Ik heb zojuist voor het eerst succesvol iets 3d getekend(met freecad). Het is een houder voor 6 pogo-pinnen voor een isp-tooltje op een standaard 2,54mm raster.
Is dit te 3d printen of is dit te klein en kan ik beter een metaalbewerker dit laten maken. En wat is een goede online service voor 3d printen.
Zou iemand zo goed willen zijn om mijn tekening te controleren?
Heb het ding in STL laten uitspugen, lees her en der dat dit min of meer de standaard is.
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Euhm, eerst over je STL model:
Dit is niet wat je op de printscreen toont. Nadeel aan freecad is dat je volumes tekent die naast elkaar zijn. Dus de printer bekijkt die vreemd.
Tracht even met bollean difference en merges alles tot 1 volume te herlijden.
De 6 cirkels van op de print screen zijn in STL vorm nimmer zichtbaar, alsook het dieper liggend vlak niet.
Dan het ontwerp:
Ik neem aan dat die 6 cirkels die we zien gaten dienen te zijn? en dat daarin de pennen komen te zitten?
Qua wanddikte is het niet super sterk, 0.8mm kan een printer wel, maar garantie dat dit lang gaat meegaan is er zeker niet.
En in feite is het hier geen 3D printforum, maar een electronica forum. Ja het gaat om een stekkertje maar dit is toch al te sterk op het randje denk ik. Het is maar dat ik wekelijks meerdere 3D printverzoeken verwerk dat ik even snel mijn expertise wou meegeven.
[Bericht gewijzigd door jokohoko op (18%)]
Op mijn printertje zou ik zoiets net wel / net niet redden, maar met wat tweaken en nabewerken (gaatjes uitboren) zou het wel moeten gaan.
Ik zou denk ik liever echter twee kleine stukjes goede eilandjesprint gebruiken, gaten indien nodig wat opboren en de pinnen daarin vastsolderen.
Dat idee kreeg ik nu ook al. Kreeg her en der 1 blok op een online offerte ding.
Ga eens verder spelen.
Hoe stevig moet zoiets zijn? in dit geval wil ik het vooral klein.
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Wel, hangt ervan af hoelang je wenst dat het meegaat!
Normaal raad ik iedereen aan van 1.5mm te nemen.
Maar het hangt vooral ook af van wat voor printer je gebruikt. De meeste printers hebben de beste werking op een veelvoud van 0.5mm. Dus hier zou je 1mm kunnen proberen.
ondanks dat ik een 3D printer terbeschikking heb, zou ik dit uit PVC frezen/boren
of uit ander kunststof (hoe heet dat zwarte spul ook alweer)
Dat was ook mijn overweging. Maar kan me ook voorstellen dat een kleinere, goedkopere, thuis 3d printer niet op kan tegen professioneel 3d printen
Ga me eens verder verdiepen in Freecad, heb de indruk dat dit pakket een beste leercurve heeft.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Kan je niet een stukje experimenteerprint opboren? Enkele stukjes boven elkaar en het geheel aan elkaar plakken. Het vorodeel van die experimenteerprint is dat je de centergaten meteen hebt en het materiaal van printplaat is best sterk.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Als je een SLS uit nylon laat maken, dan zou een dergelijk ontwerp niet echt een probleem moeten zijn. Shapeways bijv kan dit. Er zijn anderen (waar wij het meestal laten doen), maar ik ben de naam even kwijt.
Zorg dat je je gaatjes goed krap maakt en regel de juiste boor om je testpinnen geklemd te kunnen monteren. Wij hebben meerdere testtools uit dergelijke zaken ge-3d print (inclusief de uitlijningspinnen) en deze gaan al enkele duizenden cycles mee.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb het geprobeerd te printen (een jaar of 3/4 geleden), en dat lukte niet/matig/slecht.
Mijn huidige "plan van aanpak":
* Koop het ding op ebay. $6.
Plan B:
* dubbelzijdige experimenteerprint. Dwars op de normale richting gebruiken. Je soldeert de pogo pins plat op de print. De printdikte is precies goed om de tweede rij op de juiste afstand te hebben...
P.S. Ik gebruik openscad.
