Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

Zoals belooft in verschillende topics:

Mijn ESP8266-07 bordje :-)

I love it when a plan comes together !

Mooi! :)
Wat is dat nou voor achtergrond? Is ge-photoshopt?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 16 maart 2015 19:05:38 schreef RVL-Electronics:
Mooi! :)
Wat is dat nou voor achtergrond? Is ge-photoshopt?

Nee, zwart glanzend plexiglas, zonlicht, luxaflex, spiegeling, bomen, duivenpoep, meisjes aan de overkant die spelen met de honden in het grote veld, enzovoort. Photoshop, nee helaas :-) Dit zijn echte natuurlijke foto's om de PCB tot leven laten komen :-) Je ziet gewoon dat deze PCB ademt en lekker fris is. Klaar om te worden gebruikt. (nee, ... !)

De onderdelen zijn trouwens geplaatst door mijn ouders gemaakte Pick and Place Machine.

I love it when a plan comes together !

Wel handige dingetjes, die ESP8266-07 modules.
Ik zoek eigenlijk vergelijkbare modules (ook in prijs) maar dan voor standaard LAN.

Heeft er iemand een idee?

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er mooi uit! Kan je dat eigenlijk ook sturen vanaf een WiFi-kaart in een computer zonder gebruik van een router, bijvoorbeld om een router op afstand aan en uit te zetten?

Puntje:
Was het niet zinvol geweest om nog een slot te freezen volgens het groene lijntje?

PhotoShop is toch handig. Zo zweeft-ie tenminste ook ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een slot heeft daar geen meerwaarde; dat stuk isolated copper daar weghalen zou dan de eerste gedachte zijn (en dat zou ik overal doen, als het je toch geen etsmiddel kost).

Het aanwezige slot om dat relaiscontact is logischer, omdat je daar met de pennen van de spoel zit die nu eenmaal niet verder weg kunnen. Maar ook daar kun je je afvragen of de isolatieafstand niet sowieso genoeg was. En als dat niet genoeg was, of je dan het slot niet verder langs het spoor door had moeten trekken, omdat net boven dat slot de isolatieafstand nu nog bijna hetzelfde is (alleen wel masker daar, dat doet nog iets). Maar dat is allemaal geneuzel hoor, die afstand is zonder slot ook echt al genoeg voor 230V.

Keurig printje trouwens, en prachtig compact.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 16 maart 2015 20:54:14 schreef Tidak Ada:

PhotoShop is toch handig. Zo zweeft-ie tenminste ook ;)

Haha, maar ik heb niet klooien met Photoshop, want teveel buttons :-) Alleen een Crop en Resize gedaan met ACDsee met de originele foto's. That's all :-)

Let wel ik ben geen @Fotoopa. Was het maar waar dat ik net zoals hij hele mooie productfoto's kan maken. Ik probeer het beste eruit te halen wat in mijn macht ligt.

Maar ik moet toegeven; Mooi gedaan met Photoshop!

I love it when a plan comes together !

Das een heel mooi PCBtje, ziet er heel goed uit. Webshop waardig zelfs. Maar ik zou dit printje erg mooi vinden voor in mijn mijn Robot draak, zodat mensen met hun smarktphone of iets dergelijk de draak iets kan laten doen via een App of dergelijke, dat maakt de Draak wel een heel stuk meer interactief, en speelbaar.

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl
Shiptronic

Overleden

ik vind met name het aansluiten via de kroonsteen geniaal, niks geen gepruts met inimini pruts connectortjes, gewoon lekker 1,5mm2 erin proppen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Jochem, klopt ik had nietgezien dat het een eiland was, hoewel als het tussen dat spoor naar het relais op het eilend overslaat (worst-kaas), zou het dan ook niet nog overslaan over die smalle ruimte tussen eiland en dat eilandje van die schroefconnector?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

het was netter geweest om idd die klomp koper weg te laten

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou persoonlijk dat stuk groundplane met een via-tje aan gesloten hebben. Maar dan wel iets verder weggetrokken van de "mogelijk 230V" pinnen.

