Inmiddels wat aangepast. Nu ben ik er zeker van dat er sprake is van tegenkoppeling in mijn buizenversterker, volgens het volgende circuit.
De demping is ook een stuk beter: Een veel minder uitgesproken bas.
En je ziet je speakers ook niet meer wapperen, maar gecontroleerd bewegen.
Ik weet alleen niet of ik hem nu nog zo bijzonder vind klinken 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik heb dit topic nu een tijdje in de gaten gehouden maar krijg er een beetje kippenvel van...
Hieronder wat algemene opmerkingen over versterkers.
Zomaar wat veranderen aan een versterker, niet weten of je mee of tegenkoppeling gebruikt.
Bij meekoppeling heb je bijna altijd niet gewenste generatie verschijnselen.
Zonder dit continu te hebben (deze niet gewenste generatie) gaat de versterker "klinken".
Een slecht ontworpen versterker klinkt altijd! <= ja dit is slecht!
Een versteker zonder tegenkoppeling die niet klinkt is lastig te maken.
Als een versterker "klinkt", als een kabel "klinkt" dan voegen ze iets toe aan het geluid.
Ik vind, dat een versterker/kabel/cd speler enz. niets moet toevoegen 
onderstaande in mijn ogen een goede manier om een versteker te ontwerpen:
De basis moet goed zijn, zonder tegenkoppeling, dit kan niet altijd helemaal zonder tegenkoppeling,
omdat deze ook lokaal kan zijn.
Als je gaat tegenkoppelen zorg dan voor een grote openloop bandbreedte, ik bedoel niet zoveel mogelijk versterking.
Maar een redelijk hoeveelheid versterking over een grote bandbreedte en dan pas je zoveel tegenkoppeling toe,
zo dat je voldoende versterking hebt, voldoen gain over om de vervorming te verkleinen en de tegengekoppelde versterker inherent stabiel is.
Verstekers (voor/eind) die zo "ontworpen" zijn dat ze gevoelig zijn voor kabels of belastingen, zijn slechte versterkers.
Deze zijn niet inherent stabiel, om maar een modern wordt te gebruiken "Interlinks" mogen niets aan het geluidsbeeld veranderen!
Treed dit wel op dan klopt er iets niet, vaak is dit een te hoge capacitieve belasting van de interlink op de voorversterker of ringing van het trapje dat de kabel moet uitsturen.
Idiote kabels aan eindversterkers zorgen regelmatig voor niet gewenste generatie verschijnselen die signaal afhankelijk kan zijn.
Deze niet gewenste generatie treed vaak op bij capacatieve belastingen van de eindtrap tussen de 1nF en 10nF.
Iedere verandering die je doet aan en versterker zal je moeten meten, bandbreedte metingen, stabiliteits metingen en vervormings metingen.
Het zomaar iets op het gehoor doen, heb ik ook gedaan toen ik jong was, maar ik was er snel echter dat ik minimaal
een sinus/blok generator nodig had en een AC milivolt meter.
Met deze twee meetinstrumenten ging ik alsnog goed de mist in bij mijn bouwsels (midden 70 jaren).
Dit was bij een versterken opgebouwd met een uitgangstrafo die kwam uit een EL6425 omroep versterker van Philips.
De gemeten frequentie karakteristiek was recht tot ruim 50Khz en ik was blij.
Maar het ding "klinkte" en mijn toenmalige chef zij dat dit frequentie bereik wat ik opgaf, niet kon met die trafo...
Ik had dus echt een scoop nodig, en toen ik deze versterker ging meten met de scoop, kwam de aap uit de mouw.
Hij genereerde dat het een lieve lust was op een onhoorbare frequentie 
Iedereen mag versterkers bouwen hoe hij/zij dit wil.
De bouwer mag van mij ook op de stoel van de "artiest" gaan zitten omdat hij/zij zo graag een bepaald geluid wil.
