Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

15 jaar zal eerder 30 jaar zijn, de 32/82 zal een datum code zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

8204 is een lokaal uitgegeven Philips-codenummer uit Belgie, 045 staat mogelijk voor MBLE want die maakte motoren (alleen staat er dan wel vaak iets als MB00 voor de datumcode).

Lokaal uitgegeven betekent dat er een kans is dat het ding niet in databoeken voorkomt (bijvoorbeeld custom built of proefexemplaar), of in de databoeken staat onder een later uitgegeven 4304 of 4322 nummer.

De constructie doet me wat denken aan een bandrecordermotor, maar ik kan ernaast zitten. Gezien de kwaliteit kan hij ook een industrieele of militaire bestemming hebben.

Ik verwacht dat de meeste meepuzzelaars uit het 12NC-topic hier ook wel kijken, maar voor de zekerheid zou je hem ook even daar kunnen zetten (of een moderator wil hem misschien verplaatsen als hij dat nodig vind).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor degenen die het puzzelen leuk vinden: Ik heb een chipje met daarop PD548. Hij komt bij TI vandaan. Ik weet wat ik gekocht heb, mijn klant klaagt dat er niet de chip op zit die ik beloofd had. Dus: Wat is de chip met PD548 er op?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maarten,

8204 045 is Brussel - Airpax motoren

Jac

fred101

Golden Member

Volgens TI, een PCA9548A 8-CHANNEL I2C SWITCH WITH RESET. En als je dan in het tabelletje van behuizing en opdruk kijkt geven ze PD548 aan.

Maar dat zal wel niet kloppen, jij weet ook hoe datasheets en google werken en dit was de eerste hit, dus die heb je zelf waarschijnlijk ook al gezien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Wat is dit nu weer?

En wie weet er meer van dit ding:

Het is een crater lamp, die in Telefacsimile machines werd gebruikt.
Ik bedoel hiermee niet alleen FAX apparaten, maar ook de machines, die voor het overseienen van foto's e.d werden ingezet.

Wat mij interesseert is in welk appaarat ze werden gebruikt en liefst ook hoe ze gemonteerd zaten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 1 maart 2015 12:25:45 (79%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Een vervanger voor een P-buis, waarschijnlijk een PL509 oid.

De weerstand is om de gloeistroom voor de andere buizen in stand te houden, de rest vervangt een buis.

Op 1 maart 2015 12:05:54 schreef fred101:
Maar dat zal wel niet kloppen, jij weet ook hoe datasheets en google werken en dit was de eerste hit, dus die heb je zelf waarschijnlijk ook al gezien.

Jawel hoor. Klopt. Maar klanten klagen dus dat ik ze een PCA9548 heb beloofd terwijl ze een PD458 krijgen...

Voor mij was het even zweten: "wat voor raar spul heb ik nu weer uitgeleverd": tegen de tijd dat een klant mailed is het een paar weken geleden dat ik die chips heb gekocht: Zou ik goedkope net-niet-compatible chips hebben gekocht. En als ze binnenkomen dan zitten ze in een zakje met in grote letters "PCA9548" er op, dan gaan ze op de bordjes, en worden ze verkocht. Ik heb de text op de chip niet gezien voordat een klant iets roept over geen PCA9548.... En het stuk over "opdruk" in het datasheet is niet relevant als je een chip aan het uitzoeken bent.

@tidak: Ik als delftenaar moet denken aan: de oude delft in de stad (118 is het hoekhuis 2 zijstraten verder).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

En het stuk over "opdruk" in het datasheet is niet relevant als je een chip aan het uitzoeken bent.

Niet op dat moment, maar ik snap het niet, als je dat zelf wist waarom dan deze vraag ? Dan had je de klant toch gewoon even de datasheet kunnen mailen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

@Jac: wederom bedankt! Weer een nieuwe naam die ik ooit wel gezien had maar geen verband met Philips uitgezocht, Airpax.

@TA: Dat is een PL802/01 oftewel een videopentode voor kleurentelevisie... Er hoort een typesticker op de zijkant te zitten, dacht ik.

Het verhaal daarachter is dat de glazen variant schaars was, en de productielijn (wereldwijd eentje waarschijnlijk) afgebroken of niet meer beschikbaar was, maar ze wel regelmatig sneuvelden (laatste gebruik zal rond 1974 geweest zijn in de KM1 en KL1, en Philips ondersteunde z'n producten in die tijd nog wel een jaar of 10 - de productie van buizen was toen al verplaatst naar Oost Europa).

