Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

klein is fijn

Moderator

Het vervolg van:

ontwerptips en domme fouten
Nog meer ontwerptips en domme fouten
Nog veel meer ontwerptips en domme fouten laatste

Om meteen maar af te trappen: De shutdown ingang van een schakelende regelaar voor een enable aanzien. En ik me maar afvragen waarom ik geen 5V op de uitgang kreeg.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Om m'n current-limit circuitje te testen hadden we een 100 ohm weerstand gebruikt. 5V, 100 ohm -> 50mA. (current limit moet ongeveer 100mA zijn, 10mA als ie "getript" is). Gisteren avond werkend gekregen. :-).

Chinese kwart watt weerstand.... Ziet er uit als het formaat wat ik ken als een achtste watt..... Hint....

Gelukkig niks ernstigs. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ontwerptip: weerstanden altijd minstens 100% overdimensioneren als het een beetje iets moet kunnen hebben. Dan was het hier nog op het randje goedgegaan voor kortstondige belastingen (ervan uitgegaan dat een Chinese halfwatter met een kwart watt belastbaar is). Vermogens van weerstanden staan vaak aangegeven bij lagere temperaturen dan ze daadwerkelijk bereiken als je ze maximaal belast.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 8 oktober 2013 16:32:58 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad, temperaturen die je alleen kunt halen als je zo'n weerstand in een luchtstroom uit de categorie "orkaankracht" plaatst, of de lucht in de omgeving op -20C houd.

Dat is net zo kansloos als een MOSFET specificeren op een continue drain stroom als je de behuizing (of soms zelfs de junctie) op 25C houd... tuurlijk...

@REW: is het nu een 0-ohm weerstand geworden, met de bijbehorende kleurcode?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Haha, dat is nu letterlijkm en figuurlijk een koolweerstandje!! :-)

Ik heb pasgeleden nog iets heel fijns aan de vingers gehad...

randaarde stekker > 2X 0.50mm2 iets van 10 meter schemerlampsnoer (Tweelingsnoer) > 4-voudige tafelkontaktdoos met... Jawel Randaarde!

Was een leuke kortsluitingsbeveiliging. >:)

60 Watt peertje in een bureaulamp deed het alléén wel priema, maar als men dan de computer inschakelde, en dan ook nog eens een 19" herniabak, had je feest...
De lamp ging ongeveer uit, en de computer begon wel erg moeilijk aan zijn opstartproces.
Pas als de demagnetiseringssyclus voorbij was werdt het beter.

En dan nog verbazen dat het snoer (Wat op een lekkere kluwen lag omdat er maar iets meer dan 2 meter nodig was) warm werd...

Dat heb ik er gauw tussenuit gehaald en eens een échte spanningsslof met 3X 1.5mm2 3 Meter tussen gehangen.

Meteen met een tang dat stuk schemerlampsnoer er tussenuit geknipt, en in de vuilbak gesmeten.
De stekker en tafelkontaktdoos wachten nu op een passende kabel.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Of ik. boren schuin boven een wcd en raar kijken dat de boormachine ermee ophoud.

fred101

Golden Member

Vandaag ontdekt dat je, ook op bijna DC, paracitaire capaciteit niet moet onderschatten. Ik was aan een simpele diff amp bezig. Manhatten style gebouwd omdat het op neen breadboard zwaar knudde was.

Ik kreeg het 3 dB punt echter niet hoger dan 200-250 kHz. Als er oscillaties ontstonden was dat op 136 kHz. Maar daar ontstond bij sommige opamps ook een toename van de gain. 5.6 pF over de weerstanden was genoeg om oscilleren te voorkomen maar het 3 dB punt lag nog onder de 100 kHz. Uiteindelijk bleek 0,25 pF net voldoende om de boel stil te krijgen maar ik kwam niet hoger dan 250 kHz.

Na wat meten, nadenken en eenm AC simulatie vond ik de oorzaak. De paracitaire capaciteit tussen de stukjes PCB die boven op het groundplane zijn gesoldeerd als steuntjes zijn ongeveer 1 a 2 pF.

Helemaal niks voor deze lage frequentie zou je denken maar gecombineerd met 3 weerstanden achter elkaar van elk een paar honderd kOhm, krijg je een heel mooi LPF.

