Hallo,
Huidige gevoelige elektronische instrumenten zijn een heel stuk gevoeliger voor een hoog spanningsverschil tussen aarde en nul, vooral medische apparaten cq instrumenten
Ik kan hier heel veel informatie over vinden, alleen niet specifiek genoeg. vandaar dat ik jullie hulp inroep.
Ik had graag meer informatie over waarom deze instrumenten hierdoor kapot kunnen gaan? Wat gebeurt of gaat er kapot op board niveau?
Wat mag het maximale spanningsverschil tussen aarde en nul zijn voor deze instrumenten?
Dank je wel.
Op de aarde dient er 0V te staan tov de referentie aarde. Dit is afhankelijk van je spreidingsweerstand maar het ZOU steeds 0V moeten zijn. Meer duidt op een probleem.
Je nul leider zou ook steeds 0V moeten zijn of toch zo dicht mogelijk bij de referentie aanleunen. Een tiental volts is geen probleem. Tot 50V mag geen probleem opleveren inzake veiligheid. Meer duidt op een probleem.
Voor medische apparaten geldt dat er maximaal 35V op de nul mag voorkomen (dit stond in een bestek inzake gasanalyse apparatuur met netfilter). Echter, de voeding bestaat tussen nul en fase, dit wil zeggen dat als de nul een hogere spanning voert, de voedingsspanning niet aan de norm voldoet.
Voor het apparaat in kwestie maakt het weinig uit aangezien je nul en fase kan omwisselen.
Aan de meeste apparaten en instrumenten zit een stekker waarmee deze met het net worden verbonden.
Omdat je (in Nederland) de stekker op twee manieren in de contactdoos kan steken is het op apparaatniveau dus niet te bepalen wat uiteindelijk de aarde of de nul zal zijn.
Op beiden kan dus zo'n 240 Volt komen te staan.
Er kan dus maximaal 1,44 x 240V op de "nul" komen te staan ten opzichte van aarde.
Dit is dus vanuit het apparaat gezien.
Op 6 augustus 2015 15:18:02 schreef Appel:
Echter, de voeding bestaat tussen nul en fase, dit wil zeggen dat als de nul een hogere spanning voert, de voedingsspanning niet aan de norm voldoet.
Een hogere spanning tussen nul en aarde zegt niks over de spanning tussen fase en nul. Die zal in de meeste gevallen gewoon binnen de grenzen liggen.
Het is niet eens altijd gezegd dat je een echte nul krijgt.
Zo zijn er in Belgie nog steeds mensen die gewoon twee fasen binnen krijgen, en daar moet apparatuur ook tegen kunnen.
En bij b.v. een driehoeknet met de aarde halverwege een van de fasen kan de spanning tussen de twee gebruikte fasen en de aarde van alles zijn.
Overigens zullen veel medische instrumenten op een IT netwerk gebruikt worden. Hoe zit het daar?
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (13%)]
Pentium-Pro
Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Op 6 augustus 2015 16:15:52 schreef GJ_:
Het is niet eens altijd gezegd dat je een echte nul krijgt.
Zo zijn er in Belgie nog steeds mensen die gewoon twee fasen binnen krijgen, en daar moet apparatuur ook tegen kunnen.
Het kan daar vast wel tegen! vroeger in amsterdam hed men daar in de oude binnenstad ook 2x110 volt t.o.v. aarde en dus eigenlijk 2 fasen, met in iedere draad een zekering in de "stoppenkast".
En bij b.v. een driehoeknet met de aarde halverwege een van de fasen kan de spanning tussen de twee gebruikte fasen en de aarde van alles zijn.
En dat heet dan nog steeds "veiligheids-aarde" ???
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Op 6 augustus 2015 15:01:57 schreef English Biker:... spanningsverschil tussen aarde en nul, vooral medische apparaten cq instrumenten...
Hetgeen ik weet van het ontstaan van die regel (uit server room en hospitaal backup toepassingen) is dat hij voortkomt vanuit het probleem "zwevende nul"
Op plaatsen waar centimeters dikke kabels en busbar gebruikt wordt, is het huishoudelijke Arei natuurlijk niet van toepassing, en dient een en ander gedimensioneerd te worden.
