Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Deze namiddag een printplaat meegebracht van het containerpark, wel mooi moeten vragen, maar geen probleem zei die vriendelijke man.

Komt uit een inductiekookplaat, en ziet nieuw uit.
Een eerste meting gaf een kortgesloten IGBT (FGH30S130p) aan, de rest is nog goed.
Het belangrijkste afbreken en de print terug in de container.

LDmicro user.

Op 3 augustus 2015 19:43:37 schreef MGP:
... Deze namiddag een printplaat meegebracht van het containerpark, wel mooi moeten vragen, maar geen probleem zei die vriendelijke man...

Moet je hier in Hengelo eens doen.... Meteen twintig SWBer's en 15 BOA's achter je aan. Waar zij dan ineens vandaan komen, ik weet het niet. Lijkt erg op een mierennest wat ontploft is.

I love it when a plan comes together !
Tidak Ada

Golden Member

Containerparken? Complete gekkenhuizen!
Was in deze omgeving eens op een containerpark met de buren, die een lading verbouwings- en tuinafval storten. Ongelukkigerwijs had de man een wagen van zijn bedrijf voor zijn aanhanger gezet. We mochten niet lossen, want het was bedrijfsafval. Buiten de poort hebben we de aanhanger losgekoppeld en de kenteken platen er af gehaald. De aanhanger het terrein op geduwd en toen was lossen ineens geen probleem meer! :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

dat is een bekend probleem idd, hier kost het storten al een aantal jaren niets meer, maar als bedrijf wel. ze houden wel het aantal stortingen bij op de stadspas dus te vaak langskomen valt ook op.

ik woon er hier 1KM vanaf, ben er toch maar 1x geweest in 10 jaar tijd. wat ik hoor van mensen die iets gaan storten is dat het al de aanhanger of auto uit is voor dat je de stort op bent. er staat vaak volk voor de deur van de stort wat het bruikbare spul eraf plukt ( ijzer, oude tv, matrassen ) het betekent vaak dat je zo weer terug kunt rijden zonder op het terrein te hoeven komen :)

op de dorpse stort doet men niet zo moeilijk over als je iets kunt gebruiken, zeker iets zwaars wat langs de container staat en hun erin moeten mikken nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pasgeleden op de "stort", waar je iedere keer minimaal €5,- moet betalen, zelfs voor huis-elektro welke eigenlijk gratis zou moeten zijn omdat er bij aanschaf al een verwijderingsbijdrage is betaald, zag ik een laptop in de "electronica-bak" liggen.
Op de vraag of ik die mee mocht nemen: "Voor €20,- is ie van oe".
Hoezo bijverdienen??

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Ik kende een medewerker op een stort die op die wijze nog een half maandsalaris erbij verdiende. Stak gewoon van alle ingebrachte PC's het geheugen en de CPU's in eigen zak. Gangbaar spul werd verkocht op MP, oude meuk aan een metaalhandel voor het goud.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Toch triest dat de allerbeste manier van recyclen (hoogwaardige korte kringloop) op die manier in het zwarte circuit wordt gedwongen. Dit hoort gewoon beleid te zijn.

@hieronder: zwart aan de concullega verkopen hoort natuurlijk geen beleid te zijn, maar verkoop rechtstreeks aan consumenten of handelaren door de gemeentewerf, en wat te lang blijft liggen naar de ijzerboer, vind ik wel zoals het zou moeten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 4 augustus 2015 14:59:29 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben ik het op zich mee eens Maarten, maar het voorbeeld van Roland gaat iets verder. Want als je bij een afvalverwerker werkt, en daar als werknemer oude metalen (CPU, geheugen) meeneemt om die vervolgens bij een concullega door te verkopen, dan is dat gewoon zuivere diefstal.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik bedoel dat het hier geen beleid is om "stort artikelen" opnieuw te verkopen. Hier ging het om persoonlijk gewin.. de broekzak in.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

ik weet nog uit m'n stortverleden dat de beheerder aldaar al het koper, en oude grasmaaiers/ machines zelf hield. de lokale muziek vereniging kreeg al jaren de opbrengst van de ijzerbak, maar hun moesten hiervoor ook de ijzerbak laten halen en daar stopten ze mee want dat was niet interessant meer. de beheerder regelde dat de opbrengst voor hemzelf was, en de bak ophalen was er echt wel aan verdiend. die hoge ijzercontainer zat elke 3 weken vol..

er was een vast clubje van lokaal volk wat 2x of 3x op die ene dag langskwam om even te zien of er wat bruikbaars lag, even zeverde met elkaar en weer ging. op een gegeven moment kwamen er te veel van de bekende rotte bestelbus/ hele familie mee "handelaren" die te brutaal werden. een keer goed kwaad worden tegen 1 ervan en er kwam er geeneen meer nadien. de container met witgoed had wel elke week het slot eraf liggen, de vermoedens dat ze op latere tijden kwamen rees, vond ik minder erg want dan had ik het goede spul al eruit gehaald :)

dit is al een 15 jaar geleden alweer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pasgeleden op de "stort", waar je iedere keer minimaal €5,- moet betalen, zelfs voor huis-elektro welke eigenlijk gratis zou moeten zijn omdat er bij aanschaf al een verwijderingsbijdrage is betaald, zag ik een laptop in de "electronica-bak" liggen.
Op de vraag of ik die mee mocht nemen: "Voor €20,- is ie van oe".
Hoezo bijverdienen??
TonHek

Tijd voor een brief naar de burgemeester, of in een wat grotere plaats, naar het gemeentebestuur. Geld vragen om huis-elektro af te voeren waar al verwijderingsbijdrage voor betaald is lijkt me per definitie illegaal.

@Hugo Welther... Tsja, het zou dan terecht zijn als je in die gemeenten waar je bij de vuilstort betaald minder afvalstoffenheffing zou moeten betalen.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op donderdag 6 augustus 2015 17:38:32 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Sinds gemeentes de zorgtaak op hun dak hebben gekregen proberen ze [edit] helemaal [/edit] uit alle hoeken en gaten geld binnen te halen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Dat deden de gemeentes altijd al.
Maar ik meen dat voor afgedankt wit- en bruingoed geen vergoeding gevraagd mag worden.
Ook niet voor papier en kca.

Onze gemeente vraagt voor al het andere spul een vast bedrag per Kg.
Maar om voor geschonken ( res nullius) spullen weer geld te vragen , dus te verkopen, is niet in de haak.
Vraag bij een volgende keer een keurige kwitantie.

festina lente
Hugo Welther

Moderator

Op 5 augustus 2015 15:32:24 schreef necessaryevil:
[...]
Tijd voor een brief naar de burgemeester, of in een wat grotere plaats, naar het gemeentebestuur. Geld vragen om huis-elektro af te voeren waar al verwijderingsbijdrage voor betaald is lijkt me per definitie illegaal.

De verwijderingsbijdrage "dekt" de recycle kosten van het apparaat en staat los van de kosten die de gemeente maakt om een vuilstort te faciliteren. Die vuilstort wordt deels betaald uit de verontreinigsheffing die de inwoners van die gemeente betalen. De rest betaal je bij aanleveren van goederen.

Dat medewerkers extra willen (bij)verdienen heeft bij onze vuilstort geleid tot interne onderzoeken en een aantal ontslagen op staande voet. Het resultaat is nu dat je niks meer mag meenemen en dat er nu een stuk of 20 camera's op de vuilstort staan. Ja, die werken echt.
Ook de medewerkers zelf lukt het dus niet meer.

Bij grofvuil rijden wordt na afloop de GPS-registratie in de wagen uitgelezen. Buiten je wijk geweest om spullen thuis te brengen is vragen om moeilijkheden. Daarnaast doet het Handhavingsteam steekproeven.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dat heb ik gezien idd, de grofvuildienst op t werk had een tijdje terug ook een klein wagentje erachter aan rijden. de chauffeurs hadden dit allang gezien en deden toch een bakkie, want de tachograaf wil dat je 15 minuten aaneen pauze neemt. de dag erna is de chauffeur het zat geworden, naar kantoor gegaan en de chef eens duidelijk uitgelegd dat dit snel afgelopen gaat zijn, vuile stasi praktijken zeg..

van een bedrijf in recyeling weet ik dat de vele camera's nep zijn die het personeel in de gaten houden, echter dat weten hun personeel weer niet want het zijn wel echte camera's maar kapot :)

edit: idd uit hun eigen aanvoer afkomstige camera's :P ze krijgen ook spul van beveiliging bedrijven. dat kapotte spul werd weer gehangen door een installateur waardoor het een echt systeem leek..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 6 augustus 2015 21:53:07 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Op 5 augustus 2015 16:47:20 schreef Hugo Welther:
De verwijderingsbijdrage "dekt" de recycle kosten van het apparaat en staat los van de kosten die de gemeente maakt om een vuilstort te faciliteren. Die vuilstort wordt deels betaald uit de verontreinigsheffing die de inwoners van die gemeente betalen. De rest betaal je bij aanleveren van goederen.

Terwijl sommige bedrijven dit soort afval écht gratis bij je op komen halen en als je er een beetje veel van hebt, krijg je zelfs geld toe!

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 augustus 2015 17:08:12 schreef testman:[....]

van een bedrijf in recyeling weet ik dat de vele camera's nep zijn die het personeel in de gaten houden, echter dat weten hun personeel weer niet want het zijn wel echte camera's maar kapot :)

Van tussen het bruingoed?? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Leuke "Worldwide Spectrum Allocations Poster" van Tektronix.

http://info.tek.com/rs/tektronix/images/37W_19885_2_THUMB.jpg

Om hem te kunnen downloaden moet je alleen even 'liegen' en zeggen dat je in de USA (of Canada) woont. Alleen het email adres hoeft maar te kloppen.

Ik wil ook zo'n poster !!

Edit:
Gebruik Jochem's link voor direkt snel te downloaden.

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Ja dat werkt ook... hoef je niet te 'liegen'.

Een partijtje Ω, genoeg om me nooit meer zorgen te maken of ik nog genoeg op voorraad heb. (op SMD na uiteraard :P)

http://dumpserver.nl/media/da416bbd3246d92ab510de695fc9ef6a.jpg

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

Altijd fijn! En het achterliggende verhaal van hoe je die gratis wist te verwerven?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Jij grijpt niet zo snel meer mis denk ik ;) Zou je van die gele oompjes linksboven misschien nog een foto kunnen plaatsen waarvan ik het etiket kan lezen? Philips, dan weet je het wel bij mij...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 1 oktober 2015 12:06:24 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 oktober 2015 09:17:55 schreef Jochem:
Altijd fijn! En het achterliggende verhaal van hoe je die gratis wist te verwerven?

Een zoldervondst van iemand die er zelf geen interesse in had. Heb er een kleine bijdrage voor gegeven; dus niet 100% gratis, maar vond het wel passen in dit topic.

Op 1 oktober 2015 12:04:50 schreef maartenbakker:
Jij grijpt niet zo snel meer mis denk ik ;) Zou je van die gele oompjes linksboven misschien nog een foto kunnen plaatsen waarvan ik het etiket kan lezen? Philips, dan weet je het wel bij mij...

Alstu, speciaal voor de Philips fetisj :p

http://dumpserver.nl/media/99ed4b3cd8af20fc92125f4e6470b347.jpg

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

Kreeg vandaag weer wat in de handen geduwd door de overbuurman.
Een Pantec PAN 620 Italiaanse analoge multimeter van rond 1978.
Een meetsnoer mist de connector voor in de multimeter.
Alleen de spanning eens gecontroleerd. Hij moet blijkbaar gekalibreerd worden. Bij 3VDC geeft hij 3,6VDC aan. De rest heb ik nog niet bekeken. Er zat geen batterij in toen ik hem kreeg. Nog steeds niet overigens ;-) En gelukkig ook geen sporen dat er een lekkende batterij ingezeten zou hebben. Hij is nog schoon van binnen.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Pantec01.jpg
http://www.walagata.com/w/nightwalker/pantec02.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.