Tesla coil en dergelijke Deel 4

Dit topic is gesloten

Vorige topic werd opnieuw te groot

We gaan dus verder in dit topic.

Een klein overzicht van de vorige delen

Teslacoil en dergelijke Deel 1
Teslacoil en dergelijke Deel 2
Teslacoil en dergelijke Deel 3

Misschien een vraag aan alle gebruikers van dit topic:

We verstaan wel dat het gemakkelijk is om alle info en data samen te bundelen in een topic, maar dit geeft tuurlijk als resultaat dat dit (sluiten topic) zich veel zal blijven voordoen.

Misschien aan jullie om "side-quests" in nieuwe topics te beginnen??:)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Ben ik het helemaal mee eens, als nieuweling op dit forum zie ik nu door de bomen het bos al niet/nauwelijks meer. (:
Een goed idee lijkt me om de verschillende onderdelen van een Tesla Coil (globaal) in verschillende topics onder te verdelen.

[Bericht gewijzigd door Thanatos op zaterdag 27 november 2004 12:17:15

My CURRENT state of mind is High Voltage!

Op 27 november 2004 12:15:09 schreef Thanatos:
Ben ik het helemaal mee eens, als nieuweling op dit forum zie ik nu door de bomen het bos al niet/nauwelijks meer. (:
Een goed idee lijkt me om de verschillende onderdelen van een Tesla Coil (globaal) in verschillende topics onder te verdelen.

nee dit bedoel ik niet echt hoor :)

2 dingen om een topic leesbaar te houden.
1. blijf ontopic (dit gebeurd wel redelijk goed dacht ik)
2. open voor specifieke vragen of voorstellingen (vb: zie hier mijn nieuwe trafo :p) een nieuw topic je kan altijd een klein linkje plaatsen in het hoofdtopic om toch bepaalde lezers ff mee te lokken. maar dan krijg je geen half blad met antwoordne van: "leuke trafo" of " waar gekocht..."

soit, het is aan jullie hoor, ik geef hier maar een paar ideeen

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

het gaan flink wat topics worden... misschien is het een goed idee om alles samen te vatten en er een artikel van te maken. oja, mocht mijn berichtje een beetje misvormd zijn komt dat doordat ik voor de eerste keer onder linux op internet zit ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een overzichtje van waar al dat geouwehoer toe heeft geleid.

Jorrit's tesla.
8kv nst, 8,5nF tank, Fres 500 kHz ,25 cm streamers, langste vonk 30 cm
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=teslagoei1.JPG
streamers
Sparks

Killerbee's tesla.
8kV 50 mA nst, 10 nF tank, Fres 725kHz,streamers 25 cm, langste vonk 25 cm.
http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/Coil1.JPG
sparks !

Sine's vttc.
Tesla met een hele dikke GU 81 M zend buis. 5 cm streamers.
http://members.home.nl/guidomennen/coil/tesla2.JPG
Streamers

Mijn kleine tes.
Twee keer 6 kV max 100mA trafo's in serie, 12,5 nF tank, Fres 350 kHz, 30 cm streamers, langste vonk 48 cm.
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/TeslaCoil/IMG_0501.JPG
Sparks

Mijn grote tes.
Twee 4,5 kVA 6 kV trafo's in serie, 43 nF tank, Fres 98 kHz, 150 cm streamers, langste vonk 185 cm.
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/0924_2123_tesla2small.jpg
sparks !

Zaq's tesla
5 kv 20mA nst, 12nF tankcap, Fres 500kHz.
langste vonk 20 cm.
http://home.tiscali.nl/mikegerrits/Voor%20CO%20met%20licht.JPG
sparks !

Edit: killerbee's & jorrit's spec's aangepast. Zag toegevoegd.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

oh nog even ter aanvulling op de post hierboven, mijn TC heeft een C van 10nF, en een Fres (aldus de java calculator) van 725kHz.

Voor DC Tesla Coil: Ik kom uit op 0,77 Joule en behaal 16cm sparks op het moment. Ik verwacht dat het nog iets verbeterd wordt zodra ik een andere sparkgap heb. En een trafo van 1mA mag dan in principe ongevaarlijk zijn (afgezien van brandwonden), maar met een condensator erachter is elke hoogspanningstrafo dodelijk. Dus of je er nu 1 van 1mA hebt of 1 van 100mA, het is altijd goed oppassen.

Op 27 november 2004 13:33:03 schreef fry:
Een overzichtje van waar al dat geouwehoer toe heeft geleid.

zucht...

ik had het toch niet over geouwehoer
het was voor jullie eigen bestwil, dat de info niet over TE veel topic verspreid raakt....

