Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Dat is qua uiterlijk een erg mooi apparaat. Ziet er bijna uit als nieuw. Handig apparaat voor mensen die oude radios restaureren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Je kant nooit genoeg bruggen hebben :-)
Dit is een Wayne Kerr in marine uitvoering. Hij was min of meer defect. Hij werkte niet zoals het hoort. Ik had gisteren even een uurtje over dus gelijk maar even open gegooid. Met een veel lagere spanning deed hij het wel. De oscillator bleek het probleem te zijn. Dat is ondertussen weer verholpen en gelijk maar even gejusteerd. Best een apart instrument, ten minste voor die tijd. Autobalance en direct reading bij 0,25% en in het C bereik 10 fF resolutie. Een actieve guarding, "vergrootglas" functie en ipv D en Q geeft hij de weerstand direct in ohm. Hij kan elco's tot 10000 uF meten en geeft dan met een druk op de knop ook de lekstroom aan. Hij werkt op twee compleet obsolete batterijen maar iemand heeft er ooit al een kabeltje met banane aan geknoopt. Hij is portable (voor die tijd tenminste, nu noemen we dat transportable ) dus daarom de batterijen.

WK bestaat nog steeds en was destijds (jaren 60), naast GR en ESI een van de grote component-brug bouwers. Er zit een mix van germanium en silicium halfgeleiders in.

Het blijft grappig, twee bnc connectors met de opdruk unknown
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2015/01/WK5.jpg

http://www.pa4tim.nl/?p=5254 voor meer plaatjes en uitleg over het apparaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

"Unknown" is toch een vrij gebruikelijke kreet voor een component tester? Wat voor batterijen moeten daar in?
Weer een fraai apparaat!

Ik zoek nog steeds een goed huis voor mijn 'Macroni' bridge.
Een redelijke, kleine, digitale LCR meter is een goed ruilmiddel ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Dat klopt maar het staat wel grappig.

Salesafdeling: What is the function of those bnc connecters
Engineer: that is unknown
:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo,

In 2013 heb over dit apparaat(een philips PM8901 batterypack) al eens een vraag gesteld(http://www.circuitsonline.net/forum/view/114398), maar nu wou ik er wat meer informatie over hebben. Heeft iemand meer informatie over dit apparaat?

En weet iemand waar je (goedkoop) nieuwe accus voor dit apparaat kunt krijgen?

Met vriendelijk groet,
Hobbyknutselaar

Die vragen kun je mijns inziens beter in dat topic houden. En de accu's lijken me vrij standaard.

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi Heren, Dames ook ;-)

Ik wou even wat laten zien betreffende de Keysight BenchVue software.
Ben er nog niet echt happy mee, uitleg hierover komt later wel.

Dit is de test setup, de bovenste meter, meet een van mijn spannings referenties.
Deze spannings referentie is een Quad LT1021-5V met een chopper opamp hierachter (Gain = 2) met filtering.
Schema is ongeveer wat jullie wel meer van mij hebben gezien.
De referentie zit in een gekachgelde Bimbox.
De Telfon Coax komt dus vanaf de Referentie, de BNC kabel gaat naar de 3458a, het verschil tussen beide meter is iets minder dan een half PPM.

De onderste meter heeft een 5K ntc aan de ingang en meet de omgevings temperatuur rond de meters.
http://www.bramcam.nl/Diversen/DMM34461a-Setup.png

En hier kan je de drift zien van de bovenste 34461A meter t.o.v. de omgevings temperatuur.
Ik bedoel eigenlijk je kan de trent zien, temperatuur naar beneden is ook de gemeten waarde naar beneden van de bovenste meter.
Er zitten tamelijk veel idiote bugs in BenchVue, ik heb nu al spijt dat ik het gekocht heb.
Kijk naar de waarde die op het moment van de screenshot gemeten is, hij meette op dat moment precies 10V van de Referentie.
Nu geeft die idiote software 6!!! voorloopnullen...
Als je nu de meter "nult" bij zeg 10V precies dan geeft hij je ook 8 cijfers data.
Dus een resolutie in de Pico volts!!!, De ruis bij kortgesloten ingang en 10V DC is bij 100plc ongeveer 1,5 a 2uV.
Ik krijg sterk het vermoede, dat Keysight Rigol programmeurs heeft ingehuurd voor deze software...
Maar goed, dit is het plaatje van de drift.
http://www.bramcam.nl/Diversen/DMM34461a-Drift.png

Deze meting komt ongeveer overeen met mijn andere metingen, de drift van de 34461A ligt bij mijn twee 34461a binnen 1PPM/C en dat vind ik heel mooi.
Voor de gene die denken, waarom de spanning niet precies meeloopt met de temperatuur, dat komt door "warmte massa" van de meters.
Het duurd dus vrij lang voor de meters reageren op temperatuur variaties (als er tenminste geen "wind" langs blaast)

Ik hoor graag jullie opmerkingen :-)

Gegroet,
Blackodg

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ook met je opmerking over 'warmte massa' zie ik nou nog niet overduidelijk het verband. Ja, het neemt allebei wat af. DUS een verband? Nou, hoogstens omdat het overeenkomt met de verwachtingen. Het lijkt ook of je tijdbasis helemaal niet hetzelfde is voor de afzonderlijke metingen; ze eindigen allebei op 22:50u maar de starttijd is heel verschillend.

