Tidak, een beetje erg laat.
In donkere krochten van mijn werkhoekje lagen twee elco's met capaciteit van 15 micro en een Un van 850 volt en een ueff van 630 volt.
Ook nog een blok met drie aansluitingen met de tekst 3 x 330 microfarad bin een U n van 720 volt.

8000 uur is bij 24 uur per dag in gebruik net geen 1 jaar, is ook niet echt lang?

Op 10 december 2014 23:05:44 schreef pietplof:
een blok met drie aansluitingen met de tekst 3 x 330 microfarad bin een U n van 720 volt.

Staan die dan in driehoek?

Prima vraag maar eigenlijk geen idee.
Ik zag die dingen onder de laagste stellingplank liggen en daarna hen ik overgeschreven wat er op stond aangegeven.
Zoals wellicht bekend heb ik tot precies 22.00 uur verlof in mijn hobby-afdeling te verblijven.
Het was omstreeks die tijd, vandaar de haastige actie.
Ach, je doet/laat wat voor je vrouw.

Ha, pietplof zit onder de plak, pietplak dus :) :) :)

@Pietplof
Die elco is een interessant geval...

@Thevel:
Of er is een goede verstandhouding met begrip en zorg voor elkaar.
(maar zoiets komt met de jaren...)

Op 10 december 2014 23:18:48 schreef pietplof:
Zoals wellicht bekend heb ik tot precies 22.00 uur verlof in mijn hobby-afdeling te verblijven.

... schrijft hij om kwart over 11, dat wordt op de bank slapen vannacht.

Op 10 december 2014 23:26:59 schreef Thevel:
Ha, pietplof zit onder de plak, pietplak dus :) :) :)

Met twee vrouwen in een huis heb je daar geen last van.... ;)

@benleentje

Maar als een elco 24 uur per dag een temperatuur van 85°C heeft vraag je ook om problemen.

Bij een realistischer temperatuur (zeg 55°C) kom je al op 64.000 uur; ruim 7 jaar.

Overigens zijn er ook long-life elco's die worden gespect op 12.000 uur bij 105°C. Bijna 44 jaar @ 55°C!

Anyway, mijn punt was alleen te verduidelijken dat een 105° elco een hogere te verwachten levensduur heeft dan een 85° exemplaar bij dezelfde temperatuur.

Thevel; het is een behoorlijk groot blok kunststof met drie aansluitingen.
Tussen elke aansluiting ,,zit" een capaciteit van 33,3 micro F.
Daar moetje welhaast de conclusie uit trekken dat er sprake is van een driehoekschakeling.

Pietplak...mooi gevonden; Mijn gravin en ik hebben er ,echt, hartelijk om gelachen.
En dat bericht schrijf ik via m'n i-pad en dat kan in de kamer.
En die goede verstandhouding is na 44,5 jaar huwelijk vrij stevig gegrondvest.

Jiinny; waarom zou de ene vrouw niet onder welke plak dan ook van de andere vrouw zitten?
Toch? Niet dan?! Nou dan !

Een blok kunststof klinkt voor mij toch als folie en niet als elco.

De meervoudige elco's die ik ken hadden de behuizing als gemeenschappelijke minpool. Maar met een kunststof behuizing zal dat slecht gaan inderdaad.
Maar elco's in driehoek geschakeld? Dan zal er vaak eentje verkeerd om gepoold zitten. Of er moet al een heel specifieke toepassing voor geweest zijn, en dan moet dat erop staan.
Voor 3x 330 µF in driehoek vind ik trouwens 33,3 µF tussen de aansluitingen wel weinig. Uitgedroogde elco's?

Ik raak nu langzamerhand wel benieuwd naar een fotootje van dat ding. :)

Jullie zijn wel bar visueel ingesteld.
Ik zal dadelijk een mooi afbeeldinkje( brrr slecht Nederlands) maken.

Nou daar gaan wij.
Nu de fotos opsnorren

Voordat er weer vragen komen.
Op de achtergrond zie je het binnenwerk van een heuse Tek. Type 475A. .
De tijdbasis is defect.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (95%)]

Op 11 december 2014 19:24:10 schreef pietplof:
Jullie zijn wel bar visueel ingesteld.

Ja, maar dat moet ook wel. De omschrijving alleen klopt vaak niet helemaal.

Ook nog een blok met drie aansluitingen met de tekst 3 x 330 microfarad bin een U n van 720 volt.

Dat leek al zo gek; verderop was het 33 uF.
Op het plaatje is duidelijk te zien wat het is: een 'cosinus phi verbeteraar'. Het aantal kVAR staat er zelfs op, en klopt ook nog:
I= U x 2 pi f C = 4,6 A. UI = 2 kVAR, maal drie is 6 kVAR totaal.

Het is een kunstofcondensator; ik denk gemetalliseerd polypropyleen (geen polyester). Dat is een mooi ding.

Nou, dat noemen we dan ,, haastige spoed en zo voort en zo verder" .
Als ik niet direct na ontdekking had gereageerd maar eerst goed gelezen....
Ik heb er overigens twee exemplaren van.

Ik vind wel knap dat die condensator en het gereedschap zo mooi aan het plafond blijven hangen.:-p

Op 9 december 2014 23:02:04 schreef Tidak Ada:
Lapmiddel vanwege de de balanceerweerstanden...

IMHO zijn die balanceerweerstanden juist handig, want daarmee heb je gelijk je bleeders. :)

Pa3gws; Aan het plafond blijven hangen???
Ik verkeer met enige regelmaat in hogere sferen maar dat kan ik van mijn spullen echt niet zeggen,
Ze liggen braaf op het werkblad te wachten tot ik verder ga met die #%^*+= tektronix.

Kan ik overigens nog iets zinnigs doen met die beide blokken?
Bv toepassen in mijn, nog te bouwen, inductieverhitter?
Cosinus phi verbetering is niet direct een noodzaak.

Pa3gws; Aan het plafond blijven hangen???

Bij pa3gws en ook bij mij, staan de foto's op hun kop. We zullen het maar toeschrijven aan de "haastige spoed en zo voort en zo verder"

Op 11 december 2014 20:34:40 schreef Lucky Luke:
[...]
IMHO zijn die balanceerweerstanden juist handig, want daarmee heb je gelijk je bleeders. :)

Dat is alleen maar een prettige bijkomstigheid...

@Ship:
Die heb je toch niet meer nodig in "Willem Hekje's" "papierloze" maatschappij? >:)

MKP is opzich geschikt voor apparaten zoals inductieverhitters, maar of de waarde ook bruikbaar is?

Op 11 december 2014 23:51:44 schreef maartenbakker:
MKP is opzich geschikt voor apparaten zoals inductieverhitters, maar of de waarde ook bruikbaar is?

De waarde van 33,3 micro is vermoedelijk aan de hoge kant.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de resonantiefrequentie die je denkt nodig te hebben maar....
Dit is heel erg akelig off-topic.
En verdere zinvolle opmerkingen over elco's voor hoge spanningen heb ik ook niet.