Een zwevende nul (binnen normale omstandigheden) is geen probleem op zich, maar zorgt ervoor dat de spanning(en) naar het apparaat ook variert. Die variatie is helaas ook afhankelijk van alle andere toestellen.
Daarom werd het probleem "zwevende nul" op zich vermeld, en gedefinieerd ahv een maximaal toelaatbaar momenteel en continu spanningsverschil tov referentie.
Dit kan voorkomen of verholpen worden door een dikkere nulgeleider (bij) te plaatsen.
Korte versie: Omdat sowieso bij een (groot) spanningsverschil tussen nul en aarde er iets loos is, ingangsspanningen misschien niet meer in orde zijn, en dit een eenvoudige meting is die iedereen kan vatten.
Op 6 augustus 2015 16:26:17 schreef Pentium-Pro:
[...]En dat heet dan nog steeds "veiligheids-aarde" ???
Ja, waarom niet?
Het maakt toch niet uit waar je de aarde aan je net knoopt?
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (87%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Pentium-pro is bang dat de AARDE gaat zweven of een "rare" spanning heeft. DIE moeten we als veiligheids aarde beschouwen en dus de spanning nul toekennen. Het gaat er om dat de geleider die als NUL aangeduid wordt wel eens iets van de aard potentiaal kan verschillen.
Bij m'n moeder in zuid frankrijk is de relatie iets van: spanning op nul in V = gebruikte stroom in amperes. Meestal is de verhouding lager.....
Ik dacht te begrijpen dat TS vroeg wat het maximale verschil in voltage mag zijn wanneer je meet tussen fase en nul / fase en aarde. Maar dit zal meer neerkomen op een wel of niet goede aarde of nul. Zoals dit standaard snel kan worden gecomtroleerd in een installatie.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
TS schrijft toch echt duidelijk tussen 0 en aarde.
Maar dat kun je ook anders opvatten.
[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op (28%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Voor de NEN1010 is er geen maximaal vermeld.
Het is al aangehaald, apparatuur met een normale steker, dan weet je nooit hoe de steker zit en weet je dus ook niet wat de fase en wat de nul is.
Als de spanning tussen nul en aarde gering is (dacht iets van 5 Volt max.) dan mag je in sommige gevallen de Hoofdschakelaar zonder uitschakelbare Nul toepassen..
Bij een in bedrijf zijnde installaties staat altijd een spanning op de Nul tov de Aarde.
Helaas moeder natuur schrijft voor dat een stroom alleen kan vloeien bij een spanningsverschil
Uitgezonderd bij supergeleiding.
Ik had al direct het gevoel de vraag niet goed te begrijpen, letterlijk geïnterpreteerd kan het gaan om de vraag wanneer de isolatie (b.v. Y-condensatoren) tussen netingang en PE doorslaat, maar dat heeft met gewone "spanning" niet zo veel van doen, dat gaat in mijn beleving in het algemeen om korte pieken van een paar kV waarbij het mis gaat.
Mogelijk bedoeld TS de lekstroom die tegenwoordig vaak door netfilters e.d. naar aarde loopt.
Dat is dan dus tussen de secundaire 0V (GND) en PE.
Ik denk dat TS eerst maar eens moet uitleggen waar hij die doemverhalen heeft gelezen en over welke apparaten het specifiek gaat.
Als ik bezig bent met een installatie kijk ik toch wel altijd even of ik een zuivere nul heb. Normaalgesproken kan een nul geen spanning dragen omdat deze toch gewoon geaard in de stoomcabine zit. Maar het is wel zo dat de netbeheerder hier soms enorm laks in is en dat de weerstand van deze aansluiting te hoog kan zijn.
Een meting met een isolation tester kan een mooie weergave geven, als je zeker weet dat de aarding ook zuiver is en dus wettelijk in België onder de 30 Ohm als spreidingsweerstand zit.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 7 augustus 2015 09:49:30 schreef BrianB:
Normaalgesproken kan een nul geen spanning dragen omdat deze toch gewoon geaard in de stoomcabine zit.