Ik wilde manhattan eens proberen omdat frezen zo vervelend stoft en het door veel mensen voor RF wordt toegepast. Ik gebruikte dit wel eerder maar alleen voor voedingsrails etc. Niet voor het RF signaalpad vanwege deze capaciteit. Ik frees normaal eilandjes en dan is de capaciteit veel lager. Toch eens op zoer naar zo'n tooltjke waar je cirkels in het koper mee kunt krassen/boren. Ik heb een zaagblad geprobeerd en een bijgeslepen houtboor maar dat werkte maar moeizaam.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 oktober 2013 18:25:23 schreef dirkie:
Of ik. boren schuin boven een wcd en raar kijken dat de boormachine ermee ophoud.

Accu leeg ! :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

@Fred, is een puntlas boortje niet iets voor je?, zal even een voorbeeld zoeken van de goede.

found : http://www.drapertools.com/products/Detail/57624_SWC1.jpg

de centerpunt veert in, en rust op het materiaal, hoeft er dus niet door

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 9 oktober 2013 00:20:46 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

Die van Shiptronic lijkt me erg handig. Verende punt en een handvat. Eens kijken of ik die hier ergens in een DHZ zaak kan vinden.

Ze zijn er zo te zien ook nog in meerdere diameters. Eentje van ergens tussen de 7 tot 10 mm lijkt me bruikbaar

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nee niet echt, heb zelf de 2 varianten en met een punt las heb je eigenlijk nooit een center gat, terwijl met een echte puntlasboor je dat wel hebt (je maakt het center punt zelf) :) maar voor jou wrs heel handig.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

Ik moet geen gat in het midden krijgen, anders dan een klein inprik gaatje en de groef moet breed genoeg zijn (randeffect capaciteit) daarom lijkt mij een puntlas frees met verende punt ideaal.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 9 oktober 2013 00:44:19 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

@Damic:
Die van jou zijn ook bij HBM verkrijgbaar. Dat andere type hadden ze vroeger, maar nu blijkbaar niet meer.

Die centerpunt boor je in de plaat. Dat is leuk als je dille plaat hebt, maar niet met 35µ koperfolie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja weet ik, mijn komt ook van daar, 1 van de laatste dual setjes :)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

Net even grofweg gemeten, ik had geen zin om een hele faraday opstelling te bouwen dus dan maar 3 digits minder ;-) . Alleen eerst paracitaire C van de opstelling gemeten, dat was 3 fF en de meetresultaten zijn daar voor gecorrigeerd.

Een gefreesd circeltje met 7,5 mm diameter geeft 2.0022 pF tussen circel en erom heen liggend massavlak.
Een 19mm circel is 8,534 pF
Een 8x8mm opgesoldeerd tegeltje dubbelzijdig pcb is 3,224 pF dus mijn inschatting van was nog aan de voorzichtige kant. Als daar een 1 M weerstand opzit kun je het boven 100 kHz wel vergeten.

En als de onderkant ook massavlak is wordt de capaciteit nog groter.

Ik bouw het nu opnieuw, maar dan meer zwevend en op de kritieke plaatsen mbv een guardring.

Ik kwam nu met een betere bouwwijze en de zelfde opamp tot 800 kHz en met een LM318 dik over de 1 MHz.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Typisch, jij hebt een opstelling die niet boven de 100kHz komt, en tegelijk is hier een topic over een fietslamp die rond de 100 MHz een hoop rommel uitstraalt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Sparkey, ik zie de overeenkomst niet. Ik probeer een sinus van DC tot 1 MHz met zo constant mogelijke amplitude te versterken. Hij moet dat van 1mV tot 1V RMS doen. De boel draait veel verder door maar ik wil het 3dB punt boven de 1 MHz hebben en dat is nu gelukt. Dat is iets anders als het schakelgeweld van een converter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat snap ik, maar ik vind het ironisch dat jij probeert iets netjes te laten oscilleren op zo'n frequentie, terwijl iets triviaals als een koplamp van een fiets door een brak ontwerp juist een grotere bandbreedte lijkt te hebben. Dat geeft vooral aan dat de natuur erg gemeen kan zijn.

