Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

ja, idd, en je hebt er ook met 7 aansluitpinnen.

sindsdien koop ik enkel diegene die ik op dat moment nodig heb en ga ik geen reserve mee bijbestellen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat als de lader doorsloeg en er 230V (of 115V voor Amerika) op de telefoon kwam te staan? Moet die arme telefoon het dan ook maar regelen?

Ehm, is dit nieuwsbericht niet een beetje off-topic hier?

If you want to succeed, double your failure rate.

in het artikel zei de kerel dat het een beetje zijn eigen fout was door een goedkope lader te kopen.

vraag me dan wel af of dergelijke laders mogen verkocht worden en dat er toch al extreem veel moet gebeuren voor iets in brand vliegt.
ik verwacht toch eerder dat de connector of usb kabel smelt als er 230V zou doorlaan, maar een volledig bed in brand krijgen zo???

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Apple heeft het goed voor mekaar: Ze hebben het idee dat de chinese voedingen allemaal gaar zijn goed aan de man gebracht. Deze kerel lijkt er zelf al mee te komen.

Natuurlijk zijn de chinezen er goed in om de kosten te optimaliseren en nemen dan wel eens een loopje met veiligheids issues en levensduur van componenten.

Het verhaal klinkt MIJ in de oren dat de telefoon/accu in de fik is gevlogen. Dan moet er ook in de telefoon iets mis gegaan zijn. Enerzijds, kan dat veroorzaakt zijn door rare dingen op de laad stekker, maar toch vind ik het raar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 mei 2015 20:35:35 schreef fcapri:
in het artikel zei de kerel dat het een beetje zijn eigen fout was door een goedkope lader te kopen.

vraag me dan wel af of dergelijke laders mogen verkocht worden

Daar heb je natuurlijk een heel goed punt. Er wordt nu gesuggereerd dat de jongen min of meer had (kunnen) verwacht(en) dat hier brand door zou ontstaan. Als dat zo is, dan had die lader al niet bij het benzinestation verkocht mogen worden. Of de iPhone, als die zo snel in de fik vliegt.

Hier in Europa hebben we CE, maar dan zie je alsnog dezelfde rommel bij de Action liggen als dat je op DX of Banggood bestelt...

If you want to succeed, double your failure rate.

Precies; als het in Nederland in de winkel ligt, moet je er als (technisch onwetende) consument vanuit kunnen gaan dat het veilig is.

Als de betreffende lader extreem grote spikes op zijn uitgang geeft (continue, of bij het opstarten of zo) houdt het natuurlijk een keer op met de elektronica in de telefoon, en zo zijn er nog wel een paar failure modes te bedenken die redelijkerwijs niet in de telefoon op te lossen zijn.

Toch moet ik zeggen dat het voor mij ook klinkt als een fout van het BMS of een productiefout of mechanische beschadiging van de accu.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 mei 2015 20:35:35 schreef fcapri:
in het artikel zei de kerel dat het een beetje zijn eigen fout was door een goedkope lader te kopen.
[....]

Daarom staat in de garantievoorwaarden dan ook dat die vervalt bij gebgruik van andere laders (Geeft de fabrikant helaas bovendien de mogelijkheid haar eigen laders onbeschoft duur te verkopen, net als bij inktcassettes :( ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mmm, even een lans breken voor de fabrikanten (en een knuppel in het hoenderhok gooien). Als ontwerper kan je er voor kiezen om een beveiliging of in de telefoon of in de lader aan te brengen. Daarnaast kan men uit kostenoverweging (winst maximalisatie) ervoor kiezen om componenten/beveiliging in de telefoon weg te laten waardoor er een restrictie ontstaat wat een lader wel of niet mag leveren.
Een fabrikant weet exact wat de restricties zijn en kan zijn lader daar op aanpassen met als gevolg dat niet elke lader meer op de telefoon past.
Door in hun manual op te nemen dat alleen de lader van die fabrikant gebruikt moet worden hebben ze aan hun wettelijk plicht voldaan om problemen te voorkomen.
Om die reden ben ik dan ook benieuwd of het Europese initiatief om tot universele laders te komen het gaat redden.

Eenvoud is al moeilijk genoeg.

Dat kan de fabrikant maar binnen grenzen doen; immers moet het ding ook kunnen laden vanuit een USB poort, en dus compatibel zijn met de specificaties daarvan. Zolang een niet-originele lader maar aan die USB specificaties voldoet, zou de telefoon daar ook probleemloos mee moeten kunnen werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Er zit geheid laadelectronica in de telefoon, daar kom je niet omheen. Mogelijk kun je die electronica wel in de war brengen door een lader aan te sluiten die de USB- (5V 0,5A) of snellaad-specs (5V hogere stroom die gecommuniceerd wordt met weerstanden) niet haalt. Stel de lader heeft slechte elco's en gaat een of andere onduidelijke spanning staan pulsen, misschien met pieken van 15V erop. Of geeft een redelijk constante 3V of 7V af. Daar moet de laadelectronica dan allemaal rekening mee houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Leverancier van de lader het lekker met Appel uitlaten zoeken. Maar ik zou de leverancier aansprakelijk stellen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb al componenten vuur laten vatten, maar daar was best veeeel stroom voor nodig.
meestal is het beetje rook en afgelopen, of ergens een luide knal.
de enige component die echt een vlammetje had en kaars speelde, was met een triac op 230V, en ik kan me toch niet voorstellen dat een telefoon of compact usb ladertje daar voor in staat is.
de li-ion batterij IN de telefoon daarentegen (hoge stroom, veel capaciteit en brandbaar spul allen samen aanwezig)

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 21 mei 2015 22:11:20 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 mei 2015 12:20:05 schreef Myken:
Door in hun manual op te nemen dat alleen de lader van die fabrikant gebruikt moet worden hebben ze aan hun wettelijk plicht voldaan om problemen te voorkomen.

