Maar alleen 4 klopt toch al niet? En als ik die 1k weg laat? Dan gaat er wel 5v in en moet het wel werken, desnoods met een diode er tussen zodat het niet richting de usb outlet terug kan?

Ik heb vlak voor en vlak na de 1k weerstand in de kabel geprikt met een speld, voor is 5,02 en na is meteen 0,08v.

De eerder genoemde berekening van voltage na een weerstand kan ik met 1000 ohm niets mee haha

Op 21 september 2015 19:31:51 schreef sanscorp:
Ik heb vlak voor en vlak na de 1k weerstand in de kabel geprikt met een speld, voor is 5,02 en na is meteen 0,08v.

Je moet je enkel concentreren waarom je maar 0.08V meet na die 1k, al de rest mag je vergeten.

Inmiddels heb ik de GPI even gedemonteerd en de kabel naar het display verlengd. Zo kan ik de boel onder het zadel wegstoppen en zijn alle draden een stuk korter (vanaf switch en accu naar bordje).

Ook ben ik met Sprint-Layout nu een PCB aan het maken, eerst het programma even leren kennen, alle onderdelen toevoegen, een naampje geven en dan schuiven :) Tot nu toe heb ik diverse programma's geprobeerd en vind ik dit een overzichtelijk geheel.

Ook gebruik ik Splan om de schema's in te tekenen.
Is in ieder geval een heleboel werk en "even snel" heb ik toch wel een ander beeld bij haha.
Als dit lukt ga ik maar eens wat ets spullen kopen, spannend! (vind ik) :)

De GPI heb ik nog even wat aangepast, de 5v haal ik nu van de GPI af en de massa naar de GPS heb ik nu ook onderbroken en een losse massa kabel vanaf de accu aan gemaakt.

De 1k weerstand ga ik weg laten, want ik heb een signaal van 5v nodig en dat heb ik al vanaf de 7805. Er zit al een 5v1 zener op de GPI dus dat lijkt mij voldoende.

Waarom er maar 0,08v op staat heb ik nog niet naar kunnen kijken, nu een andere voeding gepakt en dan nog eens kijken, wellicht dat het wel een zwevende massa was, omdat de USB lader wellicht met een optocoupler werkt of gescheiden is??

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (11%)]

wellicht dat het wel een zwevende massa was, omdat de USB lader wellicht met een optocoupler werkt of gescheiden is??

Dat zei ik toch al eerder, dat je daar naar moest kijken. :)

Tja, maar omdat ik de usb lader wel aan de minpool van de accu heb zitten en ik er van uit ging dat dit gewoon 1 massa was, dat het zou werken ;)

Gewoon om dingen uit te sluiten (want heb de massa op de usb lader nog niet doorgemeten) heb ik het nu zo gedaan. Dit kon ik binnen doen want het is de hele dag niet droog geweest.

laat het sowieso weten ;)

Het is zeker nog niet af, maar vind het wel grappig.
Hier vast een conceptje, beetje warrig maar het is dan ook wel de allereerste poging!

Tips over waar ik op moet letten zijn uiteraard altijd welkom!

https://lh3.googleusercontent.com/-8ZxDOc5DH_g/VgVbCf_2gpI/AAAAAAAAE6c/dovDFuIUhTo/s1024-Ic42/test2.JPG

Even vlug gekeken, moet nog weg.

Uw transistor staat verkeerd.
GND sporen moeten dikker.
Nog ergens een 100nF zo dicht mogelijk bij de controller.
Elco na de regelaar mag kleiner maar plaats ook nog een 100nF ernaast.
Aan pin 4 ligt een 330 ohm weerstand, dat moet een 100nF zijn
Pin 17 en 18 weerstanden vergeten, moeten er staan.
Weerstandswaarden weerstanden kloppen niet.

Sorry, zal wat duidelijker zijn haha.
Ging alleen nog even om de sporen.

Componenten zijn gekopieerd van elkaar en nog niet hernoemd of genummerd.
Vandaar het concept :)

net laatste versie ge-upload waarbij 17 en 18 wel compleet zijn.

pin 4 inderdaad aangepast.

Sporen van zowel 12v als GND van 0.40 naar 0.60 gezet.

