voor dit kan het volgens mij prima, hier gaat niet zoveel stroom door heen, hier krijgen ze niet echt veel op hun donder.

gaan niet zo snel stuk in dit soort projectjes volgens mij.

Is dat een willekeurige aanname, of kun je dit ook onderbouwen ?

Hint: in werkelijkheid gaat er aardig wat stroom doorheen. Ik vind 10u trouwens wel erg weinig op deze plek, zowel qua capaciteit als qua ESR (die ligt bij zulke fysiek kleine elco's ook voor low-ESR types in absolute zin erg hoog).

Als je bijvoorbeeld op pagina 7 kijkt van https://www.sparkfun.com/datasheets/IC/MC34063A.pdf dan zie je voor een vergelijkbare toepassing een uitgangscondensator van 470u en ook nog altijd 100u voor de ingangscondensator.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (56%)]

yageo sy serie dan. 47uf 35v kan ik wel aan komen, 6 bij 11 mm,

deze is low esr.

zou deze geschikt zijn.

Wat betreft kwaliteit van de condensator, zie hier voor een recente discussie over dit onderwerp, lijkt me hier niet even niet het probleem. Maar lees de datasheet. Daar staat op pagina 7 al welke waarden werken voor een 5V/500mA uitgang. Het spreekt voor je dat je een L-ESR elco hebt gekocht, maar ook voor dit ding is maar 165mAmaxRMS gespecificeerd. De datasheet vermeldt 470µF, en dat heeft waarschijnlijk als reden dat de ESR ook lager is bij een grotere condensator (heeft oa te maken met de fysieke omvang van het component). Let er op dat jij je schema hebt van een reverse engineering projectje, en dat de waarden in goedkope chinese prullen geen representatieve ontwerpnormen zijn.

Ik heb veel gelinkt in deze post, als blijkt dat je het niet leest ga ik er geen tijd meer aan besteden.

Groet,
Kruimel

edit:

Op 31 augustus 2015 18:36:19 schreef diode-anode:
yageo sy serie dan. 47uf 35v kan ik wel aan komen, 6 bij 11 mm,

deze is low esr.

zou deze geschikt zijn.

Nee dus. Ga voor iets dat ongeveer tweemaal de uitgangsstroom kan hebben in rimpelstroom. Deze is 275mA, te weinig dus. Probeer bijvoorbeeld een grotere.

ok yageo sc 220uf 16v heeft een ripple van 620, met een esr van 0.120, volgens de datasheet, deze zou misschien wel geschikt zijn lees ik hier uit de datasheet,

klopt dit was ik gelezen heb ik de datasheet,

ik ga er vanuit dat je 2 keer die 275 bedoeld als dat niet zo is mag je me correctie geven.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

Pak een fatsoenlijk merk als Panasonic.

En gebruikt de Edit knop!

@diode-anode: Op een forum is het de bedoeling dat je bij een aanpassing of toevoeging aan je posts de edit http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png gebruikt. Ik heb het topic opgeschoond (en 16 posts verwijderd), nu is het aan jou om het zo te houden.

Op 31 augustus 2015 19:33:41 schreef diode-anode:
ok yageo sc 220uf 16v heeft een ripple van 620, met een esr van 0.120, volgens de datasheet, deze zou misschien wel geschikt zijn lees ik hier uit de datasheet,

klopt dit was ik gelezen heb ik de datasheet,

ik ga er vanuit dat je 2 keer die 275 bedoeld als dat niet zo is mag je me correctie geven.

Nee ik bedoelde eigenlijk het dubbele van de uitgangsstroom van de regelaar, en dat was 1A toch? Maar voor een buck regelaar (wat dit is) is een kleinere waarde echter geen drama. Feit blijft wel dat de datasheet 470µF voorschrijft voor 500mA, dus laten we in ieder geval de capaciteit goed proberen te krijgen: 1000µF! Een datasheet heeft altijd voorrang boven het voorbeeld van een gedemonteerde budgetlader! De precieze ESR wordt met grotere condensatoren minder belangrijk, maar een L-ESR condensator is aan te raden omdat die geoptimaliseerd zijn voor hoge frequenties. Twee condensatoren van de helft van de waarde (2 x 470µF dus) hebben soms een kleinere gecombineerde weerstand dan een enkele grote, maar bij die in de datasheet van Samwha maakte het niet veel uit.

