3D printers

Dit topic is gesloten


Van een verstopte nozzle zou ik niet blij worden, zeker niet omdat het de bedoeling is dat de printer gewoon zijn gang gaat als ik er niet (bij) ben.

Hierbij alle instellingen die ik gevonden heb, mogelijk ziet iemand een mogelijk verbeter punt.

========== Instellingen ===================

Printer:
Speed: 100%
Temperature: 210
Buildplate temp: 60
Fan speed: 100%
Materiaal flow: 100%

Software:

--Basic---
Quality:
Layer height(mm): 0.1
Shell thickness(mm): 0.8
Enable retraction: Aan

Fill:
Bottom/Top thickness(mm): 0.6
Fill Density(%): 20

Speed and Temperature:
Print speed(mm/s): 50

Support:
Support type: Everwhere
Platform adhesion type: None

--Advanced---
Machine:
Nozzle size(mm): 0.4

Quality:
Initial layer thickness(mm): 0.3
Initial layer line width(%): 100
Cut off object bottom(mm): 0.0
Dual extrusion overlap(mm): 0.15

Speed:
Travel speed(mm/s): 150.0
Bottom layer speed(mm/s) 20
Infill speed(mm/s): 80
Top/Bottom speed(mm/s): 15
Outer shell speed(mm/s): 30
Inner shell speed(mm/s): 60

Cool:
Minimal layer time(sec): 5
Enable cooling fan: Aan

--Expert config---
Retraction:
Minimum travel(mm): 1.5
Enable combing: All
Minimal extrusion before retracting(mm): 0.02
Z hop when retracting(mm): 0.0

Skirt:
Line count: 1
Start distance(mm): 3.0
Minimal length(mm): 150.0

Cool:
Fan full on at height(mm): 0.5
Fan speed min(%): 100
Fan speed max(%): 100
Minimal speed(mm/s): 10
Cool head lift: Uit

Infill:
Solid infill top: Aan
Solid infil bottom: Aan
Infil overlap(%): 15

Support:
Structure type: Lines
Overhang angle for support(dec): 60
Fil amont(%): 15
Distance X/Y(mm): 0.7
Distance Z(mm): 0.15

Black Magic:
Spiralize the outer contour: Uit
Only follow mesh surface: Uit

Brim:
Brim line amount: 20

Raft:
Extra margin(mm): 5.0
Line spacing(mm): 3.0
Base thickness(mm): 0.3
Base line width(mm): 1.0
Interface thickness(mm): 0.27
Interface line width(mm): 0.4
Airgap: 0.0
First Layer Airgap: 0.22
Surface layers: 2
Surface layers thickness(mm): 0.27
Surface layers line width(mm): 0.4

Fix horrible:
Combine everything(Type-A): Aan
Combine everything(Type-B): Uit
Keep open face: Uit
Extensive stitching: Uit

==============================================

Ik zit er ook wel eens aan te denken om zelf een eenvoudige 3D-printer te maken. Alleen zijn die wel tering traag.
Er is nu een techniek die het vééééél sneller kan. Nu alleen nog wachten dat het ook voor de hobbyist op de markt komt.
bit.ly/1C1iNyQ

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Hoeben

Golden Member

TNO heeft al eea aan 3D keramiek printen met een proces wat hier op lijkt.

De Printer is klaar, het ontwerp zat nog erg goed vast op de plaat, maar na enig wrikken kwam deze los (ik heb nog geen behang afsteekmes, deze ga ik straks halen).

Ik het ontwerp behoorlijk veranderd, dus kijk er nu anders tegenaan, maar ik vindt het kastje nog niet mooi geprint !
Zie foto

Nu heb ik net de printer weer gestart (voor een onderdeel van een ventilatie rooster dat al jaren stuk is maar nergens aan te komen was) en ineens zie ik dat ik de temperaturen niet goed heb staan voor PLA..... (Nozzle: 220 en de Plaat: 60)
Tja dat ik niet echt slim van mij, zeker niet omdat daar bijna overal over gesproken wordt.

Ik heb gister overigens eerst de printer afgesteld (afstand nozzle -Glas plaat, op 3 punten), en de printer vroeg mij daarna welk materiaal ik gebruik.
Omdat ik daar PLA opgaf, heb ik helemaal niet meer naar de temperaturen gekeken....