Dat is wel een heel oude installatie als er nog met stoom gewerkt wordt. 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 7 augustus 2015 17:38:11 schreef rew:
[...]Dat is wel een heel oude installatie als er nog met stoom gewerkt wordt.
Als we dan toch gaan....
Ik denk dat de meeste elektrische energie met behulp van stoom opgewekt wordt.
Alle kolen, gas, olie en zelfs atoomkrachtcentrales gebruiken stoommals tussenstap.
jerome
Golden Member
Hier ook nog een oud net, en dat heeft ook belangrijke voordelen. "Driehoek" net is niet correct. Is ook een ster net met geaard knooppunt want alle fases meten ong gelijk naar aarde.
Zo zal hier amper een spannig staan op behuizingen van ongeaarde toestellen, zoals tv, cd, computer. Omdat de netfilters met middenaftakking aan het frame mooi in evenwicht werken. Erger nog, theoretisch het is mogelijk om 2 gelijke priemen in de grond te duwen en deze van fasespanning te voorzien, zonder dat de aardlek eruit gaat. Zo werden pieren gevangen door vissers
.
mvdk
Golden Member
Met een beetje droge grond, en een diff van 300mA kan dat. In nl, waar wcd's in installaties achter een 30mA zitten, en de grond meestal wat dieper en natter is, is het mogelijk een ander verhaal.
Op 7 augustus 2015 23:14:38 schreef jerome:
"Driehoek" net is niet correct. Is ook een ster net met geaard knooppunt want alle fases meten ong gelijk naar aarde.
Dat zegt niets over de vraag of het een ster- of driehoeknet is. Voor beide geldt dat de fasen 'ongeveer gelijk naar aarde meten'.
(Aangenomen dat in beide gevallen het net symmetrisch t.o.v. aarde is.)
Zo zal hier amper een spannig staan op behuizingen van ongeaarde toestellen
Het gemiddelde van twee van jouw fasen is niet nul, maar 66,5V.
(133 @ 0° + 133 @ 120°)/2 = 66,5 @ 60°
theoretisch het is mogelijk om 2 gelijke priemen in de grond te duwen en deze van fasespanning te voorzien, zonder dat de aardlek eruit gaat.
De som van de twee stromen naar aarde zal dus ook niet nul zijn.
mvdk
Golden Member
Ik zit nog vol spanning te wachten op het moment dat de vragen van KlaasZ worden beantwoord.
Maar ik vrees een beetje dat we niets meer gaan horen van English Biker, een nick die op internet ook niet makkelijk te vinden is.
Op 7 augustus 2015 23:14:38 schreef jerome: "Driehoek" net is niet correct.
De enige hier die het over een driehoek net heeft gehad ben ik. Daarmee bedoelde ik zeker niet de situatie in Belgie! Dit soort netten vind je volgens mij nergens in Europa. Waar ik het van weet is o.a. Jamaica, Mexico, Nederlandse Antillen, Suriname.
In de VS komt het ook voor maar dan zit de aarde niet halverwege een fase maar is gewoon een van de fasen geaard. (en volgens mij zit er dan geen nul bij maar is het een echt driefasen net).
mvdk
Golden Member
Die driehoeknetten komen toch ook in België voor ? Ik herinner me nog een topic waar een forumlid door middel van een autotrafo 220 wilde "oppeppen" naar 400, en die met een omschakelkast, tweede keuze wilde maken bij een 400V voeding.
Anyway, als je bij zo'n situatie "twee pennen in de grond drijft" en die pennen zijn verbonden met de twee spanningvoerende fasen, dan zullen er stroompjes gaan lopen. En zoals ik al zei, omdat ze daar in België die 300mA diff's hebben, zal die waarschijnlijk niet aanspreken op die stroompjes.
Zou je dit doen met 3 pennen, op drie fasen op een stergeschakelde trafo, dan is zelfs in nl, met een 30ma diff. de kans aanwezig dat die niet tript. Daar hebben we het hier onlangs ook al over gehad, drie gelijke stromen naar aarde, wat doet de aardlek ?