ik weet 100% zeker dat de bak op die manier werkt en dat de voltages (in het algemeen) kloppen 
Heb eerder al een zogenaamde "de-restrictor" gemaakt.
a.d.h.v. de versnelling kiest de ecu een map, 1, 2, 3, 5 en 6 zijn beperkt in koppel en PK, in de 4e versnelling heb je alles tot je beschikking en 6 is overdrive dus erg ingedimd
Nu heb ik met een weerstandje en transistor de ecu laten denken dat deze altijd in 4 staat. een beproefde methode bij de V-Strom DL1000 
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Ik zou nog wat stappen toevoegen:
- Pic flashen
- testopstelling maken mbv voltmeter, regelbare voeding/vaste voeding met spanningsdeler
- testen
- inbouwen met controle van de bedrading
- nog een keer controleren, vooral kortsluitingen en te hoge spanningen zijn vervelend
- voorzichtig uitproberen
als voeding wil ik de 7805 gebruiken, dus dit wordt vast, heb een 12v voeding (ook gewoon vast) om "on bench" te testen.
Maar het is niet de eerste keer dat ik een 7805 en een pic in de auto of motor gebruik. Het vorige project was een snelheidscorrector, maar deze werkte niet op de motor (wel in de auto). Dit project is door iemand anders ontworpen en geschreben, dit was de allereerste keer dat ik überhaupt in aanmerking kwam met PIC's en het programmeren (lees: flashen) daarvan
Dus qua opzetje kan ik een deel van dat circuit overnemen en dan heb ik al een mooi begin.
als ik dat zo bekijk, was volgens mij een arduino nano of mini pro toch makkelijker. hoef je al geen 7805 voeding meer te gaan bouwen
word meteen zo groot dan..
2 condensatoren en een spanningsregelaar en klaar, groot is dat niet te noemen
nah ok 1 diode erbij 
Er is 1 draad, paars van kleur, van GP-Sw direct naar de ECU.
De enige paarse draad dus dat moet lukken 
Afbeelding uit het werkplaatshandboek (WPHB):
Begrijp ik het goed als ik de comparator wil gebruiken in de code, dat ik de ST inputs op de PIC moet gebruiken voor 1 t/m 7 aan versnellingen?
Dus met upper en lower limit, volgens mij heb ik maar 5 analoge inputs op deze chip dus moet ik de ST wel gebruiken.
Als ik het goed tel, dan heb ik 10 ST inputs (die je dan wel moet toewijzen in de code denk ik zo).
Correct?
Voor het gemak de datasheet: http://ww1.microchip.com/downloads/jp/DeviceDoc/30487c.pdf
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (10%)]
MGP
LDmicro user.
Op 23 april 2015 10:42:40 schreef Lambiek:
De volgorde van handelen klopt wel.
Dat had ik niet gezien 
sanscorp, dat schema volstaat eigenlijk niet en ik vraag mij af wat er tussen versnelling 1 en 2 gemeten wordt en waar komt de 5V spanning vandaan?
Op 23 april 2015 12:48:47 schreef sanscorp:
Dus met upper en lower limit, volgens mij heb ik maar 5 analoge inputs op deze chip dus moet ik de ST wel gebruiken.
Nee, dat is software.
Met 1 adc heb je genoeg.
Een printje moet je niet maken, met gaatjesprint zal het ook goed werken, desnoods enkele klein stukjes onder elkaar monteren (in laagjes werken)
Een opamp is ook niet nodig, direkt aan de pic via een eventueel filtertje en zenerdiode.
De 5V regelaar kan een 78L05 zijn.
In onderstaand schema kunnen in feite alle weerstanden vervangen worden door 1 weerstand in anode of kathode (CA of CC) en de segmenten multiplexen.
Edit: als ik tijd heb dit weekend zal ik eens een testopstelling maken, maar dan wel met een 16f876a (heb geen 16F88) en eens zien wat mijn programma doet. Ze geven regen uit, dus geen fietsweer 
Eerst nog iets bijprogrammeren om al rijden de spanningswaarden in eeprom op te slaan.
Als dat werkt zal ik het hercompileren naar een 16f88.
....was bijlage vergeten..en tis maar een voorbeeld, pinnummering klopt niet.
Persoonlijk zou ik het zo doen, het signaal bufferen via een opamp.
Hier heb je een voorbeeld, wel met de nodige condensatoren erbij natuurlijk.
als je dat zou willen is dat geweldig 
eventueel kan ik ook nog wel een andere pic halen, scheelt weer omzetten, geen idee hoeveel werk dat is.
zit nu bij de cardioloog en ben de komende 2u zoet met testen... 
MGP
LDmicro user.