Ik heb net-uit-china een printje met zo'n beveiligings-slot er in. Een isolated-DCDC converter die ik moest gebruiken zit op een 2.54mm raster. En geen pin overgeslagen voor de "gap". Dus de afstand is wel erg klein. Maar ze hebben me begrepen en een net slot gefreesd.

Door met PCBs ontwerpen. 4 down 2 to go.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Enkele weken terug als hobby projectje een GPSDO gebouwd. Basis is de bekende Rockwell Jupiter module, in mijn geval met een support PCB. Hierbij heb ik een 10MHz locked oscillator gebouwd. Schema is veelvuldig op net te vinden (met http://gpsdo.i2phd.com/ als mijn uitgangspunt). Ik gebruik de GPSDO enkel om mijn frequency counters te calibreren, dus voor status uitlezing van de GPS ontvanger gebruik ik een PC.

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1-512.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/p2-512.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Mooi gemaakt!
Wat heb je nu niet zelf gebouwd daar aan? Ini eder geval het SMD printje. Of is het alleen bij die gaatjes print gebleven?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De support print heb ik gedocumenteerd en gemod omdat deze uiteraard niet voor GPSDO bedoeld was. De 10Mhz oscillator met lock indicator en buffer heb ik zelf gebouwd op gaatjesprint, verder ontwikkeld voor de gekozen VCXO en PLL filtering en voorzien van een stabiele lock indicator. En dan uiteraard het mechanisch ontwerp in een geschikte behuizing.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 24 maart 2015 23:18:49 (17%)

Henry S.

Moderator

Mooi opgebouwd, wat is het merk/type van de behuizing?

Edit: Proma, Check!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 1 april 2015 20:22:59 (19%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Behuizing is van Proma, type 132010.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 24 maart 2015 23:10:12 (18%)

blackdog

Golden Member

Hi Markce,

Netjes gebouwd! :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Ziet er inderdaad netjes uit!
Het lijkt op de foto dat de printen niet in de behuizing geschoven zitten. Hoe zitten de printen vast?

De behuizingsdelen klemmen de print als je standaard euro formaat gebruikt. Ik heb mijn gaatjesprint zo uitgemeten dat hij de gps support print aanvult tot euro formaat.
Om 'open' makkelijk te kunnen meten zit de support print met een tiewrapje aan het achterpaneel.

guidob

Overleden

Zoals ik in het prutshoek topic al aangaf was ik bezig met een Atom:

http://members.home.nl/baltusg/atom1.jpg

Nu gaat het om het deel op het breadboard, niet de pcb erachter :)
Die is van een collega clublid, een moderne versie van de Acorn Atom (met MCC kaart software opslag, VGA uit en een berg rom/ram). Link staat in het prutshoek topic.

Op het breadboard een pic16f628 en een Intersil CD22M3494EZ (= MT8816) matrix ic. Met dat ic wordt het keyboard van de Atom nagebootst. Een PS2 PC keyboard wordt ingelezen en de matrix wordt dan ingesteld. Een paar lijnen lopen buiten de matrix om. En het werkt:

http://members.home.nl/baltusg/atom2.jpg

Werkt best goed; nu wel vier pijltjestoetsen, een caps-lock ledje etc. Best soms even puzzelen, aangezien niet alle tekens goed gealligned zijn. Er zijn twee tekens met een shift op de PC (@ en : ), maar niet op de Atom. Of andersom (= en '). Maar het is gelukt.

Als laatste bijdrage nog een foto van mijn eigen (oude) Atom, waar iemand al lang geleden de flex in had gezet (ik niet). Zit een compleet moederboard in een oude pc kast met de nodige uitbreidingen.

http://members.home.nl/baltusg/atom3.jpg

Ben blij dat het ver af is, is de werkbank weer vrij voor andere zaken.

