Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 6

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Rosmalen helpt :P

Ik heb standaard een doos onder de werkbank staan voor spul wat nog prima in orde is maar ik nooit meer ga gebruiken maar te goed is om weg te gooien.

Dat gaat ieder jaar de stand op en maakt het opruimen een stuk makkelijker, voorheen had ik dat spul waarschijnlijk allemaal bewaard. Dat is sinds maart vorig jaar weer een goede verhuisdoos vol.

maartenbakker

Golden Member

Afgelopen Rosmalen heb ik ook wel wat daarheen meegenomen (ik herinner me een paar magnetrontrafo's waarvan 1 voor jou zelfs), zal maar eens snel beginnen om te zien of ik dit jaar nog wat meer kan inbrengen. Goed dat je het zegt ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik 'snel' wil opruimen, kom ik bij die problemen van: een oud moederbord. Dat kan natuurlijk weg. Maar ik wil wel graag even die 6 FETs en dat koelblok eraf halen. Goed, dat is 5 minuten, maar wel voor één moederbord. Zeer oude kleurenlaserprinter, van toen ze nog degelijk waren.. zitten ook een paar dingen in die erg interessant zijn. Ben je minstens een uur mee bezig. En zo gaat dat bij allemaal van die dingen die afgezien van een paar kleinigheidjes zo weg mogen.

En dan heb je het dus over de makkelijke dingen. Ik heb ook nog een zoldertje vol van die spullen waar ik het niet van over m'n hart kan verkrijgen om het weg te doen. Een cassettedeck, high-end. Was van een liefhebber die hem met fluwelen handschoentjes bediende en die hem in de originele doos aan mij schonk. Nu staat hij daar in nieuwstaat op m'n zolder. A3 formaat HP pen plotter. Ik kan er urenlang naar kijken als dat ding staat te tekenen. Doe ik "natuurlijk" niet weg. Wil hem ooit nog eens met een uC koppelen aan een oud tekentablet (ook A3) wat ik nog heb staan, als een soort live kopieermachine.

En zo kan ik nog wel een paar pagina's volschrijven.

Ik heb ook veel ruimte. Het scheelt wel dat het een apart 'huisje' is, dan komt er niet (zoals vroeger) van alles in m'n huis verspreid vanaf de overloop tot de zolder wat daar 'even' is neergezet. M'n vriendin is maar wat blij dat dat over is.

Oh, en verhuizen helpt ook voor het maken van een grove opruimslag.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 25 januari 2015 19:58:13 schreef bprosman:
@Ritmeester,

Wat heb je aan de binnenkant gebruikt op je wanden ?

Van binnen naar buiten:
MDF 12mm
Dampdichte folie
Isolatie 80mm 200EPS
Luchtspouw 20mm
Rabat delen

De MDF platen zijn gelakt met een roller. Twee keer grond en daarna met een zijdeglans kleur.

Binnen is altijd minimaal 15 graden d.m.v een kachel.

I love it when a plan comes together !

Op 25 januari 2015 23:19:52 schreef MNM(tm):
[...]
Sjees, da's schrikken! ...

Mooi verhaal! Dat opruimen doe ik net zo. Opeens dan heb je het en dan gaat er veel rigoureus weg.

I love it when a plan comes together !
Lambiek

Special Member

Op 24 januari 2015 19:11:31 schreef Gadget_inc:
Het lijkt meer op een tandarts praktijk :P

Op 24 januari 2015 19:05:40 schreef ritmeester:

[afbeelding]

Wanneer kan ik een afspraak maken. :)

Ik vindt het erg mooi, en zelf hou ik wel van netjes en strak.
Dan kan je tenminste snel iets vinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik moet zeggen dat het me enerzijds goed doet, maar anderzijds enigzins schokt dat er blijkbaar meer mensen zijn met dit 'probleem'. Net als Jochem was een (zeer) grote hoeveelheid 'spullen' inderdaad van de categorie "kan eigenlijk wel weg, maar er moeten nog wel een paar onderdelen af/uit", waar het nooit van komt.
Afstand doen van dingen is voor mij altijd al een groot probleem geweest. Dat dingen niet weg doen, omdat ze in principe nog nuttig zijn (als functioneel apparaat), terwijl je er zelf geen enkel doel voor hebt, speelt blijkbaar ook niet alleen bij mij.
Het gekke is: neurotisch als ik (ook) ben, hou ik van opgeruimd. Merkwaardig is het dan ook dat als mijn hobbyhok vol staat met zooi, dat mijn hoardersgedrag duidelijk overhand heeft en alles wat er staat geen zooi is, maar spullen. Daardoor hangt er een heel andere waarde aan die 'spullen' en is het erg moeilijk de boel weer opgeruimd te krijgen (want dan moeten er echt dingen weg).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Lambiek

