Ik heb een oude draaischijftelefoon (een HEEMAF model '55) aangesloten via VOIP.

Om ermee te kunnen bellen zit er een puls-DTMF convertertje tussen. De belspanning van het modem is afdoende om de bel te laten rinkelen (weliswaar niet zoals vroeger op de harde KPN-lijn, maar wel goed hoorbaar) en alles werkt dus.
Het probleem waar ik mee zit is het volume van voornamelijk de microfoon. Ik ben verstaanbaar aan de andere kant van de lijn, maar zeer zacht. Het "loskloppen" van de koolstof biedt helaas geen soelaas.

In het artikel "De telefoon ontsluierd" uit Radio Bulletin juni '87 (joopv, nogmaals dank voor het artikel) staat: "Als de hoorn van de haak wordt genomen wordt de gelijkstroomweerstand van de trafo over de lijn gezet, de stroom van ongeveer 50mA veroorzaakt een spanningsval waardoor de gelijkspanning tussen a en b terugvalt tot ongeveer 15V. Het signaal wordt in tegenfase op beide lijnen gezet, zodat het spanningsverschil dU tussen a en b stijgt en daalt op het ritme van het geluid en er een wisselstroom door de primaire wikkeling van de trafo vloeit."

Graag wil ik het signaal vanuit mijn koolstofmicrofoon versterken. Ik ben niet heel erg thuis in elektrische schakelingen maar ik meen mij wel te realiseren dat er geen "vermenigvuldig deze variabele weerstand met twee"-schakeling bestaat... Op welke manier kan ik het beste/makkelijkste de microfoon versterken?

Je kunt een nieuw microfoontje zien te vinden. (of als deze open kan, kun je 'm eens uit elkaar halen en de kool goed drogen.)
Vaak leveren ATA adapters een te lage spanning (heb ze gezien onder de 20v on-hook zelfs), soms kun je spanning en impedantie in de ATA setup zelf instellen.
Die 15v off-hook is heel erg hoog. (zou 6~8v moeten zijn). Slurpt die dtmf print zoveel op? (probeer het eens zonder die print)

@Arco: bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de vrees dat het microfoontje met het in- en uit elkaar halen er niet beter op wordt, en het is het enige microfoontje dat ik heb...
Ik heb een Fritz!Box modem van mijn provider gekregen, daar kan ik geen spanning en impedantie in instellen helaas.
Ik heb zojuist mij 2 maal laten bellen, eenmaal met dtmf omvormer ertussen, en eenmaal zonder. Maakt geen verschil in volume.

Sommige microfoons kun je simpel openschroeven (of ze zitten dicht met een seegerring). Ze kunnen inderdaad niet allemaal open...

ik ga eens informeren... wellicht weet ik iemand die nog zo? telefoon heeft..

HalfgeleiderGids Elektuur juli/aug 1994(pag 62) , daar staat een vervang schakeling in voor een elektret-microfoon voorversterker speciaal voor vervanging van dit soort koolmicrofoons.
Misschien een oplossing ?

@Arabel: ik heb het genoemde nummer niet, maar het klinkt als een optie. Het liefst zie ik echter de koolstofmicrofoon behouden, omdat het "oude-telefoon-geluid" dat hij produceert me wel aanstaat...

Ik denk dat het kool door vocht is samengeklonterd. Of er uit gelopen door een gaatje in het membraam.
Deze zal wel passen denk ik: http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categor…

@Arco: de gemonteerde microfoon heeft een diameter van 47mm en is van Philips. Deze kan heen en weer worden bewogen dus ik vermoed dat een 48mm microfoon ook wel past. Heb er 2 besteld, maar heb geen idee hoe lang het duurt eer ik ze binnen heb (ivm de feestdagen). Ik hoop dat dit het verschil maakt...

Vandaag de nieuwe koolstofmicrofoons binnen gehad. Meteen eentje erin en bellen. Goed verstaanbaar aan de andere kant van de lijn. Probleem opgelost. Hartelijk dank!

Wat leuk dat je daarvoor nog gewoon een nieuwe kon kopen. Gefeliciteerd!

Nog leuker ;) Het is dezelfde microfoon als in m'n T65 zit. Zelfde diameter, zelfde impedantie.

Omdat even flink raggen tot nu toe niets geholpen heeft, dan ook maar een nieuwe bestellen ;)

Dank voor de link!