Maar het lijkt erop dat in de Gcode staat welk materiaal er gebruikt wordt (en daar staat bij mij ABS) en de printer gewoon die temperatuur gebruikt (waarom wil de printer dan weten wel matt. ik erop het zitten ?).

Deze temperaturen heb ik nu:
Nozzle: 185
Plaat: 65

Lijkt jullie dit goed, en hebben jullie ervaringen met PLA op een (veel) te hoge temperatuur, en hoe zien de 'geprinte delen' er dan uit ?

Ik print PLA meestal op 200, 185 is aan de koude kant.
Gevolgen van een te hoge temperatuur zijn: strings, oozing, "ingezakte" prints en slecht willen bridgen
Als je je print er moeilijk af krijgt zou je kunnen proberen de Z as iets hoger te laten beginnen. Hoe heb je dat afstellen gedaan?

Ik heb meteen de temperatuur op 200 gezet, dat kan gewoon tijdens het printen.

Ik kwam dit filmpje tegen, en heb het zo gedaan:
https://www.youtube.com/watch?v=TgS8202tQEI

(alleen ging het iets later mis toen de printer dacht dat er nog geen filement inzat en deze het snel probeerde in te voeren.
Er was toen op één punt een insparing gefraast in het filement door de aanvoer servo. Maar dat had ik met veel moeite ook weer goed gekregen, tja het is allemaal nieuwe voor mij :o ).

bedankt MMSoft,

vraagje?
bestaat er ook een video *in het Nederlands!* zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=Yc4wqHrZtWE
ik vind dit een heel erg nuttige video en ZEKER ook voor beginners!(zoals ik)
net zoals deze eigenlijk (ondanks geluidskwaltijd) :
https://www.youtube.com/watch?v=EbnbAPR3B9Q
.
maar om even terug te kommen op deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=Yc4wqHrZtWE
ik geloof dat ik mijn probleem moet zoeken ter hoogte van 27:00 in deze video.
(mijn motoren draaien ook maar in een(1) richting)

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Ik kom helaas nauwelijks video's in het Nederlands tegen.
Daar heb ik behoorlijk naar gezocht omdat Engels lastig is voor mij.

Kan je zelf dat programma aanpassen, of heb je daar dan nog een compiler en progger bij nodig ?

Omdat ik teveel steun matteriaal had (wat erg lasig te verwijderen was) heb ik deze instelling gewijzigd:
Support -> Fil amont(%): van 15 naar 7 gewijzigd

Rob, de motoren worden aangestuurd op een manier dat ie niet "maar 1 kant op kan". Het probleem zit niet in je motor.

De stepper driver wordt aangestuurd met een "direction" en een "step" signaal. Als het direction signaal altijd "1" of altijd "0" is, zal je zien dat je motor maar 1 kant op gaat.

Ik denk dus dat je het moet zoeken in de aansturing van dat signaal. Of de verbinding.

Dus: stuurt je software het "direction" signaal wel op het juiste pinnetje aan? Kan je die pin daadwerkelijk hoog en laag maken? (heb je kortsluiting op die verbinding?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo MMsoft en Rew,

heel even een korte reactie! (ik moet weg anders te laat!)
hij doet het, EN naar alle kanten!
ik heb de schakelaar weer terug omgeslodeert!
(ik had er al lichtelijk een vermoeden van)
die pull up / pull down weerstand heeft er denk ik ook nog mee te maken.
.
ik wil eigenlijk nog meer schrijven maar moet nu echt weg!
wel nog even dit: HOI HOI HOI HOI HOI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
met andere woorden ben er erg blij mee!

groetjes en tot lezens/schrijvens!
Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Fijn om te horen dat je weer een stuk(je) verder bent.

Ik kom ook stukje voor stukje vooruit, maar er komt meer bij kijken dan ik verwacht had ;)
Op dit moment zit ik een beetje vast, ik wil de voorkant mooier gevuld krijgen (zodat je de schuine strepen niet meer ziet) maar hoe kan ik dat het beste aanpakken denken jullie ?
(zie foto die ik vanmorgen gepost hebt)

Strepen blijf je altijd wel wat zien denk ik. Nabewerken met fijn schuurpapier (korrel p200) geeft ook wel mooie resultaten. Ik heb wat ethylacetaat besteld, waarmee je het oppervlak van geprinte PLA onderdelen glad schijnt te kunnen maken. Ik laat het nog wel horen als er wat leuks uit komt.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

.
MMSoft,
nu niet voor het een of ander maar ik vind de print op die foto niet slecht hoor!
hier heb je een foto's van mijn plastic (waarvan ik vind goed spul!) kijk ff:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LXXG8OWQ.jpg
.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FP46NIB7.jpg
.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ISCPR787.jpg
.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
en als het gladder zou moeten wegen (wat ik niet echt nodig vind)
moet je misschien met chemicalien aan de slag(dat moet je niet willen)
.
ga hier ook weer (als ik een beetje de kans krijg) aan de rommel.