Special Member

Mijn ervaring is als je iets weggegooid hebt, dan heb je het de volgende dag nodig. Ik doe dus niets weg. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik wilde wat dingen van MNM quoten om specifiek op te reageren dat het zo herkenbaar is. Ik begon met 'ik hou van opgeruimd', wat ook zeer zeker voor mij geldt. Maar alle andere woorden die ik lees zijn ook super herkenbaar. Er kan bij mij nooit gelijk iets weg.

Laatst een stapel overjarige computers weggedaan. Dat was overigens niet erg, omdat iemand ze heel graag gratis op wilde komen halen (en dan heb ik er geen moeite mee).
Maar anders had ik bij mezelf gedacht: RAM bewaren, past misschien ooit nog in een oude printer ofzo en neemt toch maar weinig ruimte in. Magneten uit harddisks slopen, altijd leuk. Moederbord ontdoen van nuttige onderdelen. Voeding bewaren, is altijd handig voor een projectje met 5V/12V of anders sloop voor vermogens-onderdelen. CD/DVD-rom speler voor de laser en de motor, PCI kaarten bij de rest van m'n verzameling PCI-kaarten.

En zo blijft het in gang, ook al weet ik het antwoord op de vraag "Gebruik ik in deze tijd van moederborden-met-7.1-in-de-chipset ooit nog een overjarige PCI geluidskaart??? En zo ja: kunnen er dan niet 6 van de 7 de container in?"

Omdat je zelf je 'zooi' niet (of in mindere mate) als zooi ziet, maar als bruikbare spullen, is het goed om van die TV-programma's over hoarders te kijken. En dan kritisch op jezelf zijn en jezelf vergelijken met iemand die oude kleding verzamelt, of gewoon 'alles' wat hij maar kan vinden.

Overigens vind ik iemand die ook vuilnis* nooit weggooit in een andere categorie vallen, dat zit soms ook in die programma's.
* En dan bedoel ik dus niet eens een half kapotte paraplu, maar echt het afsluit-folietje van de fles ketchup.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Op 25 januari 2015 17:09:50 schreef ritmeester:
Een scoop heb ik nog niet maar die zal er nog wel komen. Eentje dan.

1 scope is voor de meeste dingen ook genoeg. Ik heb er een paar meer maar doe 95% van alles met mijn Hameg MSO.
Voor mij is een scoop, samen met een multimeter, het meest gebruikte gereedschap. Daarom heb ik er altijd een paar onder handbereik staan. Ik zou echt niet zonder kunnen.
Grofweg gebruik ik de Hameg voor 95% van het werk. Er staat links een 7603 die meestal als monitor aan een DIY powermeter hangt of als vergelijk als ik de meetresultaten van de DSO niet vertrouw. Voor "riskant" werk gebruik ik een zo goed als onverwoestbare Tek 547. Dankzij de plugins wordt deze ook voor dingen gebruikt die de gewone scoops niet kunnen. Dan nog een Philips 1 GHz 2 kanaals sample scoop. Een 7704 onder de tafel als RF reserve scoop en een Tek 453 als portable scoop.

Niet alles met een beeldscherm is een scoop.

Opruimen, niet mijn sterkste kant. Altijd als ik wat wegdoe (sloopprinten, rare onderdelen) blijk ik ze wat later net nodig te hebben. Dat komt natuurlijk ook doordat ik nu weer weet dat ik die had. Zo had ik een doosje met wat half gesloopte digitasle foto toestellen. Die gooide ik uit eindelijk maar weg. Een paar weken later moest ik een zelfde flitsbuisje bestellen als bij een van die camera's zat.

