Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Aceton duur??? ik koop dat in 5liter flessen en kost misschien 10-15€.
ik gebruik het voor alles, verfborstels, lijmresten verwijderen, ontvetten,...

en verdampt heel snel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Aceton is ook ideaal spul om pvc mee te verlijmen.

Maar inderdaad heb ik ook er wel eens iets mee schoon willen maken en het helemaal geruïneerd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik maak mijn eigen coils voor het elektrisch roken mbv kanthal draad.
Om daarmee lekker te werken moet je het even uitgloeien zodat de coil netjes in model blijft, de meeste mensen doen dat met een aansteker, maar ik zet 'm even op de labvoeding dan gloeit hij prachtig op en is de veerkracht er uit.
Stom genoeg heb ik het al een paar keer gehad dat ik het draadje in de krokedillenbekjes frutte terwijl de voeding al aan stond.
Krijgje mooie verschoeide lijntjes van op je vingers.

Ah, nog eentje gigantisch lang geleden: een mooie pvc plaat uitgeboord voor gaten van ledjes schakelaartjes en een paar potmeters.

Bijna klaar dus effe de randjes afbramen met een grote boor, ik laat de boormachine draaien en denk even het randje van het gat net aan te tippen: Te laat, de boor hapt in het kunstof en ram, dwars er doorheen. God wat het ik toen staan %^&%#!(@9!

Sindsdien braam ik de gaatjes af met een verzinkboor of een losse boor in die ik met mijn hand ronddraai.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
evdweele

Overleden

Op 7 oktober 2014 20:37:41 schreef henri62:
Aceton.
Maar inderdaad heb ik ook er wel eens iets mee schoon willen maken en het helemaal geruïneerd.

Heel lang geleden had een collega van mij ontdekt dat trichloor fantastische schoonmaakcapaciteiten had.
Aan boord van een koopvaardijschip wilde hij dat demonstreren. Op de brug was jarenlang stevig gerookt en alles was met een bruin laagje tabaksteer bedekt.
Bij de reparatie van de marifoon zou hij ook het bedieningskastje daarvan eens flink oppoetsen.
Met een dot poetskatoen doordrenkt met trichloor ging hij het gemoffelde kastje te lijf en vergat daarbij ook de kunststof glaasjes van de signaleringslampjes niet.
Na afloop zagen die glaasjes er ineens heel erg droevig uit. Of ze tranen met tuiten huilden ;(
Nadien was hij wat voorzichtiger met zijn schoonmaakwoede....

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 7 oktober 2014 20:58:18 schreef evdweele:
Nadien was hij wat voorzichtiger met zijn schoonmaakwoede....

Ik ook, ik test het nu meestal uit op een onzichtbare plek als ik iets van kunststoffen schoonmaak.

Gelukkig was die schade van mij redelijk beperkt, iets zelfbouw achtigs geloof ik dat het was. Kon wel opnieuw beginnen met het kastje of frontplaatje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 7 oktober 2014 20:48:08 schreef henri62:
Ah, nog eentje gigantisch lang geleden: een mooie pvc plaat uitgeboord voor gaten van ledjes schakelaartjes en een paar potmeters.

Bijna klaar dus effe de randjes afbramen met een grote boor, ik laat de boormachine draaien en denk even het randje van het gat net aan te tippen: Te laat, de boor hapt in het kunstof en ram, dwars er doorheen. God wat het ik toen staan %^&%#!(@9!

Sindsdien braam ik de gaatjes af met een verzinkboor of een losse boor in die ik met mijn hand ronddraai.

Trapboor gebruiken en zelden bramen. Als je er bij kan even de trapboor aan de andere zijde laten draaien en je hebt heel zuivere gaten. Ideaal voor het boren van plaatwerk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Aceton kan je ook heel goed gebruiken om iets droog te maken.
Op het chemielab gebruikten we het on de laatste restjes water uit het glaswerk te spoelen (water lost namelijk goed op in aceton, want het is hygroscopisch).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 oktober 2014 21:11:55 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Trapboor gebruiken en zelden bramen.

Goeie tip, ik zal het om mijn verlanglijstje zetten en er eens eentje aanschaffen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 oktober 2014 21:02:06 schreef henri62:
[...]Ik ook, ik test het nu meestal uit op een onzichtbare plek als ik iets van kunststoffen schoonmaak.

Gelukkig was die schade van mij redelijk beperkt, iets zelfbouw achtigs geloof ik dat het was. Kon wel opnieuw beginnen met het kastje of frontplaatje.

@henry63:
Voor afbramen gebruik je zoiets voor. Of deze

Die zaak heeft ook hele mooie getrapte plaatboren, maar denk er aan dat je plaaatdikte dan onder de trapdikte moet blijven en je met name bij grote gaten een laag toerentel moet gebruiken. erder zijn die alleen geschikt om met een kolomboor te gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Goed afgelopen zaterdag belt mijn zusje die aan het verhuizen is. Na het terug monteren van het schakelmateriaal en het ophangen van nieuwe lampen werken lichtpunten niet meer.

Nu ben ik zelf ook bezig met mijn huis en was radiatoren aan het terug hangen. En gaat vast wel ooit koud worden. Maar goed, altijd eerst de ander helpen.

Ik daarheen met wat beperkt gereedschap wat ik even snel bij elkaar gegrist had.

Tja.. het klopt ze werken niet meer, maar beide van een wissel schakeling, dus zal wel niet goed aangesloten zijn. schakelaars van de muur.

Eerste indruk: Alle denkbare kleuren draden aan elkaar en doorelkaar (blauw,zwart,bruin,rood,groen,grijs,geelgroen), kroonstenen en rode bouwmarkt staat doppen. Blijkbaar hebben de vorige eigenaren in de afgelopen 65 jaar wat gehobbyt. Verder natuurlijk centraal/lasdozen ontoegangkelijk boven het plafond.