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Sp3ci3s het was absoluut niet als aanval bedoelt. Ik bedoel er helemaal niks mee verder.

Alle 4 de tesla's produceren tussen de 20-30 cm / joule. Er lijkt duidelijk een verband tezijn, wat ook wel logisch is natuurlijk.

Edit.
Killerbee, ik had ergens een post van je gevonden dat je met 7nF 16 cm had gehaald, vandaar. Jorrit en jij veranderen nogal eens van condensator :) Jorrit heeft nu weer een kleinere condensator, maar ik dacht dat hij die 15 cm met een 7nF condensator had gehaald.

Ik zal proberen de post uptodate tehouden als er veranderingen zijn of als er nieuwe tesla's bijkomen.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op zaterdag 27 november 2004 14:17:13

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

We gaan het toch maar proberen, wat berekeningen:
Ccondensator = 1 / 2? ? 8,3 ? 106 (Ω) ? 100 (Hz) = 1,9 ? 10-10 (F) = 0,2 (nF)
E(J) = œC(F) ? U2(V)
E = 0,5 ? 1,9 ? 10-10 (F) ? 8300 (V) = 7,8 ? 10-7 (J)
BPS = 1 / 1,256 ? R(Ω) ? C(F)
BPS = 1 / 1,256 ? 8,3?106(Ω) ? 1,9?10-10(F)= 504
L = E / I2
L = 7,8 ? 10-7 (J) / (1 ? 10-3 (A))2 = 0,78 (H)
Kunnen jullie hier commentaar op leveren, want ik twijfel aan sommige formules, bijv. de Breaks per second formule.

We gaan het toch maar proberen, wat berekeningen:
C = 1 / 2pi x 8,3 x 10^6 (ohm) x 100 (Hz) = 1,9 x 10^-10 (F) = 0,2 (nF)
E(J) = 0,5 x C(F) x U^2(V)
E = 0,5 x 1,9 x 10^-10 (F) x 8300 (V) = 7,8 x 10^-7 (J)
BPS = 1 / 1,256 x R(ohms) x C(F)
BPS = 1 / 1,256 x 8,3x10^6(ohms) x 1,9x10^-10(F)= 504
L = E / I^2
L = 7,8 x 10^-7 (J) / (1x10^-3 (A))^2 = 0,78 (H)
Kunnen jullie hier commentaar op leveren, want ik twijfel aan sommige formules, bijv. de Breaks per second formule.

Klote tekens :(

@fry, ik heb nu al een stuk beter resultaat gehaald maar er nog geen fotos van maar ik moet nu ff mijn sparkgap aanpassen.
ik heb nu streamsers van rond de 15 cm gehaald en ontladingen van 25 cm naar een geaard punt.
mijn condensator is 8.5 nF en van hetzelfde model als KillerB alleen met 12 lagen isolatie inplaats van 8 wat killerB heeft geloof ik. als ik mijn nieuwe spark gap af heb en als hij goed werkt zou ik wel nieuwe foto's maken want alleen die corona is niet echt super :)

DC Tesla je bent 8300 vergeten te kwadrateren bij de joule berekening.

Waar komt die 1,256 vandaan in de BPS berekening ?

De berekening van de C die je hebt gedaan zou gelden voor een wisselspanningstrafo van 1 mA bij 8300V en 100 Hz. Niet voor gelijkstroomvoeding van 1mA bij 8300V.

Volgens richie burnet kun je dat bij resonant laden zo uitrekenen :
C=P/(2BPS*V^2)
Dus 8,3/(200*8300^2)= 0,602 nF Als je bps van 100 wil.

Aangezien bij resonant laden de condensator tot 2 keer Vdc wordt opgeladen kom je dus op 0,5 * 0,602 * 10^-9 * 16600^2 =0,083 joule.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op zaterdag 27 november 2004 15:21:57

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Hoi

Ik heb mijn sec. spoel af en twee x in de pu lak (moeten tien lagen worden)
Nou heb ik de weerstand gemeten (heb geen andere meet ap.)
en kom ik op 95 ohm.
Aantal windingen ongeveer 1100, draad dikte 0,2 mm, en het zit op een pu gelakte pvc pijp dia. 50 mm.
Is die waarde van 95 ohm wel goed (ik had zelf hoger verwacht)

Sorry, sorry

Had beter uit mijn doppen moeten kijken.
Heb de koperdraad gegevens gevonden.
Dus eerst kijken dan pas posten.
Nogmaals sorry