@Jochem, dat is heel herkenbaar, PCBs voor wat mooie onderdelen die er "ooit" nog af ga halen, of onderdelen/apparaten waar ik "ooit" nog wat mee wil maken.

Wat ik nu aan meetapparatuur heb staan wordt ook gebruikt. Wel heb ik van veel instrumenten er minimaal 2. Al was het maar voor reserve of om een meting van de andere te controleren. Soms heb ik er ook meer tegelijk nodig.

Meet apparaten zijn net konijnen. En dan kijk ik nog niet eens op ebay of marktplaats.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die TV programma's over hoarders was voor mij een echte eye-opener en een keiharde confrontatie met mezelf. De grote opruiming, zoals ik die zelf maar genoemd heb, is al weer ruim een jaar geleden. Bijna alle gedragskenmerken zoals die op TV te zien waren, heb ik zelf ook doorgemaakt. Boos zijn, omdat anderen niet willen begrijpen dat wat zij aanduiden als zooi, JOUW spullen zijn. Dat alles wat ze beetpakken om weg te doen, eerst door jou gecontroleerd moet worden en beoordeeld of het weg mag. En als je besluit dat iets niet weg maar, dat je geen verantwoording wenst af te geven waarom het niet weg mag. Als je er achter komt dat er dingen zijn weggedaan zonder jouw controle/toestemming, compleet uit je stekker gaan.
De eerste grote opruiming (ruim 3 jaar geleden) was het leegruimen van de inbouwkast. Mijn partner wilde er een kledingkast van maken en was vol goede moed begonnen met leegruimen. Na ruim twee uit stond de hele overloop vol en was er in de kast zelf niet te merken dat er iets uit was. Daarop heeft mijn partner enigzins in paniek mijn ouders gebeld. Mijn pa is nog nooit zo snel naar mijn huis gekomen! Na nog eens twee uur was de kast leeg, de overloop leeg en was alles op het dakterras gezet. En nee, dat was nog niet het 'ergste'. Die zooi heeft daar een paar maanden gestaan (in weer en wind), en dan nóg niet willen inzien dat 't reddeloos verloren troep is geworden. Na 4 maanden is mijn pa opnieuw langsgekomen (wederom toen ik zelf niet thuis was). Toen ik die middag thuis kwam, zei mijn partner, zo voorzichtig mogelijk, dat pa weer was geweest. Ik meteen naar m'n dakterras: LEEG! WOEST was ik. FURIEUS! M'n ma is die avond langs geweest om te praten. Het enige wat ze heeft gedaan is stil zitten luisteren. Ik ben volledig over de rooie gegaan. M'n pa voor vanalles en nog wat uitgemaakt. Het is allemaal wel weer goed tussen m'n pa en ik hoor. :) En het maffe is: 75% van alles wat ik had is toen weggegaan, maar ik mis die zooi niet. Helemaal niets!
Toen ik gister de foto's van mijn oude hobbykamer zag, dacht ik: ze hadden gelijk. Het was een verzameling troep. Behoorlijk confronterend en emotioneel.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Shiptronic

Overleden

IK zeg maar even niks, maar sluit me aan bij de opmerking hier boven, zodra je iets weggegooid hebt ben je het een paar dagen later weer nodig :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

net 2 maanden mijn nieuwe hobby hok in het achter tuin klaar.
https://db.tt/mKDJCyDM

meer bouw fotos https://www.dropbox.com/sh/gikoh895tt3r217/AAAK73LCXRx6bH4UhDNa0508a?d…

wachtwoord = technoturk

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Shiptronic

Overleden

werkt nu wel

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 26 januari 2015 12:05:49 (81%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

probeer het nu is. Bij mij werkt het wel

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Diamon

Golden Member

Ik zie mij zelf niet als hoarder, al zullen anderen dit niet met mij eens zijn (humzzz, zit nog in de ontkenningsfase vermoed ik ;)). Ik sluit mij wel volkomen aan in het relaas van MNM(tm). Als een ander mijn hok wel even opruimt (en weg brengt) zonder dat ik aanwezig ben, is de kans toch zeer groot dat ook ik volkomen uit mijn plaat ga.