Ik heb heel wat keren klanten/familie/vrienden uit hun hoofd proberen te praten dat BOSE geen goede luidsprekers zijn.
Voor bepaalde toepassingen had BOSE wel redelijke luidsprekers in mijn ogen, maar dat is hier niet van belang.
De in mijn ogen goede manier om met geluid bezig te zijn is,
om een versterker zo goed mogelijk te bouwen, als een draad met versterking 
Het zomaar wat veranderen zonder dit te testen levert je alleen de ervaring op dat het "anders" klinkt.
Wat is nu het goede?
Door mijn ervaring kan vertellen dat zeer veel opnames ongelovelijk slecht zijn,
er wordt er veel afgeknoeid door ondermeer de artiesten/producer/mastering.
Ik heb vele jaren gesleuteld aan mijn geluidssysteem en werd steeds meer teleur gesteld...
De installatie werd steeds meer transparant (draadje met versterking) en ik hoorde echt alle rotzooi in de opnamens.
Dat is denk ik ook de rede dat vele een echt transparante installatie niet mooi vinden "klinken", de realiteit is hard...
Uiteindelijk heb ik maar een tiental media die echt mooi zijn, van de ruim 500 en ik denk dat dit weinig met smaak te maken heeft.
Waar ik de meeste goede opnamens vond was bij JAZZ, alleen krijg ik van de meeste soorten JAZZ pukkels *grin*
En dan nog dit, de tap voor het schermrooster op de eindtrafo 37, 38, 40%...
Er zit zoveel spreiding in buizen dat dit bijna uitmaakt, misschien de 1K schermrooster weerstand toepassen,
maar dat hangt weer vanaf hoe het geheel ingesteld staat, 20K naar de anode, denk het niet.
Sjihtam,
Als ik de specs lees van je trafo de LUNDAHL 1679, dan zal je niet snel tegen problemen aanlopen als je tegenkoppeling gaat gebruiken.
Dit door de zeer goede specificaties van deze trafo.
Je kan de lokale tegenkoppeling ook nog iets groter maken door de 10 Ohm weerstanden b.v. 2x zo groot te maken van de KT88.
Dit kost wel wat versterking maar de vervorming gaat er wel mee omlaag.
Maar ga meten!
Een uitgesproken bas, dominant dus, is altijd fout, komt doordat je geen tegenkoppeling gebruikt en de dempingsfactor
van deze versterker niet goed is wat inherent aan het ontwerp is.
Dit betekend dat de Ri, dat is dus de inwendige weerstand, te hoog is om de belasting onder controle te houden.
De energie die door de luidspreker word opgenomen, komt door de hoge inwendige weerstand van de versterker,
ook weer voor een deel terug die versterker in, niet echt gewenst voor een kwaliteits versterker!
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn opmerking.
Gegroet,
Blackdog
Blackdog, bedankt voor je uitgebreide post.
Dat van, dat het geluid "bijzonder" zou moeten klinken was een flauwe opmerking.
Ik denk dat ik dit topic ga voortzetten als er meer wetenschappelijke feiten bekend zijn over mijn versterker.
Op 30 augustus 2015 14:52:57 schreef Sjihtam:
Inmiddels wat aangepast. Nu ben ik er zeker van dat er sprake is van tegenkoppeling in mijn buizenversterker, volgens het volgende circuit.De demping is ook een stuk beter: Een veel minder uitgesproken bas.
En je ziet je speakers ook niet meer wapperen, maar gecontroleerd bewegen.Ik weet alleen niet of ik hem nu nog zo bijzonder vind klinken
De grote vraag is of de door jou gehoorde vervorming van de 3000 Hz sinustoon nu weg is!
Mooi, dan is de versterker klaar om gebruikt te worden. Wees voorzichtig met de sinustonen uit de oscillator, een tweeter is zomaar opgeblazen als er bijv. 7000Hz op wordt gezet zonder het volume terug te draaien.