Op 23 april 2015 13:57:18 schreef sanscorp:
eventueel kan ik ook nog wel een andere pic halen, scheelt weer omzetten, geen idee hoeveel werk dat is.(
1 minuut, wel met een slok koffie ertussen.
Concentreer u maar op uw versnellingsbak, zodat het programma van de eerste keer juist is.
Daarna mag je eens leren programmeren, dan kun je alles zelf.
Maar begin met iets eenvoudiger zoals de cursus op picbasic.nl
zit nu bij de cardioloog en ben de komende 2u zoet met testen...
Moet je ook fietsen?

Echo hart en slagader, bloed afnemen, bloeddruk en hartslag controleren en fietsen inderdaad.
nu maar hopen dat het mee valt.. wacht op de uitslag.
Met het hart is niets mis gelukkig, dus kan weer iets geruster verder 
zojuist even de kabel gesplit op de motor en gemeten:
N 5.03v
1 1.43v
2 1.91v
3 2.58v
4 3.35v
5 4.15v
6 4.61
gemeten bij 1200 rpm, als ik het toerental iets laat zakken, gaat er 0.02v vanaf.
Laat ik de toeren stijgen dan komt er 0.04v bij.
er is dus genoeg ruimte binnen het bereik om fouten uit te sluiten toch?
Ja, op een waarde tussen de 0 en 255 (als je 8 bits gebruikt) zijn dat 1 of 2 stapjes, is dus prima te doen.
Gelukkig dat alles goed is met de uitslag, je hebt er maar één hé
Hart wel te verstaan. 
idd, zat wel even in de stress. maar achteraf blijkt stress juist de oorzaak van alle klachten....
Maar de waarden komen aardig overeen met de rest, paar mv meer of minder liggen we niet wakker van 
Is dit een goed voorbeeld voor een stabiele voeding?
Zie veel verschillende voorbeelden waarbij ze volgens mij an sich allemaal wel goed zullen werken, maar in dit "ontwerp" gebruiken ze alle componenten waar ik bij andere schema's vaak alleen de 0,1, 10 of 100uf condensator zie.
Zelf had ik ingang 12v, diode, 100uf, 7805, 10uf en dan uitgang 5v.
En is het dan het beste om een elco te nemen of een multilayer?
EDIT: Had ik in hetzelfde Wiki artikel gewoon even 1 regel verder gelezen dan had ik eerder gezet dat het afvlakcondensatoren zijn waar je het beste elco's voor kunt gebruiken ivm de hogere capaciteit.
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (17%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
das mooi want heb er nog maar 1 hahaha
doe ik dat wel
maar zou op zich geen kwaad kunnen, je creëert alleem een grotere buffer toch?
10uf aan uitgang, 220uf aan ingang.
Display wil ik trouwens met cat5e los van het bordje plaatsen, bordje word een experimenteerplaatje welke in de buddyseat komt.
zal straks eens wat in elkaar gaan zetten 
MGP
LDmicro user.
Op 24 april 2015 15:45:57 schreef sanscorp:
Display wil ik trouwens met cat5e los van het bordje plaatsen, bordje word een experimenteerplaatje welke in de buddyseat komt.
Welke display heb je? want je hebt 2 mogelijkheden qua aansturing.
1) alle segmenten (10mA per segm.) een eigen weerstand en niet gemultiplext, nadeel is hoger stroomverbruik.
Totale stroom +- 7x10mA = 70mA
2) gemultiplexste segmenten, voordeel is klein stroomverbruik, klein nadeel is dat je een display kiest die al goed te zien is bij 3.5mA.
Dat is max 25mA/7 = 3.5mA gemiddeld stroomverbruik per segment.
De totale stroom opname zal hier iets van 5mA zijn
In de proefopstelling op de foto werd een zeer oud display MAN6460 gebruikt met de mplx versie van de software en is toch nog tamelijk goed te zien.
Heb gisteren de software getest en alles werkt.
Uitbreiding om de eeprom te gebruiken zal voor later zijn, als je goed werk hebt geleverd 
Je zult ook nog een resonator of kristal van 4Mhz nodig hebben, of heb je er één liggen van >3Mhz <20Mhz, alles wat ertussen ligt is goed, ik moet enkel weten welk.
En ik moet nog een schema tekenen, maar dat alles zal voor dit WE zijn.
Ik heb een LTS 4801 (Common Anode)
http://www.digchip.com/datasheets/download_datasheet.php?id=4282302&am…
en een HDSP 4033 (Common Cathode)
datasheet lastig te vinden.. dus deze dan maar:
http://pinout-circuits-images.dz863.com/130/HDSP-5530.jpg
Een kristal heb ik niet nieuw liggen, kan er 1 ergens vanaf slopen:
13.25311
Als ik verder zoek in oude meuk dan zal ik vast nog wel iets kunnen vinden.