Zo nu en dan ruim ik mijn hok op. Al zullen jullie ook misschien datgene hebben wat ik heb: je komt weer iets tegen en je gaat niet verder met opruimen (zonder dat je je daarvan bewust bent) maar met dat wat je net tegen bent gekomen met opruimen.

Het kunnen weggooien van dingen is moeilijk, want je denkt dan gelijk van: "dat komt vast nog wel eens van pas".

Mijn verzamelwoede is al stukken minder geworden, dan een +/- 8 jaar geleden. Wij hebben thuis gelukkig 4 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer mijn hobbyhok is. De overige slaapkamers zijn vrij van mijn rommel, dat heb ik mij zelf wel aangeleerd (en toch moet ik soms weer even door mijn partner op die afspraak gewezen worden :+).

Heb ik spullen dat eigenlijk wel weg kan, natuurlijk heb ik dat en gelukkig realiseer ik mijzelf dat ook. Beetje bij beetje wordt mijn hok weer wat toegankelijker.
Ik zie het als baby stapjes, duurt gewoon een paar jaar :+

Op 26 januari 2015 10:08:22 schreef Lambiek:
Mijn ervaring is als je iets weggegooid hebt, dan heb je het de volgende dag nodig. Ik doe dus niets weg. :)

Ik heb er nog een;
Als je opruimt, dan kun je net zo goed weggooien, want je vindt het niet terug

LetterHenk

Golden Member

Een niet recente slechte foto van mijn stekkie.
Van de zomer randaarde aangelegd op m'n zolder en toen meteen het elektronica hok ter hand genomen.
Met de neonschakelaar links op de muur kan ik het hele bureau stroomloos zetten.
Niet een noodknop (alhoewel dat ook wel zal werken), maar vooral een vergeet-de-soldeerbout-en-andere-gevaarlijke-dingen-niet knop.

Wat de zooi betreft. Ik herken veel van wat MNM en Jochem schrijven. Maar constateer bij mezelf dat ook daar de wijsheid wel komt met de jaren.
Het begint bij mij tegenwoordig al veel vaker bij de bron. Zooi die ik niet meeneem/aanneem hoef ik later ook niet over na te denken.
Wat betreft dingen weggooien die je later net nodig hebt, jammer dan :). Mijn ervaring met uitgesoldeerde spullen is toch dat het meestal net NIET is wat ik nodig heb.

Action expresses priorities LH

Op 26 januari 2015 11:35:05 schreef Techno Turk:
net 2 maanden mijn nieuwe hobby hok in het achter tuin klaar.

Mooi werk! :-) Ik zie dat jij ook een scheiding hebt gemaakt tussen een "schone werkbank" en een "vieze werkbank". Dit heb ik ook gedaan. Mijn foto laat de schone werkbank zien en de vieze werkbank staat aan de andere kant van deze keet.

I love it when a plan comes together !

Op 26 januari 2015 12:18:23 schreef ritmeester:
[...]
Ik zie dat jij ook een scheiding hebt gemaakt tussen een "schone werkbank" en een "vieze werkbank".

Dat "schone werkbank" is meer het doel van grote jongens :) past bijv. net een tv tussen van 42 inch. en de "vieze werkbank" zit nu al weer vol door de 2 monitoren en dat lelijke toetsenborden,

Ik ben nog van plan om de monitoren op te gaan hangen aan de muur.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Schimanski

Golden Member

Mooi, CO als zelfhulpgroep... Ik begin mijzelf ook wel eens wat zorgen te maken over mijn verzamelgedrag. Dagjes Deurne helpen daar ook niet aan mee.
Ik loop af en toe tegen het feit aan dat ik weet dat ik "iets" heb liggen, maar niet meer weet waar is opgeborgen. Dat is toch een teken dat er iets moet veranderen... Het is dan ook beter om niet alles netjes in hoekjes en gaatjes op te bergen, je vergeet het uiteindelijk toch.

Vroeger ging de oude medische apparatuur ook altijd mee naar huis om te slopen voor onderdelen die uiteindelijk hier maar bleven liggen (ik heb laatst nog een stapel printen met exotische analoge IC's aan Fred gegeven). Met de verschuiving naar SMD en andere technieken haalde ik er op het laatst soms alleen nog maar een netfilter of eurochassisdeel uit... Met het slopen ben ik toen maar gestopt...

Op 26 januari 2015 01:15:42 schreef maartenbakker:Uit de ver verleden jaren dat ik oude TV's ophaalde en doorverkocht heb ik maar 2 toestellen ooit weggedaan waar ik nog steeds spijt van heb...

Niet doen Maarten... Er is ook een mooi Engels spreekwoord voor: "It's not worth crying over spilt milk".

Op 26 januari 2015 10:08:22 schreef Jochem:Laatst een stapel overjarige computers weggedaan. Dat was overigens niet erg, omdat iemand ze heel graag gratis op wilde komen halen (en dan heb ik er geen moeite mee)...

Ik heb dat ook, apparatuur die ik eigenlijk wil houden (zonde om weg te doen, komt ooit nog wel eens van pas, enz.) breng ik dan naar de kringloop, of biedt het gratis aan op verkoopsites. Dan geeft mij dat het gevoel dat het toch nog goed terecht komt en heb ik er geen moeite mee, maar eigenlijk schuif je het probleem daarmee gewoon door naar de volgende "verzamelaar".

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Golden Member

Ach, 1,5 toestel op honderden... Daar kan ik mee leven. Het is een bekend fenomeen dat een verzamelaar altijd dat ene toestel terug wil kopen dat hij (bijvoorbeeld) in zijn jeugd gesloopt had.

De Thomson ICC1 vind ik interessant als eerste model van een langlopende serie, maar ook om aan te tonen dat Saba en Nordmende toch al veel eerder die dingen in licentie bouwden dan door de liefhebbers wordt aangenomen (of furieus verdedigd wordt: Nee het is een echt Duits ontwerp, geen Franse shit), en om te zien of er aanwijzingen voor de herkomst van het ontwerp zijn.

Wat het opruimen betreft heb ik toch de neiging het op de moeilijke manier te doen, gewoon zelf erbij en alsnog snel beslissen. Dan duurt het soms geen 3 seconden maar bijvoorbeeld een halve minuut.

Ik moet trouwens toegeven dat een hoop computergerelateerd spul bij mij toch in de metaalbak beland is en zal belanden zonder dat ik er onderdelen afhaal... Geheugen heeft vaak vergulde contacten, en FET's heb ik in through-hole genoeg liggen voor als ik iets wil experimmenteren. Wat misschien ook wel helpt, is dat computerspul zich op kantoor ophoopte omdat ik nou eenmaal in die handel zit. Werkgerelateerd gooit ook makkelijker weg misschien, vooral dingen waarvan je vrij zeker weet dat je ze niet morgen nodig hebt als ze vandaag weggaan omdat die generatie spullen volledig uit onderhoud is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 januari 2015 11:59:39 schreef Diamon:
.. waarvan 1 slaapkamer mijn hobbyhok is. De overige slaapkamers zijn vrij van mijn rommel, dat heb ik mij zelf wel aangeleerd (en toch moet ik soms weer even door mijn partner op die afspraak gewezen worden :+).

De slaapkamers wel, ja, maar hoe zit dat met de woonkamer?! ;)

Ik heb ook wel flink wat baal-momentjes gehad na de grote opruiming, toen ik er achter kwam dat mijn twee HP Palmtopjes met WindowsCE (waarvan 1 luxe versie met 256 kleuren!) weg waren. Spijtig, maar 't is inderdaad niet anders. En het is inderdaad ook typisch: als je -eindelijk- eens dingen hebt weg gedaan, dan heb je het binnen twee weken ineens toch nodig.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Tidak Ada

Golden Member

Ja, Deurne/Helnaveen, Rosmalen, Jutberg, Lichtmis, allemaal gevaarlijke plaatsen ;( :o

Kom je thuis met mooie spullen en dan weet je niet meer waar je het moet laten...

@Mans, dat is niet alleen als je te veel hebt, maar ook als je je werkplek en opslag volledig hebt gereorganiseerd. Je denkt dan dat je alle weer logisch hebt opgeborgen, maar als je dan iets nodig hebt, blijkt het toch niet zo logisch geweest te zijn.
Ik heb dat gemerkt toen ik mijn schuur heb gereorganiseerd met van die mooie stellingrekken van de Gammel. Ik loop nog steeds te zoeken.