De constructie van de glazen buis lijkt als ik me goed herinner (heb er wel een maar niet onder handbereik) wel een beetje op die van een zendbuisje (QE-achtig type), hij liep in elk geval vrij ver door aangezien een videosignaal breedbandig is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 maart 2015 12:38:53 schreef rew:
[...]

@tidak: Ik als delftenaar moet denken aan: de oude delft in de stad (118 is het hoekhuis 2 zijstraten verder).

Volgens mij is het het huis dat in de steigers staat. Dat is overigens in mijn herinnering niet het pand waar De Optische Industrie de Oude Delft zat.

Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat mij er om wat meer van de achtergrond van dat ding zelf en hoe het functioneerde.
Het gekke is namelijk dat in het zwarte deel een gat zit, dat weer afgedekt wordt door dat conische kapje. Daaronder zit een stevige veer. Nu zou je verwachte dat dat gat in verbinding staat met de lamp, maar die is nu juist de andere kant op gericht. het deel van het lamphuis, dat in het zwarte deel klapt zit volkomen dicht.

@Sine en Maartenbakker:
Het is een PL802/2 ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ahja, dat kan kloppen. Dan is uitvoering /01 zonder isolatieschijfje onder de transistor.

Ik had natuurlijk moeten weten dat het een raadseltje was, dan had ik mezelf als TV-verzamelaar uitgesloten van deelname :P

@Sine: Een PL509-vervanger met een BU208 ofzo. Klinkt ook interessant maar zal wel een beetje te ingewikkeld worden qua aansturing.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 1 maart 2015 13:38:44 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 1 maart 2015 12:16:03 schreef Tidak Ada:
Wat is dit nu weer?

[bijlage] [bijlage]

En wie weet er meer van dit ding:

Wat mij interesseert is in welk appaarat ze werden gebruikt en liefst ook hoe ze gemonteerd zaten.

Zaten in Philips buizen TV's de K7, K70 en K80, de PL802 werd niet meer leverbaar en vervangen door deze transistor variant.
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_pl802t.html

PL802T (T van transistor) = /02

In de Philips Technische service centra werden de vervangers tot laat in de 80ties verkocht.
Alleen nooit de T versie gelabeld gezien. Waarschijnlijk was dit geen Philips versie van de transistor clone.

edit Hmm. Maarten was ietswat sneller en ik had het topic nog niet tot aan de onderste rand doorgelezen.

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 maart 2015 13:36:23 schreef maartenbakker:
Ik had natuurlijk moeten weten dat het een raadseltje was, dan had ik mezelf als TV-verzamelaar uitgesloten van deelname :P
[....]

Ik kon het niet inhet bizarre glaswerk toptic zetten, want er zit geen glas aan, dus dan maar ier ;)

@Raaf12
Het is toch echt een Philips versie, of bedoel je dat juist de T-versie niet van Philips was?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Maarten:
Airpax Corporation zat in 1983 in ieder geval (misschien nog steeds wel?) in Cambridge, Maryland.
Hier magnetische circuit-onderbrekers, relais, lineaire versnellers, meters en tellers. Internationaal verkoopkantoor ook hier.
In Cheshire, Connecticut hoofdkantoor en prod van o.a. gelijkstroommotoren en stepper motors.
In Fort Lauderdale, Florida instrumenten om elektriciteit te meten.
In Frederick, Maryland: electronische componenten, o.a. houders voor chips.
In Huntsville, Alabama: electronische industriele controle-apparatuur.
In Singapore verkoop en service.
In Japan Sanken-Airpax Co. Ltd.

Wat er nou precies in Belgie uitgevoerd werd weet ik niet, maar in ieder geval iets met motoren.

Het is haast onvoorstelbaar waar Philips allemaal connecties mee had of een (groot) deel van bezat.

Jac

RAAF12

Golden Member

Op 1 maart 2015 17:52:51 schreef Tidak Ada:
[...] Ik kon het niet inhet bizarre glaswerk toptic zetten, want er zit geen glas aan, dus dan maar ier ;)

@Raaf12
Het is toch echt een Philips versie, of bedoel je dat juist de T-versie niet van Philips was?

[bijlage]

Radiomuseum vind dat ie origineel een suffix T versie heeft met daarachter =/02

De T versie zag ik niet omdat ik ze bij een Philips servicecentrum kocht. En daar was het allemaal /01 en /02

Die PL vervangers zijn er ook van andere merken vermoedelijk zijn die niet-Philips vervangers gemerkt met een T.

