Accuphase E-302 sluiting/relais?

Hi,

Als muziekliefhebber met weinig verstand van electronica zit ik met de volgende uitdaging.

Als back up van diverse (zelfbouw) (voor-) versterkers heb ik een Accuphase 302 gekocht die -met name vanwege de phonotrap- toch wel een zeer prominente plek in mijn primaire set heeft gekregen. Door mijn onnozelheid/ongeduld/laksheid heb ik nu voor de tweede keer een vermoedelijke (DC?) sluiting veroorzaakt tijden het aansluiten van een andere voortrap. Een luide piep en vastzittende relais tot gevolg (althans dat laatste denk ik).

Vraag: ik vermoed niet dat een eindtrap door is gebrand maar dat het te maken heeft met een van de relais in de versterker. Is er een redelijk eenvoudige manier om dat te verhelpen? De mij bekende vertraagde 'klik' blijft uit, er staat wel stroom op de printen, geen rare geur of anderszins rare zaken behalve dan dat het doodstil blijft.

Ik heb dit probleem eerder aan de hand gehad en dat is uitstekend verholpen door AudioClinic. Ik heb (een beetje) ervaring met buizenschakelingen maar weinig met printen en al helemaal niet met relais. Indien dit eenvoudig te verhelpen is zou ik een graag proberen dit zelf te verhelpen.

mvg

Philippo, Amsterdam

Thevel

Golden Member

Het is heel goed mogelijk dat de versterker toch gesneuveld is.
Door een defect kan er DC spanning op de luidsprekers komen te staan waardoor deze ook kunnen sneuvelen.

Een protectieschakeling zorgt dat het relais NIET aangetrokken wordt en de luidsprekers niet aan de versterker gekoppeld zijn en dus niet kunnen beschadigen!

Welk merk/type versterker is het?

Henry S.

Moderator

Een Accuphase E-302.

Achter de meters zit een print met oa voeding en relais (die blijken op een print op de achterkant te zitten), gezien de leeftijd is het goed mogelijk dat de elco's in het protectiecircuit vervangen moeten worden.

Een sluiting zal waarschijnlijk niet het probleem geweest zijn, er zijn op internet meerdere verhalen te lezen over uitval door hoog volume (wat bij het live ompluggen ook wel wil gebeuren).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Een Accuphase E-302.

Ah, staat in de titel, ff overheen gekeken :)

Dank Henri,

Zie foto.

http://i1179.photobucket.com/albums/x388/busaste/DSCN1272.jpg

je ziet een hoop relais aan de achterkant, maar ik begrijp dat ik het beter aan de voorkant kan zoeken?. Ik zal proberen eea open te maken en een fotootje te plaatsen van wat ik tegenkom.

Overigens valt het me bar tegen wat er te vinden is op internet over dit defect.

philippo

Die relais die je ziet zijn van je bron-keuze (input selector)
Op diezelfde manier heb ik ooit de bron keuze in mijn zelf ontworpen buizen voorversterker gemaakt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Thevel

Golden Member

Weet het niet zeker maar de zwarte blokken bij de rode pijlen kunnen wel eens de luidspreker relais zijn.

Mogelijk is het IC bij de groene pijl het protectie IC

Bij de blauwe pijl zit ook een relais maar dat zal wel eens een inschakel relais kunnen zijn.

Henry S.

Moderator

Op 13 augustus 2015 13:08:28 schreef Philipporocour:
Dank Henri,

Zie foto.

http://i1179.photobucket.com/albums/x388/busaste/DSCN1272.jpg

je ziet een hoop relais aan de achterkant, maar ik begrijp dat ik het beter aan de voorkant kan zoeken?. Ik zal proberen eea open te maken en een fotootje te plaatsen van wat ik tegenkom.

Ik was abuis wat de positie van de relais betreft, op eerder gevonden foto's (brocure) kon ik niet een print achter de luidsprekeraansluitingen terugvinden (achteraf wel).

Overigens valt het me bar tegen wat er te vinden is op internet over dit defect.

Dat klopt, ik heb hier 1 Duits topic over terug kunnen vinden, zonder resultaat. Verder alleen topics over vervormd geluid (ook mogelijk door de uitgangsrelais) en ander problemen.

De print op de foto van Thevel zou de protectieschakeling wel eens kunnen bevatten (logische plaats daarvoor).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat is allemaal prima te vinden (moeilijker om bij te komen). De vraag is, wat te doen? Hoe kan ik diagnostiseren wat er aan de hand is? Alles ziet er prima uit, geen verkleuring of geur. Indien 'íets' in de protectie is 'geschoten' kan ik dat dan weer verhelpen? Zonder te weten wat er aan de hand is lijkt het me niet verstandig willekeurige componenten te vervangen.

mvg Philippo

Hallo Philippo het is al even geleden maar ben je er nog uitgekomen? Ik heb zelf zo'n versterker ooit gerepareerd. De relais die je ziet v.l.n.r. zijn ten eerste de twee speakerrelais zwart van kleur en het relais daarnaast met de transparante behuizing is het relais van de softstart van de forse ringkerntrafo die er in zit. Ik hoop je met deze info weer voldoende te hebben geïnformeerd. Groet Audiotube