Op 26 januari 2015 09:58:43 schreef MNM(tm):
[....] Het gekke is: neurotisch als ik (ook) ben, hou ik van opgeruimd. Merkwaardig is het dan ook dat als mijn hobbyhok vol staat met zooi, dat mijn hoardersgedrag duidelijk overhand heeft en alles wat er staat geen zooi is, maar spullen. Daardoor hangt er een heel andere waarde aan die 'spullen' en is het erg moeilijk de boel weer opgeruimd te krijgen (want dan moeten er echt dingen weg).

Dat is nu juist een kenmerk van die neurose :o ;)

Op 26 januari 2015 11:59:39 schreef Diamon:
[....]
Zo nu en dan ruim ik mijn hok op. Al zullen jullie ook misschien datgene hebben wat ik heb: je komt weer iets tegen en je gaat niet verder met opruimen (zonder dat je je daarvan bewust bent) maar met dat wat je net tegen bent gekomen met opruimen.

Hoe herkenbaar!!!

Toch zijn er ook positieve aspecten:

Heel vaak heb ik dingen kunnen repareren, omdat ik "nog iets had liggen" wat niet meer verkrijgbaar is en daarmee een kostbaar iets heb kunnen redden.

Ik heb een verzameling restantjes hout (per slot kun je geen materiaal meer per cm kopen) dat scheelt een heleboel, doordat je niet steeds een nieuwe lengte moet kopen voor de 25 cm die je nodig hebt. Bij bouwmarkten en andere DHZ zaken is het devies: "Wat je niet nodeig/over hebt gooi je gewoon weg (hebben wij lekker de winst)".

Een en ander is bij velen van mijn leeftijd ook een gevolg van de na-oorlogse tijd: Iets weggooien deed je toen niet; repareren, die hap!

Waar ik echt spijt van heb, zijn de seriële kaarten die ik heb weggegooid. Ik had niet verwacht dat die er helemaal uit zouden gaan.

Tot slot had ik net een nieuwe donkerekamer ingericht toen de chemische fotografie instortte, mèt een dure Durst vergroter, ook voor 6×6. Die kan ik nog echt niet wegdoen. Ik heb nog zoveel negatieven en een goede chemische afdruk is nog steeds véél mooier en houdbaarder dan een een ding uit de printer...

Maar de discussie maakt wel wakker!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Inmiddels de 70 gepasseerd en nog steeds sloop ik apparaten.
Vaak niet eens om de onderdelen ( heb ik bakken vol) maar vooral uit nieuwsgierigheid hoe dat ding in elkaar is gestoken.
Bij voorkeur wat oudere toestellen want daar is vaak sprake van ,,traditionele" opbouw.

Ben wel begonnen met het registreren van mijn materiaal en vooral aangeven waar het is te vinden.

Medische apparatuur ben ik dol op. Heb enige jaren geleden een gigantisch apparaat van een ziekenhuislab. gekregen die was bedoeld voor het tellen van bloedecellen.
Dagen bezig geweest met demonteren; prachtig.

Al eerder opgemerkt dat ik een tweetal forse werkruimten ( 5x8. En 4x5) heb waarvan mijn, bijzonder begripsvolle echtgenote vindt dat alles wat daarin aanwezig is daar ook blijft.
Niets buiten deze ruimten.
Dezelfde vrouw heeft mij jaren geleden bindend geadviseerd mijn oude rommelhoek grondig te verbouwen en opnieuw in te richten.

Opruimen doe ik alleen als ik geen loopruimte/werkruimte meer heb. De rommel gaat naar de oudijzerboer en vooral geen vergoeding vragen. In voorkomende gevallen mag ik dan van hem industriele apparatuur meenemen.
Ook heeft hij al eens opgemerkt dat als ik iets wegbreng het echt helemaal onbruikbaar is.

De definitieve opruiming komt nadat ik ben omgevallen. Voor die tijd moeten mijn beide nakomelingen vooral niet met hun handjes aan mijn spullen komen, daar staat onterving op.

festina lente

Dit topic is gesloten