filtercaps werken mijn insziens niet bij DC maar bij AC ?

Op 10 december 2014 06:11:43 schreef High met Henk:
okee...

is er dan niemand die denkt aan gewon zelf maken?

Een beetje Leidse Fles kan wel 500 tot 1000 pF zijn.. maar dan nog heb je er, voor de gevraagde waarde van 50 uF, vijftig- à honderdduizend nodig. En ze zijn al niet zo klein.

e: Hmm.. in een ruimte van 15 x 15 meter, bij goed 3 meter hoog, zou het moeten kunnen. Je hebt dan wel ook nog 30 km aansluitdraad nodig om ze parallel te schakelen (tien maal honderd rijen van 15 meter, en dat voor iedere pool).

Je hebt dan wel een lekker hoge werkspanning.

@HermanDP: met aanduiding DC zullen het wellicht geen PFC-condensatoren zijn.

Op 10 december 2014 10:12:56 schreef rew:
[...]Dat hangt af van de karakteristieken van de condensator boven de maximale werkspanning. Als daar een "rustige" toename van de lekstroom optreed, maar verder geen schadelijke effecten van doorslag of zo, dan kan het prima zonder balanceer-circuit.

Natuurlijk is het lastig om de fabrikant zo ver te krijgen om daar uitspraken over te doen.

De truuk met de zeners vind ik leuk. :-)

Panasonic doet daar dus inderdaad uitspraken over. De truuk met zeners vind ik absoluut ook leuk, maar wel wat verradelijk als het geheel geserviced moet worden.

Grinnn... ;)

Maar toch nog even de vraag of je voor zo'n buizen bak nu ook beter een 105° uitvoering kunt gebruiken of dat 85° voldoende is.
Dat zou de keus wat groter maken.

Dit is de originele configuratie: 8 condensatoren om er twee te simuleren. Dat doet mij denken aan de loodgieter die een torentje verloopsokken aan elkaar zet omdat hij niet de juiste in zijn 'bakkie' heeft.

In "the old days" was 47 of 50µF voor een HSP elko wat gangbaarder en goedkoper dan hogere waardes.

Zet in de oude elko bussen twee nieuwe moderne van 47µF of eentje van 100µF, a;s je het origineel wilt houden.
Ik gebruik gewoon 85°C elko's. Hoger mag natuurlijk ook maar is wel weer duurder.
Anders bij Jukebox Revival 50+50µF types van JJ aanschaffen.

Op 10 december 2014 12:24:18 schreef Frederick E. Terman:
[...]Een beetje Leidse Fles kan wel 500 tot 1000 pF zijn.. maar dan nog heb je er, voor de gevraagde waarde van 50 uF, vijftig- à honderdduizend nodig. En ze zijn al niet zo klein.

e: Hmm.. in een ruimte van 15 x 15 meter, bij goed 3 meter hoog, zou het moeten kunnen. Je hebt dan wel ook nog 30 km aansluitdraad nodig om ze parallel te schakelen (tien maal honderd rijen van 15 meter, en dat voor iedere pool).

Je hebt dan wel een lekker hoge werkspanning.

Tidak heeft een grote tuin en zeeën van tijd (gepensioneerd)

ik wet niet hoe zijn flessenvoorraad is.

Mijn ervaring is andersom , eens gepensioneerd hebben ze nergens geen tijd meer voor :)

En bij het parallel zetten word toch ook de ESR lager ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (25%)]