$fs=0.01;
scale (2.54)
difference () {
cube ([3,2,4]);
translate ([0.5,0.5,-0.1])
cylinder (r=0.2, h=4.2);
translate ([0.5,1.5,-0.1])
cylinder (r=0.2, h=4.2);
translate ([1.5,0.5,-0.1])
cylinder (r=0.2, h=4.2);
translate ([1.5,1.5,-0.1])
cylinder (r=0.2, h=4.2);
translate ([2.5,0.5,-0.1])
cylinder (r=0.2, h=4.2);
translate ([2.5,1.5,-0.1])
cylinder (r=0.2, h=4.2);
}[Bericht gewijzigd door rew op (39%)]
jokohoko
Inderdaad, ik zou de oplossing zoals MAH of Aart voorstelt gebruiken. Ik heb hier een high end printer ter beschikking en die is qua materiaal niet beter als de eerste de beste hobbyprinter hoor. (jawel ander materiaal, maar veel beter dan ABS gaat het niet in 3D printing).
En ik ben zelf nog niet aan de slag gegaan met freecad, maar heb er al wel meermaals foutieve bestanden van binnengekregen. Dus het programma zal het wel kunnen, maar het is minder duidelijk wat het resultaat is met dat programma.
onshape ziet er al veel beter uit, maar is nog enkel via aanmelden als betatester te gebruiken.
Op 31 maart 2015 18:44:02 schreef rew:
Mijn huidige "plan van aanpak":
* Koop het ding op ebay. $6.
Heb je die link ook? of de zoekterm?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Weet ik niet meer: Zojuist op: pogo 6 pin
dan krijg ik ook 2x6 wrt debrick een "te grote" maar ook als "related" een "ICSP pogo". Dus dat moet de zoekterm worden. Zo kan je associeren.
Hmm. 't lijkt alsof de chinezen het ding niet meer verkopen. -> is 3x duurder geworden..
Had ik er toch meer dan 1 moeten kopen toen dat kon..... Dit is dus de enige die IK nu kan vinden
Als je pinnen al hebt is het vanavond klaar, vormpje maken en daarin twee componenten epoxyhars gieten. De pinnen centreren met een dun stukje stevig plastic, bijv. wat gebruikt wordt bij het auto plamuren. Just my 2 cents!
Je zou het ontwerp eens kunnen uploaden naar Shapeways.com om te kijken of het wordt goedgekeurd en wat het kost.
Zelf zou ik het in "Strong & Flexible Plastic" laten printen.
Ze hebben wel een minimum order bedrag van 20 euro, misschien leuk om een ia op te zetten....Rew heeft wel interesse 
Heb er inderdaad net 3 besteld bij Shapeways. Zie wel wat er komt. Is het niks is het leergeld, werkt het is het een mooi meegenomen en een kunstje wat op mijn lijstje competenties kan 
Minimum order bestaat denk ik niet meer. Heb net 14 euro inclusief verzenden moeten betalen.
Als het goed is wil ik wel eens kijken of ik een i.a. ervan kan maken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Waar haal je verende pinnetjes (pogopins) ? Jou vraag heeft me aan het denken gezet. Ik wil zo zelf wat houdertjes/adapters maken om smd onderdelen te testen. Ik liep vast met de contacten maar pogo-pinnetjes zou een oplossing kunnen zijn.
Ondanks dat ik een 3D printer heb zou ik de behuizing zelf boren/frezen uit teflon. Ik heb pas een aantal isolators gedraaid uit teflon en dat was heel makkelijk en strak te bewerken.
Op ebay zoeken op: pogo pin
En dan wereldwijd zoeken gezien het natuurlijk uit china komt.
Boren/Frezen is een prima optie zijn als ik daarvoor het juiste gereedschap had. Uit de hand kan ik niet nauwkeurig genoeg werken. Dat kan ook aan mij liggen hoor 
Op 1 april 2015 12:54:49 schreef fred101:
Waar haal je verende pinnetjes (pogopins)
Farnell, Mouser, Rs ze hebben van alles.
Bij Farnell noeme ze het iets van spring loaded
rew
Let op als je bij ebay die pennetjes koopt. De goede zijn iets van FS100, de "FS50" serie is dan een geschaalde versie die 2x kleiner is (maar ziet er op de fotos dus hetzelfde uit). Te klein voor hier.
[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]
Resultaat
Aan de printsels kan ik geen nadelen ontdekken. Stevig genoeg voor het doel
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (76%)]