EDIT: Zo is het wel iets beter denk ik?
Hoeft uiteraard niet vanavond hoor! Moet hem nog even heel goed nakijken en sowieso nog de juiste spullen kopen om te kunnen etsen.

https://lh3.googleusercontent.com/-ybxz_YsymYQ/VgVovRGmfqI/AAAAAAAAE7Q/VzrvQ7AkcIw/s1000-Ic42/test%252520GPI%252520PCB3.JPG

Zou je niet beter uw spanningsregeling plat leggen tegen de trillingen en aan de print vijzen?

Ik zou ook die nieuwe 1K erbij plaatsen, je hebt hier ook 5V, dat ander printje kun je dan gebruiken onafhankelijk van de GPI.

Weerstand aan pin 2 vergeten?

Bewust weg gelaten maar geen verbinding getekend.

Hoe is het in het algemeen met de banen en componenten?

De huidige regelaar zit inderdaad ook plat, maar wel met dezelfde layout (pinnetjes gebogen).

Is die nieuwe 1k echt nodig op de 5v lijn?
Ik was van plan om het zonder die 1k te proberen.

Het is een eerste printje, de componentenkeuze (grootte) kan beter, kijk naar de C's.
Ook de opstelling (verdeling) ervan kan beter.

Het +spoor naast de 12V gnd ingang liggen zeer dicht bij elkaar.

Toch het + en - spoor nog breder maken, de print is hier uitvergroot, in werkelijkheid zijn ze nog veel smaller.

Op 25 september 2015 18:59:05 schreef sanscorp:
Is die nieuwe 1k echt nodig op de 5v lijn?
Ik was van plan om het zonder die 1k te proberen.

Als je dat fopschema wilt gebruiken, ja

Zonder 1k dat begrijp ik niet, hoe kun je spanningsdeling krijgen?

En 2 eilandjes bijteken is nu zoveel werk niet, je hoeft hem niet te plaatsen.

Zoals ik het begrijp, heeft de ecu na die 1k weerstand 5v over.
Als ik 5v als alternatieve bron pak, en er dan nog een 1k weerstand over zet, dan hou ik toch geen 5v over?

En spanningsdeling is toch niet van toepassing omdat ik een andere, externe bron gebruik en niet die van de ecu?

Of is dat alleen van toepassing als ik een dedicated bron gebruik alleen voor de 5v naar de GPS?

Sorry dat het nog niet aan komt :)

Ik ga nu wat meer ruimte maken tussen GND, 12v en 5v, tevens de sporen nog veel dikker maken, en uiteraard de 2 eilandjes er bij tekenen.

Componentkeuze vind ik lastig, sowieso heb ik al lang lopen zoeken naar de basis componenten omdat ze er niet per naam maar nummer in staan (TO92 etc.)

qua indeling kan ik nog wel eens kijken, alle componenten kopiëren naar een nieuw project en daar schuiven. Het is een leerproces en het komt schijnbaar niet natuurlijk bij mij haha.

Hier een tekening, zegt meer dan ....

Die andere voeding kun je dan gebruiken voor iets anders en heeft dan niets meer te maken met de GPI.

Ik snap hoe het moet, maar niet waarom :)

Dan zijn alle schakelingen van elkaar gescheiden, veel minder kans op storingen en dat maakt het voor u makkelijker als je problemen hebt om te meten.

Ik moet echt even zo snel mogelijk gaan lezen in het boek...
Vind je het al vervelend worden? Het moet wel leuk blijven namelijk.

Nog een poging, word het al beter of is dit slechter? haha

https://lh3.googleusercontent.com/-xw-CogS3JkA/VgZYFAF5_hI/AAAAAAAAE7o/GqOBPxAUGeI/s912-Ic42/test%252520GPI%252520PCB4.JPG

Leuk is wat anders :p
We zijn nu al 5 maanden en 347 berichten verder en het werkt nog niet naar behoren.
Iets wat normaal gezien in een namiddag moet opgelost zijn.

En post aub geen printen waar nog stukken aan onbreken, daar valt niets over te zeggen behalve dat er dingen ontbreken.

Veel oefenen is de sleutel tot succes...

Nouja het werkt wel, maar nu verzin ik weer iets anders.
Anders stoppen we er gewoon mee, het is in gebruik, het kan netter en strakker en beter, maar ik vind het eindresultaat een succes!