In dit geval ligt het voor de hand dat de meting op een dergelijke manier beïnvloed wordt door de omgevingstemperatuur. Maar toch moet je altijd opletten of je niet te graag wilt zien wat je dacht te meten.

Of dat je gewoon te weinig data hebt om zeker te zijn van de correlatie tussen de twee metingen:

http://i.imgur.com/VSKqqzC.png
bron: tylervigen.com

:)

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Ha die Jochem,

Wat de starttijd betreft, dat kopt, ik was vergeten te vermelden dat je ongeveer vanaf het midden naar rechts moet kijken en het eerste stuk moest negeren.

Er is wel meer onduidelijk aan deze post, wat wel duidelijk is, ik was te gaar gisteren avond om te posten :-)
Ik wou verschillende zaken aangeven zoals de gebrekkige interface van BenchVue, de ruis en resolutie van de 34461a (erg goed)
Ruis van mijn referentie en de temperatuur gevoeligheid van de 34461A meters.

Wat betreft de warmte massa, ook dit heb ik niet goed uitgelegt.
Natuurlijk had ik in mijn hoofd wel het plaatje wat ik bedoelde, maar daar heb jij niets aan, in ieder geval niet zoals ik het uitlegde.
In een korter tijdsbestek kan je redelijk grote temperatuur variaties zien in mijn LAB, zeg binnen 1 minuut, 1C.
De spannings meting (10V) reageert niet op deze korte veranderingen, daar is de warmte massa van de meter te groot voor.

Het willen "zien" (correlaties) ken ik natuurlijk :-)

Sorry voor de gebrekkige post, ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden wat ik bedoelde.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

<Offtopic excuus>
Geinig plaatje Jochem :)
Deed me denken aan deze:

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

Action expresses priorities LH
Tidak Ada

Golden Member

Hi Blakcdog,

Bedoel jij met 'warmtemassa' soms de warmte capaciteit?

Mij is in iedergeval duidelijk dat het tijd nodig heeft om een voorwerp een bepaalde temperatur te laten aannemen. die tijd is groyter naarmate het voorwep groeter is en het temperatuur verschil kleiner. Dat is in feite hetzelfed als reen condnesator
Bovendien zal de warmteweerstand van het warmte afgevend medium en het voorwerp ook een rol spelen, analoog aan een RC-combinantie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada, :-)

Op een andere manier verteld maar volgens mij het zelfde als waar ik een poging toe deed.

Met mijn opmerking er bij betreffende de "wind/tocht" die door de greuven in het meetinstrument zou kunne blazen.
Als je dat voorkomt, heb je een hele grote RC tijd :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Ha die Blackdog,

Heb je na calibratie een nieuw Keysight frontje bij je eerste 34461a gekregen? Of is die meter nooit een Agilent geweest?
Mijn beide 34461a meters gaan in maart weer voor de APK, ik ben benieuwd.

Dat BenchVue is inderdaad een drama zonder einde, dat moeten ze toch wel beter kunnen krijgen. Ik heb het ook gekocht maar echt waar voor je geld is het niet. Het werkt ook alleen onder Windows 7 of nieuwer, ik heb mijn LAB pc ook nog moeten upgraden om het te kunnen draaien.... beetje jammer.

Groet,

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
blackdog

Golden Member

Ha die Hewlet,

De bovenste is een vervangent instrument, de eerst die ik had gekocht, kreeg wat last van Popcorn Noise.
Deze is soepel omgewisseld voor een ander apparaat dat er als nieuw uitzag en vrijwel perfect geadjusteerd is.

Wat dacht je er van, als wij de koppen eens bij elkaar steken, en Keysight een gebruikers rapportje sturen over dit door apen gecodeerd stukje software?

Lijkt je dat leuk, intressant enz?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Het leek me handig voor mijn LAB om een Decade weerstand te hebben.
Niet direct voor precisie metingen, maar meer voor tijdens het testen van schakelingen.
B.V. als ik een tijdconstante moet weten voor een regelloop van zeg een ovencontroler.

