Ford radio 6000CD RDS E-O-N ontvangt geen zenders

Beste Forum leden,

Genoemde radio ontvangt al langer geen zenders op de FM (en ook nauwelijks op AM/LW).
Bij zender zoeken blijft hij scannen.
Nu zou het aan de antenne kunnen liggen en die ga ik binnenkort controleren.
Ondertussen heb ik ook op Internet info gevonden die zegt dat vaak de tuner IC TEA6842 gesneuveld is waardoor de radio dit gedrag vertoont.
Die IC vervangen lijkt geen simpele klus maar zou wel een uitdaging voor me zijn.
In
http://www.globalspec.com/goto/PDFViewer?pdfURL=http%3A%2F%2Fwww%2Eeet…
wordt beschreven hoe je zonder geavanceerde middelen zo'n IC kunt vervangen.

Mijn vraag is wat jullie vinden van de beschreven reparatie methode.

Groet,
Magnetron

Ik vind dat het desolderen van het IC erg lastig wordt gedaan, met een hetelucht station is dit een minutenwerkje om te vervangen en kwa prijs (80€ oid voor een instapmodel) is het ook geen geavanceerd middel meer in mijn ogen.

Voordat ik een hetelucht bout in mijn bezit had, pakte ik het meestal aan door de chip rondom met een laagje tin langs te gaan zodat de chip zelf op temperatuur kwam en het soldeer lang genoeg vloeibaar bleef om hem eraf te pakken.

Ik weet niet in welke omgeving je woont, als je het even in je profiel zet dan kan iemand het waarschijnlijk wel even voor je vervangen.

het lijkt gemakkelijk maar het er uithalen van de tuner is al een heel werk.
heb het zelf bij de hand gehad ,vrij lastig.
het vervangen gaat ook niet zo makkelijk als het lijkt.
print helemaal uitbouwen en goed letten op soldeersluiting tussen de pinnetjes van het ic.
het verwijderen gaat het makkelijkst met hete lucht.
het solderen met een kleine punt of soldeer pasta met hete lucht.
het is mij gelukt om hem weer werkend te krijgen.
veel succes.

het duurde mij 2 uur

In de post van de TS staat een of andere rare doorverwijslink (malware? privacyprobleem?), de directe link luidt http://www.eetasia.com/ARTICLES/2003JUN/A/2003JUN19_ICD_HBM_AN.PDF

Opzich vind ik de daar beschreven procedure zo gek nog niet, al is hetelucht wel makkelijker.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

om je uit de droom te wekken.
print gaat kapot, je hebt zowat geen ruimte, je moet eerst de tuner uit de print zien te krijgen zonder schade aan de hoofdprint.
zonder de juiste apparaten onbegonnen werk.
ic kost via ebay 4,95 euro inclusief verzenden levertijd 3 weken.

Maarten dat lijkt wel te lukken ,maar is bij de ford radio niet te doen.
enkel soldeervlakjes die los komen op die manier.

Scalpel langs de pootjes halen, net naast het huisje. Maar ook daarbij is voorzichtigheid geboden met de vector (kracht én richting) en eigenlijk moet je hier wat ervaring mee hebben voor een succesvolle afloop. Daarna de pootjes per stuk verwijderen met de bout.

Een voordeel dat je hebt is dat de layout de mogelijkheid biedt tot het patchen van een losgeraakt padje hier of daar.

Bedankt voor al deze eerste info.
Ik heb begrepen dat het tuner gedeelte in een vastgesoldeerde afscherming op de hoofdprint staat. Dat moet dus eerst al los en open.
Bovendien zal ik het lossolderen eerst wel even willen oefenen op een scrap print.
Zoals eerder gezegd: ik moet de antennen eerst nog controleren.
Reparatie wordt een langer project en ik weet niet of de directie zich wil laten rijden met een gat in het dashboard.
Houd me aanbevolen voor meer advies.
Trouwens, ik woon in Twente (bij de stoplichten :-)).

Groet,
Magnetron

antenne hoef je niet te controleren, ic defect 100% zeker.

Jochem heb jij zo'n klein tangetje ( 100 pinnetjes)

Ehm, tangetje? Scalpel is een mes, daarmee de pootjes afsnijden langs het huisje. En de losse pootjes verwijder je gewoon met een klodder tin aan de bout: even met de richting van het pad mee het pootje (of 2 tegelijk) er af strijken. Elke 3 of 4 pootjes even de soldeerpunt aan de spons schoonmaken.

ha Jochem heb je mijn foto gezien.
ging niet zo gemakkelijk.

van dat mes dat snapte ik ,maar bericht was al weg toen het me te binnen schoot(tangetje)

Ik heb de foto gezien. Hoeveel werk het is om deze sub-print te demonteren kan ik zo niet inschatten. Is voor een groot deel afhankelijk van de hoofd-print - hoe groot zijn de gaten, zijn ze doorgemetaliseerd, hangen er pinnen zonder thermal reliefs aan grote kopervlakken, etc.
Maar als het printje van de foto voor me ligt, zou ik in een half uur de nieuwe chip er op moeten hebben. Eventueel daarna nog een paar patchdraadjes leggen als er hier of daar een pad losgekomen is. Al met al denk ik dat de hele klus incl. uit- en inbouw me ook zeker 2 uur zou kosten.