Daarmee ga je het als fabrikant (of importeur) van consumentenelektronica niet redden.

Als jij een USB-poort op je apparaat zet, dan moet je er als fabrikant vanuit gaan dat mensen daar USB-dingen op aansluiten. Dus moet je er tegen kunnen.

Functioneel hoeft het niet te zijn, maar het mag nooit op een gevaarlijke manier stukgaan.
Voor telefoons geld daarnaast nog een regel dat je ze van USB/met een usb-lader moet kunnen opladen. Die regel is er gekomen om het aantal opladers te beperken.

Afhankelijk van je bestedingslimiet noemt de (ex-)postbank je creditkaart een goldcard of een silvercard. Ik heb zo'n laatste:

Nu kan ik tenminste gewoon m'n portemonnay bij de OV-chipkaartlezer houden zonder dat ik de chipcard uit m'n portemonnay moet halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 mei 2015 22:09:31 schreef fcapri:
ik heb al componenten vuur laten vatten, maar daar was best veeeel stroom voor nodig.
meestal is het beetje rook en afgelopen, of ergens een luide knal.
de enige component die echt een vlammetje had en kaars speelde, was met een triac op 230V, en ik kan me toch niet voorstellen dat een telefoon of compact usb ladertje daar voor in staat is.

De vraag is natuurlijk hoe heet zo'n telefoon moet worden om een matras in de fik te laten vliegen. Volgens mij ben je wel erg verknocht aan je telefoon als je hem zelfs in bed meeneemt. Vroeger hadden we daar konijnen of beertjes voor.

EricP

mét CE

Vroeger hadden we daar konijnen of beertjes voor.

Later kwam de vriendin ;).

Maar goed, ik kan me voorstellen dat een stuk electronica dood gaat door een rotte lader, de 'fail mode' is niet altijd gedefinieerd, als de LiIon cel(len) dan opeens fors overladen worden, dan gaat dat brandje wel lukken.

Gevalletje "There i fixed it"

Dit was ergens een watertoevoer voor een wc.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2442535/thumbs/There%20i%20fixed%20it.jpg

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 9 juni 2015 23:27:08 (11%)

PE2BAS

Pas op met indicatielampjes, die kunnen zelf ook stuk zijn.
Jaren geleden zette mijn vriendin haar Fiat aan de kant omdat er lampje ging branden. De wegenwacht zei: "ja, dat is normaal bij dit type, dat gaat branden als er nix aan de hand is, gewoon slechte aansturing".
Recentelijk reden wij in haar auto die toch wel een vreemd geluid gaf. Aan de kant gezet, ik met mijn eigenwijze hoofd onder de motorkap, maar ik zag natuurlijk niets geks.
Verder gereden, houdt-ie er gewoon mee op.
Later vertelde de garage dat de motor was vastgelopen door een tekort aan olie en dat de sensor die het oliedruklampje moest laten branden stuk bleek te zijn.
Tsja, dan kun je natuurlijk naar je dashboard kijken tot je een ons weegt.

Just find out what you like and let it kill you
fred101

Golden Member

Bij de meeste auto's gaan alle lampjes branden als je het contact omzet. Het oliedruk lampje doet dat zeker aangezien er dan nog geen oliedruk is.

Een motor laten vastlopen door olie gebrek is best heftig. Dan moet het ding olie zuipen, verwaarloosd zijn qua onderhoud, of ergens een fors lek hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

en dan moet je ook al horen ratelen en kloppen als een gek dan.

heb ook al 2keer zonder olie gereden met men dodge, ding zoop 1liter per 300km olie (was 38jaar oud en had al 320 000km op LPG gelopen. vorige eigenaar vond dat olie toevoegen genoeg was als onderhoud. ketting is 3tanden versprongen op 198 000mijl, was nog de originele en die moest elke 60 000mijl vervangen worden,...)
die begon hard te tikken en ging niet harder meer dan 80. op de eerste parkeerplaats die ik vond ff gestopt en gezien dat die geen olie meer had. 4,5liter in gegoten (na 3,5liter kwam het streepje pas op minimum te staan) en verder gereden. jaar of 3-4 weer hetzelfde. als die weinig rijd, vergeet je dat soms eens te controleren voor je vertrekt.
heb 8jaar met dat ding gereden. startte en reed nog altijd goed, ook na al dat bovenstaande.

idd moet je bij het starten je lampjes controleren. normaal lichten alle noodzakelijke op (motor, olie, accu) bij contact aanzetten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

bij de defender is het nu gewoon 1 liter olie op 1 tank diesel...
Blok gaat er binnenkort uit voor revisie. God zegen het olielampje voor dat ding.

Bij de Ford zit er een ontwerpfout in het laadsysteem: met de magnetti marelli (beter bekend als magnetti spaghetti) alternator is de regelaar niet sterk genoeg

op de D+ zitten namelijk 2 zaken:
laad indicatie (dat is een led naar +)
engine run relay(een relay naar min)

als je het run relay eruit trekt, werkt het perfect. Laat je het zitten is het signaal niet sterk genoeg om het lampje volledig uit te doen gaan. Zo heb ik paar maanden terug dus de accu vervangen.. Binnen paar dagen weer ellende: wat blijkt: de koolborstels stonden te stuiteren, dus lampje ging ook daardoor niet volledig uit...... Want na starten zag je hem dus wel dimmen en dat was altijd genoeg....

overigens hoef je bij een olie tekort of problemen niet direct ellende te horen: mijn MuZ sloeg zonder problemen vast toen de big end ineens niet meer ging...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Ah, 'torentje bouwen'. Dat is heel gewoon bij kleine loodgieters >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten