Beste,
Een tijdje geleden kreeg ik het lumineuze idee om eens een bat-detector te bouwen. Probleem was dat ik geen ultrasone microfoon had, maar na wat zoeken kwam ik uit op een sonar module uit oude polaroids die werkt met een elektrostatische transducer. Ik vond verwijzingen dat de transducer ook als microfoon te gebruiken valt, maar niet hoe dat dan wel moet.
Ondertussen heb ik een polaroid gesloopt (instructies hier en hier) en er de transducer en pcb uigehaald. Nu vroeg ik me af of de PCB ook kan gebruiken om de transducer als microfoon te gebruiken. Volgens de datasheet van de transducer moet er een bias van 200V op. levert deze pcb dat?? (datasheet van sterk gelijkende pcb) Ik zie wel een transformer die allicht een AC signaal naar 200V tilt, maar doordat er ook nog een capacitator (C5) tussen zit kan er toch helemaal geen DC naar de + van de transducer?http://farm3.static.flickr.com/2700/5812254650_93e59da710_b.jpg
datasheet van de IC's voor de volledigheid: TL851 en TL852

Kan iemand me dus vertellen of ik ergens op die PCB draadjes kan aansluiten om als input voor de soundcard van mijn computer te gebruiken, of als dat niet mogelijk mocht zijn een circuit weet dat deze transducer zou kunnen aandrijven als microfoon.

groeten,
Mitki

IK heb altijd gedacht dat deze transducers piëzo zijn, en kan mij maar moeilijk iets anders voorstellen.

Ik dacht dat deze een condensatormicrofoon was vanwege de opbouw:
http://electricly.com/wp-content/uploads/2010/06/polaroid-instrument.jpg
echt niemand die weet of ik die pcb kan gebruiken om de transducer als microfoon te gebruiken?

die condensator word als weerstand gebruikt,de oscilatiefrekw is ca 50 khz,de trafo transformeerd omhoog,de zeners gaan open de condensator begrenst de stroom en je hebt ca 400volt ruwe gelijkspanning.
zet een weerstand in serie met transducer,word dit door geluid getroffen varieerd de stroom en dit kun je versterken(denk om 400volt).

gr, weetal

[Bericht gewijzigd door weetal op (24%)]

Een oudere uitgave van Radio Praktiker Bücherei (Franzis Verlag) heeft ooit de bouw van een dergelijke condensatormicrofoon beschreven.
Er is ooit ook een beschrijving daarvan in Radio Bulletin of Radio Elektronica geweest (Jaren 60).
Het komt er op neer dat er een voorspanning op het membraan gezet wordt uit een hoogohmige bron. Geludstrillingen brengen de membraan in beweging waardoor ladingsverplaatsing optreedt en dus een spaningsvariatie over het condensatorelement. Die wordt dan met een buisje (mogelijk tegenwoordig ook een FET) versterkt en via een kathode(source)-volger aan een de microfooningang van je versterker aangeboden.
Telefunken en Neumannn studiomicrofoons werken nog steeds volgens dat princiepe.
De ingangstrap moet in verband met de vlak bij het microfoonkapsel worden ingebouwd.
De frekwentiekarakteristiek en lineariteit zijn aanzienlijk beter dan van een elektret condensatermicrofoon. Je hebt daarentegen wel een (hoogspannings)voeding nodig.

De microfoon uit de Radio Praktiker Bücherei (RPB) is indertijd een tijd lang door een Haagse elektronicaboer RTV (bestaat niet meer), Wagenstraat; als bouwpakket op de markt gebracht. Was een enorm succes.

Misschien zijn er nog oudere Hagenaars hier op het forum, die er meer over kunnen vertellen (v.Dee ??).

Boekje hier verkrijgbaar: RPB, Band 1171-1172: "Mikrofone Selbst Gebaut" €6,- Alleen Duits

thanks, daar kan ik al wat mee.

@Tidak Ada: Heb deze microfoon vroegah zelf nog gebouwd, was stom verbaast over de kwaliteit van dat ding. Zowel in het hoog als in het laag konden onze Senheisers er niet aan tippen.(U weet wel, die 'ijslollies')
Het gehele bouwpakket werd volgens mij door RTV zelf gemaakt en was heel goed afgewerkt; heb alleen later het buisje vervangen voor een longlife type E88CC meen ik. (of zat er een penthode in, weet niet meer)
Het kapsel was een toonbeeld van vakmanschap en werkte op een aparte hoogspanning (ik meen 800 Volt DC).
Het opspannen van het aluminiumfolie was wel lastig want dat moest op een ronde spanring vastgelijmd worden met Bisonkit en na het drogen kon je dan het aluminium membraan voorzichtig gaan opspannen met behulp van 6 spanschroefjes. Nou, je raadt het al: dat ging natuurlijk de eerste paar keren fout: het aluminium folie scheurde óf maakte sluiting!
Maar als het goed lukte had je een geweldig mooi geluid.
Ik gebruikte het alu folie van de bekende Kwatta chocolade repen, die voldeden het beste maar rekten na verloop van tijd op waardoor er sluiting ontstond en kon je de hele procedure opniew beginnen.
Als RTV nog bestaan had en dit bouwpakket nog zou leveren zou ik er weer voor gaan.
Helaas is de microfoon toen gestolen en had ik als jongmens geen geld meer om een andere bij RTV aan te schaffen. Weet helaas niet de toenmalige aanschafprijs meer.
Groeten,
Mac.

Misschien kan het RPB boekje helpen. Je moet wel een draaibankje hebben.
RTV besteedde het draaiwerk (huis en kapsel) uit, maar de rest kwam uit eigen toko.
Het alufolie zou misschien vervangen kunnen worden door Mylarfolie met opgedampt metaal (reddingsdeken??).
Naar mijn herinnering zat er een ECC85 in, maar da's zo lang geleden...
Ik had toen geen geld meer na de aanschaf van m'n Collaro tape deck (bij dezelfde winkel gekocht).

[edit]
Heb jij toevallig de bouwhandleiding nog?
[/edit]

@ Tidak Ada.Nee, heb er niets meer van. Veel is tijdens mijn verhuizing in '73 verloren geraakt. Grappig, heb ook het Collaro
Studio Tapedeck gehad, machtig leuk ding. Heb hem weggedaan want ik ging over op DAT.

Maarre effe ontopic: Zal voor de TS niet zo eenvoudig zijn een schema van het Polaroidsysteem te pakken te krijgen.
Het systeem berustte op ultra geluid afstandsmeting zenden en ontvangen (zat bij mijn oude polaroid tenminste maar een transceiver element op)en het printje zal wss niet bruikbaar zijn om als microfoonversterker te fungeren maar misschien dat iemand anders iets meer weet?
Groeten,
Mac.

Echte (niet-elektret-) Condensatormicrofoons en losse kapsels daarvoor zijn nog altijd de enige keuze als kwaliteit belangrijk is, maar ze zijn niet goedkoop.

Het lijkt er op dat de polaroid inderdaad een condensatormicrofoon / elektrostatische luidspreker is.
Die kun je gebruiken zoals iedere ander kapsel. Polarisatie er op via een 10 Gohm R, klein c'tje en dan een FET voorversterker die weinig ruist (er staat er uiteraard één in het small signal boek van Self.. maar iets simpelers zal hier volstaan )

De gelinkte schakeling lijkt me niet bruikbaar voor audio.

Klopt, Aart. Zoiets was ook mijn gedachte.
Misschien toch eens zo'n camera te pakken zien te krijgen....

Ik gebruik die dingen veel. Die zijn effectief elektrostatisch... Polaroid maakt een DC spanning door er een diode mee op te nemen in de secundaire van de transfo

Wat je moet doen: polariseer de folie met 200V DC via een grote weerstand. Om ze dan als micro te gebruiken; capacitief uitkoppelen en versterken. Niet meer, niet minder... Hoe meer DC, hoe gevoeliger, en hoe hoger de resonantiefrequentie. kies iets tussen 150V en 200V. Als zender: aansturen met 150V amplitude boven op die DC spanning. Gaan tot 100kHz - 150kHz

Hou er rekening mee: die dingen zijn vrij directief owv hun grootte... Verder zijn ze zeer resonant op 55kHz. Ik weet niet of die effectief gaan zijn in een bat-detector. mede door de 150V zijn ze wat lastig (hoewel heel gevoelig.)