Een beginner moet zich wellicht even achter de oren krabben of hij dit wil gaan doen. Misschien is het simpeler om zo'n radio van MP te trekken? Of z'n cassette-broertje die vast goedkoper is, om daar het complete printje uit over te zetten (als dat compatible is)?

De print die Win2K laat zien is idd de tunerprint van de Ford 5000 en Ford 6000CD radio.
Zag op een you tube filmpje iemand de tuner print verwijderen van de hoofdprint.
Hij knipte de pennen van de tuner pcb door en maakte daarna de gaten schoon met 1mm boortje om daarna een vervangende tuner pcb in te kunnen solderen.
Mijn vraag is: zijn schermkapje over tuner print en de print zelf goed los te solderen met standaard middelen soldeerbout, soldeer kous en een tinzuiger, zodat de tuner print intact blijft? Of is er meer voor nodig?

voor 35 euro heb je al een complete vervanger op marktplaats, staan er meerdere op..

Voor een 6000cd rds eon vragen ze wat meer, zag ik.
Maar daar ging het eigenlijk niet om.
De voldoening zit meer in het zelf repareren.

Enkele jaren terug heb ik ook een reparatie aan zo'n 6000 RDS EON gehad (zie topic 115424) en heb toen ook MP afgestruind; veel van de aangebodenen hadden echter hetzelfde tunerprobleem. En ze waren idd duurder dan 35 euri...
YMMV

Zonder 'echte' desoldeerbout is het uitsolderen van de tuner en daarbij de print heel houden een uiterst hachelijke zaak, maar met voldoende flux is het wel te doen. Je hebt alleen wel een bout van minstens 60W nodig, anders loop je het risico dat de print bezwijkt onder het aanhoudend thermisch geweld.
Voor het lossolderen van de afscherming heb je eigenlijk 80W of meer nodig, hoe groter de klomp koper hoe makkelijker het gaat.

Speciaal voor dit soort klussen heb ik nog een gassoldeerbout, een overblijfsel van de HTS...

Zoals reeds gezegd, langs chip afsnijden met scalpel of een (nieuw) afbreekmesje, is zo gepiept. Dan de losse pootjes een voor een eraf halen.

Dat gaat natuurlijk alleen als je eerst de tuner uit de radio hebt weten te krijgen...

Die zit nogal ver weg in de kast, zie dit plaatje.

Het is een dubbelzijdig, doorgemetalliseerde print met (op de pinnen) thermal reliefs. Het blik zit gewoon direct in het massavlak (3 plekken) en de lippen zijn voor het solderen omgebogen.

De you tube film die ik boven bedoelde en die, denk ik, een aardige inkijk in de juiste radio geeft , kun je vinden onder: "Ford Mondeo Radio 6006E strip and repair".
Ben even niet in staat om de link hier te plaatsen.
Alleen het tuner deel wordt door knippen grof verwijderd.

Beetje een zinloos filmpje. Gaat over 'strip and repair', maar daar zie je juist niets over, alleen wat beelden van de binnenkant van de radio... ;)

Klopt, maar ik had mijn radio nog niet van binnen gezien.
Dus dit filmpje bood de gelegenheid.

de tuner heb ik verwijderd met een weller met punt 8 en tinzuiger en desoldeerkous met veel flux.
print wel uitbouwen ,werkt makkelijker.

zit behoorlijk vast ,wel rekening mee houden.
ik had de pech dat ik hem 2 keer moest verwijderen.

soldeerbrugje over het hoofd gezien bij het ic (sluiting 2 pinnen)

extra controleren na plaatsen ic.

edit: het afknippen van de pinnen van de tuner was ook een oplossing waar ik niet aan gedacht heb.

maakt het wel makkelijker.

[Bericht gewijzigd door Win2k op (16%)]

Win2k,
Begrijp ik uit je antwoord dat je de tunerprint hebt losgehaald en vervangen en niet alleen de IC?
Want ik neem aan dat je een tunerprint met doorgeknipte pinnen niet meer kunt terugplaatsen. of je zou er nieuwe pinnen op moeten solderen.

ik heb de tuner uitgesoldeerd en de ic vervangen en daarna alles weer terug geplaatst.

maar het afknippen is volgens mij moeilijk met de behuizing er nog omheen, weet ook niet of ik ze kon afknippen.

is wel een makkelijke manier om de tuner er uit te halen.
als je er bij kunt.

Begrijp ik het dan goed dat je het afschermblik tegen de tuner kunt laten zitten, en alleen de pennen van de tunerprint de-soldeert en deze dan kunt verwijderen?
Het wordt tijd dat ik de radio open maak en de zaak aanschouw.

tuner moet er compleet uit met afschermblikken, daarna de blikken verwijderen.
omgekeerde volgorde terug monteren.

blik aan de printzijde heb ik na vervangen ic terug geplaatst,en de tuner op de print gesoldeerd om te testen of hij het weer deed.
daarna heb ik het afschermblik voor de componentzijde er weer op geplaatst.
bij mij lukte dat.

ic al besteld?