Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
als ik volts meet gaat het ledje ook uit en word dat ding ook heet.
Dat kan niet. Je meter zal wel op stroommeting staan. (dan maak je sluiting)
heb de fout al gevonden,
er gaan 2 draadjes van min naar plus op de voltage regeulator. deze is nu kapot denk ik.
maar vraag mij af waarom hij het eerst dan wel deed.
of zou hij het nog doen,
groet,
diode-anode
JvdBe
stop het overmatig spatiegebruik !
Wij vragen ons nog steets af met welk "schema" je al deze belevenissen hebd ?
Alleen Volt via USB aan bieden zonder *iets* met de data lijnen te doen is, zo even uit het hooft, een goet recepd voor failure.
JvdBe was al wat keren gewaarschuwd voor z'n trolgedrag... *Weekje bankzitten dan maar.
*Twee weekjes, stout dubbelaccountje.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
nu doet die het, ik de fout ondekt er waren nog wat verkeerd aangeslo ten componementen, en heb aan het einde 1 x 100 uf gezet en 1 220uf die voltage regulat or word nu ook niet meer heet en het opladen gaat sneller.
het is ook nog belangrijk om vanuit de plus de 2 data pennen aan te sluiten, met 100 weerstanden anders kan je geen iphone opladen,
nu laad hij elke telefoon op heb er al 2 mee opgeladen en de batterijen zijn nog niet leeg.
ik bedoel 100 ohm weerstanden 2 stuks
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Progger
GMT+1
100Ω is wel erg weinig. dan loopt er altijd 25mA!
in de post van DennisPochenk staan duidelijke waarden:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1744997#1744997
kan ik de - data pen op - van de voltage regulator aansluiten? of kan dat niet. de batterijen worden wel erg klein beetje warm, zit er dan sluiting in mijn schema?
groet,
diode-anode
nou is ie helemaal kapot. ja heb er wel mee gewerkt. er kwam rook van de 7805 beetje gesmolten ik ga toch voor dat andere schema
oe kan het dat hij gesmolten is dan heb ik zeker iets goed fout gedaan, batterijen werden ook heet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
post misschien eens wat fotos van je bouwsel, want zo uit het hoofd kan ik moeilijk gaan raden wat je verkeerd deed.
want je sprak ook al eens dat je condensatoren heet worden. fout boel denk ik dan
[Bericht gewijzigd door fcapri op (27%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 28 augustus 2015 17:13:38 schreef diode-anode:
hoe kan het dat hij gesmolten is dan heb ik zeker iets goed fout gedaan, batterijen werden ook heet.
De 7805 is beveiligd tegen kortsluiting en overtemperatuur, je hebt iets fout gedaan inderdaad. Misschien een keer de batterij verkeerd om (ze blijven stuk daarna) of de uitgang aangesloten op de batterij. Heel misschien statische elektriciteit, maar dat heb ik in Nederland (met zijn vochtige weer) nog nooit gehoord. Dit is niet een extreem gevoelig component ook. Gelukkig zijn ze niet duur. 
Groet,
Kruimel
ik ga voor de MC34063 , maar dan moet ik het wel goed aansluiten nartuurlijk.
ik heb het volgende schema gevonden op internet.
zou dit ook wat zijn met de MC34063.
groet,
diode-anode
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
Dat schema zal prima werken om 5V te genereren.
ik twijfel alleen of je daar echt een telefoon mee kunt laden, en of de MC34063 zonder externe transistor de 500mA kan halen?
en vraag ik me af, als je een 7805 met 4 condensators al niet aangesloten krijgt, waarom zou dit schema je dan wel lukken?
Dat schema komt hier vandaan:
http://www.talkingelectronics.com/projects/ThePowerSupply/Page79PowerS…Bijna onderaan de pagina. Er staat niks bij over de stroom die deze schakeling kan leveren, maar dat zal blijken uit de datasheet.
Even opgezocht: volgens de datasheet kan dit IC 1,5A leveren. Moet genoeg zijn. Maar zoals DK ook zegt, je met wel leren om zorgvuldiger te werken, anders krijgen we straks weer berichten over draadjes die op het verkeerde punt zijn aangesloten of elco's die verkeerdom zitten.
[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (36%)]
zou je ook een telefoon kunnen laden met 200mA, dan zal het wel langer gaan duren,
of is dit echt te weinig.
want zodra ik amperes ging meten op het vorige schema ging het ledje gewoon ook uit en werd die 7805 die nu stuk is ook heel erg heet. plus hete batterijen er is er 1 lek geraakt.
komt zie ik nu pas troep uit.
ik zal even kijken of ik een foto kan maken, maar op 1 of andere manier kan ik vanuit mijn telefoon geen foto´s op mijn computer zetten, dan ziet hij hem niet.
dat moet ik eerst even oplossen,
dan komen er foto´s
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
Op 29 augustus 2015 12:48:37 schreef diode-anode:
want zodra ik amperes ging meten op het vorige schema ging het ledje gewoon ook uit en werd die 7805 die nu stuk is ook heel erg heet. plus hete batterijen er is er 1 lek geraakt.
Geef eens aan hoe je de meter hebt aangesloten bij het meten van de stroom (amperes). Daar is al eerder naar gevraagd, maar heb je nog geen antwoord op gegeven.
Ik vraag niet op welke stand die stond, ik vraag hoe je hem hebt aangesloten. En als je daar nu nog geen goed antwoord op geeft beschouw ik je als een trol.
gewoon de plus en de - van de laatste condensator. hij geeft 200 mA aan op de meting ledje gaat uit en dat ding word erg heet. die 7805, die condensator werd ook erg warm trouwens, ik heb de plus en - aangesloten op de eerste condensator en de - aan de massa van de massa van de voltage regulator en de plus van de eerste codensator aan de uitgang van de voltage regulator gezet. en plus vanuit batterij op de ingang..
en de - aan de min van de batterij.
maar nu snap ik ook wel waarom die kapot is dat is dus weer een verkeerde aansluting, heb ik nu wel door.
ik keek net even naar het schema zo had ie niet gemoeten,
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Dan heb je de uitgang kortgesloten met je meter. Een stroommeter moet in serie staan met een belasting. De meter zelf heeft heel weinig stroombegrenzing en zal zo veel mogelijk stroom trekken uit het de regelaar, daarom ging de led ook uit. Die regelaar kan wel tegen kortsluiting, dus dat is niet de reden dat hij stuk is gegaan. Bovendien beperkt hij de stroom tot een max van een paar ampère en dat zou geen probleem moeten zijn voor een batterij. Als die is gaan lekken heb je hem langdurig kortgesloten.
Groet,
Kruimel
Op 29 augustus 2015 13:20:22 schreef diode-anode:
dan staat die op 2000u a dat is 2 amperes als het goed is.
Als je bedoelt dat de meter op 2000 µA stond... dan is het niet goed.
Want 2000 µA is gelijk aan 2 mA.
Ik wil niet heel lullig doen maar is het geen beter idee een lader te kopen?
Straks doe je nog iets zo verkeerd dat je je telefoon nooit meer hoeft op te laden (omdat hij dan kapot is) 
En lees wat duidelijker wat we adviseren en ga niet verder knutselen voor je dat antwoord hebt opgevolgd, de foto's kun je het beste uploaden in http://tinypic.com op messageboard formaat en hier in je berichtje zetten, de standaard foto's zijn namelijk vaak te groot in afmetingen.