testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de buisjes zijn aan 1 kant goed zwart. kun je op de print de draden van de buis niet omruilen? werkt met korte gare tl's ook vaker. draai de buis om en ze werken nog met wat hulp bij het starten..
heb zojuist maar 2 originele nieuwe besteld: krijg die dingen nooit heel uit hun houders en die 300 euro blijkt een koopje. Bij telemecanique leverenze deze dus niet, maar zijn net opvolgende wel voor 280 euro ex.
enne kom deze module ook tegen voor 600+ dollar, das dikke 540 euro...
ding mag niet falen, dus origineel besteld en afwachten. Wil niet kloten met dingen die eventueel weer uitvallen, daar dit een herstelling is voor een ander.
besteld, betaald en dan een dag later horen... We kunnen niet leveren....
FIJN...
iemand nog een oplossing
HMI wisselen is geen optie GJ. Alleen die backlight moet hersteld worden..
2 van die pokke lampjes.... KOMOP zeg..
Anders moeten alle software ook herschreven worden..
EDIT: ff door de hitte bevangen: ESA heeft niet de afmetingen die ik nodig heb...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (20%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De dichtstbijzijnde lampjes bij Aswo zijn 250x2,6mm en hebben individueel 90 graden rubberen sokjes. Ik vermoed dat je daar dus weinig mee opschiet.
Is het mogelijk om LED-strips te plaatsen zonder dat het beeld er amateuristisch uit gaat zien?
Led lamp als verlichting zou werken , maar hoe los je het probleem op dat de inverter print geen fout geeft ?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wat betreft het IP nummer, misschien stuurt het panel LLDP messages. Even op een PC wireshark installeren en alle netwerk traffic capturen. Met wat geluk komt er bij het opstarten wat uit, dan weet je ook het MAC address.
testman
led verlichting is wel te doen, maar de ccfl buizen maken het wrs een side lit schermpje. daar heb je best sterke leds voor nodig bij een hoog scherm. makkelijker is achter het schermpje monteren zodat het licht op de juiste plek komt. echter geen makkelijk iets zonder die divider die de leds de juiste lichtspreiding in de lcd zelf geeft.
als je leds neemt, de werkspanning niet te hoog nemen als deze in serie staan.
CCFL erin gemaakt:
http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/065a/0900766b8065ac4e…
inmiddels via een bekende van hier ook de datasheet van de inverter gevonden
http://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/TDK%20PDFs/CXA-P1212B-WJL.p…
ik lees ff de belangrijkste data voor
start spanning (V) werkspanning (V) werkstroom (mA)
nieuwe lamp 1250 505 5
inverter 1700 600 6
zou toch moeten werken.... Maar helaas... NIETS!
En nee de lampen doen het PRIMA op de nog steeds geleende tester....
Moet ik ergens iets resetten denk ik..
de handleiding van de manual zegt ook:
For backlight replacement details, refer to the replacement backlight unit’s installation guideEDIT:
manual gevonden van BIJNA hetzelfde display:
http://www2.schneider-electric.com/resources/sites/SCHNEIDER_ELECTRIC/…
ik zie hier niet echt wat bijzonders...
scherm met BL 1 op de tester
scherm met BL 2 op de tester.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]
ben je sprakeloos van de verbeterde foto's nu maarten?
de CCFL? slijten dus, dat wist ik niet, deze geven een pak meer licht...
CCFL's gaan achteruit ja. In kleur EN in opbrengst.
Op het werk staan een aantal Eizo TFT's met 65000+ branduren op de teller, en die worden langzaam donker en oranje/rood
Maar dat lost jouw probleem niet op.
Een generieke CCFL driver er in gooien ?
Open deur; hij is dimbaar , dimming staat toch niet op 0% 
Wat voor signaal staat er op CN1-7 ? Daar de scoop al op gehad ?
En wat staat er op CN1-6 ?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (10%)]
nee, hij staat niet op 0%
op 7 staat dus 2.5 V wat vol aan betekend en op 6 5V wat een open/defecte lamp betekend.
Maar hij krijgt de lamp gewoon niet opgestart....
2 opties open:
.1 ik moet nog ergens iets resetten???
.2 doordat de CCFL's kapot waren heb ik beide inverters nu opgeblazen, waar ik dus aanvankelijk al bang voor was.....
met een andere inverter, moet ik dat signaal even aan 0V hangen...
OKEE, even de stoute schoenen aangetrokken en die pin 6 losgemaakt.
Dat moest toch een OUTPUT pin zijn? Waarom komt mijn 5 V dan vanaf het moederboard??? de spanning op de pin 6 op de inverter is nu 0.5 V...
de datasheet is weinig dubbelzinnig:
This is an output pin and it is active high (+5V) if any Lamp opens / fails
Active high. Hij is mij LOW mits losgekoppeld. Maar hij is HIGH aan de mobo zijde.
