Tijdens mijn vakantie in Amerika heb ik een platenspeler gekocht. Omdat ik vaker producten uit Amerika meeneem en tegenwoordig bijna alle adapters geschikt zijn voor beide lichtnetten (110/220V 50/60Hz), heb ik deze adapter direct op ons lichtnet aangesloten. De eerste 5 seconden deed de platenspeler het, maar daarna stopte het geluid en hoorde ik een brom.
Vervolgens kwam ik tot de ontdekking dat deze adapter niet geschikt is voor ons lichtnet.
Dit zijn de specs van de adapter
INPUT: 120VAC 60Hz 135mA
Output: 12VDC 500mA
Mijn vermoeden is dat iets is doorgebrand. Met een Nederlandse adapter met 12VDC 500mA heb ik vervolgens de speler weer aangesloten. De motor/draaischijf draaien nog wel, maar niet op 33 1/3, maar langzamer op iets van 27 toeren. Het geluid uit de speaker doet het totaal niet meer. Weten jullie of hier daadwerkelijk sprake is van doorbranding? En is dit te repareren? Aangezien het een goedkope platenspeler is weet ik niet of er zekeringen gebruikt zijn.
dit is de US originele adapter:
en dit is de NL adapter die ik daarna probeerde:
Volgens mij geeft je vervangende trafo een vieze en/of te lage spanning af.
Probeer eens een andere 12V gelijkspanningstrafo en let op de juiste plus en min verbindingen. Je platenspeler motor kan misschien wel draaien als de plus en min verkeerd om zijn aangesloten, maar het versterkerdeel zal dit niet leuk vinden.
In het ergste geval is de versterkerprint overleden doordat je de originele trafo op 230V hebt gezet en deze mogelijk kortstondig een te hoge secundaire spanning heeft afegeven.
In dat geval moet je even op zoek naar ee universeel versterkerprintje voor aan de naald.
Wat betreft het verkeerde toerental zou je denken dat dit door het 60Hz USA/50Hz EU kan komen, maar door de 12VDC trafo wordt deze gedachte teniet gedaan.
Mogelijk vind je in de platenspeler een afstelpotmetertje om het toerental af te regelen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Alles heeft blootgestaan aan 24v i.p.v. 12v, dus daar kan best het nodige kapot zijn.
Het is inderdaad typisch, dat het verschil 27 en 33 1/3 toeren exact hetzelfde is als de verhouding 50/60Hz.
(zouden ze de rimpel van de adapter als referentie gebruiken?)
[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]
Een beetje platenspeler heeft dacht ik een kristal als referentie, laat het anders een RC kringetje zijn als het wat minder zuiver mag.
Immers zou deze platenspeler op 12VDC moeten werken en dus ook op een 12 volt accu.
[Bericht gewijzigd door T-sec op (19%)]
DC kan natuurlijk ook een dubbel (of zelfs enkel) gelijk gerichte AC zijn zonder afvlakking. In dat geval zou de platenspeler de 120Hz (of 60Hz) kunnen gebruiken om het toerental te bepalen.
Ik weet niet wat er in de originele adapter zit maar ik heb zelf ook een adapter waar geen elko in zit en daar staat ook "DC Out" op.
Thevel
Golden Member
Een platenspeler, wat is dat?

Wat is het merk/type van de platenspeler?
Misschien is een schema te vinden.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Je koopt iets in USA en de het komt uit CHINA.
De Amerikanen besteden het dus liever uit aan de rijst-landen, dan aan hun eigen dure $$$.
MVG Gerard.
Bij het lezen dacht ik ook al waarom iets helemaal uit de USA mee slepen wat daar al per container uit china gekomen is.
Deze pickups staan ook regelmatig bij de aldi
Gezien de chinese pickup en daarbij behorende kwaliteit is waarschijnlijk niet alleen de voeding stuk maar met een beetje mazzel alleen de spanningsregeling in de pickup. Draai het apparaat maar open en eerst maar op zoek naar zwarte/verbrande onderdelen.
Op 9 januari 2015 00:15:44 schreef Thevel:
Een platenspeler, wat is dat?![]()
Wat is het merk/type van de platenspeler?
Misschien is een schema te vinden.
dat is een ding waar ze die zwarte cds op afdraaien 
Gezien de merknaam en gespecificeerde ingangsspanning zou ik er niet teveel moeite meer in steken.
Als het gaat om overzetten of afspelen koop je beter een fatsoenlijke speler uit de jaren 70 of 80 en voorzie je die van een nieuwe naald, beetje olie en een usb voorversterker. Spelers staan voor 10-20 euro op marktplaats en een usb versterkertje kost hooguit 20 euro. Dat is al 1000000x beter dan de rommel die ze uit China halen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Fabrikant adapter: http://www.olilio.com/file/detail/EPBU7.E230506.html
Aangezien de adapter voor alleen 120VAC is, ben ik eruit gegaan dat het een conventionele transformator voeding is. De interne electronica van de platenspeler is bloodgesteld aan een dubbele spanning.
Misschien overbodig. Maar ik zie dat de NL adapter die je gebruikt een ompoolknop heeft. Weet je zeker dat die goed staat.
Je koopt iets in USA en de het komt uit CHINA.
De Amerikanen besteden het dus liever uit aan de rijst-landen, dan aan hun eigen dure $$$.
MVG Gerard.
Net als Nederlanders dus.
Voor de TS: Maak eens een foto van de opengesloopte adapter?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Een platenspeler/draaitafel met een adapter is in ieder geval van het merk KLIKO. 
En dat helemaal meeslepen uit de states.
Je koopt in de kringloop zo'n ding voor 10,00 euro.
Dit valt een beetje in de categorie uithuilen en opnieuw beginnen.
Dat ding is geen eurocent waard. Onmiddellijk dumpen.
Kijk op tweedehands uit naar een spelert van Technics uit de gouden jaren '70 - '80. Die koop je voor 50€ à 100 €. Hij werkt dan gelijk op de juiste netspanning en gaat waarschijnlijk nog vele jaren probleemloos mee.
Vaak hebben die spelers al wat kilometers op de teller staan en dat zie je er aan, maar met wat onderhoud en polish kan je bijvoorbeeld de stofkap quasi nieuw doen lijken.
Zelf heb ik er al verscheidene zo gekocht en die doen het voortreffelijk.
Inderdaad, snel dumpen.
Ik heb eens zo`n Chinese ding hier gehad waarvan zelfs de naald (het puntje dus) van een soort hard plastic gemaakt was.
Een maal een plaat erop draaien, en de groef ervan was voor eeuwig naar de klote. (maar daar kom je pas bij de 2e keer draaien achter
)