Overigens vind ik jouw projectjes en metingen ook bizar; je hebt het over femtofarads in je meetopstelling, en dramatische parasitaire capaciteiten van een paar picofarad; bij mij is 10nF meer of minder meestal niet eens de moeite waard om over na te denken. Grappig hoe daar zo'n orde van grootte verschil in kan zitten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Ach wat zijn fF als je met 1 aF resolutie kan meten >:-)

Maar die paar pF zorgen er wel voor dat het spul niet doet wat het hoort te doen, 200 kHz versus 800 kHz, wat ik toch best een dramatisch verschil vindt.
Maar ik probeer het eigenlijk juist niet te laten oscilleren. Door die paar pF gilde de LM318 het uit.

EDIT: de pootjes van de ingangen iets omhoog gezet en wat verder uit elkaar. 3dB punt ligt nu op 3 MHz met 0,25 pF over de feedback weerstanden tegen oscilleren.

Deze versterker meet de spanningsval over een shunt. Is onderdeel van een powermeter die DC tot 1 MHz, 0-10A, 0-300V moet gaan doen en ook de powerfactor weergeven.

Dan zal ik maar niet vertellen dat ik niet blij ben met de 43,2 nH paracitaire zelfinductie van de shunt ;-) (dat zorgt ervoor dat de 0.1 Ohm shunt op 1 MHz een impedantie van 0.2 Ohm heeft)

Ik heb voor de grap ook de powermeter van Bob Pease gebouwd, stripje verguld RF shield spul als 10 mOhm shunt, een dubbeltor en wat weerstanden. Geen voeding nodig en dan echt TRMS powermeten. DC multimeter aansluiten en de aflezing is 1mV is 1W, echt zo'n bizar Pease ontwerp waarbij hij een 1 mOhm shunt zo ontwerpt dat deze een 3000 ppm tempco heeft wat het tempco van de Vbe overgang compenseert.
Hij heeft het er in een Bob Pease show over, what is all this Wattmeter stuff anyhow Aan het eind demonstreerd hij hem. Maar er zit een luchtje aan. Als je goed kijkt zie je dat ze de eerste digits van de agilent multimeter met zwarte tape gemaskeerd hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=QoLHi007I5k&noredirect=1

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op sommige avonden had je beter een cursus kantklossen kunnen volgen dan de soldeerbout te hanteren!
Ik had een pcb-voedingsconnector welke ik nodig had aan een snoertje. De connector heeft drie pinnen in een driehoekje staan, waarvan twee op de + verbonden bleken. (Is handig, staat lekker stabiel op t pcb). Snoertje eraan, ingetaped, ingebouwd in kastje met weinig ruimte, veel gefriemel en 14 boutje/moertje/veerringetjes etc. Niet getest, want wat kan er nu verkeerd zijn aan een snoertje. Vooraf doorgemeten, dus hup. En dan doet ie het niet!!
Had al eerder een kortsluiting op het pcb gehad, dus vreesde daarvoor (soldermask iets scheef, 0.5mm spacing). Alles weer uit elkaar etc etc. Lang verhaal kort: tot mijn verbazing werd het contact tussen de twee pinnen verbroken door het insteken van de male-connector. Tja, nooit aan gedacht...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 16:16:44 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dit weekend begonnen aan mijn LED-kerst project (26x13cm). Bestaande uit bijna 150 LED's, ruim 300 gaatjes van 1mm geboord, en heb ze vastgelijmd met de onderkant van de LED op plexiglas. Nu komt het vervelende: alle LED's zijn wit uitgeslagen van de secondelijm. Nu moet ik ze allemaal gaan schoonmaken zonder dat ze losgaan of dat het plexiglas beschadigd. Heeft iemand hier ook een oplossing voor toevallig?

gezocht: nieuw potje " magische rook "
EricP

mét CE

Als je er voldoende ruimte tussen hebt en ze zijn niet te erg aangevreten... Polijstschijfje op de dremel en met een laag toerental poetsen.

Gezien de hoeveelheid werk... Denk ik dat ik voor 'uithuilen en opnieuw beginnen' zou kiezen...

Dit topic is gesloten