Dus heb ik een tweede hands Bleeker aangeschaft.
De laagste waarde is 1 Ohm stapjes en de grootste stapjes zijn 10K.
Je komt hiermee Max. aan de 111,11K

OK, dan nu mijn vraag (stukje hieronder), de weerstanden zijn nog allemaal heel, daar had de verkoper gelijk in.
Maar hij is in het geheel niet nog "helemaal goed" :-)

Het probeel zit in het oude vet op de contacten, met een wattestokje en wat IPA heb ik het nu al een stuk beter dan dat het was.
De contacten moeten nog verder gereinigt worden en daarna weer ingevet.

Wat voor soort vet kan ik het beste gebruiken voor de schakelaar contacten?
Ik heb hier nog wat ooievaars kuitenvet liggen, maar of dat nu goed zal werken... *grin*

Plaatjes
De decade bank afgebeeld onder een toetsenbord, dit geeft mooi aan hoe groot de Decadebank is.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Bleeker/Bleeker-01.png

Bovenzijde met de knoppen, links de 1 Ohm schakelaar en rechts de 10K schakelaar.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Bleeker/Bleeker-02.png

De 1 en de 10 Ohm weerstanden, je kan ook niet zien dat er 6 veercontacten zijn.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Bleeker/Bleeker-03.png

Ik hoor graag van U, hoe dit meetinstrument weer "hiccup" vrij te maken.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Ik gebruik meestal siliconenvet, dat veroudert niet snel/wordt niet hard...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt, dat werkt daar mooi voor. En als ze je vreemd aankijken kan je ook nog naar kranenvet vragen, is hetzelfde spul.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Arco

Special Member

Tubetjes van Griffon hebben ze bij de bouwmarkt (inderdaad op de sanitairafdeling... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

De keren dat ik in een manual wat over schakelaar onderhoud, las werd er vaseline genoemd.
Mooie decade, hij lijkt heel erg op een GR decade. Dit soort weerstanden zijn vreselijk stabiel. Mijn GR is nog steeds spot on.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

zorg wel dat je zuur vrij vaseline neemt !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

op het werk gebruik ik hiervoor meestal dow corning DC4 of 7

duck-tape does miracles...so do I
fred101

Golden Member

Een hele apart Japanse Hansen multimetertje uit de jaren 50. Vrij zwaar en degelijk gebouwd. Het werd in de markt gezet als component tester. Hij heeft een schaal voor L, C en S. Dat laatste volgens het manual om buizen te testen.

Dit is hoe ik hem kreeg. Als hij klaar is maak ik een pagina op mijn site hierover.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 13 februari 2015 19:36:38 schreef blackdog:
Het probeel zit in het oude vet op de contacten, met een wattestokje en wat IPA heb ik het nu al een stuk beter dan dat het was.
De contacten moeten nog verder gereinigt worden en daarna weer ingevet.

Wat voor soort vet kan ik het beste gebruiken voor de schakelaar contacten?

Bovenzijde met de knoppen, links de 1 Ohm schakelaar en rechts de 10K schakelaar.
[afbeelding]

de contacten van een decadebank lopen normaal droog. Siliconevet is electrisch gezien uit den boze, aangezien de contacten geïsoleerd worden en het ook geen nut heeft. Dit omdat siliconevet niet smeert als het over metaal op metaal gaat. (maar het beschermt uiteraard wel tegen oxidatie als het over een museumstuk gaat zonder functie).

een waterkraan is een ander verhaal...

Op 9 maart 2015 19:05:11 schreef fred101:
Een hele apart Japanse Hansen multimetertje uit de jaren 50. Vrij zwaar en degelijk gebouwd. Het werd in de markt gezet als component tester. Hij heeft een schaal voor L, C en S. Dat laatste volgens het manual om buizen te testen.

Dit is hoe ik hem kreeg. Als hij klaar is maak ik een pagina op mijn site hierover.
[bijlage]

Hansen had altijd al "rare" meters in het gamma. Enorm veel mogelijkheden, met als gevolg enorm "drukke" schalen. Voor een beginneling niet te vatten. Deze meter moet duidelijk niet onder doen. Summum was de UV47, die zowat alles kan meten. Ik denk dat die gebruikerscomplexiteit Hansen uiteindelijk de nek heeft omgedaan. Er waren gewoon niet genoeg Hansen-kopers nerds die de wjzerplaten konden begrijpen :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 16 maart 2015 20:52:05 (30%)

Ik heb ook een nieuwe meter aangeschaft. Het is een Fluke 187 geworden, met een opbergkoffer er bij. Ik moet zeggen dat dit kwalitatief iets anders is dan ik gewent bent. Maar dat is ook te verwachten met dit merk ;p.
Nu nog een data logger er bij maken. En dan is hij helemaal compleet.

Groeten,
Brandon

Fred, je krijgt post van deze Hansen SM multimeter. Het is een instruction manual met schema.

Succes met de renovatie.

Dit topic is gesloten