HOO ja is waar ook:
we zien er naar uit Wanneer er een Nederlands talige video met uitleg van alles wat met 3D printen te maken heeft uit komt
bijvoorbeeld bouw, elektronica en software video's.
even om het geschreven stukje hier boven wat duidelijk te maken,
er zijn vast wel mensen die meelezen en er absoluut meer verstand van hebben dan.....bijvoorbeeld wij.
hou jezelf dan vooral niet in en vertel ons wat op bijvoorbeeld YouTube!(ja ja in het Nederlands!!!)
zeker weet ik dat er HIER mensen meelezen die alles van de elektronica voor 3D printers weten.
en software daar zijn hier misschien wat minder van op dit forum,
maar toch als je hier mee leest. (wees onze gast en vertel wat?)
en ook al is het geen professionele video, totaal niet belangrijk het gaat om de boodschap!

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Het is lastig te zien op de foto, maar de buitenkant zou glad kunnen zijn (op diverse plaatsen is dat ook zo) omdat deze op de gladde glasplaat begint.
Maar je ziet niet alleen deze strepen, je voelt ze ook, dus lijkt het mij een kwestie van iets meer materiaal (bij de eerste laag) of de lagen dichter tegen elkaar plaatsen.

Gezien het grote aantal instel mogelijkheden, zou ik er niet van opkijken dat je dat ergens in kunt stellen, maar ik heb geen idee waar en hoe ik dat in zou kunnen doen.

Ik heb inmiddels de temperatuur toch weer verhoogd, en zit nu op 210 grad. ik heb het idee dat dat beter is, maar zo langzaam aan zie ik door de bomen het bos niet meer ;)

Ja dat afstellen is dus een flink leerproces. Gewoon veel oefenen, en veel fouten maken :).

Misschien is de instelling "Initial layer line width(%): 100" wat voor de bodem? En wat ik zelf wel goed vind werken is dus bij de calibratie een tiende of een twintigste mm "fout" te kalibreren, waardoor in werkelijkheid je eerste laag niet 0.3 maar 0.25 mm dik is.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Het probleem is in essentie dat de software precies uitrekent hoeveel materiaal nodig is voor wat je hem opgeeft. Wat je WIL opgeven is: "m'n bed zit op Z = 0.038 mm", of zoals bij jou: "m'n bed zit op Z = -0.xxx mm".

De instelling first layer linewidth, zorgt alleen er voor dat ie zoveel procent meer ruimte tussen de lijnen neemt en ook zoveel procent meer materiaal produceert. Corrigeren voor een hardware matige offset is er niet bij. Idem met "first layer height".

Het op uniforme hoogte krijgen van het bed is niet zo'n ontzettend probleem. Het laten overeenkomen met wat de software denkt wel.

Mijn bed zit nu iets te hoog.... zeer gevulde eerste laag....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 april 2015 08:07:06 schreef RVL-Electronics:
Ik print PLA meestal op 200, 185 is aan de koude kant.

Afhankelijk van de offset op je temperatuursensor... Maar ik heb tijdenlang op 180 / 185 graden geprint en dat gaat goed.

@Rob007:
Ik denk dat het probleem met je motoren is dat je endstops nog niet goed ingesteld staan. Beweegt 'ie richting endstops, of ervan af?

Als je 'm laten homen, moet 'ie richting endstop gaan. (Homen met knopjes in pronterface of met G28. G28 doet alle assen in een keer, tenzij je opgeeft welke as je wilt: G28 X zou alleen de X as moeten doen. Houd je vinger op de resetknop voor geval 'ie zichzelf probeert stuk te drukken als 'ie de verkeerde kant op gaat of een endstop mist)

Gaat 'ie niet richting endstop, dan kun je dat in software fixen of draadjes van je motor omwisselen. Wel zorgen dat de 2 draden van 1 spoel bij elkaar blijven op 1 uitgang van de stepperdriver, niet dat de ene helft van de spoel op de ene uitgang en de andere op de andere zit... dat gaat fout.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

rew:
Sorry, ondanks ik het meerdere keren gelezen valt het kwartje hier nog niet :o

Als ik het (enigszins) goed begrijp, dan kan ik met de 'hoogte iets aanpassen' niet het gewenste effect krijgen ?