Kijk eens naar deze dingetjes:
http://be.farnell.com/knowles-acoustics/spm0204ud5/sensor-ultrasonacou… of http://www.farnell.com/datasheets/318449.pdf

Goed highpass filteren, opamp versterker, door een counter halen en de /16 of /8 uitgang naar een koptelefoon.

Die PCB die erbij zit kan je dus niet enkel als micro gebruiken: je moet ervoor zorgen dat de DC spanning aanwezig blijft ( door af en toe te zenden).

Artikel: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=3680

Nog steeds te koop bij senscomp

Beste,
eerst en vooral mijn excuses voor het terug oprakelen van dit (eeuwen)oude topic, maar ik heb pas sinds kort een powersupply die de 200V bias zou kunnen leveren voor deze microfoon.

Als ik post hierboven goed begrijp moet de schakeling er ongeveer zo uitzien:

http://www.learningaboutelectronics.com/images/Bias-power-to-an-electret-microphone.png

Uit de posts kon ik ook uitmaken dat de weerstand allicht nog groter moet zijn? 10Gohm? en c-tje moet klein zijn, 10uF of nog kleiner? Hoe nauw steek dat, of hoe bereken je het?

Zowel weerstand als cap zullen dus ook tegen de 200V bias moeten kunnen?

de 'microphone output' links op het schema moet dan ook nog versterkt worden neem ik aan? of kan die zo in computer (eventueel eerst om te testen of alles werkt)

groeten,
miTki

Het is beter hiervoor een nieuw topic te openen.

Zie ook hier eens voor de schakeling.

link aangepast

[Bericht gewijzigd door MGP op (16%)]

Precies, maak even een nieuw topic, dit gaat echt heel ergens anders over.

@sine:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1734168

ik heb hem weer (tijdelijk?) geopend, even zonder eerst te overleggen.

Inmiddels is het een paar jaar later sinds de op. de vraag stelde. Bij Amazon.de koop je nu voor €20,- een leuk bouwpakketje voor een vleermuisdetector volgens het heterodyne systeem.
Zoek op Franzis Fledermausdetektor. Het apparaat werkt goed en voor dat geld is het leuk om mee te beginnen.
Mechanisch is er nog wel wat te verbeteren en de gebruikte microfoon (keramisch, Ultraschall-Empfänger KPUS-40T-16R-K769) is ook niet ideaal (heeft een voorkeursfrequentie van 40 Khz, maar het is niet zo dat andere frequenties niet gehoord worden). Ruimte voor experimenten.... eventueel kan de microfoon van op. erop aangesloten worden.

Sorry voor de verwarring, het leek mij beter om alles bij elkaar te houden, want ik zou anders toch naar dit topic verwezen hebben.
bedankt MGP voor de link naar het andere topic ivm deze transducers.

Dus kan ik wat verwachten als ik (zoals schema hierboven) de bias aanleg over een grote weerstand (1M ?) en dan klein c-tje (22nF zoals in ander topic, of nog kleiner?) om zo aan te sluiten op de computer. Zou dat in eerste instantie lukken zonder verdere versterking om te testen?

Zijn die waarden OK? wat gebeurt er als ik grotere/kleinere weerstand/elco gebruik?

mitki

Altijd een tussentrap gebruiken, je gaat toch geen signaal die in het slechtste geval enkele 10tallen volts aansluiten op uw computer zeker.

Alle componenten aan de spanning aanpassen, met de waarden kun je nog wat spelen, 1Mohm en 22nF tot 1µF zijn goed (200Vdc)

Ik dacht al zoiets, wat voor tussentrap bedoel je dan? wordt het signaal dan niet nog meer versterkt? sorry dat ik zo een basic dingen moet vragen.
mitki

Misschien eens experimenteren met onderstaande schakeling.
Het is een deel van deze schakeling.

Voeding 5V