Gekke is. Nu is er 12V op de beide Vin? 0v op beide gnds en 5 V op de remote. Dan zouden die lampen toch iig aan moeten gaan.
De dimmer staat op 2V nu...
ik snap echt niet waarom die lampen geen enkel teken van leven geven....
althans, met de originele inverter of een andere van exact hetzelfde type.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (12%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
dat zou kunnen en ik ook wel logisch vinden, maar zo staat het dus niet in de datasheet.. Active high wil zeggen dat iig iets het ding tegen een voedingsrail legt.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Active high kan prima O/C zijn. Het zegt niks over de topologie van de driver.
Het zegt wél iets over de signaal-logica.
Zeg ik: die output geeft aan dat de lamp stuk is, en is active-high, dan betekent dat dat je een hoog signaal krijgt als hij stuk is en een laag signaal in het andere geval.
Zeg ik: die output geeft aan dat de lamp stuk is, en is active-low, dan betekent dat dat je een laag signaal krijgt als hij stuk is en een hoog signaal in het andere geval.
Als het een O/C uitgang is, en je geeft hem extern geen pull-up, dan is bovenstaande nog steeds waar, maar kun je de high-state niet detecteren.
Echter als ik de datasheet uit jouw link bekijk, dan blijkt nergens uit dat het een O/C uitgang zou zijn. Sterker nog: er staat vrij duidelijk een spanningsbereik gedefinieerd voor de high-state.
Dan nog kan het mobo natuurlijk een pull-upje hebben om bij een losse stekker ook een failure-state te krijgen. Maar dan zou je wel verwachten dat die inverter het signaal naar 0V trekt. Kun je meten of het een pull-up betreft? Misschien is op de inverter het drivertje van die pin 6 stuk?
testman
evsa's voor tl's gaan ook vaker stuk als de buis stuk gaat. gaat de buis stuk terwijl het licht al brandt is het vervangen van de buis vaak wel al genoeg. echter als de buis overlijdt tijdens het opstarten nekt de spanningspiek veel. deze piek voor het ontsteken wordt alleen opgebouwd als er een tl als last wordt gezien. tijdens het ontsteken fikt een elektrode in de buis door en is er geen belasting meer voor die evsa. daardoor is de ontsteekspanning veel hoger als normaal. tussen de 2 elektroden staat meestal alleen een condensator van een paar nf. vooral de goedkope evsa's met maar 2 of 3 draden op 1 tl buis gaan zo kapot..
het zou me niet verbazen dat je dit ook hebt, de buisjes werken wel op een ander soort inverter omdat deze een veel hogere spanning om te ontsteken uitsturen. zo lijkt de buis nog wel goed..
de buisjes zijn vervangen testman, de inverter is ook vervangen.
Steeds hetzelfde resultaat.
Ik heb inmiddels wel even die pin6 met een potmeter aangesloten op de GND om hem belast omlaag te trekken...
Daaruit blijkt idd een pull up vanaf het mobo van ca 6K8 te zitten.
Dus dan de potmeter maar even naar 0 om gedraaid. En VERAAID. de led blijft geel! Dus so much voor ACTIVE high en het testschema van die inverter (daarin staat namelijk ook gewoon en spanningsmeter tussen pin 6 en pin 3)
Enfin, nu nog zorgen dat die lampen aangaan... dan kunnen we het ding terug stampen...
okee,
ik ben zover dat ik weet dat op de originele inverter de zekering eruit ligt.
Den andere geeft iets meer teken van leven, maar hier zit een fout in het dimmende gedeelte van de backlight. Tijdens de metingen is de backlight ineens wel aangegaan (1:1 probe op pin4) kon dat paar keer reproduceren en ineens niet meer... (capaciteit opgeladen ergens denk ik)
Anyweg. Dat circuit zit opgebouwd romdom een TL5001 IC.
nou heb ik gemeten:
pin spanning
1 12
2 12
3 0,13
4 2,2
5 0
6 1,3
7 1
8 0
en ik heb met de scope gemeten, alle signalen zijn DC...
ik snap de waarde op pin 1,2 en 8 uiteraard prima.
pin 4 is (vermoedelijk) het signaal van de dim aansluiting op de PCB. maar pin 3 is lager. Als pin 4 zakt, zou pin 3 moeten stijgen... toch??
de spanning op pin 6 (DTC) zou 100% pwm opleveren... dat heb ik dus ook... moet minder zijn om BL aan te laten gaan. Helaas ben ik hier blijkbaar iets te onbekend mee en te lang uit om dit soort analoge circuits nog ff snel te doorgronden. kan iemand mij een hintje geven???