Die 1,256 heb ik ook van Richie, http://www.richieburnett.co.uk/dcresist.html#psu
En bedankt dat je dat foutje eruit heb gehaald.
Van zijn site heb ik ook nog andere formules gehaald waar je de energie per bang kan berekenen:
E = 0,5 C x V^2 x (1-2e^(-1/RC x BPS) + e^(-2/RC x BPS))
E = 0,5x1,9x10^-10 (F)x8300^2 (V)x(1-2e^(-1/8,3 x 10^6 (ohms) x 1,9 x 10^-10 (F) x 504) + e^(-2/8,3 x 10^6 (ohms) x 1,9 x 10^-10 (F) x 504)
E = 3,4 x 10-3 (J)
(met mijn oude waardes dan)
Welke moet ik gebruiken? Deze staat op richie zijn site voor een dc tesla.
Ik zal ook even naar de capaciteit opnieuw kijken. Maar weer bedankt, jullie helpen me echt een stuk op weg!

P.S kan iemand mij vertellen of die site van Richie betrouwbaar is?

eehm volgens mij is die site wel betrouwbaar.
@killerB
heb jij die site nog waar die informatie op staat over die sparkgap met 2 koperen deurknoppen ?

Wat een prachtige formules... jammer dat er geen afleiding bijstaat... die factor 1.256 is blijkbaar alleen geldig alsj een weerstand in serie gebruikt, 2de afgeleide van formule erboven (voor functie = max)

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

DC tesla je haalt de formules voor DC resistive charging en DC resonant charging door elkaar. Je wil dc resonant charging dus alleen formules van die pagina gebruiken...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Oh shit, je hebt gelijk, weer een hele tijd geklooid voor niks ;) Bedankt!

Op 27 november 2004 15:54:35 schreef Jorrit:
eehm volgens mij is die site wel betrouwbaar.
@killerB
heb jij die site nog waar die informatie op staat over die sparkgap met 2 koperen deurknoppen ?

Nee ik weet niet meer waar dat stond. Maar een sparkgap met slechts twee deurknoppen is natuurlijk niet moeilijk om te maken, op voorwaarde dat je de juiste materialen hebt.
Ik ben op het moment eerst ff bezig met het maken van een tijdelijke sparkgap met 2 kleine bouten tegenover elkaar. Een stofzuiger gebruik ik dan om de vonk te blussen. Als dit principe beter werkt dan met de losse koperen buisjes, dan ga ik ook een groter exemplaar maken met deurknoppen of hele grote afgeronde bouten.

Heb nu bijna alles af.
Kan ik, om te testen, de onderste aansluiting van de sec. gebruiken als "aarde" zodat ik tussen "aarde" en top van sec. vonken kan trekken???
Zodat ik geen "echte" aarde nodig heb.
En hoe krijg je foto's op het forum??

Nee man, zou ik niet doen, Fry heeft dat ook gedaan om zijn grote tesla even snel te testen, en toen begon zijn secondaire te roken.

Je moet gewoon je secondaire aarden en voor de vonken kan je denk ik gewoon een kabel op de aarde aansluiten die je ook voor de secondaire gebruikt.
Als je dat toch link vindt gewoon een extra aarde slaan.

EDIT: Jorrit Mooie corona.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@weardguy
het zijn eigenlijk steamers maar ik kan niet zo goed fotos maken :)
@zaq
ik zou toch maar een aardepin slaan of inieder geval een grote geleidende plaat op de grond leggen met je aarde draad eraan
anders heb je het risico dat er een vonk van je toroid naar je secondaire gaat.

Vraagje, op richie zijn site staat het volgende:
E = 2CV^2 en.. Energy stored in tank capacitor before firing. Obtained by substituting 2Vdc into the familiar energy equation.

Wat moet je nou precies doen? Slaat die 2 in de formule op het 2x8300 oftewel: E = 0,6 (nF) x 16600^2
Of bedoelt hij dit:
E = 2 x 0,6 (nF) x 16600^2.
Bedankt......

En met deze formule soortgelijk probleem:
L (H) = 2U^2 (V) / pi^2 x P (VA) x BPS
L = 2 x 8300^2 / pi2 x 8,3 (VA) x 100 = 1,6 x 10^4 (H)
Moet je eerst maal 2 doen of kwadrateren?

Laat maar, volgens mij weet ik het al, namelijk:
E = 0,5 x 6,0 x 10^-10 (F) x 16600^2 (V) = 0,083 (J) en..
L = 2 x 8300^2 / pi2 x 8,3 (VA) x 100 = 1,6 x 10^4 (H)
Als dit niet klopt, zeg het dan even.

[Bericht gewijzigd door DC Tesla Coil op zondag 28 november 2004 16:21:47

Dit topic is gesloten