Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Lieve Mo... enfin,
Ik wil even 2 zaken aankaarten:
1. Als ik als totale vreemdeling op deze website kom, krijg ik nergens, maar dan ook nergens informatie over waar deze website eigenlijk voor dient. Geen introductietekst; niks, zelfs op de "Over deze site"-pagina vind ik daar geen duidelijke info over. In de banner staat "schakelingen, downloads, info en meer", maar het woord "schakeling" zegt een leek niet zo veel. De meeste mensen denken bij elektronica (als ze die link van uit "circuits" of "schakelingen" al leggen) aan consumentenelektronica. Terwijl het op CO puur gaat om het zelf bouwen en repareren van elektronische apparatuur in de breedste zin van het woord. Mensen die hier per abuis komen voor bv. koopadvies jagen we weg, en dat is gewoon niet OK. Ze weten niet wat het kernonderwerp is van CO.
2. Ik kan in de bovenbalk klikken wat ik wil, ik kom nooit op de indexpagina van het forum. Alleen via de linkerbalk kan ik daar komen. Vóór "Laatste discussie" zou best "Forumindex" kunnen staan voor de volledigheid.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Je hebt daar wel een punt, maar daarnaast vraag ik me af hoe ik zelf ooit op het idee ben gekomen om me hier aan te melden. Dat was naar aanleiding van een elektronisch probleem dat ik ondervond. Ik heb dus wel gevonden wat ik zocht.
En is het bij de meeste websites niet hetzelfde?
Staat er bij www.volkskrant.nl dat het een krant is, of bij www.ah.nl dat het een grootgrutter is? Nee, er staat alleen wat je er kunt lezen of kopen.
Je moet ook niet al te ver door je knieën gaan om de "kleuters" websurfers toe te spreken.
punt 1: hoeveel mensen lezen die introductiepagina? ikzelf heb dat nog NOOIT gelezen.
dat is zowat hetzelfde als het aanvaarden van de gebruikersvoorwaarden als ge u registreerd op een forum.
punt 2: de menzen typen niet ff in hun adresbalk www.circuitsonline.net en zeggen dan: "oh kijk wat ik nu vond".
meestal hebben die een probleem, zoeken op google, vinden een aantal topics omtrent hun probleem en beginnen hier te lezen. die hebben snel door dat hier veel repareertips staan.
andere (studenten) die specifiek schakelingen ofzo zoeken, zullen hier ook terecht komen via google, en die hoef je ook niet uit te leggen wat het hier is
Ik vind de website er met kop en schouders boven heel veel commerciele sites uitsteekt. Je klikt soms sites aan , en de naam van het bedrijf komt er voor en vaak weinig meer. Heel vaak moet je zelfs zoeken naar de vestigingsplaats.
Fuzzbass
Dat dit een fantastisch opgezette en goed gemodereerde en georganiseerde website is, staat buiten kijf. Ik kom hier al tien jaar dagelijks.
Maar er staat gewoon nergens te lezen wat de missie van de site is. Uit de titel valt weinig af te leiden. Als je hier met zoekwoorden komt via google, vind je wel wat je zoekt (CO heeft extreem goede Search Engine Optimalisatie), maar als iemand nu wil weten wat CO nou eigenlijk voor site is, dat krijg je niks.
Het hoeft echt maar 1 regeltje te zijn bij "Over deze site", bijvoorbeeld. "Circuitsonline.net is een plaats waar elektronica zelfbouwers en reparateurs elkaar vinden en doelgerichte, soms diepgaande, technische informatie uitwisselen".
Jeroen
Moderator
Er heeft heel lang een korte uitleg op de homepage gestaan maar die heb ik toen weggehaald omdat ik vind dat het meer bij een persoonlijke site past. Ik zie wel inderdaad dat de 'over deze site' een stuk duidelijker kan.
Ik zit eraan te denken de werking van de bovenste balk aan te passen, zodat ie automatisch de tab laat zien van het deel waar je op dat moment in zit. Dan zou het ook zo zijn dat als je op 'Forum' in de bovenste balk klikt, je dan op de forum index terecht komt.
Op 11 december 2014 21:45:25 schreef Fuzzbass:
Mensen die hier per abuis komen voor bv. koopadvies jagen we weg...
Voor koopadvies kun je m.i. ook veel beter terecht bij Tweakers. Het zal kopers een worst zijn hoe een apparaat vanbinnen werkt, als het functioneel (aan de buitenkant) maar doet wat er verwacht wordt. Hier op CO gaat het juist vooral om wat er aan de binnenkant gebeurt.
Fuzzbass
MNM, dat ben ik met je eens, maar als mensen niet weten wat wij hier doen, is meteen doorverwijzen naar een andere site, erg onbeleefd.
Een voorbeeld van wat ik bedoel, staat op de indexpagina van mijn eigen website:
http://fuzzcraft.com/index.html
De website van het bedrijf waar ik werk bevat een uitgebreide "algemene informatie" pagina (niet als spam bedoeld):
http://www.dinaf.nl/algemeen_informatie.html
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (53%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk dat je eerder naar het bedrijfsprofiel kunt verwijzen dan naar de algemene informatie.
Jeroen heeft dat gedaan onder de kop Over deze site, maar daar geeft hij eerder persoonlijke informatie (niet dat die overbodig zijn) dan algemene informatie over de doelstellingen van CO.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 12 december 2014 09:43:18 schreef Fuzzbass:
MNM, dat ben ik met je eens, maar als mensen niet weten wat wij hier doen, is meteen doorverwijzen naar een andere site, erg onbeleefd.
Of dat onbeleefd is, hangt uitsluitend van de toon af aangezien de intentie juist prima is. Mensen laten zich graag doorverwijzen als dat zinnig is, en dan is meteen doorverwijzen met 1 of 2 regels beschaafde uitleg een stuk beleefder dan na veel omhaal van woorden. Jouw zakelijk geformuleerde verwijzing wat betreft aankoopadvies werd ook gewoon geaccepteerd zonder dat het op de TS onbeleefd overkwam. Beleefdheid is in dit geval op een nette manier voorkomen dat iemand zijn tijd verspilt (veel voorkomend misverstand is dat beleefdheid alleen zit in de manier waarop je iets zegt, maar de boodschap zelf en de intentie tellen minstens even zwaar mee!). Iemand die niet even op het forum rondklikt, leest wellicht de voorpagina ook niet.
Desondanks is het idee om "over deze site" aan te passen, geen slecht plan; de onstaansgeschiedenis hoort daar absoluut bij (onder het subkopje geschiedenis), maar de eenzame regel
We hopen ook in de toekomst mensen informatie te leveren en kennis te laten maken met de elektronica-hobby.
(te plaatsen onder het subkopje doelstelling) verdient wel een paar regels uitbreiding.
kloppertje
Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Via de pagina "over deze site", die ik ook pas voor de eerste keer bekijk, zie ik dat er bijna 123456 topics aangemaakt zijn
.