Arco

Special Member

De PL buizen waren soms ook 'omgekat' (waarschijnlijk om op productiekosten uit te sparen, voor de werking maakte 't weinig uit)
Deze PL500 is in werkelijkheid een PL504 met een ander stempeltje (te zien aan de 't2' fabricagestempel linksonder, bij originele PL500 is dat 'JD')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2015 12:51:41 schreef fred101:
Niet op dat moment, maar ik snap het niet, als je dat zelf wist waarom dan deze vraag ?

Ik zeg toch dat ik weet wat ik gekocht had. Dit topic is enerzijds voor mensen die het puzzelen "wat is dat nu weer?" leuk vinden en anderzijds voor mensen die een onderdeel hebben die ze niet kunnen plaatsen. En deze PD548 <-> PCA9548 verwarring is ook interessant voor mensen die denken dat de naam van de chip op de behuizing staat als dat past. NXP zet gewoon PCA9548 op de chip, dus passen doet het.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

PL500 bouwjaar 1968 uit Heerlen zo te zien. Heerlen was in de nadagen kennelijk een grote producent van TV-buizen. Ik weet alleen zo niet of de productielijn van de PL802 daar ook stond, ik vermoed van niet.

Wat betreft de codes, zo had je dat met de PCL85 ook. Die kreeg bij Philips al code VX mee voordat er daadwerkelijk PCL805 op gestempeld werd. Verbeterde constructie maar wel 'downwards compatible' dus ook gewoon onder het oude typenummer geleverd kennelijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 1 maart 2015 18:57:57 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 1 maart 2015 18:41:01 schreef Arco:
De PL buizen waren soms ook 'omgekat' (waarschijnlijk om op productiekosten uit te sparen, voor de werking maakte 't weinig uit)
Deze PL500 is in werkelijkheid een PL504 met een ander stempeltje (te zien aan de 't2' fabricagestempel linksonder, bij originele PL500 is dat 'JD')
[bijlage]

Waarom zou je een verbeterde PL504 (16W) verkiezen boven een oude PL500 (12W)? Op een gegeven moment waren de PL500's uitverkocht en werden alleen nog PL504's geleverd.

maartenbakker

Golden Member

De PL504 kon wat meer dissiperen meen ik (ik zie dat je dat er inmiddels ook bij hebt staan). Je kon hem ook gewoon op de plaats van een PL500 steken, en Philips had dat kennelijk al snel door terwijl de PL500 nog courant was en had geen zin om twee afzonderlijke buistypes te produceren die sterk op elkaar leken. Of, als de chronologie iets anders ligt: Philips had een betere PL500 ontwikkeld nog voordat er sprake was van een PL504 en kwam toen tot de conclusie dat ze er best een nieuw nummer aan konden hangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Rew: OK, nu snap ik het.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 1 maart 2015 19:04:50 schreef maartenbakker:
De PL504 kon wat meer dissiperen meen ik (ik zie dat je dat er inmiddels ook bij hebt staan). Je kon hem ook gewoon op de plaats van een PL500 steken, en Philips had dat kennelijk al snel door terwijl de PL500 nog courant was en had geen zin om twee afzonderlijke buistypes te produceren die sterk op elkaar leken. Of, als de chronologie iets anders ligt: Philips had een betere PL500 ontwikkeld nog voordat er sprake was van een PL504 en kwam toen tot de conclusie dat ze er best een nieuw nummer aan konden hangen.

Vier watt meer dissipatie is wel een aardige aanleiding om het typenummer op te hogen ;-) van PL500 naar PL504. Geen aparte productielijnen. De PL500 werd obsolete.

for the record

In een oude Aurora Kontakt catalogus uit oktober 1971 staat bij de leverbare Philips buizen alleen de PL504, bij de sectie Voordelige buizen (Haltron ect) staat nog wel de PL500 genoemd.

maartenbakker

Golden Member

Zeker een goede aanleiding. Ik vraag me af wie het nummer PL504 heeft geregistreerd en wat het jaartal van registratie was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Bij Hupse is er sprake van 1970 voor revisie 1 http://www.hupse.eu/radio/tubes/PL504.htm
Wanneer Philips die als 'inventor' heeft aangemeld als nieuw typenummer weet ik niet.

Dit topic is gesloten