We laten het hier bij, ik ben je sowieso erg dankbaar voor alle tijd en moeite die je er in hebt gestopt en als ik ooit nog eens wat meer kennis heb dan zal ik hier nog iets posten.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (33%)]

Ben nog altijd bereid om te helpen of een kleine aanpassing aan het programma te doen, maar hou het bij "echte" vragen.

Als de print volledig getekend is met wat jij als "af" beschouwt, dan kunnen we nog wat tips geven of eventuele fouten zoeken.

Post dan eens een foto van de gemaakte print of het geheel.

NB. nog een tip: maak aan pin 17 en 18 ook nog een pad naar de +5V, zo kun je een 3pins connectortje monteren en kun je een kabeltje maken naar de drukknoppen met 3 draden die je achteraf kunt verwijderen.

Ik heb het goed nagekeken en volgens mij heb ik alles te pakken.
De layout is niet veel veranderd, maar ik heb al een proefafdruk op een oud stukje printplaat gemaakt waarbij de tekst "S" en "P" (0,087mm dik) ook goed gelukt zijn.

Zal hem zo nog posten, alleen de ICSP die ik nog had willen plaatsen, lukt niet.

Nu spiegelen en afdrukken, alleen het 0.8mm boortje is een probleem, deze past niet in de dremel! :(

De kabel in de post hiervoor, soldeer ik aan het bord en laat ik uit de behuizing steken zodat ik het makkelijk kan verwijderen.
De LDR zit er ook op, ik twijfel of ik nog een jumper moet plaatsen om deze makkelijk te omzeilen.

De gaatjes zijn expres zo klein zodat ik bij het boren (wat nu helaas heel omslachtig moet) zo veel mogelijk koper over te houden.

De rode tekst is top, groen is bottom, ik ben van plan om beide op de PCB te zetten. De sporen zijn (afgezien van A t/m G) 0,80mm dik, de pads zijn 1.70mm en de soldeerpunten (externe draden) zijn 2.20 (boren 1.20).

https://lh3.googleusercontent.com/-mVhlA3dIlZc/Vg5hndjl_3I/AAAAAAAAE8E/V-RePxESm6Q/s633-Ic42/test.JPG

Proefplaatje:

https://lh3.googleusercontent.com/-s-N-wwWFEXI/Vg5jmMD5GhI/AAAAAAAAE8c/uPdixzClE2g/s800-Ic42/20151001_185308.jpg
Dit stukje heb ik van de elektronicazaak gekregen om te proberen, het hele ontwerp paste er niet op maar dit geeft wel een goed beeld.
Let op: De pootjes van de transistor heb ik al aangepast aangezien deze raken op het proefbordje.

Dat ziet er goed uit, maar ik vraag mij af waarom je de segment weerstanden niet op dat bordje hebt geplaatst, dan heb je de zekerheid dat indien een draad van het 7 seg. display tegen de massa zit je controller niet defect gaat.
Je kunt ze rechtstaande monteren als je plaats wil besparen.

Maar anders goed voor uw eerste print, scheefliggende weerstanden daargelaten ;)

Een boortje kopen met een schacht van 3mm...

edit over de bijgeplaatste foto, waarschijnlijk heb je iets te lang belicht.

edit hieronder, je hebt mail.

Het mooie is dat dit geen fotoprint is :)
Ik heb het op fotopapier via een laserprinter afgedrukt en met een strijkijzer overgezet naar de printplaat en toen ge-etst.

Ik dacht ruimte te besparen met scheefliggende weerstanden haha. Maar da's voor de volgende keer.

De 7 weerstanden twijfelde ik over, maar nu toch besloten om deze op de pcb i.p.v. bij het display te plaatsen. Het past wel zoals het nu is, maar ik heb relatief weinig ruimte inbhet dashboard van de motor.

De update zal ik wel in deze post zetten zodat we niet bezig blijven.

Nog wel 1 vraag: zou ik de laatste versie van het programma mogen hebben? Misschien snap ik er wat meer van nu.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (15%)]

verkeerde topic.... Haha

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (96%)]

Jammer dat er zo veel foto's links missen in dit topic , Sanscorp? tegenwoordig kan je ze makkelijk op de site uploaden , hoef je ze zelf niet te hosten. , 1e poste updaten naar een compleet artikel?

Het is ook wel een erg lang topic geworden.... ik zal eens wat verzamelen en opnieuw posten.