Ik had laatst op de beurs in Rosmalen bij de CO-stand een labvoeding gekocht zoals ik al eerder melde in het Rosmalen topic.
Het gaat om een Midland D-ADPS305. 0-30V regelbaar met 0-5A regelbaar.
Na thuiskomst maar eens uitgeprobeerd met een eerste de beste belasting die ik tegenkwam. Een motortje uit een oude videorecorder. Ja, ik weet het, dom. Ik weet nu ook weer wat meer over inductieve belastingen. :-p Had natuurlijk eerst moeten kijken of er wel een blusdiode in de voeding zat. Motortje draaide perfect, alleen ging de voeding maar tot 26V volgens de meter in het front. Na het op 0 draaien van de spanning was het leed dus geleden. Voeding dood.

Dan maar openmaken, nakijken en repareren. Maar bij nadere inspectie schrok ik toch een beetje over de staat van de voeding. Het leek wel of deze onderwater heeft gelegen. Behoorlijk verroest.
En er was al door een vorige eigenaar flink in 'gesleuteld'.
De 2 2N3055's op de achterkant.
De aansluitingen in het frontje.
De achterkant van de meters met totaal verroeste afstelpotmeters met los bijgeplaatste weerstanden.
Componentenzijde printplaat. De foto laat het nog niet zo erg uitzien als het werkelijk was.
Onderzijde print.
Eén 2N3055 deed niet mee vanwege een verbrande connector.
Roest.
Nog meer roest.
En dat was maar een deel van de roest.
Deze reparatie had dus wel wat meer weg van een restauratie.

Dus uiteindelijk wat onderdelen besteld en aan de gang gegaan. Alle potmeters en instelpotmeters vervangen. Daarmee konden ook de weerstanden aan de meters weer weg. De IC's vervangen en de 2 2N3019's. Ook alle diodes vervangen behalve die hele dikke. Alleen bij het testen en afregelen blies ik iedere keer boven de +/- 3,5A de 3019 op die de 3055's aanstuurd. en ook enkele keren een 3055. Er werd ook maar steeds 1 koellichaam warm. Terwijl bij het doormeten van de 3055 aansluitingen alles goed was. Later bleek dat bij ééntje een printeiland losgekomen was en van de printbaan was losgescheurd. Maar met de meetpen van de multimeter er tegen maakte hij wel contact. Dan ben je wel even aan het zoeken. Op meerdere plaatsen zijn er printeilandjes losgekomen en soms verdwenen. De printplaat is dus iets meer bak-en-braadwerk geworden dan ik eigenlijk wilde. Het is functioneel maar verdiend zeker geen schoonheidsprijs. De volledige connectors van de 3055's en de voedingsspanning vervangen. En ook maar een 1N4007 als blusdiode over de frontpaneelaansluitingen geplaatst. Een extra framepje gelast aan de binnenfrontplaat voor de potmeters. zo steken de moeren en schroefdraad niet buiten het frontje uit en sluiten de knoppen vrijwel aan aan het frontje. De boven- en onderbehuizing ontdaan van roest en van een nieuw laklaagje voorzien.
Na hem helemaal afgeregeld te hebben weer in elkaar gezet.
De aansluitingen met blusdiode.
De achterkant. De 3055's zijn uit mijn voorraad en geen nieuwe. Ook een nieuwe zekeringhouder. Van de oude brak de moer af bij demonteren. En er zat origineel geen afscherming om de draden. Ik heb hier krimpkous omheen gedaan.
De binnenkant hoe hij nu is.
De nieuwe potmeters en de nieuwe instelpotmeters achterop de meters met schoongemaakte printjes.
De printplaat. Alle draden weer naar boven verplaatst en die rode "draadbruggen" weer verwijdert. De printbanen hiervan van extra tin voorzien.
En zo ziet hij er nu uit.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
RAAF12

Golden Member

Keurig! Voor extra safety kan je nog een diode antiparallel over E-C overgang van de 2N3055's zetten.

Dit topic is gesloten