Anders koop ik een 4mhz als dat makkelijker werkt 
Stroomverbruik zit ik niet heel erg mee, de regelaar kan 3A leveren.
Geschat totale verbruik is wel handig i.v.m. de zekering 
Ik weet alleen niet wat je exact bedoeld met:
- klein nadeel is dat je een display kiest die al goed te zien is bij 3.5mA. (ah deze snap ik nu, display wordt minder fel, dan liever iets hoger stroomverbruik en weerstandjes per segment.)
- Uitbreiding om de eeprom te gebruiken zal voor later zijn, als je goed werk hebt geleverd (ik heb nog niets gedaan haha)
- maar dat alles zal voor dit WE zijn.
Ook weet ik nog niet wat multiplexed is, dus dat zal ik even googlen om een keuze te kunnen maken.
EDIT1: is de "keuze" multiplexen of charlieplexen?
Dan graag multi 
Ook wil ik graag de common Anode (dus de LT4801) gebruiken.
EDIT2: Doe maar weerstandjes per segment en geen multiplex i.v.m. het aflezen van het display in fel zonlicht.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
die GPS heeft meer dan 1 functie op d bike
die stuur diverse zaken maar de CDI
http://www.bugmanweb.com/gsxr/gsxrindex.html
zie maar eens de volgende
TRE and Resistors
Gear Indicator
a simple gear indicator
https://www.youtube.com/watch?v=JeMfFY3TyvU
op de volgende is veel info te vinden
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (12%)]
de GPS heeft maar 1 functie, en dat is aangeven in welke versnelling de bak staat. De ecu doet er vervolgens iets (meerdere dingen?) mee.
Ik zie op de site zo snel even niet wat de ecu nog meer doet met de info anders dan een voorgeprogrammeerde mapping selecteren.
Neutraal laat 1 lampje op het dash branden, maar dit gaat niet via de ecu en is een aparte draad rechstreeks naar het ledje.
wat doet hij nog meer dan?
Overigens heb ik nu ook een kristal 12.000 als dat makkelijker is, roept u maar!
NSK 6J 12.000 ALA
deze heeft dan weer mijn voorkeur omdat het uit een defect apparaat komt :F
Maar heeft de pic16f88 geen interne osc?
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (10%)]
MGP
LDmicro user.
12Mhz is ok, maar als je aan een resonator (foto) kunt geraken of vinden zou dat beter zijn omdat die schokbestendiger zijn.
Maar voorlopig wordt het 12Mhz anders een 4Mhz res. kopen.
Zal het compileren zonder multiplexen, dus 7 weerstanden CA
Op 24 april 2015 19:26:38 schreef sanscorp:
Maar heeft de pic16f88 geen interne osc?
Mijn programmeertaal (Ldmicro) is te oud en ondersteund geen interne oscillators, en dat is maar een klein nadeel in mijn ogen.
Ik heb ook nog een denkfoutje gevonden in het programma.
De analoge ingang (potentionmeter) stond op een bepaalde waarde, juist tussen 2 windows en bij een reset wist de controller niet welk cijfer hij moest tonen.
In de praktijk zal dat wel niet voorvallen maar ik ga toch de waarden laten aansluiten, geen gaten meer 
Ik wist dus niet het verschil tussen een oscilator en resonator.
Zal er gewoon een kopen dan, maar is dat iets wat ik evt. zelf kan aanpassrn in de code? kan bijv. maandag pas iets bestellen en dan heb ik het dinsdag. Anders moet ik je lastig blijven vallen voor dit soort dingetjes.
Waar vind je een resonator doorgaans in? Wellicht kan ik er per toeval 1 vinden.
MGP
LDmicro user.
Op 24 april 2015 20:07:28 schreef sanscorp:
Ik wist dus niet het verschil tussen een oscilator en resonator.
Een oscillator kun je maken met een kristal of een resonator.
Een resonator is als een kristal maar minder nauwkeurig.
Het voordeel van die driepoots is dat de condensatoren ingebouwd zitten en bij een kristal moet je die nog erbij zetten.
Bij Voti kosten die maar 30 cent..
Op 24 april 2015 20:07:28 schreef sanscorp:
maar is dat iets wat ik evt. zelf kan aanpassrn in de code?
Dat kun je zelf aanpassen als je Ldmicro aanleert, maar maak eerst uw schakeling, vermoedelijk zullen er nog aanpassingen moeten gebeuren en die kan ik allemaal in 1 keer doen.