Groet,
Kruimel

PS Hoe wil je de schakeling op gaan bouwen trouwens? De frequenties waar we het hier over hebben (100kHz en alle harmonischen) gaan best al wel last krijgen van lange draden.

ik ga dus 2 van samwha wb doen 470uf 25v ultra low esr. met een ripple van 1430 en een esr van 0.038, is dit een goeie keus.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (82%)]

Ja, wat mij betreft wel. :-)

Groet,
Kruimel

ik heb nog geoefend met die 7805 heb een nieuwe gehaald en helemaal op nieuw begonnen, heb nu ook minder draad bruggetjes, en het is compacter inelkaar gezet en deze werkt nu wel helemaal goed. maar ik ga zoizo nog met die andere bezig maar ik dacht moet toch even oefenen,

groet,

diode-anode

Goed om te horen! Houd er alleen rekening mee dat het lastig kan zijn die schakelende regelaars te troubleshooten zonder de juiste apparatuur. Er gaat veel een rol spelen. Kijk maar hier. Het zou kunnen dat we je niet kunnen helpen met die regelaar met de MC34063.

Groet,
Kruimel

de batterijen werden weer heet en ik weet nu waarom ik had vanuit de plus data - en data plus aangesloten je hoeft alleen de plus maar te doen en de data - niet. dat komt al overeen met de gnd, van de telefoon batterijen worden niet meer heet en het laden gaat ook sneller.

dus mocht iemand dat andere schema willen maken de data - hoeft niet aangesloten te worden, als je dat wel allebei op plus doet heb je dus kortsluiting, wel plus.

ik doe zeker nog iets fout want batterijen worden weer loei heet. ik zal ff foto´s maken van de onderkant en van de boven kant van mijn bouwsel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

data+ en data- moeten wel degelijk beide gebruikt worden. maar je moet dan wel de weerstanden gebruiken zoals in dat schema.
als uw batterijen heet worden door spanning te leveren op de data lijnen, dan zit er al iets serieus fout in uwe telefoon en is het USB data gedeelte al opgefikt.
persoonlijk vermoed ik niet dat er iets aan de datalijnen fout zit maar dat je iets anders foutief hebt aangesloten

ik wacht de fotos nu af

Wie had je verteld dat je de voedingsspanning direct op de datalijnen moest zeggen trouwens? Klinkt mij niet bekend in de oren namelijk. Ik hoorde wel dat je soms de datalijnen naar 2 en 3 volt moest trekken via een weerstandsdeler of de datalijnen met elkaar moest kortsluiten om de telefoon te vertellen dat het een (domme) lader betrof, maar ik heb nog nooit gehoord dat ze direct aan massa of 5V moesten worden gekoppeld.

Ik ben het met fcapri eens dat je waarschijnlijk al een deel van je communicatiepoort hebt beschadigd. Als er zoveel stroom ging lopen dat je 7805 heet werd, maar het laden traag ging is de enrgie ergens in gaan zitten dat niet je batterij was.

Ik moet zeggen dat je nogal onbezonnen te werk gaat telkens.

Groet,
Kruimel

ben nu bezig met die MC34063, neem even pauze heb nogal hoofdpijn ga vanavond verder ben al heel ver.

nu heb ik ra en rb verkeerd om gezet moet ik dit nog veranderen of kan het zo blijven. ik ben nog niet klaar met alles maar ze staan in serie dus volgens mij maakt het niet veel uit of toch wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]

Maakt wel uit. Mijn advies stop er mee en doe eerst wat eenvoudige projecten. Straks is je dure smartphone defect.

ik heb deze nu gemaakt en hij doet het. ik geef niet zomaar op. ik heb eerst even voltage gemeten kwam op 5,26v uit dus hij doet het.