Kan ik niet 'gewoon' opgeven dat ik de lijntjes iets dichter bij elkaar wil hebben (evt. alleen voor de eerste laag) ?
Of is er een andere oplossing te bedenken ?

Hallo ook Lucky Luke,
de motortjes draaien nu alle kanten op in Repatier Host -
en als ik het goed heb sprinter master.
achter af had ik misschien beter Marlin kunnen nemen???
de X as eindschakelaar doet het niet,
ik heb nu ontdekt de Z as schakelaar wel en de Y as weet ik even nog niet.
(ik moest de tafel nu net vrij maken want de bazin gaf daar het bevel toe)
je weet hoe dat gaat de vrouw heeft gekookt en dus moet de tafel even vrij gemaakt worden.
(even los van dat alles ik ben wel de baas in huis hoor! -
want als ik zeg dat ik ga stofzuigen dan GA ik ook stofzuigen!
zelfs als ik ga afwassen dan houd ook NIEMAND mij tegen, dus huuuu)
;-)

word vervolgt!
Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

@MMSoft, welke software gebruik je?
In repetier host kun je instellen hoeveel % flow je de eerste laag wil hebben, speel daar ook is mee

@kloppertje, mag ik vragen wat jij allemaal hebt veranderd aan die delta? Ik wil ook een delta gaan bouwen, dus ervaring is altijd welkom.

Even een vraag van mij uit, waar kopen mensen met een printer hun filament?
Ik heb nu van 123 inkt, maar dat is bagger. Ik zit te denken om Dutch pla te kopen van reprapworld, iemand ervaring mee?

.
die gasten van RepRapWorld durven tegen mij te zeggen dat ze gewoon het beste spul hebben!
en dan bedoel ik recht in het gezicht want ik was daar.
maar dat is dan nog geen waarborg natuurlijk!
het blijft op eigen risico dat weet je.

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Ik koop mijn PLA bij http://kunststofshop.nl Die shop kende ik al voor andere dingen.

Met mijn beperkte ervaring heb ik over de kwaliteit geen klachten. Ik bewaar het in een afgesloten plastic bak met een vochtvreter er bij.

@RVL-Electronics: Waarom is 123inkt PLA bagger? Ik kan er prima mee printen. Over de modificaties: E3D V6 hotend, smoothieboard i.p.v. RAMPS, fan voor koeling, stevigere montage van het printbed.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Op 18 april 2015 20:41:55 schreef RVL-Electronics:
Even een vraag van mij uit, waar kopen mensen met een printer hun filament?
Ik heb nu van 123 inkt, maar dat is bagger. Ik zit te denken om Dutch pla te kopen van reprapworld, iemand ervaring mee?

Ik heb van 123inkt, rode PLA. Goed spul.
Van reprapworld zwart (inmiddels bijna op), groen (Allang op), naturel (op) en oranje (Nog niet op) PLA. Goed spul.
Van reprapworld witte DUTCH PLA. Dat print niet echt lekker. Maar valt mee te werken, moet wat heter en trager en dan komt het goed, maar gaat snel bubbelen bij te heet.

Met een J-Head MK5 hotend op 180 /190 graden. 200 voor de Dutch PLA.

@Rob: Marlin werkt goed. Ze zijn er nu met een grote bughunt bezig (waar ik een beetje met meedoe, maar de bugs die er nu zijn zitten vooral in dingen die ik niet heb, zoals LCD menu en bediening, sdkaart, buzzer, auto bed levelling en deltaprinters dus dat kan ik niet testen/fixen).

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 18 april 2015 22:03:48 (17%)]

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Lucky Luke iedereen,
ja ik zit te denken om alles er af te gooien en dan alles er weer opnieuw er op,
OF
zou dat niet hoeven?
ik denk zo langzamerhand dat de combinatie van Repetier Host en Marlin firmW. het beste is?

ik zit nu te klooien met sprintmaster maar daar heb ik geloof ik geen goeie zet aan gedaan.
.
hoe kan ik nu in die Arduino software kommen die als firmware voor de repetier H. dienst doet?

Vr Gr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 18 april 2015 22:52:36 (13%)]

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Dit topic is gesloten