En ik had geen meetgereedschap bij....van alles rond gezocht. overal waar iets los kon gegaan zijn en ik bij kon. Niets te vinden.

Na een uurtje of wat worden mijn gedachte toch wat problematisch....toen kreeg ik een ingeving......OF JE DRAAIT GEWOON EEN WERKENDE LAMP IN DE FITTING.

blijkbaar gewoon 2 kapotte lampen.

had een piep in de keuken, en kon niet ontdekken waar hij vandaan kwam

door de frequentie kon je niet goed bepalen via welk oor het nou het hardste binnenkwam, maar als ik m'n hoofd draaide was het geluid wel minder
avond ervoor flink in de herrie gestaan bij een optreden, dus heeft daar misschien daar wel mee te maken

halve dag verder nog steeds die vervelende piep uit een hoek waar geen elektra zit

dus een voor een alle stekkers eruit
-magnetron
-wasmachine
-laptop aan de andere kant van de tafel
-tablet 1 verdieping hoger ( je wordt steeds wanhopiger )
-waterkoker ( echt wanhopig )

- ohja... de vaatwasser, maarja die stekker zit helemaal onder de keuken, dus plank ervanaf.. ja hoor, geluid was weg

alles weer aangesloten, ook de vaatwasser en het geluid bleef weg
tot 's avonds... geluid kwam weer terug
dus maar goed aan de slag, hoofdschakelaar uit... geluid bleef

alles overhoop gehaald, kastjes leeg, en ja hoor..... daar lag de elektrische vliegenmepper met z'n schakelaar half op een potje.............heb ik daar nu zo'n tijd voor lopen rommelen?
eneloop batterijen lopen echt langzaam leeg, had hem al sinds september niet meer gebuikt

fred101

Golden Member

kreatief met slang:

Een schroevendraaier om bv piepende onderdelen te vinden , zet de punt van een schroevendraaier op het punt wat je verdenkt en het handvat tegen je oor.
Een andere manier die ik gebruik als wat luxere poor man stethoscoop: Een stukje festo perslucht slang. De ene kant in je oor, of als je het over de top wil maken laat je het uitkomen in een koffiebekertje wat je over je oor zet. Met de andere kant probe je in je schakeling.
Deze techniekjes zijn vrij bekend binnen de auto/motor wereld.

Een tweede tip mbt een schroevendraaier. Iedereen heeft wel van die situaties waar je een schroef in een gaatje moet wurmen waar je niet met je hand in kan. Een simpele oplossing: stukjes siliconen slang. Niet alleen ideaal voor schroeven en boutjes maar ook voor het verwisselen van lampjes.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2015/04/Tips1.jpg

Op de foto hou ik zo een schroef met kartel revetje vast

Of nog erger, het zit zo ver weg dat je schroevendraaiers ook te kort zijn.
Daarvoor heb ik ooit 3 hele lange schroevendraaiers bij Conrad gekocht.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
kVA16

Golden Member

Dat luisteren klinkt zeer bekend. Regelmatig een stuk flex (flexibele installatiebuis) gebruikt om erachter te komen welk relais, bewaker o.i.d. aan het ratelen was in een of andere besturingskast (2m bij 1m60) na een verbouwing of upgrade. Door dan op tactische plaatsen wat geluidsdemping te plaatsen verklein je het zoekgebied in notime.

Voor het gedoe met onbereikbare schroefjes/moeren gebruik ik verschillende methoden.
Om te plaatsen: tape, telescoop magneet, dikke elastiek, stubifix (de elektrikers kennen dit kneedspul wel), punttang, een magneet op de plaat of aan de buitenkant van de kast, en nog diverse andere methoden.
Opvissen verloren materiaal: (telescoop) magneet, draad achter montageplaat langs, buisje of slangetje, tape aan een stuk stug draad, enz, enz.

Ach ja, met vele jaren reparatie en montage op soms de meest onmogelijke plekken en vaak in the middle of nowhere word je vanzelf vindingrijk.

idd, na vele vloek momenten gebruik ik voortaan een (als ik het goed heb) schroefstarter. ideaal.

duck-tape does miracles...so do I
Shiptronic

Overleden

Ik lijm met secondelijm wel eens een moertje op mij vingertop, die kan dan precies ergens achterlangs; boutje er in klaar. Dan alleen nog even je vinger los wrikken ;)

Iets aan mijn vingers lijmen is dan ook een van het weinige dat altijd lukt met seconde lijm.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja zoon schroevendraaier bedoel ik RAAF

duck-tape does miracles...so do I
kVA16

Golden Member

Ja, nog een zwik schroevendraaiers in m'n kist/koffer/rugzak erbij. Sjouw jij alles voor me?
Op boten, in kweekkassen, ondergrondse waterzuivering en dergelijke moet je qua gereedschap en spullen zo licht en compact mogelijk zijn.
Dus ga ik liever met een beperkt maar goed gekozen set gereedschap aan het werk. Verhuizen laten we aan andere mensen over.

moertjes op rot plekken plaatsen doe ik met een kruiskop schroevendraaier welke magnetisch is. zit de schroef er eenmaal in is het vasthouden met een tang of steeksleutel veel makkelijker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dan blijken je schroeven RVS te zijn.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

wat lagervet op een vingertop werkt ook prima, vingers lijm ik liever aan schoenzolen vast :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@testman:
Ook met messing en nylon moertjes?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tip: Niet alle micro-USB stekkers zijn hetzelfde.
http://prive.bitwizard.nl/dsc05785_small_small.jpg

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hahaha daar was ik bij mijn vorige baan ook achter gekomen. :P

Dit topic is gesloten