alleen die 7805 van die 2de heeft alle batterijen leeg gezogen maar voor de rest doet die andere het wel. zal zo ff batterijen halen, en dan maar eens kijken hoe hij het zal doen.

nieuwe batterijen gekocht maar helaas. telefoon laat niet op led gaat knipperen, en die spoel maakt herrie,

ik koop wel een power bank.

denk dat dat beter is.

nu is er een condensator geploft, niet goed dus die laatste had hem wel goed om. dus wat ik fout heb gedaan weet ik niet gelukkig stond mijn telefoon er niet op toen ie plofte, de onderkant is er zowat uit

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]

en nu?

tijd om eens wat multimeters te kopen. wat doet de spanning onbelast, wat doet de spanning als die wordt belast? hoeveel stroom begint er te lopen?
kan je er andere dingen wel mee voeden? bv een 3watt led met een 10ohm weerstand bijvoorbeeld (doe ik om power banks mee te testen).

ik gebruik hiervoor zo een ding:
http://www.cam-do.com/USB-Meter450.jpg
heb dan ook een 1watt led via een weerstand op een usb kabel zitten waarbij ik diverse toestellen kan testen. eens dit allemaal werkt, daarna pas hang ik er een telefoon aan.

sommige van men powerbanks gaan al fel onderuit als ze 400mA moeten leveren (spanning zakt naar 4,6V). andere geven zonder problemen 1,3A aan mijn tablet.
tijd voor TS om eens aliexpress te gaan ontdekken en allereerst te beginnen met wat printjes samen te stellen (doe ik nog altijd).

bv: 1A li-ion laad printje. met die onderste weerstand wordt de laadstroom bepaald. door deze bv 1K2 te maken, heb je een 1A lader (is nu origineel 500mA)
http://i419.photobucket.com/albums/pp279/WarHawk-AVG/DIY%20electronics%20projects/xtar%20mc1%20and%20tp4056/IMG_20140411_101320_zps3d8a511e.jpg
(0,40-0,50€)

daarna knoop je er één of andere li-ion accu aan, en als laatste nog een 5V usb DC/DC converter. deze kan je dan in verschillende uitvoeringen kopen.
http://miniimg.rightinthebox.com/images/384x384/201208/wfdigm1345195833805.jpg
(0,7€)

zodoende kan je zelf nog wat knutselen, en kost het je al geen fortuin aan gesloopte batterijen. ikzelf houd mij allang niet meer bezig om dergelijke dingen zelf nog te bouwen, als die maar wat eurocentjes kosten om te kopen.

ik heb even een nachtje geslapen en alles is goed bekeken, en heb de fout gevonden, plus nieuwe condensator ingezet. telefoon helemaal opgeladen, en batterijen worden niet heet. dus nu kan ik zeggen dat het goed is.

ik ga er nog 1 maken,

ik geef niet zomaar op was er vorige keer kwel ff klaar mee maar gelukkig is het gelukt.

groet,

diode-anode

Uit het hele verhaal begrijp ik dat je te snel iets voor elkaar wil krijgen, en daarbij de zorgvuldigheid uit het oog verliest.

we zijn natuurlijk wel benieuwd naar een foto van het geheel het nu geworden is.

ik heb nog een vraag, vanuit de plus naar de data pennen staat 5v op.

is dat oké of moet dat lager zijn op de plus en min staat ook 5v
hij doet het wel. namelijk
Vriendelijke groet,

diod-anode

Niet met die spanningen spelen slechts omdat er een bepaalde spanning op staat. Welke spanning had hje verwacht dan? Er zit waarschijnlijk een pull-down weerstand in oid. Als je precies wil weten wat de spanningen zijn moet je de USB specificatie lezen. Vergelijk het met de netspanning: als je constateert dat er maar 229V uit je stopcontact komt ga je er ook niet stroom instoppen tot het 230V is. Gewoon met rust laten.

Groet,
Kruimel

edit: Wat betreft laadmodi: lees ook mijn eerdere post. Ik heb veel links gestuurd naar aanleiding van je vragen om het makkelijk voor je te maken, en dat kost best tijd en moeite. Ik zou het waarderen als je in ieder geval de moeite nam ze door te nemen.