Het lijkt meer op een tandarts praktijk :P
Veel te netjes :-)

Haha, ik probeer schoon, netjes en handig te knooi'n. Maar goed, er moet nog veel gebeuren... :-( :-)

Is het al leker warm binnen? ;)
Je bent al lekker opgeschoten. Maak het niet te vol, want dan kan je ondanks alles toch nog niet werken (van een ervaringsdeskundige).
Ik zie een oventje en een magnetron staan, dat is toch niet bedoeld als bijverwarming? >:-)

@Gadget:
Heb jij zo'n slechte tandarts dat je op een bureaustoel moet zitten? :D

Net zo slecht als jouw toetsenbord :-)

tidak heeft een toetsenbord met russische toetslayout :P

Is dat niet wat onhandig dat de ramen precies achter je werkbank zitten ? Dan zit je tegen het licht in te kijken. (waar komen je instrumenten (bv scoop etc)) ?

Verder een heel mooi hok. Wat komt er uit die banaanbussen in die stopcontact rail ?

@fred101

Ramen voor je valt wel mee, schaduw boven je scoop (meetapparaat) is zo gemaakt!
Ramen achter je kan wel echt een drama zijn.

Ik krijg juist inspiratie als het een rommeltje is... :)
Maar het ziet er netjes uit.

Op 24 januari 2015 21:47:18 schreef fred101:
Is dat niet wat onhandig dat de ramen precies achter je werkbank zitten ? Dan zit je tegen het licht in te kijken. (waar komen je instrumenten (bv scoop etc)) ?

Verder een heel mooi hok. Wat komt er uit die banaanbussen in die stopcontact rail ?

De ramen staan op het oosten en de luxaflex zorgt ervoor dat je het lichtinval mooi kunt spreiden mocht dat nodig zijn.

Uit de banaanbussen komt uit elk setje 3.3V, 5V en 12V door middel van switched power supply's.

Op 24 januari 2015 20:40:03 schreef Tidak Ada:
Is het al leker warm binnen? ;)
Je bent al lekker opgeschoten. Maak het niet te vol, want dan kan je ondanks alles toch nog niet werken (van een ervaringsdeskundige).
Ik zie een oventje en een magnetron staan, dat is toch niet bedoeld als bijverwarming? >:-)

Helemaal in hoek staat een Pelgrim Bambino 46T gaskachel. Deze hebben we omgebouwd met een gasblok zodat deze werkt op een normale Honywell draai kamerthermostaat.

De C.V. leidingen vanuit huis liggen er wel maar hebben we nog niet aangesloten.

De oven en magnetron zijn uiteraard voor elektronica doeleinden zoals printplaten bakken en vloeistoffen verwarmen.

Da's een mooi hobbyhok wat je gemaakt hebt. Lekker privé, zonder dat je ergens anders aan hoeft te denken.
Als verwarming kun je natuurlijk ook mooie oude potkachel installeren. Staat ook erg gezellig. Deze is afgelopen vrijdag bij mij thuis geïnstalleerd.
En dan ook maar even 3 kuub hout halen op zaterdag ochtend. 120 Km retour. En het schijnt het dat wij hier in Limburg het ergste hebben gehad om op de weg te rijden. En die sneeuwschuivers kwamen pas in actie nadat ze uitgeslapen waren.

als je hout stookt zul je er 3x warmte van hebben :P

Ha, Ha! Die ken ik, ja :-) Alleen zullen die eerste 2 keer warmte door mijn lichamelijke beperking maar heel gering zijn. Wat ik dus nu stook is kant en klaar in stukken gezaagd sloophout. (Geen MDF, spaanplaat o.i.d.) Dat is wat ik gisteren gehaald heb om meteen hout te hebben om te stoken. Maar het is net niet 100% zuiver, en het brand veel te kort. Ik ga wel echt stamhout opslaan om te laten drogen voor de komende jaren.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2014/12/lab_jan_2015klein.jpg

Was meer werk dan het lijkt. Ik heb de tafel een flink stuk naar me toe getrokken en planken op de tafels links en rechts ervan gemonteerd. Zo heb ik een veel groter werkblad gekregen en hoef ik reparaties van grotere apparaten niet meer op een karretje te zetten (wat soms toch wel handig is)

Ik heb er een stuk of 10 vakjes-koffers en een stuk of 20 grotere doorzichtige stapelbare opberg-dozen/kratjes bij. Daar zitten nu grotere onderdelen, kastjes, bulk voorraad , kabels etc in. Die koffers staan op een rij onder de tafels gegroepeerd op frequentie van gebruik. De opberg dozen staan deels onder de tafel waarbij de meest gebruikte het dichtste bij staan. Doordat de tafel nu een 50cm van de muur af staat kwam daarachter veel ruimte om die dozen neer te zetten. Daar staan de dingen die ik niet vaak nodig heb.
Achter mijn rug staat een hele rij ladeblokken. Die heb ik opnieuw ingedeeld en voorzien van labels.

Het schoot door omstandigheden niet op, maar gelukkig was ik vrijdag eindelijk bijna klaar. Dat gelukkig omdat er zaterdag 3 reparatie opdrachten werden bezorgd. Dus vandaag de inwijding en het valt me 100% mee. Nog niks onhandigs ontdekt of dingen die te goed zijn opgeborgen.

Heilige str*nt! Geweldig Fred! Maar zó zal het bij mij nooit worden want zoveel verstand van elektronica heb ik nou ook weer niet :-) Een scoop heb ik nog niet maar die zal er nog wel komen. Eentje dan.

--------------------

@MNM(tm)
Ik zat even het eerste deel van dit topic door te kijken en de eerste de beste foto's die nog online staan zijn van MNM(tm) (2004). Hoe is het nu ?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/124165#124165

@Ritmeester,

Wat heb je aan de binnenkant gebruikt op je wanden ?

Fred, dat is een verbetering.

Op 25 januari 2015 17:09:50 schreef ritmeester:
@MNM(tm)
Ik zat even het eerste deel van dit topic door te kijken en de eerste de beste foto's die nog online staan zijn van MNM(tm) (2004). Hoe is het nu ?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/124165#124165

Sjees, da's schrikken! Als ik er nu op terugkijk (en de ervaringen met het 'opruimen' in de jaren daarna), was die tijd duidelijk het typische gevolg van een hoarder. Die kamer is al weer iets meer dan een jaar geleden volledig leeg geruimd en omgebouwd naar slaapkamer. Mijn toenmalige slaapkamer is nu mijn hobbykamer geworden, met als gevolg dat mijn huidige werkkamer een meter smaller en twee meter korter is geworden. 90% van alles wat er in m'n oude hobbykamer stond, is afgevoerd (naar de stort, om precies te zijn). Dat heeft bij mij ook de typische (emotionele) reaktie(s) gegeven. Nu achteraf ben ik blij dat al die zooi weg is. Ik mis het totaal niet, terwijl ik voor en tijdens het opruimen alles zag al MIJN SPULLEN, terwijl ieder ander het (terecht) alleen maar als zooi en troep zag. Afstand doen van dingen kostte me enorm veel moeite. Alles wilde ik controleren. Alles moest bekeken en beoordeeld worden of 't moest blijven of weg mocht. Van veel dingen die dan niet weg mochten, vond ik het ook niet nodig om een verklaring af te leggen waarom het niet weg zou mogen. Gelukkig heb ik hulp gekregen van vrienden. Aanvankelijk begon het opruimen op dezelfde manier, maar dat vond mijn hulp veel te lang duren. De oplossing: je pakt iets vast, je krijgt 3 seconden de tijd om te beslissen of het moet blijven of dat het weg mag. Na 3 seconden geen beslissing: dan gaat het sowieso weg. Alles wat weg mag, gaat in een doos. Als de doos vol is, gaat deze naar beneden. Alles wat beneden staat, gaat NIET meer naar boven. Alles wat beneden staat, gaat weg. Een straf systeem, maar het heeft uitstekend gewerkt. Als laatste stond het zelf mee helpen met naar de stort brengen op het programma. Ook dat heeft heel veel geholpen bij het 'herstel' van het hoarders gedrag: zelf zooi uit de auto halen en in de container gooien. De eerste doos is pijnlijk, de tweede gaat al makkelijker en daarna is het lang leve de lol en kijken hoe ver je met die troep kunt smijten. :)
Ik moet nog wel uitkijken dat ik niet in m'n oude gedrag terugval, maar een kleinere hobbykamer helpt daar wel bij.

Binnenkort foto's van mijn nieuwe onderkomen. :)

zijn die foto's wel van mnm(tm) z'n hobbyhok? lijkt wel een foto van bob pease's z'n werkhok :) troep vergaren is niet zo moeilijk, maar afscheid nemen van andere zooi om ruimte te houden is noodzakelijk als je geen loods aan huis hebt net als bijv fcapri.. voorheen nam ik ook alles mee, maar die tijd is wel voorbij. in 5 jaar had ik al een 20 kilo bouten en moeren m6-m12 verzameld, waar ik amper toepassing voor heb..

Mijn diverse werk- en opslagruimtes zijn van hetzelfde kaliber als die van MNM's oude situatie. Hoewel Bob Pease daar prima in kon leven, loop ik net iets te vaak (onderwijl verwensingen mompelend) tegen de nadelen aan. Er loopt inmiddels een meerjarenplan om daar verandering in te brengen.

Ervaring met hulp van vrienden heb ik ook en komt overeen met de ervaringen van MNM. Gaat soms iets te hard maar wel snel resultaten op daarvoor geschikte plaatsen. Inplaats van naar de stort, naar de oudijzerboer brengen is trouwens psychologisch gezien ook al een stuk vriendelijker aangezien dat meer 'nut' heeft. En met een beetje hoeveelheden hou je er nog geld aan over ook.

Wat overigens wel helpt in het nemen van beslissingen om iets weg te doen, is dat ik ook wat ervaring in opruimen bij anderen en verhandelen heb. Je leert dan toch wel sneller te selecteren.

Uit de ver verleden jaren dat ik oude TV's ophaalde en doorverkocht heb ik maar 2 toestellen ooit weggedaan waar ik nog steeds spijt van heb; een Thomson ICC1 die eigenlijk al te oud was voor de export en de ene 2A die ik ooit verkocht, had ook in m'n collectie gemoeten, maar daar ving ik toen nog een mooi bedrag voor dus dat was al minder erg.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]