Beste mensen,

Ik wil een regen/lichtsensor inbouwen in een Peugeot 107, maar kom niet uit de aansluitschema's.
Mogelijk is er hier een welwillende expert aanwezig die me verder kan helpen?
Ik ben aan het meten gegaan aan de stekker van de ruitenwisserschakelaar, waarbij ik op volgorde alle contacten gemeten heb in combinatie met de schakelstanden interval, low en high. Links beginnend zit een gele draad waarop ik in de LO en INT stand 7,6V meet en op HI 12V.
Daarnaast een zwarte draad waarop ik in alle drie de standen 12V meet.
Vervolgens een witte draad die constant 12V geeft.
Dan een grijze draad die op MIST(één keer wissen) en LO 12V geeft.
Vervolgens een groene draad die constant 12V geeft.
Dan een rode draad die constant 12V geeft.
Tenslotte een zwart/witte draad voor de massa.
Kijkend naar het aansluitschema van de regen/lichtsensor komt dit totaal niet met elkaar overeen.
Ik heb een electrisch schema van Peugeot gevonden, maar ben niet in staat deze te lezen.
Op deze url staan de schema's van de sensor, en in de bijlage staat het electrisch schema van Peugeot: http://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/6…
Is er iemand die deze eenvoudige hobbyist uit de brand kan helpen?

Bij voorbaat hartelijk dank!
Cor

Zo even simpel is het niet als je niet goed schema's kan lezen.
In dit geval zal in de stuurkolom schakelaar de stuurdraad naar de interval onderbroken moeten worden.
Ik weet niet of dat zomaar kan, of dat de schakelaar als 1 geheel dicht gegoten is.

Op het forum van Problemcar zit veel kennis.
Misschien daar je vraag posten.

Dank voor je reactie Paul!
Murcielaygo buigt zich morgen over het schema, ik ben erg benieuwd wat de oplossing kan zijn.
Toch wel bijzonder dat deze producten als universeel worden aangeboden terwijl ze dat eigenlijk niet zijn, of op zijn minst niet 'plug and play'.

Ik hoop dat er een oplossing is; ik zal deze met plezier delen met anderen die plannen hebben om deze module in te bouwen!

vrgr
Cor

Die schema's zijn eigenlijk gebaseerd op de schakelingen van 20-30 jaar geleden |:-(

Ik zou liever niet knoeien met dergelijke elektronica in een auto, zeker als het begin al moeizaam gaat. Dit is gewoon chinese troep, leuk voor de handel maar niet voor de eindgebruiker. Met een parkeersensor of dagrijlichtsetje kan je nog wel wat hebben, maar je wil niet dat je wissers op een lange droge rit continu blijven wissen of tijdens regen toch gaan haperen door een slechte stekker.

Je schakelaars blijven misschien wel werken, maar kan je je wissers ook uitzetten? Bijvoorbeeld in de wasstraat of als er 3 cm ijs op je ruit ligt?

"Too old battery may lead to occassional wiper action" En dan dat handgetekende Nederlandse diagram! Ik zou het terugsturen of doorverkopen.

Over de functie zelf, ik heb nu de tweede BMW met af-fabriek regensensor maar het blijft een beetje behelpen hoor, ik zit nog vaak zat zelf bij te wissen en gevoeligheid te regelen. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kitje het veel beter doet.

De lichtsensor is ook al zo'n sufkees dat elke keer als ik de auto parkeer onder de carport het licht nog even aangaat vlak voordat ik de motor uitzet. Ik vraag me dan altijd af wat dat doet voor de levensduur van je koplampen.

Beter doe je je lampen gewoon altijd aan als je met de auto weg gaat.

Is bij mij een standaard handeling, net als de gordel...

Dank voor de reacties. Ik heb wegens ontslag na 22 jaar zojuist de auto van de zaak moeten inleveren, en zal het met het 'boodschappenautootje' moeten gaan doen.
Tegelijkertijd moet ik toegeven dat ik toch wel erg gewend(verwend) was aan de vele snufjes van de Renault Megane GT-line: keyless entry, automatische verlichting, regensensor, comfort knipperlicht, achteruitrijcamera, park-assist, ingebouwde navigatie en ga zo maar even door.
Met een beperkt budget probeer ik nog wat van deze luxe te behouden, vandaar ook mijn poging om de licht/regensensor te installeren.

nogmaals dank,
Cor

Dat is vervelend nieuws Cor! Ik zou lekker genieten van die 107 zoals die is en dat beperkte budget aan echt leuke dingen besteden zoals (klein)kinderen, vakantie of een beetje sparen voor de vervanger van de 107. De tijd die je uitspaart kan je weer gebruiken voor sollicitatie, of, naar mijn mening nog beter, je eigen zaakie op te zetten.

(Ik ben ook een paar keer van zeer luxe naar zeer basic gegaan met auto's, ik vind een simpel klein autootje ook leuk om te rijden).

Heerlijke auto, zo'n Citybug! Heb er met plezier 180.000km in gereden, zonder storingen. Noppes, nada. Gewoon lekker basic, niks geen poespas. Prima ding.

[Bericht gewijzigd door flipflop op (12%)]